Onko mahdollista, että optikko määrää väärän vahvuiset silmälasit?
Omasta mielestäni näen loistavasti. Optikko sanoi toista. Sain lasit, joilla koen nyt näkeväni entistä huonommin...?!?
Kommentit (26)
Ei pitäsi olla mutta optikkokokin on vain ihminen ja siten erehyväinen. - Joskus on käynyt mielessä, että mahtaakohan monikin optikoista olla kokonaan provikkapalkalla tai huomattava osa tuloista muodostua myyntiin perustuvasta provikasta.
Varmaan suurin osa heistä toimii ja tekee työnsä hyvin ja eettisesti oikein; mutta, mutta kaikkea sitä on joskus käynyt mielessä; kun kaikkien yriysten vain halutaan kasvavan ja kasvavan ja tekevän voittoa ja tuottoa aina vain lisää ja yhä useammin kasvottomille omistajille....
Se vähän yksinkertaisempi mes
Tottuminen saattaa kestää kauan, ainakin, jos hajataittoisuutta korjattu reilusti. Minulla meni viimeksi pari kuukautta lasien vaihdon jälkeen ennen kuin auton rattiin uskaltauduin.
Hankitko siis lasit, vaikka näet mielestäsi loistavasti? Miksi?
Sä olet itse sen sitten aiheuttanut, huijaamalla näkötestissä. Optikko määrää sulle lasit sen mukaan, miten itse sanot näkötestissä näkeväsi.
Tottakai on mahdollista.
Harvemmin kyllä niin päin että näöntarkastus olisi tehty jotenkin huonosti, lähinnä tulee vaan mieleen että linssit on hiottu tai mitoitettu väärin.
Olin aikoinaan vuosia optikkoliikkeessä töissä.
Varmaan voi. Itsellä ainakin näkö vaihtelee jo päivänkin aikana suuresti . Voisin kuvitella että jos menisin näöntarkastukseen vaikka heti sen jälkeen kun olen tuijotellut hämärässä tuntikausia puhelinta ja kaukonäkö on huonoimillaan, niin saisin aika paljon voimakkaammat lasit kuin vaikka silloin jos olisin ulkoillut koko päivän katsellen kauas ja näkö olisi parhaimmillaan.
Kyllä, itse kun koin lasien olevan tarpeen, halusin mielipiteen kahdelta optikolta. Onneksi - eka optikko olisi määrännyt järkyttävillä miinusasteilla lasit, kun taas toinen sanoi kyseessä olevan hajataitto, joka on vaikeampi (omien sanojensa mukaan) tunnistaa, ja muutoin vahvuudeksi riitti vain -0,25. Näen siis hyvin ilman lasejakin, lähinnä lukiessa ym huomasin siristeleväni ja olevani lasien tarpeessa.
Ilman muuta on mahdollista. Jos et näe laseillasi hyvin tai niissä on jotain todella häiritsevää, potää mennä vaatimaan uusi tarkastus ja uudet lasit.
Totutteluun ei todellakaan mene kahta viikkoa, niin kuin joskus väitetään.
Lasien sopimattomuuden huomaa kyllä jo melkein heti tai parissa päivässä ainakin. Ehkä muutama päivä kannattaa katsoa, ei sen enmpää.
Sain kerran lasit joilla en nähnyt. Menin 2pv jälkeen takaisin liikkeesseen jossa varmistivat asiaa ja lopputulos oli, sain uudet lasit ilmaiseksi, sekä nuo väärätkin, koskaniillä näen hyvin kauas, mutta lähelle en mitään. Käytän nyt niitä esim elokuvissa joskus.:).
Siis takaisin iikkeeseen ja vaadit uudet lasit.
Edellisen kerran kun uusin lasit, menin optikolle koska en mielestäni nähnyt kunnolla. Kävin näöntarkastuksessa ja laitettiin vain lisää hajataittoa. Nyt kävin uudelleen, sain selvästi lisää tehoja ja entistä hajataittoa vähennettiin ja nyt näen huomattavasti paremmin kuin koskaan entisillä silmälaseilla. Eli jotain mokia voi varmasti käydä.
On mahdollista. Käynyt kahdesti. Tosin toinen oli silmälääkäri.
Mun äidille optikko määräsi täysin väärät vahvuudet toiseen silmään. Ei ollut saanut selvää omasta käsialastaan ja teetti toisen linssin täysin väärällä vahvuudella. Äiti yritti totutella laseihin. Mutta eihän niillä voi nut nähdä, kun linssin vahvuus oli väärä.
Minulle silmälääkäri määräsi kerran lasit ja näin niillä huonommin kuin vanhoilla laseillani. En tiedä olinko itse sanonut jotain väärin, joten lääkäriä en syytä. Mutta huonommat lasit sain joka tapauksessa.
On mahdollista. Nissenillä vaihtoivat veloituksetta toisen linssin. Muistaakseni oli kuukauden takuuaika silloin, jolloin saattoi vaihtaa sopimattomat linssit uusiin.
Itse hankin entisten lisäksi parit varalasit.
Optikko vänkäsi, että tapana on lisätä vahvuutta. Ei millään uskonut, että silmälääkäri määrää lasieni vahvuudet, koska käyn suht usein silmälääkärillä muusta syystä kuin niitä laseja tarkistuttamassa.
- Ei auttanut. Toiset näistä kakkoslaseistani teki voimakkaammat siten, että sopivat autolla ajoon, mutta eivät muuhun elämään, liian vahvat lukemiseen tai muuhun lähityöskentelyyn.
Näkevä kirjoitti:
Kyllä, itse kun koin lasien olevan tarpeen, halusin mielipiteen kahdelta optikolta. Onneksi - eka optikko olisi määrännyt järkyttävillä miinusasteilla lasit, kun taas toinen sanoi kyseessä olevan hajataitto, joka on vaikeampi (omien sanojensa mukaan) tunnistaa, ja muutoin vahvuudeksi riitti vain -0,25. Näen siis hyvin ilman lasejakin, lähinnä lukiessa ym huomasin siristeleväni ja olevani lasien tarpeessa.
Olisit mennyt silmälääkäriin. Varsinkin kun optikot oli eri mieltä millaiset lasien pitäisi olla.
On mahdollista. Olimme hankkimassa pojallemme uusia laseja. Poika oli aika pieni ja mietimme että otetaan näöntarkastus varmuuden vuoksi kahdessa eri liikkeessä, sanotaan vaikka a ja b. Tulokset olivat aivan erilaiset, mutta kumpi oikea vai oliko kumpikaan. No sitten liikkeeseen c ja kas kummaa, tulokset liikkeestä b ja c olivat täsmälleen samat ja se a oli siis väärin.
Noin vuotta myöhemmin äitini hommasi uudet lasit. Osti liikkeestä d, joka on samaa ketjua kuin a, mutta vain eri paikkakunnalla. Tuskitteli sitten vajaan vuoden uusien lasiensa kanssa, että miten päätä särkee ja tuntuu että näkeee huonommin kuin ennen. Yritin sanoa meidän kokemuksista samasta ketjusta, mutta ei uskonut. Viimein äiti taipui, meni toisen ketjun liikkeeseen ja osti uudet lasit. Sanoi, että niinkuin olisi uusi maailma auennut ettei ole vuosiin nähnyt niin hyvin.
Sitä en tiedä onko ketju a+d kokokaan paska. Nämä kaksi liikettä ovat sen verran lähekkäin, että on luultavasti sama optikko tai ainakin samassa paikassa teettävät lasit.
Ehkä myös omat mokavastaukset näkötestissä voivat pilata homman.
Minulla sössivät linssit tehtaalla. Suoraan eteenpäin näki suht hyvin, mutta muualle katsoessa oli kuin olisi ollut humalalasit päässä. Piti pari viikkoa "totutella", kunnes viimein uskoivat linsseissä olevan vikaa.
Minulle ei lapsena viitsitty ostaa silmälaseja. Kun sitten aikuisena menin ensimmäistä kertaa silmälasiostoksille, olin ehtinyt oppia erilaisia kikkoja paremmin näkemiseen ja niiden käyttäminen oli aika automaattista (esim. osasin jotenkin siristellä silmiä siten että näkö tarkentuu pieneksi hetkeksi hyvin pienelle alueelle ja kaikki ympyräröivä on sumuista). Niinpä siten käytin näitä kikkoja näöntutkimuksessa ja ensimmäiset lasit oli -1 vaikka todennäköisesti -2 olisi ollut lähempänä oikeaa.
Kai se on mahdollista, en tiedä.