Onko hiusten oheneminen väistämätöntä yli 4-kymppisillä naisilla
Olen 43, ja hiukset ohentuneet viimeisen parin vuoden aikana melko paljon. Lähtökohta oli paksut hiukset niin sitä ei muut niin huomaa mutta itse kyllä. Tuttavapiirissä tosi monella naisella samoja kokemuksia, apua etsitään erilaisista hoidoista, lisäravinteista jne.
Onko naisten hiusten oheneminen hormonaalista, väistämätöntä, vai onko se vaan tämä ruuhkavuosien stressi, mikä kaljuunnuttaa perheenäitejä? Onko joku yli nelikymppinen, jolla EI ole hiukset ohentuneet?
Kommentit (50)
Ei. Nuorilla naisilla voi hiuksia lähteä esim. hormonivalmisteiden vuoksi (haittavaikutukset), d-vitamiinin puute, magnesium, muut vitamiinit, ravintoaineiden puute, pieni tulehdus päänahassa, stresssi tai jokin muu tekijä. Myös voi miettiä onko ollut värjäystä (kemikaali voimakas) tai perinnöllinen tekijä. Joillakin hiuksia voi palautua parin vuoden kuluttua, osalla ehkä ei.
Minulla oheni viisikymppisenä parissa vuodessa merkittävästi. Osa on palautunut, mutta luultavasti tukka jäänee ohuemmaksi kuin ennen. Vaihdevuodet, uskoisin.
jännä kun joka toinen sanoo että ohenee ja joka toisella ei ohene. Tuurista kiinni?
En ole huomannut ohentumista. Harmaitakaan ei näy. Johtuu geeneistä: mummollani oli paksut tummat hiukset päässä vielä kahdeksankymppisenä. N44
Miksihän naisia yritetään määritellä vielä vanhanakin, millaisia he saavat olla. Milloin moititaan, että vanhanakin on laiha, kun vanhentaa. Hiukset pitkät, kun vanhentaa. Pukeutuu niin tai näin, niin vanhentaa.
Vanhenemisen ilo on siinä, että uskaltaa sanoutua irti muiden ulkonäköodotuksista. Minä olen vanha ja minulla on oikeus näyttää vanhalta. En aio lihottaa, vaikka on ryppyjä naamassa, enkä leikata hiuksia, jotta näyttäisin nuoremmalta.
Hassuinta on, että naiset itse on tiukasti rajaamassa, miltä naisen tulisi näyttää missäkin iässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän naisia yritetään määritellä vielä vanhanakin, millaisia he saavat olla. Milloin moititaan, että vanhanakin on laiha, kun vanhentaa. Hiukset pitkät, kun vanhentaa. Pukeutuu niin tai näin, niin vanhentaa.
Vanhenemisen ilo on siinä, että uskaltaa sanoutua irti muiden ulkonäköodotuksista. Minä olen vanha ja minulla on oikeus näyttää vanhalta. En aio lihottaa, vaikka on ryppyjä naamassa, enkä leikata hiuksia, jotta näyttäisin nuoremmalta.
Hassuinta on, että naiset itse on tiukasti rajaamassa, miltä naisen tulisi näyttää missäkin iässä.
Kyllä mun mielestä useimmat täällä, jos heitetään trollit sivuun, kertoo vaan mikä niiden mielestä niille itselleen sopii ja mikä hoito tai aine on auttanut kohentamaan ulkonäköä, jos on joku juttu joka itseä ärsyttää.
Hormonaaliseen hiustenlähtöön (=raskauden jälkeen, vaihdevuodet = etukaljuuntuminen) auttaa usein nokkosenjuuri-lisäaine. Stinging Nettle Root.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä useimmat täällä, jos heitetään trollit sivuun, kertoo vaan mikä niiden mielestä niille itselleen sopii ja mikä hoito tai aine on auttanut kohentamaan ulkonäköä, jos on joku juttu joka itseä ärsyttää.
Hormonaaliseen hiustenlähtöön (=raskauden jälkeen, vaihdevuodet = etukaljuuntuminen) auttaa usein nokkosenjuuri-lisäaine. Stinging Nettle Root.
Kiitos vinkistä! Nokkonenhan on kai muutenkin tosi terveellistä. Jotkut kaverit on syöneet (eläimille tarkoitettua!!) biotiinia koska se on vahvempaa kuin ihmisten, mutta ainakaan vielä tilanne ei ole niin epätoivoinen, että lähtisin kokeilemaan tätä...
ap
Vierailija kirjoitti:
jännä kun joka toinen sanoo että ohenee ja joka toisella ei ohene. Tuurista kiinni?
Tosi monet asiat vaikuttaa. Hormonit, stressi, elämäntavat, sairaudet, lääkkeet. Esimerkiksi verenpainelääkkeet vaikuttaa hiuksiin negatiivisesti, kuin myös monet psyyke lääkkeet. Eikä kannata hirveästi värjäillä hiuksia, ne värit on melkoista myrkkyä päänahalle.
Vierailija kirjoitti:
miksi te ei mulla ainakaan .... voisiko joku isopää kertoa? jos jollain on esim. syöpä ja avautuu täällä aiheesta niin te apinat kerrotte ettei mulla ainaskaa oo syöpää. ootte aika vammaisia ihmisiä. mullakaa ei oo tippuria , aidsia , koronaa, ym. ym. mutta hiukset harvenee silti. tulkaa nyt kusipäät kertomaan ettei teidän hiuksenne......öööä[/quote
Lue ap:n kysymys.
Ei ainakaan meidän suvussa. Paksu tukka on hyvin tavallista vielä meidän vanhuksilla. Omani on myös paksu vielä.
N44v
Ei se kyllä väistämätöntä ole vaan on yksilöllisiä eroja. Pitkähköt hiukseni eivät ole ohentuneet, ja kampaaja sanoo, että kasvavat aina paljon. Käyn viiden ja puolen viikon välein kampaajalla.
Olen kokenut erittäin paljon stressiä ja syövänkin, johon tosin en tarvinnut solunsalpaajia. Hiukset ovat kuitenkin ok. Syön erittäin terveellisesti, eli kaikki ravintoaineet ainakin saan.
Olen 63.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että paksunee vaan, 45 v.
Mitäs karvoja sä kattelet, kun paksunee vaan iän myötä ;D
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika paljon, onhan hiuslaatujakin monia ja ihan sattumaa millainen kuontalo omilla geeneillä tulee. Toki ravinto yms vaikuttaa myös, ei sillä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ja onko se väistämätöntä vai voiko estää?
Itselle tuli mieleen, että voisiko johtua kilpirauhasesta. Sen toimintahan laiskistuu monilla iän myötä. Lääkärit vaan ei taida ihan pienestä ruveta auttamaan näissä asioissa.
Äitini on 72-vuotias, ja hänellä on edelleen pitkät, paksut ja vahvat hiukset. Itse kärsin aina ajoittain sulkasadosta, johon ilmeisesti ainakin stressi ja huono ravitsemus vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Nokkonenhan on kai muutenkin tosi terveellistä. Jotkut kaverit on syöneet (eläimille tarkoitettua!!) biotiinia koska se on vahvempaa kuin ihmisten, mutta ainakaan vielä tilanne ei ole niin epätoivoinen, että lähtisin kokeilemaan tätä...
ap
Mikset kokeilisi biotiinia? Kannattaa ostaa apteekista ihan b-vitamiinilisää jossa biotiinia, siinä on sitä itseään enemmän kuin noissa järkyttävän kalliissa kapseleissa. Ylimääräiset b-vitamiinit kulkeutuu virtsan kautta pois elimistöstä. Nopeaa muutosta kumpikaan ei tuo, hius kasvaa hyvin kun hoidat ruokavaliosi ja verenkiertosi kuntoon. Hiusta pitää ravita sisältäpäin.
Minulla kävi päin vastoin. Ohuehkoista hiuksista tuli harmaantumisen myötä karheat, kihartuvat ja paksummat. Olen 57 ja ensimmäistä kertaa elämässäni tyytyväinen hiuksiini. Olen saanut niistä jopa kehuja. Ihanaa entiselle lirutukalle.
Mulla on ohentuneet vuoden sisällä, erityisesti edestä... ikää vasta 27, lääkäri epäili munasarjojen ennenaikasta hiipumista, mutta tätä ei testattu. Olkaa ilosii te, joil näit juttui tulee sillo ns normaalissa iässä 😄