Mistä psykooosi johtuu?
Esiim kaksi asiaa läheisen menemisessä psykooosiin oli ainakin että yksi tyyyppi sitoi käsiraudoilla tuoliin kiiinni ja toinen ahdistava tapaus oli televisiosta ku tui uutinen jossa kuorma auto oli ajanut väkijoukkkoon.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut, että se muistuttaa pyörtymistä. Ihminen pyörtyy voimakkaasta fyysisestä kivusta ja menee psykoosiin ylivoimaisesta psyykkisestä kivusta.
Yhdenlainen ihmisen suojamekanismi siis.
Psykoosi on kylläkin kovempi psyykkinen kipu kuin se ylivoimainen psyykkinen kipu, joten tuo on minusta erikoinen teoria. Itse ajattelen psykoosin jonkinlaisena tasapainottavana ilmiönä, eräänlainen aivojen resetti. Jos psykoosin annetaan jyllätä ilman lääkkeitä, niin tulevaisuuden ennuste on paljon parempi kuin niillä, joita on lääkitty. Lääkkeet estävät elimistön luontaista tasapainotusta tapahtumasta.
Tämä on kyllä niin huuhaata kuin olla ja voi. Voisitko esittää väitteesi tueksi lähteitä? Todennäköisesti et. Hoitamattomana (ja joskus ikäväkyllä hoidettunakin) psykoosit voivat kroonistua niin ettei paluuta normaalielämään enää ole.
Juurikin parhaimpia lääkäreitä ja hoitajia psykiatrisella puolella ovat he jotka itse kokeneet psyykkisen sairastumisen ja siitä kuntotumisen.
Pitkään liian vähäisillä unilla eläminen, päälle vielä stressiä, traumaattinen kokemus, liian paljon tekemistä/liikuntaa, siinä omia laukaisevia tekijöitä. Riittävä lepo on hyväksi, mutta järkyttävä kokemus voi laukaista unihäiriön ja sit mennään tuurilla jos sattuu psykoosin asti menon välttämään.
Skitsofrenia kyllä usein napsahtaa ihan älykkäille.
Anoppini olen tuntenut aina suurin piirtein keharina, mutta kun hän näytti koulutodistuksiaan, niistä päätellen hän on ollut ihan fiksu nuori nainen.
Skitsofrenia on tuhonnut hänet.
Ystäväni isä oli myös koulutettu ja esimiesasemassa, kunnes sekosi(skutsofrenia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä yliherkkyys. Aistin asioita. Olen voittanut rahaa psykoosissa, mutta ei ole sen arvoista.
Kerran osasin valita kolme kertaa peräkkäin voittaja-arvan r-kioskilta. Pelkästään ”tunnustelemalla” arpaa. Omituista.
Olen voittanut Powerball lotossa 1,4 miljardia euroa kun ääni päässäni kertoi numerot.
Mun mies katsoi lottoa sekavassa mielentilassa, minä luulen, että oli psykoosissa. Hän oli ihan varma, että voittaa. Sanoi omat numeronsa, kun hän tietää, että nämä on oikeat. Ei voittanut.
Sellainen Viisasten Kerho täällä sit kokoontuu :D mikä teitä mammoja vaivaa. Ettekö te oikeasti tiedä olevanne täysin kujalla kun kirjoitatte tänne faktana ihan täyttä pötyä? Normaali ihminen esimerkiksi Googlettaa jos ei tiedä (huom normaali ihminen myös Googlettaa ennemmin kuin kysyy AV:lta).
Itsellä tuli psykoosi, pitkäaikainen stressi ja sairastuminen laajaan aivoinfarktiin.
Minusta psykoosi on kiehtovaa. Olen ehkä ollut pari kertaa lievässä psykoosissa, mutta minulla ei ole diagnoosia. Ajattelin että psykoosi on sellainen vähän tutkittu aivojen tila, ja olisi hienoa jos voisi mennä psykoosiin koko ajan anslysoiden sitä.
Matala äo on riskitekijä ja psykoosin esiintyvyydessä on myös etnisiä eroja
In all, the study used data from 4,322 people from the U.K., all of whom were followed from the age of 18 months to 20 years.
After analysis, they found that individuals who went on to develop psychotic disorders in adulthood performed normally in IQ tests during infancy, but by the age of 4, there was evidence of a decline in cognitive ability.
When they reached adulthood, a 15-point gap had opened up between them and the control group. Deficits were found in working memory, attention, and processing speed.
When compared with the other conditions, only those with psychotic disorder had progressive IQ deficits.
Each aspect of the IQ test was dissected to explore whether different facets of cognitive function behaved differently. And, according to the authors, differences did emerge.
“Verbal IQ,” they write, “declined in early childhood and remained stable thereafter, whereas decline in full-scale IQ and nonverbal IQ continued through adolescence and early adulthood.”
This data shows that: psychotic disorder was relatively uncommon among people from all ethnic groups in England in 2007 and 2014. a significantly higher percentage of Black men (3.2%) experienced a psychotic disorder in the past year than did White men (0.3%)
https://www.ethnicity-facts-figures.service.gov.uk/health/mental-health…