Onko muiden teinit epäonnistuneet mopokokeessa?
Teoriaa taaplattiin monta kertaa läpi ja jopa käsittelykoekin epäonnistui. En ole kuullut kellekään muulle käyvän niin! Tuntuu että nuoren itsetunto laskee kun mikään ei tahdo onnistua helposti. Harjoittelikin jopa ihan kunnolla.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Suoritin aikanani tuon väitetysti helpomman ja senkin jouduin tekemään kahdesti. Silloin ei mitään käsittelykokeita ollut mutta ajokortin osalta tuli sitten inssi ajatteua myös useampaan kertaan.
Minua ainakin jännitti niin hirveästi ettei kokeet sujuneet sitten millään. Olin aina hyvä koulussa (koetilanteet) ja kilpaurheilija, joten paineen alla ja jännityksessä toimiminen ei normaalisti ollut mikään ongelma, mutta joku siinä ajokortissa oli että ne kokeet jännitti ihan hulluna. Isä olisi varmaan halunnut lyödä päänsä seinään kun kotona harjoitellessa kaikki rullaa ja katsastuskonttorilla sitten kädet vapisten kaikki mönkään.
Kyllä se nuori siitä selviytyy! Tsemppaat vaan kovin että jaksaa yrittää, itse olin vähällä luovuttaa.
Tämä johtuu luultavasti siitä että lapsi on tottunut olemaan joissain aisoissa tosi hyvä, ja saamaan niistä suitsutusta. Mopoilu on kuitenkin ihan eri asia, ja teini joutuu poistumaan mukavuusalueeltaan täysin uuteen ympäristöön, ja pärjäämään ihan uudella alalla. Vanhemmat kuitennnkin odottavat myös tuossa tilanteessa, ja lapsi toki itsekin, että tämähän on helppo homma, ja kaikkihan tämän osaa, jolloin on kova paikka kun itse onkin siellä häntäpäässä, kun tarkkislaiset mopoilee naama virneessä ohi oikealta ja vasemmalta.
Mäkin tiedän monta kympin oppilasta jotka häpeilevät ja pelkäävät etteivät osaa, ja siten epäonnistuvatkin sitten yrityksissään, vaikka kaiken järjen mukaan heidän pitäisi selvittää noin yksinkertainen koe kuin vettä vain. Sitten ne jotka haluavat sen kortin, eivätkä ajattele sitä minään muuna kuin haluamanaan asiana, selviytyvät leikiten.
Tuo on myös hyvä muistutus kaiken osaavalle mukulallem että on olemassa erilaisia taitoja, ja itse ei olekaan kaikessa ylivertainen, vaikka muuta ensin luuli. Nöyryyttä ja elämän monimuotoisuutta on hyvä opetella jo lapsena/nuorena.
Vierailija kirjoitti:
"Kiva" ettei ole ainoa. Ei ole citypoika ajellut koskaan mopolla missään, joten haasteita on. Pelkään kanssa että lyö hanskat tiskiin kohta. Ihan harrastuskulkemisen takia mopo olisi niin tärkeä.
Mutta tuntuu kyllä olevan vaikeaa monelle tuo teoriakoe, sen sijaan käsittelyssä monet pärjää paremmin.
Autokoulusta voi ostaa käsittelyopetusta.
Jaa minä kun olen luullut, että mopoja ei enää edes ole, kun niitä en varmaan pariin vuosikymmeneen ole nähnyt.
Sensijaan nuoret ja vähän vanhemmatkin ajelevat sähköpotkulaudoilla ja niitä saa väistellä jalkakäytävällä, jonne ne eivät kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne liikennesäännöt pitää oikeasti osata ennenkuin nuoren voi laskea yksin tuonne autojen sekaan. Parantaa kummasti elinaikaodotetta.
Käsittelykokeessa on myöskin se minimitaso minkä verran pitää oikeasti olla se mopo näpeissä. Ei se oikeasti vaikea ole mutta varmasti monen pitää siihen harjoitella. Jossain väistökokeessa piti oikeasti runtata sitä laitetta että se kääntyi porteista mutta sitä saattaa joutua tekemään liikenteessäkin. Lopulta harjoiteltiin pojan kanssa tiukennetullakin radalla ja inssi meni aikanaan kerralla läpi.
Kyse ei oikeastaan ole sääntöjen osaamisesta tai osaaamattomuudesta vaan juuri tuosta mainitusta, että kysymykset on liian tulkinnanvaraisia. Olen varma että iso osa autoa ajavista aikuisistakin reputtaisi sen.
Ne oli tulkinnanvaraisia jo autokoulussa vuonna 1999, mjutta onneksi tietyn verran saa olla virheitä, niin ne tulkinnallisuuden jäi sitten niihin virheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kiva" ettei ole ainoa. Ei ole citypoika ajellut koskaan mopolla missään, joten haasteita on. Pelkään kanssa että lyö hanskat tiskiin kohta. Ihan harrastuskulkemisen takia mopo olisi niin tärkeä.
Mutta tuntuu kyllä olevan vaikeaa monelle tuo teoriakoe, sen sijaan käsittelyssä monet pärjää paremmin.
Autokoulussa opetellaan automaattiskootterilla. Sillä olis toki helppo läpäistä koe. Mutta jos kotona on vaihteellinen mopo, niin sillä tuli mentyä kokeeseen, eikä sen käsittely kelvannutkaan inssille.
Käyttäjä34334 kirjoitti:
Jaa minä kun olen luullut, että mopoja ei enää edes ole, kun niitä en varmaan pariin vuosikymmeneen ole nähnyt.
Sensijaan nuoret ja vähän vanhemmatkin ajelevat sähköpotkulaudoilla ja niitä saa väistellä jalkakäytävällä, jonne ne eivät kuulu.
Jaa. Mä en taas ole nähnyt ainuttakaan sähköpotkulautaa omassa asuinkunnassani. Yläkoulun piha on täynnä mopoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokoulussa opetellaan automaattiskootterilla. Sillä olis toki helppo läpäistä koe. Mutta jos kotona on vaihteellinen mopo, niin sillä tuli mentyä kokeeseen, eikä sen käsittely kelvannutkaan inssille.
Voi käyttää omaakin mopoa opetuksessa, jos sen saa jotenkin kulkemaan paikalle.
Tuskin se nyt vaikeampi kuin A-kokeet voi olla? Viime vuonna suoritettu A eikä siinä mielestäni mitään vaikeaa ollut, ei teoriassa eikä ajokokeissa (käsittely ja liikenne).
Joko johtuu liiallisesta jännittämisestä tai sitten lapsi ei vain ole liikenteeseen kovin soveltuva.
Omalla lapsella meni mopoteoria tuplana mutta käsittelykoe heti läpi. Autokoulussa B-korttia ajaessa sitten taas teoria ekalla läpi mutta inssi tuplasti. Sittemmin C-kortitkaan eivät armeijassa tulleet ekalla yrittämällä mutta nykyään aikuisena ajelee rekkaa :)
Kaikki on mahdollista kun ei lakkaa uskomasta itseensä!
Vierailija kirjoitti:
Surkeasti koulussa pärjännyt adhd-tyttäreni pomppasi kirjallisissa kerran, muutoin sukkana sisään. Autokortti tuli kerralla.
Sukkana sisään?
Autokortti?
😆
Teoria läpi mutta käsittelykoe ei. Kolmannen yrityksen jälkeen lapsi löi hanskat naulaan. Käsittelykoe ei mittaa kuinka osaat ajaa vaan kuinka osaat käsitellä, aralla lapsella joka ajaa hitaasti ei onnistunut.
Teoriakokeeseen pitää harjoitella ihan eri tavoin kuin oikeaan ajoon, sillä pääsee ekalla läpi eli harjoittelee oikeaa vastaamista eikä varsinaista ajamista.
Nyt menossa autokouluun ja lasta jännittää ihan sikana aikaisempi epäonnistuminen.
Jotenkin tuntuu liian kovalta jos autokoulussa on 1-3 ajotuntia ja sitten pitäisi jo olla täydellinen mopon käsittelijä.
Vierailija kirjoitti:
Teoria läpi mutta käsittelykoe ei. Kolmannen yrityksen jälkeen lapsi löi hanskat naulaan. Käsittelykoe ei mittaa kuinka osaat ajaa vaan kuinka osaat käsitellä, aralla lapsella joka ajaa hitaasti ei onnistunut.
Teoriakokeeseen pitää harjoitella ihan eri tavoin kuin oikeaan ajoon, sillä pääsee ekalla läpi eli harjoittelee oikeaa vastaamista eikä varsinaista ajamista.
Nyt menossa autokouluun ja lasta jännittää ihan sikana aikaisempi epäonnistuminen.
Boorn tu bii luuseri.
Jos ei käsittelykoe mene läpi kolmelka yrityksellä niin lienee kaikille parempi että kulkee bussilla.
Liikenne ei ole helppoa,ei sitä koetta voi helpottaa.
Itte vetäsin 5ka ekalla teorianläpi, jännitti sikana mut jäi vielä 15 aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne liikennesäännöt pitää oikeasti osata ennenkuin nuoren voi laskea yksin tuonne autojen sekaan. Parantaa kummasti elinaikaodotetta.
Käsittelykokeessa on myöskin se minimitaso minkä verran pitää oikeasti olla se mopo näpeissä. Ei se oikeasti vaikea ole mutta varmasti monen pitää siihen harjoitella. Jossain väistökokeessa piti oikeasti runtata sitä laitetta että se kääntyi porteista mutta sitä saattaa joutua tekemään liikenteessäkin. Lopulta harjoiteltiin pojan kanssa tiukennetullakin radalla ja inssi meni aikanaan kerralla läpi.
Kyse ei oikeastaan ole sääntöjen osaamisesta tai osaaamattomuudesta vaan juuri tuosta mainitusta, että kysymykset on liian tulkinnanvaraisia. Olen varma että iso osa autoa ajavista aikuisistakin reputtaisi sen.
Ennenhän mopoiluun ei ollut edes olemassa mitään korttia. Sitten joskus se tuli vapaaehtoiseksi. Nykyisin kai pakollinen mutta vanhemmat sukupolvet saa edelleen mopoilla ilman korttia, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, ettei helpolla pääse läpi. Sen verran kamalaa katsottavaa tuo teinien mopoilu on.
Vielä kun saataisiin niille pukeutumiseen joku korttikoulutus etteivät kulkisi sirkuspellen vaatteissa nilkat paljoina perse vilkkuen tai sitten päinvastaisissa housuissa joissa on muuten kiva vyötärö mutta vähän kainaloista kiristää.
Mun lapsella meni mopo teoriakoe vasta 9 kerralla läpi... Ei antanut periksi. Käsittely koe ekalla kerralla läpi.
Jännitti tosi paljon auton teoriakoe joka sitten meni ensimmäisellä kerralla läpi. Inssi otti 2 kertaa.
Ekalla pääsin läpi, helppohan tuo oli.
M18