Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ymmärrä miksi naiset jaksaa laittaa pihaa, istuttaa kukkia, ynnä muuta nypläämistä

Vierailija
22.05.2021 |

Itsekin innoistuin viime syksynä laittamaan kukkasipuleita maahan ja odotin niitä koko talven - ne tulivat ja kukkivat viikon, sit terälehdet tippui ja sinne meni kukat. Oliko se nyt sen kaiken rahan ja vaivan arvoista? Ei ehkä ollut. Kaikki himosiivous mitä kotona tekee on myös ihan hukkaan heitettyä aikaa, ei sitä kukaan huomaa pyyhitkö pölyt kerran viikossa vai kerran vuodessa. Ei ketään kiinnosta haravoitko kaikki puun lehdet, eikä mitään tapahdu vaikka ne jättäisi maahan. Salaatteja yritin kasvattaa mutta etanat söivät kaiken. Basilikat kuolivat kylmyyteen. Ei oikein tunnu siltä että kaikki tämä yrittäminen ja mullan penkominen olisi minkään arvoista.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin naisetkaan ymmärtää miksi minä laitan autoa joka hiton kesä. Käyn dynolla ottamassa aina vaan parempia lappuja. Ja miksi tarvitsee ymmärtää. Minä rakastan harrastuksiani eikä se vaadi, että kukaan muu niitä ymmärtää. 

Vierailija
62/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhanhoito on zen.

Jos et ymmärrä, osaa eikä sua ap kiinnosta niin so what. Ketään ei kiinnosta sun mielipitees. Ei sun ole mikään pakko harrastaa puutarhanhoitoa.

Kai hän saa tänne avauksen tehdä ilman sinun lupaasi. Mikä sinä olet sanomaan ketä kiinnostaa ja ketä ei? Kuitenkin vaivauduit viisastelemaan, eli näkyi kiinnostavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne helvetti elää, kasvaa ja yhteyttää. Me olemme kasveista riippuvaisia. Mutta josko ap sun vahvuus olisikin jokin muu, esim. tuopposten kallistelu juopposten kivassa porukassa? Kokeile.

Kiva pysyä joukon mukana? Oli muuten todella outo vastakkain asettelu.

Vierailija
64/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään ymmärrä enkä jaksa. Minimillä vedän. Ei lapsia, ei kasveja, ei lemmikkejä.

Ja nainen olen.

Sama. Vierailen mielelläni kauniissa puutarhoissa ja arvostan kukkasia, mutta ne vaativat niin paljon omistautuneisuutta, aikaa, vaivaa ja ihan rehellisesti massia, että en halua itse ryhtyä hommaan.

Jos haluaa päästä helpolla kannattaa satsata suunnittelu- ja perustusvaiheeseen ja tehdä niin helppohoitoista kuin mahdollista. Ihan täysin ilman mitään puutarha ei pärjää, mutta vähällä vaivalla kyllä - jos ei ole täysin metsittynyt. Pari hyvin rajattua perennapenkkiä ei vaadi isompaa hoitoa kun huomioi istutuksen ja oikeat kasvivalinnat oikeaan paikkaan. Välillä vähän lisämultaa ja keväällä kanankakkaa, joskus kalkkia, isommat rikat pois. Eivät perusperennat ole kalliita ja niistä saa myös jakotaimia. Sen lisäksi vähän orvokkeja ja muita helppoja kesäkukkia parilla kympillä. Olen itsekin niin aloittelija että kaikki pitänyt opetella kantapään kautta.

Vierailija
65/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarhahommat alkaa kiinnostaa sitä enemmän, mitä enemmän oppii siitä. Eka kukkapenkkini oli hutaisu, valitsin kivannäköiset kukat, mutta kun huomasin ettei muutama lähtenyt lainkaan kasvuun, opiskelin maaperän eroja. Sitten tutkin kukinta-aikoja, jotta penkissä on koko kesän joku kasvi kukassa. Nyt viimeisin penkki tuli varjoon kuusen alle, olipa homma löytää happamaan varjoon sopivia lajeja, mutta nyt kun ne on istutettu, odotan innolla lopputuloksia. Toimiiko kukinta-aikojen suunnitelmani, sopeutuuko herkempi laji paikalleen jne.

Kiinnostaisi kuulla vinkkejäsi. Minulla on perennapenkki puolivarjoisassa/varjoisassa paikassa, jonka ympärillä olevat vuorimännyt happamoittavat maata hankalasti.

Alppiruusuja, atsaleoja. Ohis

Vierailija
66/75 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarhahommat alkaa kiinnostaa sitä enemmän, mitä enemmän oppii siitä. Eka kukkapenkkini oli hutaisu, valitsin kivannäköiset kukat, mutta kun huomasin ettei muutama lähtenyt lainkaan kasvuun, opiskelin maaperän eroja. Sitten tutkin kukinta-aikoja, jotta penkissä on koko kesän joku kasvi kukassa. Nyt viimeisin penkki tuli varjoon kuusen alle, olipa homma löytää happamaan varjoon sopivia lajeja, mutta nyt kun ne on istutettu, odotan innolla lopputuloksia. Toimiiko kukinta-aikojen suunnitelmani, sopeutuuko herkempi laji paikalleen jne.

Kiinnostaisi kuulla vinkkejäsi. Minulla on perennapenkki puolivarjoisassa/varjoisassa paikassa, jonka ympärillä olevat vuorimännyt happamoittavat maata hankalasti.

Alppiruusuja, atsaleoja. Ohis

Perennakukkia kaipasin, en pensaita.

Vierailija
67/75 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas rakastan puutarhanhoitoa. On ihanaa, kun on kaunis piha. En ymmärrä, miksi ihmiset muuttavat omakotitaloihin jos puutarhanhoito ei kiinnosta yhtään. Itselleni on kukkapenkit ja kukkien hoito sielunhoitoa. Lisäksi puutarhasta saa satoa vihanneksista, marjapensaista, sekä hedelmäpuista.

Onko tuo piha ja kasvi ainoa syy jonkatakia voi muuttaa omakotitaloon?

Silloin kun muutimme tähän omakotitaloon täällä ei ollut asunut kymmeneen vuoteen ketään, tai siis oli työmiehiä Kaivoksela luulisin. Pihasta ei voinut sanoa muuta kun on lupiinia, heinä ja kaikkea korkeaa pusikkoa.

Isäntä leikkasi tuon matalaksi ja piti matalana, että olisi tilaa lasten leikkiä. Itsellä ei tullut mieleenkään yhdenkään kukan nyppiminen ( yksi ammattini on puutarhuri),

No nyt muutama vuosi sitten rupesin leikkaamaan kaikki marjapensaat edes siedettäviksi, istutin tyrniä jne

Nyt viimevuonna tuli tomaatit ja mansikat.

Ja nyt vähän taas lisää syötävää.

Mutta kukkia en kyllä kaipaa. Tai muutenkaan puutarhan kauniiksi laittoa.

Ja tuo siivous itse siivoa imurin ja painehuuhtelulaitteen kanssa mielellään.

Mutta pölyt ja ikkunan pesut, inhottaa. Viimeksikin isäntä pesi nuo ikkunat ja kun siitepölyt on pöllynnyt pesee ne itse inhoan niin...

Keittiö, vessa, pesuhuone, sauna ja eteiset vähän ehkä liiankin kanssa haluan siivota mutta olkkari ok Samoin pidän autotallin siivoamisesta. Mutta makkarin siivous inhoan samoin vaatehuone. Pitäisi olla molemmissa aukeava seinä josta saisi kaikki työnnettyä pihalle ja tomutettua. Pestyä huoneet ja tavarat takas sisään.

N40

Vierailija
68/75 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestenkö vastaavan sitten ymmärrät?

Vierailija
69/75 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tykkään laittaa pihaa, näkee työnsä jäljen ja kukkiessaan kukat kaunistaa kivasti pihaa.

Naapuri puolestaan tykkää kytätä mun tekemisiä ja selostaa niitä kovaan ääneen pihallaan, sitä en ymmärrä. Hankkis elämäänsä sisältöä.

Vierailija
70/75 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ketä kiinnostaa sun mielipitees mistään? Jos et osaa hoitaa puutarhaa, niin ole hoitamatta. Ihan sama mulle.

Olipa lapsellinen kommentti, joka ei kiinnosta ketään. Paitsi että 60 neggistä yläpeukuttaa.

Vierailija
71/75 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä enemmän olen ihmisten kanssa tekemisissä, sitä enemmän pidän kasveista ja eläimistä.

Vierailija
72/75 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun okt:ssa, mutta jos olisin saanut yksin päättää, asuisimme keskustassa kerrostalossa. Vihaan ulkotöitä ja teen vain minimin, kiukkuisena. Inhoan esim siksi, että työ on ihan toivotonta, turha taistella biomassan voimaa vastaan, mikään ei pysy siistinä kuin pienen hetken vaikka huhkisi kuinka. Ihan nollan lisäarvon työtä siis.

Piha näyttää kauempaa ok:lta, mutta sinne menemällä näkee miten paljon hommaa olisi saada se edes jonkinlaiseksi. Nurmi leikataan ja nyin rikkaruohoja 2 krt vuodessa, en tosiaankaan ala istuttelemaan tai kalkitsemaan tms saati pyydystämään etanoita.

En koskaan vietä aikaa pihalla noiden parin kitkemiskeikan lisäksi. Marjatkin jää linnuille.

Vierailija
73/75 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ois kun laittasivat. Ostettiin yhdessä omakotitalo kun on niin kivaa puuhata omalla pihalla ja oma rauha. Vaimo viettää päivät sisällä kun on syöpäläisiä - minä kyykin pitkin poikina pihamaata askareissa.

Vierailija
74/75 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tähän päälle tietenkin "miesten työt".

Vierailija
75/75 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapureita voi kiinnostaa ne pihan haravoimattomat lehdet, valitettavasti.

Naapurit on sitten typeryksiä jotka eivät ymmärrä että ne lehdet on ilmaista luomulannoitetta. Itse varmaan kynsivät pihamaansa putipuhtaaksi "roskista" ja kantavat säkkikaupalla kemiallisia lannoitteita kaupasta. Kaikki eivät vain osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan