Mistä psykooosi johtuu?
Esiim kaksi asiaa läheisen menemisessä psykooosiin oli ainakin että yksi tyyyppi sitoi käsiraudoilla tuoliin kiiinni ja toinen ahdistava tapaus oli televisiosta ku tui uutinen jossa kuorma auto oli ajanut väkijoukkkoon.
Kommentit (49)
Järkyttävä yliherkkyys. Aistin asioita. Olen voittanut rahaa psykoosissa, mutta ei ole sen arvoista.
Aivokemiasta, laukaiseva tekijä ei ole syy.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä yliherkkyys. Aistin asioita. Olen voittanut rahaa psykoosissa, mutta ei ole sen arvoista.
Kerran osasin valita kolme kertaa peräkkäin voittaja-arvan r-kioskilta. Pelkästään ”tunnustelemalla” arpaa. Omituista.
Psykoosi on yliherkkyyttä. On aika vaikea elää tässä urbaanissa ympäristössä ihmisten keskellä, jos herkkyys on kokoajan 10+. Aistin ihmisten mielialoja ja kaikkea moninkertaisesti.
Joukkko ahdistavia asioita joita ei yksitelllen käsittele vaaan muuttuvat ikäänkuin mustaksi hahmottomaksi pallloksi? Mutta tunne eli ahdistus säilyyy selllaisenaan?
Kannattaa perehtyä alan tietokirjallisuuteen, jos aihe kiinnostaa.
Vauva-palstalta ei kannata kysellä ”tee se itse”- psykiatreilta:
Tosssa oli tyypillä 9 keskiarvo peruskoulussa ja nyt aivot niiin solmussa etttä tuskin tekee enää koskaaan töitä.
Karkeasti sanottuna aivoissa on liikaa välittäjäaine dopamiinia. Tämä saa aikaan oireet. Psykoosilääkkeet nimenomaan hillitsevät dopamiinin tuotantoa. Psykoosi on aivojen toiminnan häiriö, ei mikään yliluonnollinen tai välttämättä edes psykologinen asia.
Eli adhd-ihmisillä ei voi tulla psykoosia koskaan?
Psykoosi johtuu lähes aina elimistön mikrobeista. Kun puhutaan infektioperäisistä sairauksista, niin niiden ensijainen hoito on tietysti laajat antibioottikuurit. Tarkempi selitys on että epäsuotuinen mikrobimixi (vähän kuin tuotemixi, jos ymmärrätte, apinat) tuottaa psykoaktiivisia aineita esim. suolessa. Voidaan myös argumentoida sen puolesta että elimistö saattaa olla geneettisesti huono detoksifioimaan tiettyjä yhdisteitä.
Kyllä ADHD diagnosoidut voivat saada psykoosin.
Myös nikotiini voi aiheuttaa tai ainakin pahentaa psykoosia. Ylikierroksilla aivot tuottavat vääriä havaintoja ja niistä aiheutuu vääristynyt kuva todellisuudesta. Se on se itseään ruokkiva ’looppi’ mikä joskus kulminoituu epätoivoisiin tekoihin.
Itse olen ajatellut, että se muistuttaa pyörtymistä. Ihminen pyörtyy voimakkaasta fyysisestä kivusta ja menee psykoosiin ylivoimaisesta psyykkisestä kivusta.
Yhdenlainen ihmisen suojamekanismi siis.
Mutta jos adhd-aivoissa ei ole tuota dopamiinia paljoakaan,niin miten silloin syntyy psykoosi?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut, että se muistuttaa pyörtymistä. Ihminen pyörtyy voimakkaasta fyysisestä kivusta ja menee psykoosiin ylivoimaisesta psyykkisestä kivusta.
Psykoosi on kylläkin kovempi psyykkinen kipu kuin se ylivoimainen psyykkinen kipu, joten tuo on minusta erikoinen teoria. Itse ajattelen psykoosin jonkinlaisena tasapainottavana ilmiönä, eräänlainen aivojen resetti. Jos psykoosin annetaan jyllätä ilman lääkkeitä, niin tulevaisuuden ennuste on paljon parempi kuin niillä, joita on lääkitty. Lääkkeet estävät elimistön luontaista tasapainotusta tapahtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi on kylläkin kovempi psyykkinen kipu kuin se ylivoimainen psyykkinen kipu, joten tuo on minusta erikoinen teoria. Itse ajattelen psykoosin jonkinlaisena tasapainottavana ilmiönä, eräänlainen aivojen resetti. Jos psykoosin annetaan jyllätä ilman lääkkeitä, niin tulevaisuuden ennuste on paljon parempi kuin niillä, joita on lääkitty. Lääkkeet estävät elimistön luontaista tasapainotusta tapahtumasta.
Tämä on kyllä niin huuhaata kuin olla ja voi. Voisitko esittää väitteesi tueksi lähteitä? Todennäköisesti et. Hoitamattomana (ja joskus ikäväkyllä hoidettunakin) psykoosit voivat kroonistua niin ettei paluuta normaalielämään enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi ovat aiheuttaneet monia murhenäytelmiä, koska harhaiset eivät ole saaneet lääkitystä.
Herrajumala, lukekaa vaikka wikistä näin aluksi alkeet!
Mitä se psykoosi oikeastaan on? Miltä tuntuu? Miten lyhytaikainen voi olla? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun välillä tuntuu että mies on sellaisessa, ihan irrallaan tosiasioista.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi ovat aiheuttaneet monia murhenäytelmiä, koska harhaiset eivät ole saaneet lääkitystä.
Herrajumala, lukekaa vaikka wikistä näin aluksi alkeet!
Ai kuten "M. Harrown 2007 julkaistussa tutkimuksessa[14] ja Lex Wunderinkin 2013 julkaistuissa tutkimuksessa[15] vertailtiin psykoosin hoitojen tuloksia lääkehoidon ja lääkkeen vähennyksen tai kokonaan lääkkeettä olemisen kesken. Tuloksien mukaan ilman lääkkeitä hoidetuilla potilailla on ensimmäisen kahden vuoden ajan paljon enemmän psykoosin oireita, mutta pitkällä aikavälillä 4–15 vuotta he voivat paremmin ja toipuvat sairaudesta useammin."
T: Sama
Se hiipii pikkuhiljaa. Ei huomaa edes itse oireita. Väsymys, itkuisuus, harhakuvitelmat. Vaikea olla ihmisten kanssa. Siksi lääkkeet.