Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naispuolinen työkaverini on ollut 15 vuotta samassa työpaikassa ja asuu vuokra-asunnossa!

Vierailija
21.05.2021 |

Minulla on työkaverina noin 35-vuotias sinkkunainen. Olemme kumpikin olleet samassa työpaikassa 15 vuotta.
Jostain syystä juttelemme usein rahasta ja sen käytöstä. Ehkä siksi, koska palkkamme ei ole kovin suuri, eli pitää elää säästäväisesti.
No jälleen tänään työkaverini valitti rahanpuutettaan. Vaikka on viikonloppu, ei ole varaa "pitää hauskaa".
Minulla on ollut aina käsitys, että hänkin asuu omistusasunnossa, mutta nyt kertoi asuvansa vuokralla. Maksaa 50 neliön kaksiosta vuokraa lähes 700 euroa kuukaudessa!
Kysyin miksei ole ostanut omaa kämppää?
Itse ostin oman ekan asuntoni 22- vuotiaana ja nykyisen isommankin asunnon olen maksanut jo monta vuotta sitten.
Joten mitä järkeä asua vuokralla, työpaikkamme kuitenkin suht varma työllistäjä tulevaisuudessakin.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, eikös tämä sama aloitus tullut eilen tai toissapäivänä?

No, järkytän sinua lisää:

Minäkin ajattelin ennen, että omistusasunto sen olla pitää..  Kaksihenkisen noin nelikymppisen taloutemme tulot ovat noin 97000 euroa vuodessa, jos bonuksia ei lasketa. Olemme myymässä omistusasuntoamme ja aiomme asua vuokralla tai enintään aso-asunnossa loppuelämämme.

Laskimme nimittäin, että pääsemme paremmalle paikalle uuteen taloon vuokralle edullisemmin kuin mitä saman kokoinen omistusasunto samalta alueelta tulisi kuluineen maksamaan seuraavat 25 vuotta. Vastikkeet ja muut kulut pakkaavat nousemaan - kuin vuokratkin nousevat niiden nousun auttamina - joten ei tämä omistusasuminen ole mitään auvoa. Lainanlyhennys, korot, vastike ja tulevat remontit, laitteiden uusinnat jne tekee sievoisen summan.

Eikä tämä talo ikuisuuksia kestä. Kun minä pääsen eläkkelle, tämä voi olla jo ihan hapero, eli arvoton. Enkä luottaisi uusiinkaan taloihin. Sen verran juosten kusten niitä rakennetaan. Samanikäisiä taloja puretaan jo nyt huonokuntoisina uusien talojen tieltä Vantaalla.

... jatkuu

Vierailija
2/30 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jatkoa:

Moni omistusasuja ei tunnu tajuavan, että lainalla rahoittaessa sen 334k lainan päälle tulee niitä korkoja ja sitä marginaalia aika reippaanlaisesti, eli asuntoon pistetäänkin oikeasti korot näkyvän hinnan päälle. Enemmänkin, jos koroille käy hups.

Uuteenkin taloon täytyy ennenpitkää tehdä remppoja. Se eka putkiremppa sitten 20 vuoden päästä omassa maksaa tonnin per neliö. Hups asuntoon onkin palanut jo 400k+. Ja myytäessä ei ole mitään takeita, että saa omat takaisin. Siihen ihanaan puistikkoon, joka tarjoaa nyt kivat puistonäkymät, saattaa asumisaikana jonkun rikkaan haluamalla kaavamuutoksella nousta talo ja sitten arvoa nostava luontomaisema vaihtuu vastapäisen talon seinäksi. Tai lähikoulu listitään megakoulun tieltä ja kersat ajelevatkin 5km kouluun.

Moni kun ei tunnu tajuavan että ne taloyhtiön putki- jne remontit ylläpitävät kuntoa, eivätkä ole mitään automaattista arvon lisäystä. Naapuri möi asunnon ja jäi plus-miinus nolla, kun se sikakallis putkiremppa ei mennytkään sellaisenaan arvonnousuun. Arvohan olisi laskenut, jos putkiremppa olisi jätetty tekemättä. Järvimaisemakin vaihtui naapuritalon seinään, kun kaupunki vähän "tiivisti kaupunkirakennetta". Oli aika ylläri hälle, kun uhosi, että omat saa tuplana takaisin.

Vuokranantaja joutuu huoltamaan ja vaihtamaan rikkoutuneet koneet.. omistaessa kaikki täytyy hoitaa itse. Omakotitalo on sitten omine painajaisineen vielä kamalampi. On siitäkin kokemusta ja sen myynti se vasta jännää onkin, kun niistäkin tapellaan oikeuksissa koko ajan.

No sieltä joku omistusintoilija nyt suuttuu, mutta verrataans: maksamme nyt 70-luvulla rakennetusta 60 neliöstä kaikkine remppoineen, vesimaksuineen ja autopaikkoineen 1440 euroa kuussa. Asuntolainaa siis on vielä, päälle julkisivu-, katto-, piha- ja LVISA -rempat.. ja lisää tulee melkein joka vuosi.

Muutamme vuokralle kesäkuussa valmistuvaan taloon 60 neliöön, paremmalle paikalle, samaan kaupunkiin. Vuokra on kaikki sisältäen 1260 euroa. Jos vuokrantaja on mäntti ja korottaa vuokraa sen 3% joka vuosi, kestää kuitenkin ainakin kahdeksan vuotta, että pääsemme samaan tasoon kuin nyt maksamme omaa. Omassa tulisi kaikkea kivaa juoksevaa kulua.

Uudessa talossa ei olisi huolta rempoista hetkeen, mutta jos nyt ostamme tuolta vuokra-alueelta oman, laina on pahimmillaan 1312 euroa kuussa (olettaen, että korot nousevat max 2%:in), vastikkeet alussa 440€, vesimaksut 44€ ja autopaikka 50 euroa. Asumiseen siis 1800+ eur/kk. Vuokralla tuon kiinni ottaminen 3% korotuksillakin kestäisi, mitä, 15 vuotta? Siihen mennessä olemme vaihtaneet asuntoa ainakin kahdesti.

Ja omassa olemme samassa kaupungissa, samassa kaupunginosassa kiinni - tai aina ikuisessa myynti/vaihtorallissa. Ei kiitos. Välittäjätkin maksavat. Ja ne taloyhtiön kokoukset... huu...

En näe vuokra-asumisessa muuta miinusta kuin "elämämkoululaiset" naapureina, mutta kyllähän osaketaloissakin on vaikka minkälaista hiihtäjää vuokralla.

Vuokralaisena omistajan murheet ovat jonkun muun ja ei ole muuta velvoitetta kuin elää siivosti ja maksaa vuokra. Käy minulle.

Kyllä, se on fakta, että näin tuntuu siltä, että lihotamme jonkun muun kukkaroa, mutta tähän päivään mennessä omistusasumisessa ei ole muuta kuin huolta ja rahanmenoa. Lihottaahan sitä omassakin toisten kukkaroa, nimittäin pankin. Kun ei ole kultalusikka per53355ä poikittain syntynyt, aina lihottaa jonkun muun kukkaroa. Juujuu kyllä, vanhana sitten on koti maksettuna jne jne. Paitsi, että talot eivät elä ikuisesti ja arvon kehityksessä on niin paljon liikkuvia osia, että riskinotto ei ole sen arvoista..

Täällä siis kohta entinen omistusasuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asumisessa ei ole mitään vikaa. Kulunut hokema siitä, että heittää rahaa hukkaan tai vuokranantajan taskuun, kun voisi lyhentää omaa, on täysin naurettava. Ei se raha sinne omalle tilille jää kuitenkaan, ihan sama mihin se sieltä menee. Työkaverisi asuu todennäköisesti paljon laadukkaammin/paremmalla paikalla kuin sinä, nyt maksaa 700€/kk, sama omistuskämppänä maksaisi varmasti paljon ja sit pienempi vastike. Vastike plus lainanlyhennys, ”voitto” sellaset 100€. Varmasti sit, kun lapset muuttaa kotoa, mekin myydään oma pois ja muutetaan vuokralle.

Vierailija
4/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa työpaikassa 11vuotta ja eron jälkeen muutin vuokra-asuntoon. Onko sinulla ap käynyt mielessä että kaikki eivät halua asua omistusasunnossa? Elämässä tehdään moniakin valintoja, ja jos sinä valitset niinkuin sinä haluat, niin se ei tarkoita sitä että muiden pitäisi valita samalla tavalla, tulet sen kyllä ajastaan huomaamaan. Ja toisten valintoja pitäisi kunnioittaa, ne eivät ole sinulta mistään pois. T. Nainen 50+

Vierailija
5/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kaikki varasi kiinni siinä omassa kodissa? Itse asun vuokralla ja kahden sijoitusasunnon tuotolla kuittaan vuokran. Toki on muitakin sijoituksia ja säästöjä.

Vierailija
6/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ap että työkaverin pitäisi hyväksyttää valintansa sinulla?

Vierailija
7/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelin sijoittamista opintolainasta ja muutaman vuoden päästä siitä ostin ekan sijoitusasunnon(23v) ja nyt niitä on 7kpl ja koko tämän ajan olen itse asunut vuokralla. Enkä ole juurtunut yhteen työpaikkaan vaan kehittänyt itseäni, joten tähän kuvioon ei oikein sovi jumittaminen yhteen paikkaan.

Vierailija
8/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tarvita kuin yksi narkki yms joka tekee koko kerrostalon elämästä hel vettiä. Jos alkaa hankalaksi niin häätöön voi mennä vuosikin. Vuokralaisena voi muuttaa pois kuukauden varoajalla, mutta omistuasujana muuttaminen on hankalampi homma.

Vierailija
9/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse vähän vanhempi rouva? Nykyään ymmärretään, että koti jossa asuu on vain kuluerä ja ne omat rahat sijoitetaan vähän järkevämmin kuin kotiin jossa asuu.

Vierailija
10/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko juttua. Omistusasunto on ollu viimeiset sata vuotta kannattava asumismuoto. Ei ole enää. Asunnon ostovaiheessa 300-400000 euron asunnosta maksetaan 6-8000 euroa varainsiirtoveroa. Kahden prosentin korolla pankki perii vähintään 6000 euroa korkoa. Asunnon ostovaiheessa ostaja sitoutuu tuntemattomaan hetteikköön, josta parhaassa tapauksessa ei selviä koskaan. Asunnon ostajalla ei ole sellaista lain suomaa turvaa, joka takaisi omaisuuden säilymisen ja inflaatiovaran. Uhat: Jäät työttömäksi. Joudut muuttamaan paikkakuntaa etkä saa asuntoa myytyä. Korot voivat nousta etkä selviä veloista. Asuntojen arvo romahtaa. Isot remontit taloyhtiössä. Olet ongelmissa loppu elämäsi.

Vierailija
11/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä niin vain osteta ellei ole pääomaa myös. Itse sain aikoinaan 100 %:n lainan, mutta heti jo seuraavana vuonna työkaverini ei saanut, kun vaadittiin jo tietty summa sitä pääomaa. Osti kyllä asunnon sitten myöhemmin. 

Vierailija
12/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut nyt velattomassa asunnossa 9 vuotta. Se on tuonut tililleni 81.000 euroa, joka ei ole mennyt vuokranantajan taskuun. Asunto on uudehko ja muuttovoittoalueella, joten saan siitä omani pois sormia napsauttamalla.

Vuokralaisena olisin vähintään 81.000e köyhempi, ottamatta huomioon vuokrankorotuksia.

Vierailija
13/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... jatkoa:

Moni omistusasuja ei tunnu tajuavan, että lainalla rahoittaessa sen 334k lainan päälle tulee niitä korkoja ja sitä marginaalia aika reippaanlaisesti, eli asuntoon pistetäänkin oikeasti korot näkyvän hinnan päälle. Enemmänkin, jos koroille käy hups.

Uuteenkin taloon täytyy ennenpitkää tehdä remppoja. Se eka putkiremppa sitten 20 vuoden päästä omassa maksaa tonnin per neliö. Hups asuntoon onkin palanut jo 400k+. Ja myytäessä ei ole mitään takeita, että saa omat takaisin. Siihen ihanaan puistikkoon, joka tarjoaa nyt kivat puistonäkymät, saattaa asumisaikana jonkun rikkaan haluamalla kaavamuutoksella nousta talo ja sitten arvoa nostava luontomaisema vaihtuu vastapäisen talon seinäksi. Tai lähikoulu listitään megakoulun tieltä ja kersat ajelevatkin 5km kouluun.

Moni kun ei tunnu tajuavan että ne taloyhtiön putki- jne remontit ylläpitävät kuntoa, eivätkä ole mitään automaattista arvon lisäystä. Naapuri möi asunnon ja jäi plus-miinus nolla, kun se sikakallis putkiremppa ei mennytkään sellaisenaan arvonnousuun. Arvohan olisi laskenut, jos putkiremppa olisi jätetty tekemättä. Järvimaisemakin vaihtui naapuritalon seinään, kun kaupunki vähän "tiivisti kaupunkirakennetta". Oli aika ylläri hälle, kun uhosi, että omat saa tuplana takaisin.

Vuokranantaja joutuu huoltamaan ja vaihtamaan rikkoutuneet koneet.. omistaessa kaikki täytyy hoitaa itse. Omakotitalo on sitten omine painajaisineen vielä kamalampi. On siitäkin kokemusta ja sen myynti se vasta jännää onkin, kun niistäkin tapellaan oikeuksissa koko ajan.

No sieltä joku omistusintoilija nyt suuttuu, mutta verrataans: maksamme nyt 70-luvulla rakennetusta 60 neliöstä kaikkine remppoineen, vesimaksuineen ja autopaikkoineen 1440 euroa kuussa. Asuntolainaa siis on vielä, päälle julkisivu-, katto-, piha- ja LVISA -rempat.. ja lisää tulee melkein joka vuosi.

Muutamme vuokralle kesäkuussa valmistuvaan taloon 60 neliöön, paremmalle paikalle, samaan kaupunkiin. Vuokra on kaikki sisältäen 1260 euroa. Jos vuokrantaja on mäntti ja korottaa vuokraa sen 3% joka vuosi, kestää kuitenkin ainakin kahdeksan vuotta, että pääsemme samaan tasoon kuin nyt maksamme omaa. Omassa tulisi kaikkea kivaa juoksevaa kulua.

Uudessa talossa ei olisi huolta rempoista hetkeen, mutta jos nyt ostamme tuolta vuokra-alueelta oman, laina on pahimmillaan 1312 euroa kuussa (olettaen, että korot nousevat max 2%:in), vastikkeet alussa 440€, vesimaksut 44€ ja autopaikka 50 euroa. Asumiseen siis 1800+ eur/kk. Vuokralla tuon kiinni ottaminen 3% korotuksillakin kestäisi, mitä, 15 vuotta? Siihen mennessä olemme vaihtaneet asuntoa ainakin kahdesti.

Ja omassa olemme samassa kaupungissa, samassa kaupunginosassa kiinni - tai aina ikuisessa myynti/vaihtorallissa. Ei kiitos. Välittäjätkin maksavat. Ja ne taloyhtiön kokoukset... huu...

En näe vuokra-asumisessa muuta miinusta kuin "elämämkoululaiset" naapureina, mutta kyllähän osaketaloissakin on vaikka minkälaista hiihtäjää vuokralla.

Vuokralaisena omistajan murheet ovat jonkun muun ja ei ole muuta velvoitetta kuin elää siivosti ja maksaa vuokra. Käy minulle.

Kyllä, se on fakta, että näin tuntuu siltä, että lihotamme jonkun muun kukkaroa, mutta tähän päivään mennessä omistusasumisessa ei ole muuta kuin huolta ja rahanmenoa. Lihottaahan sitä omassakin toisten kukkaroa, nimittäin pankin. Kun ei ole kultalusikka per53355ä poikittain syntynyt, aina lihottaa jonkun muun kukkaroa. Juujuu kyllä, vanhana sitten on koti maksettuna jne jne. Paitsi, että talot eivät elä ikuisesti ja arvon kehityksessä on niin paljon liikkuvia osia, että riskinotto ei ole sen arvoista..

Täällä siis kohta entinen omistusasuja.

Asuin omistusasunnossa, jossa naapurin rouva kävi miehen puutteessa pyytelemässä lainaksi minun miestäni. Huonolla menestyksellä. Viina, huumeet ja moraalittomuus eivät kulje sen mukaan onko asunto oma vai vuokralla

Vierailija
14/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnossa on sekin hyvä puoli, että asunnosta pääsee eroon nopeasti, jos asuinalue tai asunto itsessään ei miellytäkään.

Vierailija
15/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku asumisfetisisti :D Omat tulot olivat viime vuonna 114te ja asun vuokralla. Mahtaa häiritä.

Vierailija
16/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nyt velattomassa asunnossa 9 vuotta. Se on tuonut tililleni 81.000 euroa, joka ei ole mennyt vuokranantajan taskuun. Asunto on uudehko ja muuttovoittoalueella, joten saan siitä omani pois sormia napsauttamalla.

Vuokralaisena olisin vähintään 81.000e köyhempi, ottamatta huomioon vuokrankorotuksia.

Miten sait noin vain velattoman oman asunnon. Yleensä asunnosta joutuu maksamaan kovan hinnan.

Vierailija
17/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnossa on sekin hyvä puoli, että asunnosta pääsee eroon nopeasti, jos asuinalue tai asunto itsessään ei miellytäkään.

No kyllä minä ainakin harkitsin hyvin tarkkaan asunnon sijainnin enkä missään nimessä ostanut asuntoa, joka ei miellyttänyt. Pari vuotta meni ennen kuin löytyi se täydellinen asunto ja toivottavasti lähden täältä pois vasta arkussa. 

Vierailija
18/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko juttua. Omistusasunto on ollu viimeiset sata vuotta kannattava asumismuoto. Ei ole enää. Asunnon ostovaiheessa 300-400000 euron asunnosta maksetaan 6-8000 euroa varainsiirtoveroa. Kahden prosentin korolla pankki perii vähintään 6000 euroa korkoa. Asunnon ostovaiheessa ostaja sitoutuu tuntemattomaan hetteikköön, josta parhaassa tapauksessa ei selviä koskaan. Asunnon ostajalla ei ole sellaista lain suomaa turvaa, joka takaisi omaisuuden säilymisen ja inflaatiovaran. Uhat: Jäät työttömäksi. Joudut muuttamaan paikkakuntaa etkä saa asuntoa myytyä. Korot voivat nousta etkä selviä veloista. Asuntojen arvo romahtaa. Isot remontit taloyhtiössä. Olet ongelmissa loppu elämäsi.

Elämä on täynnä riskejä!

Itse ostin asunnon ja jäin parin viikon kuluttua työttömäksi. Monia unettomia öitä painin asian kanssa mutta jotenkin selvisin ja nyt olen kiitollinen koitoksesta.

Kaveri osti kämpän Kalliosta 15 vuotta sitten. Jos myisi asunnon tänä päivänä saisi ostohinnan tuplana takaisin. Tämä tekee mielestäni asunnon ostamisesta riskin arvoisen jutun.

Vierailija
19/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis meinaat, että olet yhdeksän vuoden ajan säästänyt asumiskuluissasi 750 euroa kuussa ja nuo rahat ovat nyt tililläsi? Et ole siis koko tuona aikana tehnyt minkäänlaista remonttia tai uusinut kodinkoneita?

Vierailija
20/30 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun on hirveän kamala paikka , ja paikka housuissa, lisää tälläisiä😃😀.

Minä taas olen 46- vuotias nainen , ja maksan 30, 5 neliön saunallisesta yksiöstä 492,80€ kk. Sähkömaksu erikseen asun vuokralla, eikä siinä mitään kauhua minusta ole , pakko on jossakin asua vesimaksu vielä kerran vuodessa on toista sataa euroa.

Kännykkä maksu siihen vielä, ruokaakin menee rahaa automaksut yhteensä 800,00 € / vuosi.

On katsastettu bensa auto , 10- vuotta vanha auto en kerro merkkiä mutta ei ole Mersu , ajan niin vähän kyllä en aja suurissa kaupungeissa .

Työpaikalla no tehdään itse lounas, sieltä tulee aina paperinen lasku,

kerran kuussa.

Sekä paperisena laskuna tulee kurssimaksut, ( nyt ei tule kun Corona aikana ei voinu kansanopisto kursseja järjestää),

Ja joskus satunnainen lasku .

Eli ei tää ilmaista elämä ole.

Lauluskin sanotaan" Kaikkihan ne maksettava eikös, juu.. Ainahan sitä velkaantuu.: Pennitön uneksija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme