Koronarokote sairastaneelle
Olen sairastanut koronan viime syksynä. Nyt tarjottiin rokotetta. Mietin, että miksi ottaisin kun rokote kuulemma torjuu vain vakavaa tautimuotoa, ei itse sairastumista tai taudin levittämistä. Sairastin aika lievin oirein, eli tuskinpa minulle vakava taitimuoto tulisi uudessa sairastumisessakaan.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä aika hölmöt argumentit. En jaksa alkaa avaamaan, mutta mä olen sairastanut suht lievän influenssan sekä sairaalaan vieneen influenssan. Että päättele siitä kun kerran päättelemällä meinaat tuon ratkaista.
Koronavirukselle joko reagoi tai ei reagoi. Sinulla pitää olla geneettinen alttius siihen että virus kehossasi kääntyy tuhoamaan koko immunipuolustuksesi ja kuolet. Se selviää kyllä ihan ensimmäisellä kertaa, toista ei tule.
Nyt on huippuluokan apukoulu logiikat tulilla. Koronaviruksetkin ovat muuntautumiskykyisiä ja se sairastettu kevytkin infektio voi tehdä tuhoa immuunijärjestelmällesi. Infektio voi heikentää muutenkin yleiskuntoasi ja kun "oikea" hetki osuu voit sairastua vakavimminkin ja se sairastuminen voi johtaa kuolemaankin. Omapa on asiasi otatko rokotteen vai et.
Ei vaan sinulla logiikkasi ontuu. Muuntunut koronaviruskin on korona, eli suurin osa siitä on aivan samanlainen kuin alkuperäinenkin virus. Olet siis yhden taudin sairastamalla saanut yhtä hyvän suojan kaikkia muunnoksia vastaan kuin rokotteesta. Eihän se rokotekaan toimisi tuolla sinun logiikalla kuin alkuperäiseen koronaan...
Hulluinta on se, kuinka rokotekiihkoilijat ovat kovasti päättämässä muidenkin puolesta. Itse näen rokotteen riskit hyötyä suurempana taudin kertaalleen jo sairastaneilla. Olen päättänyt olla ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tauti voi olla ensimmäisellä sairastamiskerralla kevyt. Ja toisella pääsee jo sairaalaan. Kolmannella kerralla tehohoidon kautta hautuumaalle.
HETKINEN. Sairastettu tsutihan toimii kuin rokote. Miten se tauti voisi olla pahempi...
Koronan sairastaminen suojaa noin 6kk-9kk uudelta tartunnalta, eli jos sinulle nyt tarjotaan rokotetta, käy ihmeessä hakemassa!ROkote EI suojaa 100% tartunnalta, eikä estä 100% sitä, ettetkö levittäisi tautia edelleen. Mutta se tehoaa kuitenkin jo heti ekan rokotteen jälkeen noin 60%, ja estää vakavia tautimuotoja. Lisäksi nämä nykyiset rokotteet näyttävät tehoavan myös tähän Intian varianttiin, jota et ole vielä sairastanut.
Kun sairaus toimii kuin rokote, minullahan on jo suojaa sitä varianttia kohtaan...Ap
Jos sairastamisestasi on jo yli 6kk, niin sinulla ei todennäköisesti ole enää minkäänlaista immuniteettiä edes sitä sairastamaasi varianttia kohtaan, saati sitten Intian tapausta.
Kyllä joskus sairastettu tauti antaa ikuista suojaa. Tämän vuoksi sikainfluenssaan aikanaan sairastui nimenomaan nuoret, joilla ei ollut tautisuojaa. Keski-ikäiset ja vanhukset eivät sairastaneet.
Espanjantauti oli antanut suojaa vanhuksille dikainfluenssaa vastaan ja siksi eivät sairastuneet. Eli suojaa oli vielä vuosikymmenien päästä.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/edellisen-kerran-pandemia-saapui…
Tuossa linkki espanjantauti- sikainfluenssa
En siis ole saanut täältä yhtään hyvää perustetta miksi ottaisin rokotteen. Terveisin ap.
Olen ollut nyt 6 viikkoa sairaana ja ottaisit minuna rokotuksen? Ei järjen häivää sun ajattelutavassa. Ota vaan mun puolesta kaikki mahdolliset. Ei ole minulta pois.