Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työuupumuksesta voi selvitä?

Vierailija
23.05.2021 |

Jos ei ole mitään tukiverkkoja?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkii työkyvyttömyyseläkkeen ja nauttii luonnosta vuosikymmenen.

Vierailija
2/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin tarvitset tukiverkkoja?

Vierailija
4/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtamalla alaa.

Vierailija
5/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepäämällä ja vaihtamalla työpaikkaa.

Vika ei ole vain sinussa, paljon vikaa on myös työpaikassa. Muuten et sairastuisi.

Vierailija
6/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni noin7vuotta, 3kk nyt töissä ollu, kokopäivä mut 5pv vko vaan säännöllinen työaika, tahtoo vaan olla että Saikku ajalla esiin nousee muitakin asioita mikä on johtanut siihen tolkuttoman työntekoon niinku mulla epäsäännöllinen 3vuorotyö ja sai tehä tai se työ ei koskaan loppunut.sit ku se Saikku loppuu niin talous on ihan romuna sen asian kanssa koittaa tehä joku sovinto itsensä kanssa, eläkettä hän ne ei työuupumuksen takia anna.

Vierailija
7/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet asioita mitkä tuntuu hyvältä ja mistä saat henkistä voimaa. Ja tietysti lepäät. Aloita joku uusi harrastus mistä saat uusia kavereita,jos tuntuu että sellainen olisi hyvä.

Nyt olisi tärkeä kuunnella itseäsi ja sitä mitä itse tarvitset,jotta voisit hyvin.

Vierailija
8/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tosiaan sanoa. Kun silloin on jo hankalaa, vaikka on lähipiiriäkin, mutta tuki ja apu on vajaata. Eikä yhtään tiedä, mitä tehdä. Itsellä on kyllä muutakin, kuin pelkkä työuupumus taustalla. Apua olen yrittänyt saada, mutta vajaata sekin on osittain ollut. Kai itsessä sitten jotain paljon vikaa on, kun tilanne on tällainen, kun toisethan sitä kaikenlaista apua onnistuu saamaan ja vielä säilyttävät toimintakykynsä sen jälkeen tai jopa parantuvat suht ennalleen. Kaikilla ei tietenkään näin ole.

Täällä on työuupumuskeskusteluja ollut ennenkin, mistä myös voi löytää vinkkejä. Itse sanoisin, että aina kannattaa kuitenkin yrittää, eli pitäisi nukkua paljon ja karsia kaikki ylimääräinen kuormitus pois siltä osin, miten mahdollista. Näin sitten jatkaa niin kauan, kunnes on palautunut. En tiedä, mistä saisi apuvoimia tueksi, kun helpompaahan silloin on, kun joku vaikka laittaa esim. ruoat (jos on varaa, niin voihan sitä hetkeksi vaikka tilata ruoat jostain) ja on muuten arjen apuna.

Terveydenhuollon (mahdollisesti jonkun auttavan järjestön tai puhelimen) puoleenkin kääntyisin, mutta sitä en sitten tiedä, millaista apua ja tukea sieltä (terveydenhuollosta) saa, todennäköisesti masennuslääkkeitä saattavat määrätä, mutta tuohon tilanteeseen oikea lääke olisi siis lepo ja mahdollinen arjen apu, että pääsee kunnolla palautumaan ja siitä sitten pikku hiljaa voimien mukaan alkaa taas tehdä enemmän itse asioita. Mahdollisesti kuukausi tai kuukausiahan (pahassa tapauksessa siitä yrittää selvitä vielä 10:kin vuoden päästä, varsinkin, jos olisi esim. pitänyt päästä kokonaan töistä pois, mutta ei ole syystä tai toisesta päässyt) tuohon kaikkeen menee aikaa, jos hyvin käy ja palautumaan pääsee kunnolla. Itselläkään tämä puoli ei ole ollut kunnossa, kun yrittänyt kuitenkin vajavaisen tuen ja avunkin vuoksi vain pysyä jotenkin menossa mukana, mutta tällöin tätä palautumista ei pääse kunnolla tapahtumaan.

Uskon, että sinulla menee paremmin ja hallitset tilanteen, ja jos ei tosiaan mitään muuta ole taustalla kuin työuupumus, niin riittävällä levolla siitä selviää. Saattaa sitä olla myös jotain vertaisryhmiäkin netissä, joilta varmaan saa vieläkin parempia neuvoja, mitä itse osaan antaa.

Osittain taisin selittää asiaa enemmänkin ylirasitustilan kautta, mutta täytyy kyllä harkita, että itsekin menisin vertaistuen pariin, jos vain pääsee, kun ei taida tosiaan itselläkään nämä asiat ihan hallussa olla.

Vierailija
9/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko päässyt työterveyspsykologille ja onko työterveysneuvottelua pidetty?

10/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani sairastui aikanaan uupumukseen. Parin työyrityksen jälkeen sairaseläkkeelle noin 50-vuotiaana.

Sinänsä elämä meni aika mukavasti aviomiehen kanssa mökkeillessä ja etelän matkoilla. Nyt on jo hoitokodissa iän vuoksi.

Mua ainakin auttaa ajatus, että jos uupelo iskee, niin sitten ehkä pääsee eläkkeelle makoilemaan. Melkein, kuin puolikas lottovoitto.

Vierailija
11/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hoitaa. Jos uupumus on ollut kova tai esimerkiksi uupumuksia on takana useita, on varauduttava siihen, että menee jopa vuosia, ennen kuin on ruumiillisesti ja henkisesti uudelleen tasapainossa.

Kannattaa tehdä asioita, joihin pystyy, ja lisätä niiden määrää vähitellen.

Vierailija
12/12 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset tukiverkkoja? Tarvitset saikun jotta saat etäisyyttä työhön, muutaman tapaamisen työpsykologin kanssa jotta selviää mikä tarkalleen työssä uuvuttaa, sitten ennen saikun loppumista pitää työtä muuttaa niiden uuvuttavien asioiden osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi