Miksi ihmiset kertovat tekosyitä antaessaan pakkeja?
Miksi ihmiset eivät kerro ihan rehellisesti syytä antaessaan pakkeja, esim. "olet vain vähän liian tyhmä minulle" tai "nenäsi on ruma" tai "sinulla on liikaa finnejä"? Olen tehnyt kolme aloitetta elämäni aikana ja kahdesta sain pakit. Olen pohtinut niitä pakkeja vuosikausia ja miettinyt, mikä oli oikea syy. Sain siis sellaisen selityksen, joka kuulosti tekosyyltä.
Esimerkiksi joku ammattiasemaan tai ikäeroon liittyvä selitys on myöskin vain helppo ja älyllisesti laiska tekosyy, jos se toinen ei kiinnosta aidosti. Itse haluaisin tietää sen oikean syyn, niin oppisin sen myötä kehittämään itseäni ihmisenä.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Joku riittävän tarkka syy lähellä totuutta on pakko antaa, että toinen pystyy käsittämään eron. Varsinkin jos se tulee puun takaa. Tosi tärkeää on kertoa jos kuvioon on tullut uusi ihminen. Mikään "olet liian hyvä minulle" ei mene läpi tai "olet liian kiltti ja rauhallinen" ja seurusteltu on jo tyyliin pari vuotta. Ei toimi syynä eroon enää tossa tilanteessa.
Tämä on totta. Oikeassa parisuhteessa se on vieläkin tärkeämpää. Itse en päässyt edes treffeille tai tutustumaan näiden ihastusteni kanssa koskaan. Ja kummaltakin sain vain tekosyitä. Ekassa tapauksessa olin vieläpä hitusen ikäistäni hieman nuoremman näköinen 18-vuotias, joten en ainakaan ollut liian vanhan näköinen tai vanha yms. Olin hoikka ja siististi sekä feminiinisesti pukeutunut ja loistin opinnoissani (olin juuri aloittanut yliopisto-opinnot). Tuolloin epäilin itseäni liian rumaksi vain.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska käytöstavat. Jokainen ihminen, jolla vähänkään on empatiakykyä, haluaa parhaansa mukaan välttää loukkaamasta toista.
Minä olen joka ikinen kerta antanut pakit ulkonäön vuoksi, eikä olisi tullut mieleenkään sanoa sitä näille ihmisille. Minun itsetuntooni tuo tieto ei vaikuttaisi sillä olen kuullut ulkonäöstäni ja itsestäni muutenkin niin paljon kaikkea ilkeää, mutta jonkun muun itsetunnon se voisi murentaa täysin. On ollut kaikkien kannalta paras keksiä jokin tekosyy tai olla sanomatta syytä ollenkaan.
Entäpä, jos se toinen haluaisi tietää syyn? Molemmissa tapauksissa taisin jopa kysyä suoraan, että onko ulkonäköni syynä eli olenko liian ruma, mutta siitä ekasta tapauksesta en ole enää varma, kun siitä on sen verran pitkä aika, enkä vain muista sitä. Kumpaakin henkilöä yhdisti se, että olivat sosiaalisesti taitavia, hyvin itsevarmoja ja suosittuja sekä itseäni selvästi vanhempia ja varattujakin.
T. Ap
Se, että sinä et pidä pakkien syytä pätevänä, ei tarkoita etteikö pakkien antaja pitäisi syytä pätevänä ja ainoana syynä antaa pakit. Minä esimerkiksi en alkaisi edes tapailemaan itseäni 15 vuotta vanhempaa tai nuorempaa henkilöä tai ylipäänsä yhtään ketään ollessani varattu. Varattuna oleminen on äärimmäisen pätevä syy antaa pakit ja lisäksi mielestäni on kumppania kohtaan kunnioittavaa käytöstä etten ystävysty henkilön kanssa, joka tavoittelee minua parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään sanoisi tuollaisia syitä, mutta utseäni kiinnostaisi kyllä suurestikin, jos joku antaisi minulle pakit tuollaisesta syystä. Olen miettinyt näutä molempia saamiani pakkeja vuosikausia ilman, että olen keksinyt mitään ihmeellisempää syytä. Mutta samalla kuitenkin ne ovat merkki siitä, että en kelpaa parisuhteeseen eli toisin sanoen minussa on jotain vikaa.
T. Ap
Toisin sanoen haluat kieriskellä itsesäälissä ja käyttää itse luomaasi mielikuvaa itsestäsi syynä siihen, ettei kumppania löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska käytöstavat. Jokainen ihminen, jolla vähänkään on empatiakykyä, haluaa parhaansa mukaan välttää loukkaamasta toista.
Minä olen joka ikinen kerta antanut pakit ulkonäön vuoksi, eikä olisi tullut mieleenkään sanoa sitä näille ihmisille. Minun itsetuntooni tuo tieto ei vaikuttaisi sillä olen kuullut ulkonäöstäni ja itsestäni muutenkin niin paljon kaikkea ilkeää, mutta jonkun muun itsetunnon se voisi murentaa täysin. On ollut kaikkien kannalta paras keksiä jokin tekosyy tai olla sanomatta syytä ollenkaan.
Entäpä, jos se toinen haluaisi tietää syyn? Molemmissa tapauksissa taisin jopa kysyä suoraan, että onko ulkonäköni syynä eli olenko liian ruma, mutta siitä ekasta tapauksesta en ole enää varma, kun siitä on sen verran pitkä aika, enkä vain muista sitä. Kumpaakin henkilöä yhdisti se, että olivat sosiaalisesti taitavia, hyvin itsevarmoja ja suosittuja sekä itseäni selvästi vanhempia ja varattujakin.
T. Ap
Veikkaan vahvasti, että noissa sinun tapauksissasi ulkonäöllä ei ole ollut asian kanssa mitään tekemistä. Iso ikäero ja parisuhteessa oleminen ovat monelle aivan selkeitä syitä antaa pakit. Niin ne olisivat minullekin. Jos joku superkomea mies tulisi iskemään minua tilanteessa jossa olisin varattu, rakastaisin kumppaniani ja parisuhteessani olisi kaikki hyvin, en lämpenisi iskuyritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään sanoisi tuollaisia syitä, mutta utseäni kiinnostaisi kyllä suurestikin, jos joku antaisi minulle pakit tuollaisesta syystä. Olen miettinyt näutä molempia saamiani pakkeja vuosikausia ilman, että olen keksinyt mitään ihmeellisempää syytä. Mutta samalla kuitenkin ne ovat merkki siitä, että en kelpaa parisuhteeseen eli toisin sanoen minussa on jotain vikaa.
T. Ap
Toisin sanoen haluat kieriskellä itsesäälissä ja käyttää itse luomaasi mielikuvaa itsestäsi syynä siihen, ettei kumppania löydy.
Koska en sitä oikeaa totuutta ole saanut tietooni, niin elän valistuneen arvaukseni turvin ja se arvaukseni on aika masentava kyllä. Silloin 18-vuotiaana ne ekat saamani pakit tuhosivat tietyllä tapaa itsetuntoni ja -varmuuteni aivan täysin. Tajusin, että olen naisena ja potentiaalisena kumppanina sekä sosiaalisestikin täysin nolla. Olen epähaluttava yksilö. Sillä ajatuksella olen sitten mennyt koko aikuiselämäni siitä lähtien.
T. Ap
Syy pakkeihin voi olla ihan niiden antamassa. On varattu, ei hae seuraa, ei ole aikaa ylimääräiseen säätöön jne jne.
Ap, jos olet ihan tosissasi niin toivon, että olet ammattiavun piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi mitään syitä pitäisi antaa, koska oikeasti syitä on aina vain yksi: et vaan pysty kiinnostumaan tai innostumaan tästä ihmisestä eroottis-romanttisesti. Aina siihen ei tiedä syytä itsekään. Voi olla, ettei ihmisessä ole mitään "vikaa", mutta kun ei niin ei. Kaikki syyt ovat turhia ja tekosyitä tai sitten pohdintoja siitä, mistä ehkä saattaa johtua, ettei kiinnostus synny. Mutta ihminen voi itse henkilön X kohdalla ajatella, että se johtuu varmaan ikäerosta. Mutta sitten saattaakin käydä niin, että itsellekin yllätyksekseen ihastuu henkilöön Y, joka on samanikäinen.
Ihastumisen tunteita ei voi käskeä ja useimmat meistä eivät halua olla suhteessa, joka ei ainakin ala siitä, että on tunteita.
Silloinkin se syy auttaisi pohdiskelemaan, miten voisin muuttaa itseäni parempaan suuntaan ja tuollainen syy olisikin aika lohdullinen. Itse en kiinnostu joistain henkilöistä monesti juuri sen vuoksi, kun eivät vaikuta kovinkaan älykkäiltä (se yleisin syy) tai huumorintaju poikkeaa liikaa omastani negatiivisesti. Myös lihavuus on vahva turn-off miehissä.
T. Ap
Sun pitäisi muuttaa itseäsi vain ja ainoastaan siihen suuntaan kuin ITSE haluat, ei alkaa muokkaamaan itseäsi jonkun toisen ihmisen maun mukaiseksi. Varmasti on ihminen jolle kelpaat omana itsenäsi. Vain sellaisen kumppanin oikeasti haluat.
Usein nuo pakkien syyt ovat vielä sellaisia, joihin ei oikeasti voi vaikuttaa itse vaikka mitä tekisi. Esim. ikäero - jos olet liian nuori, sitten olet, eikä sille voi mitään. Ja ulkoisiin asioihin voi usein vaikuttaa vain rajallisesti.
Parempi pysyä erossa seurusteluhommista.
Etsit vastauksia väärästä paikasta. Kysy joltain miespuoliselta ystävältäsi, että mikä sinussa on sellaista, ettet kelpaa parisuhteeseen. Sieltä voi tulla rehellisiä vastauksia, jos teidän välillänne on riittävästi luottamusta ja jos hän sen lisäksi vielä tuntee sinut riittävän hyvin.
Mutta ei tuokaan mikään satavarma keino ole. Ei se kaveri saata tuntea sinusta niitä puolia, jotka aiheuttavat pakit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Koska en sitä oikeaa totuutta ole saanut tietooni, niin elän valistuneen arvaukseni turvin ja se arvaukseni on aika masentava kyllä. Silloin 18-vuotiaana ne ekat saamani pakit tuhosivat tietyllä tapaa itsetuntoni ja -varmuuteni aivan täysin. Tajusin, että olen naisena ja potentiaalisena kumppanina sekä sosiaalisestikin täysin nolla. Olen epähaluttava yksilö. Sillä ajatuksella olen sitten mennyt koko aikuiselämäni siitä lähtien.
T. Ap
Eivät yhdet pakit tuhoa itsetuntoa. Se on ollut tuhoutunut jo paljon aiemmin. Nyt tuo tilanne vain nosti asian esiin.
Vierailija kirjoitti:
Etsit vastauksia väärästä paikasta. Kysy joltain miespuoliselta ystävältäsi, että mikä sinussa on sellaista, ettet kelpaa parisuhteeseen. Sieltä voi tulla rehellisiä vastauksia, jos teidän välillänne on riittävästi luottamusta ja jos hän sen lisäksi vielä tuntee sinut riittävän hyvin.
Mutta ei tuokaan mikään satavarma keino ole. Ei se kaveri saata tuntea sinusta niitä puolia, jotka aiheuttavat pakit.
Hyvä idea itse asiassa. En ole tuota koskaan tullut edes ajatelleeksi. Mulla on suurin osa kavereista miespuolisia, mutta en ole heidän kanssaan jutellut parisuhdeasioista tai joistain tunnepuolen asioista käytännössä koskaan.
T. Ap
Ei aina ole mitään syytä. Toinen voi olla vaikka kuinka fiksu, filmaattinen ja mukava, mutta ei vaan sytytä kiinnostuksen tunnetta.
Mitä se ketään auttaa jos sanoo, että jätin ku sun pierut haisee pahalle?