Onko hiusten oheneminen väistämätöntä yli 4-kymppisillä naisilla
Olen 43, ja hiukset ohentuneet viimeisen parin vuoden aikana melko paljon. Lähtökohta oli paksut hiukset niin sitä ei muut niin huomaa mutta itse kyllä. Tuttavapiirissä tosi monella naisella samoja kokemuksia, apua etsitään erilaisista hoidoista, lisäravinteista jne.
Onko naisten hiusten oheneminen hormonaalista, väistämätöntä, vai onko se vaan tämä ruuhkavuosien stressi, mikä kaljuunnuttaa perheenäitejä? Onko joku yli nelikymppinen, jolla EI ole hiukset ohentuneet?
Kommentit (50)
Älkää nyt suuttuko mut yhdistän kaljuuntumisen ylipainoon. Meidän suvussa tädeilläni ohenee jo tukat ja ne on ~55 ja pullukoita. Mummoni on aina ollut hoikka, tukkaa on enemmän kuin tyttärillä. Parhaan kaverini suvussa on hoikkia ja siellä eläkeikäsilläkin on tukat jäljellä. Mitä enemmän mietin esimerkkejä niin sama nyrkkisääntö pätee.
Ei ainakaan minulla, olen 55v ja hiukseni ovat edelleen paksut ja hyväkuntoiset, kiiltävät ja puolipitkät. Syön terveellisesti ja olen hoikka, liikun paljon joten uskon tämän vaikuttavan hiusten kuntoon.
Ei. Olen yli 60v ja mulla on edelleen paksut ja upeat hiukset. Harmaat hiukset on entistäkin paksummat jos mahdollista.
Ei ole onneksi vielä ohentuneet.
N51
Ei ole. Keitän aamupuuroni Briorin Extrasta. Tukkani on kuin siilin selkä myös alapäässä. Se vahvistaa sisältäpäin
Ei ole ohenemisesta mitään merkkejä. Olen terve ja kuukautiset ovat vielä säännölliset, joskin väli on lyhentynyt.
N48
Ei ole ohentunut. Hyvin hiukset toipuneet vaikka imetin 4 lasta. 45 v olen.
Minulla on luonnonkiharat hiukset, ja hiusta on aina ollut päässä todella paljon. Hiukseni ohentuivat aavistuksen n. 35-vuotiaana, sen jälkeen ei ole mitään ohentumista tapahtunut. Olen nykyään (47v) tyytyväisempi hiuksiini kuin nuorena, koska ne on helpompi selvittää ja tarvittaessa suoristaakin nykyään. Nuorena minulla oli päässä pörröinen afro. Toki hiustenhoitotuotteetkin ovat kehittyneet ja monipuolistuneet ajan myötä.
Minulla on alunperin "suomalainen ohut tukka joka ei kasva pitkäksi". Kun nuorena aloin kasvissyöjäksi se alkoi kasvaa ja paksuuntua ja kun aloin vegaaniksi niin paksuus kolminkertaistui ja kasvoi lantiolle asti.
Nyt olen 50-vuotias, olen käynyt syöpähoidot jokunen vuosi sitten läpi jolloin menetin kaikki hiukseni. Syön myös estrogeeninestolääkitystä. Kilpirauhanen on poistettu. Silti hiukset kasvaa paksuna ja vauhdilla. Uskon että siihen on syynä ruokavalioni. Suosittelen siis kasviksia ja hyvää kasvisrasvaa. Vähärasvaisella ruokavaliolla tukka ohenee, katsokaa vaikka fitnesskisaajia ja alipainoisia malleja jotka joutuvat käyttämään hiustuuhennoksia.
On. Estrogeenit laskevat. Tilanne parani kun aloitin hormonikorvaushoidon ja vitamiineja.
Ja niin, kilpirauhasessa vikaa.