Mitä hampaita teiltä puuttuu?
Miten hävisi ja millä tavalla se vaikuttaa elämäänne? Minulta puuttuu #26, enkä uskalla nauraa tai hirveästi avata isosti suutani puolituttujen tai tuntemattomien kanssa. Hammaslääkäri leikkasi sen pois, kun menin kovan kivun takia paikalle, eikä minulle selvinnyt miksi se otettiin pois. Sain vain vahvat särkylääkkeet käynnin jälkeen ja sitten seuraavat viikot ovatkin täysin sumussa.
Linkissä hampaiden numerointi: https://www.terveyskirjasto.fi/tvk00010
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnostaan puuttuu 28, 34, 35, 44, 45. Niihin kohtiin ei siis ikinä kasvanut rautahammasta. Alaleuassa on yhteensä kolme implanttia, oikealla yksi ja vasemmalla kaksi, koska aukot vaikeuttivat syömistä. Lisäksi 18 on poistettu, koska painoi ientä pahasti.
Paljonko maksoi implantit?
Eri vastaaja mutta itsellä sama että 5 hammasta jäi tulematta, implantit saa sairaanhoitopiirin laskuun kun näin monta puuttuu. Lähetteen saanti hoitoon vaikeinta, julkiselta ei kymmeeneen vuoteen herunut mutta lopulta yksityisellä kun kävi niin kirjoittivat heti ja implantointihoidon suunnittelukäynnillä sitten voivoteltiin kun en aiemmin ollut päässyt. Joutui sen takia oikomaan ja siirtämään luuta että sai asennettua...
En jaksa katsoa numeroa. Alhaalta poistettiin muutama vuosi sitten viimeinen maitohammas, eikä kolo ole tiivistynyt pois, mutta ei se häiritse. Mitä nyt joskus jää ruokaa jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnostaan puuttuu 28, 34, 35, 44, 45. Niihin kohtiin ei siis ikinä kasvanut rautahammasta. Alaleuassa on yhteensä kolme implanttia, oikealla yksi ja vasemmalla kaksi, koska aukot vaikeuttivat syömistä. Lisäksi 18 on poistettu, koska painoi ientä pahasti.
Implantithan maksaa sen n. 2000€ kpl. Eikä mitään kelakorvausta tms.
Edes hammasproteesiin ei saa korvausta. Itse tyydyn irtokalustoon, osaproteesi.
Maksoi n. 1200€ Muutaman vuoden päästä varmaan on kokoproteesit..
Olisihan niitä vaihtoehtoja, jos laittaisi kymmeniätuhansia legoihin. Ulkomaathan on yksi vaihtoehto, jos haluaa päästä halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Implantithan maksaa sen n. 2000€ kpl. Eikä mitään kelakorvausta tms.
Edes hammasproteesiin ei saa korvausta. Itse tyydyn irtokalustoon, osaproteesi.
Maksoi n. 1200€ Muutaman vuoden päästä varmaan on kokoproteesit..
Olisihan niitä vaihtoehtoja, jos laittaisi kymmeniätuhansia legoihin. Ulkomaathan on yksi vaihtoehto, jos haluaa päästä halvemmalla.
Toimeentulotuen yhteydessä voi saada maksusitoumuksen proteeseihin, kunhan toimittaa kunnallisen puolen hinta-arvion ja hoitosuunnitelman.
T: kelan täti
Jos nyt luen tuota kuvaa oikein niin poistettu hampaat 15 ja 25 oikomishoidon takia, Ja yksi viisaudenhammas puuttuu, vasemmalta alhaalta. Ei mitään rakoja ole missään.
Yksi yläkuutonen, jonka halkaisin juureen saakka. Muuten viisuritkin tallella.
Enempi puuttuu kuin jäljellä, mutta näillä mennään. Hammaslääkäri totesi, ettei osaproteesi eikä implantit ole ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaudenhampaat ja multa puuttuu luonnostaan kolme. Alhaalta yksi, joka on sitten "korjattu" sillä viisii, että kun lääkäri tajusi, että siihenkään ei tule hammasta, jätti maitohampaan siihen ja perjaatteessa kieritti sen muoviin ja tunkkasi paikalleen. Erittäin epäviehättävä muovilaatikko, mutta kyllä sillä puree. Ja ylhäältä puuttuu yläkakkoset, eli näytän vampyyriltä nauraessani.
Multakin puuttuu ylhäältä yläkakkoset luonnostaan. Se on vaikuttanut koko elämään
Lapsesta asti, olen yli 50.:(
Muitakin hampaita on pitänyt poistaa ja laitatin osaproteesia ylös. Näyttää hyvältä, mutta s:n sanominen tulee huonosti, eikä todellakaan voi kunnolla/ollenkaan syödä, ehkä pullaa tai muuta pehmeää vain. Kehotankin miettimään tarkkaan että laittaako sittenkin implantit proteesin sijaan, vaikka se tulee kalliiksi.
Tämä! Ja tosiaan koko elämään on vaikuttanut. Hammaslääkäri oli sen verran tyhmä,että ei varoittanut että s:n sanominen on hankalaa.Sanoi kyllä sen jälkeen kun proteesi tuli valmiiksi että joudut opettelemaan sanomaan s:n eri lailla kun proteesi vaikuttaa sen sanomiseen. No,käytän yläproteesia sitten yöllä yhteenpuremisen estämiseksi,en muuten. 800 euron narskumisen esto,mutta hyvä siihen.
Viisaudenhampaat on luonnollisesti poistettu. Sen lisäksi puuttuvat vasemmalta alhaalta toiseksi viimeinen hammas ja vastaava hammas puuttuu oikealta ylhäältä. Muutenkin hampaat ovat hajoamispisteessä. Implantteja ja oikomista harkitsen, jos tulee lottovoitto.
monta puuttuu..oon ryypänny 38vuotta..ne mitä on jäljellä,on nysiä tai reikäisiä..
Mulla puuttuu 17, 18, 27, 28, 47, 48, 37, 38. Ei ole ikinä kasvaneet. 36 on poistettu ja tilalle laitettu implantti. Puuttuneet hampaat ei oo ikinä haitanneet minua mitenkään. Päinvastoin, hampaiden hoito on helpompaa, eikä hampaiden puuttuminen vaikuta syömiseen. Implantin takia täytyy käydä ehkä hammaslääkärissä vähän useammin nykyään, kun implantti on yli 10 vuotta vanha ja ikenet on vetäytyneet. Pitää käydä puhdistuttamassa ientaskuja ja implantin juurta.
Taitaa kaikki takimmaiset puuttua ylhäällä ja alhaalla. Sen lisäksi ylhäällä molemmin puolin kaksi hammasta. Kesäkuussa sain osaproteesin, joka maksoi minulle kaikkiaan noin 1300€ + ne hammaslääkärikäynnit, jossa muuten hampaita paikkailtiin. Kaiken maksoin itse, ei kela. Ikää on vasta 41v.
Ap:lle sanon, että mene hyvälle hammaslääkärille ja teetä puuttuvan hampaan tilalle implantti. Sitä et kadu koskaan vaikka vähän maksaakin. Se on jokapäiväinen riesa, kun joudut miettimään näkyykö tyhjä kolo hymyillessä. Se vaikuttaa koko elämääsi. Ja kyllä, ihmiset oikein syynäävät toistensa hampaita. Ota vaikka laina että saat hampaasi kuntoon.