Miksi ihmiset kertovat tekosyitä antaessaan pakkeja?
Miksi ihmiset eivät kerro ihan rehellisesti syytä antaessaan pakkeja, esim. "olet vain vähän liian tyhmä minulle" tai "nenäsi on ruma" tai "sinulla on liikaa finnejä"? Olen tehnyt kolme aloitetta elämäni aikana ja kahdesta sain pakit. Olen pohtinut niitä pakkeja vuosikausia ja miettinyt, mikä oli oikea syy. Sain siis sellaisen selityksen, joka kuulosti tekosyyltä.
Esimerkiksi joku ammattiasemaan tai ikäeroon liittyvä selitys on myöskin vain helppo ja älyllisesti laiska tekosyy, jos se toinen ei kiinnosta aidosti. Itse haluaisin tietää sen oikean syyn, niin oppisin sen myötä kehittämään itseäni ihmisenä.
Kommentit (36)
Miksei ikäero voisi olla ihan oikea syy? Mä en todellakaan seurustele kuin + - 4v ikäerolla.
Ärsytti sekin, kun koetin ihan suoraan kysyä, että mikä on se syy, niin silti vain selittelivät jotain ympäripyöreää (kummallakin tosin oli kaksikin ns. virallisesti ajatellen "hyvää" tekosyytä ja kolmaskin oikeastaan, mutta en usko, että ne ovat oikeita syitä).
On jotenkin tälle elämälle mennyt itsevarmuus aloitteellisuutta kohtaan. Olen itse nainen ja uskoisin, että naiset ovat herkempiä pakkien tuomalle itsetunnon menetykselle. Ei oikeastaan onneksi enää edes kiinnosta juurikaan kukaan ihminen tositarkoituksella. Pariutukoot ne täyden kympin ihmiset keskenään.
Aloittaja, sanotko itse tuollaisia asioita ihmisille? Jos et, mikset? Jos sanot, vaikuttaako se ihmissuhteisiisi positiivisesti?
Vierailija kirjoitti:
Jos se syy on, että miehellä on pieni muna tai naisella ruma naama, niin kehitäpä siinä itseäsi sitten.
Silti haluaisin tietää sen ihan oikean syyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ikäero voisi olla ihan oikea syy? Mä en todellakaan seurustele kuin + - 4v ikäerolla.
Kumpikin heistä oli yli 15 vuotta minua vanhempi ainakin, mutta mielestäni se ei ole lainkaan uskottava syy. Olivat molemmat myös varattuja, mutta olisin mieluusti ollut kaveri tai ystävä siitä huolimatta ja sekään ei kuulemma sopinut eli minussa on oltava jotain pahempaakin vikaa ihmisenä tai fyysisesti siis.
Kyllä mä ainakin voisin olla jonkun "ihailijani" kaveri (jos nyt edes olisi joku ihailija), vaikka olisinkin varattu. Itselleni ikä on myös yhdentekevä seikka, jos molemmat ovat täysi-ikäisiä ja miekuusti yli 20 (ok, ekassa tapauksessa olin itse 18, mutta siltikin).
T. Ap
Siinä on ajatus, ettei halua nolata tai häpäistä sitä torjuttua osapuolta. Moni jää vellomaan siihen torjuntaan (kuten nyt ap.) ja vatvoo sitä sitten. Ikävä juttu jos pakkien syy on joku mitä et oikeasti voi oikein muuttaa. Tai jos syy on "tyhmä" ei pakkien antaja halua nolata itseään asialla, kun ymmärtää olevansa pikkumainen, mutta mikäs sille voi jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta! Hyväksy se ja mene eteenpäin, kohtaat vielä ehkä jonkun jolle kelpaat.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, sanotko itse tuollaisia asioita ihmisille? Jos et, mikset? Jos sanot, vaikuttaako se ihmissuhteisiisi positiivisesti?
Harvempi on tehnyt suuntaani aloitetta kovin suorasukaisesti tai jos joku mies on ollut kiinnostunut viettämään aikaa kanssani, niin oon ollut kaveri sitten eli siis täysin ei-seksuaalista ja kaverillista juttelua ollut. Ei ole koskaan kukaan ihan konkreettisesti kysynytkään siis syitä pakkeihin, kun olen jotenkin ohittanut koko aiheen. Jos olisi kysynyt, olisin koettanut kertoa rehellisesti, mutta jotenkin kohteliaan varovaisesti.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvempi on tehnyt suuntaani aloitetta kovin suorasukaisesti tai jos joku mies on ollut kiinnostunut viettämään aikaa kanssani, niin oon ollut kaveri sitten eli siis täysin ei-seksuaalista ja kaverillista juttelua ollut. Ei ole koskaan kukaan ihan konkreettisesti kysynytkään siis syitä pakkeihin, kun olen jotenkin ohittanut koko aiheen. Jos olisi kysynyt, olisin koettanut kertoa rehellisesti, mutta jotenkin kohteliaan varovaisesti.
T. Ap
En kysynyt tuota. Kysyin, sanotko ihmisille usein, että he ovat tyhmiä tai rumia.
Toisen ketjun ap. kirjoitti:
Siinä on ajatus, ettei halua nolata tai häpäistä sitä torjuttua osapuolta. Moni jää vellomaan siihen torjuntaan (kuten nyt ap.) ja vatvoo sitä sitten. Ikävä juttu jos pakkien syy on joku mitä et oikeasti voi oikein muuttaa. Tai jos syy on "tyhmä" ei pakkien antaja halua nolata itseään asialla, kun ymmärtää olevansa pikkumainen, mutta mikäs sille voi jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta! Hyväksy se ja mene eteenpäin, kohtaat vielä ehkä jonkun jolle kelpaat.
Vaikeaa kohdata, kun tulee edelleen verrattua muita näihin kahteen ihastuksen kohteeseeni, eikä muutenkaan kukaan enää oikein kiinnosta ja itsetuntonikin on melkeinpä mennyttä.
T. Ap
Miksi pakkeihin pitäisi liittää joku syy? Olen antanut aika monet pakit ja sanonut vain "ei kiitos, en lähde treffeille/kahville/ajelulle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
En kysynyt tuota. Kysyin, sanotko ihmisille usein, että he ovat tyhmiä tai rumia.
En ole koskaan sanonut. Mutta esim. yksi kaverimielessä tapailemani mies oli ollut seiskan oppilas ja siitä tuli joskus puhetta (oli minulle turn-off). Ihmettelin, miksi oli ollut niin huono koulussa, ja kyselin, onko oppimisvaikeuksia ja koetin sitä puolta tukeakin.
T. Ap
Ei kiinnosta on se ainoa syy minulla, miksi olen pakit antanut.
Ei ketään kiinnosta jäädä analysoimaan, miksi joku ei kiinnosta. Ne älyllisesti laiskat fraasit ovat vain yritys päästä tilanteesta nopeasti pois.
Voisiko olla mahdollista, etteivät pakit antaneet henkilöt edes kyenneet miettimään sinua sen syvällisemmin? Mainitsit kahden olleen varattuja (?), jolloin jo se että sinä kiinnostuit heistä riitti syyksi antaa pakit. Pelkäsivät tilanteen riistäytyvän käsistä, jolloin heidän piti miettiä puolisoitaan?
Sinusta syyt saattavat olla keksittyjä, pinnallaisia, mutta monet ihmiset ovat sellaisia. Heistä ei vaan irtoa enempää ja miksi sinun ei kannattaisi liikaa pohtia mikä sinussa oli vikana. Kun yleensä ei ole mitään vikaa, vaan olosuhteet ja eri elämäntilanteet eivät kerta kaikkiaan ole kohdanneet.
Koitapa keksiä jotain muuta tekemistä kuin jatkuva itsesi ja muiden tekemisen/sanomisen/käyttäytymisen analysointi. Hanki harrastus, mene töihin jne. Ei kukaan jaksa tuollaista.
Miten ilmaisisit, jos antaisit pakit esim.
- epämiellyttävän ulkonäön vuoksi
- pahan ominaishajun vuoksi
- epämiellyttävän äänen vuoksi
- tyhmyyden vuoksi?
En ymmärrä, miksi mitään syitä pitäisi antaa, koska oikeasti syitä on aina vain yksi: et vaan pysty kiinnostumaan tai innostumaan tästä ihmisestä eroottis-romanttisesti. Aina siihen ei tiedä syytä itsekään. Voi olla, ettei ihmisessä ole mitään "vikaa", mutta kun ei niin ei. Kaikki syyt ovat turhia ja tekosyitä tai sitten pohdintoja siitä, mistä ehkä saattaa johtua, ettei kiinnostus synny. Mutta ihminen voi itse henkilön X kohdalla ajatella, että se johtuu varmaan ikäerosta. Mutta sitten saattaakin käydä niin, että itsellekin yllätyksekseen ihastuu henkilöön Y, joka on samanikäinen.
Ihastumisen tunteita ei voi käskeä ja useimmat meistä eivät halua olla suhteessa, joka ei ainakin ala siitä, että on tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Miten ilmaisisit, jos antaisit pakit esim.
- epämiellyttävän ulkonäön vuoksi
- pahan ominaishajun vuoksi
- epämiellyttävän äänen vuoksi
- tyhmyyden vuoksi?
En itsekään sanoisi tuollaisia syitä, mutta utseäni kiinnostaisi kyllä suurestikin, jos joku antaisi minulle pakit tuollaisesta syystä. Olen miettinyt näutä molempia saamiani pakkeja vuosikausia ilman, että olen keksinyt mitään ihmeellisempää syytä. Mutta samalla kuitenkin ne ovat merkki siitä, että en kelpaa parisuhteeseen eli toisin sanoen minussa on jotain vikaa.
T. Ap
Joku riittävän tarkka syy lähellä totuutta on pakko antaa, että toinen pystyy käsittämään eron. Varsinkin jos se tulee puun takaa. Tosi tärkeää on kertoa jos kuvioon on tullut uusi ihminen. Mikään "olet liian hyvä minulle" ei mene läpi tai "olet liian kiltti ja rauhallinen" ja seurusteltu on jo tyyliin pari vuotta. Ei toimi syynä eroon enää tossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi mitään syitä pitäisi antaa, koska oikeasti syitä on aina vain yksi: et vaan pysty kiinnostumaan tai innostumaan tästä ihmisestä eroottis-romanttisesti. Aina siihen ei tiedä syytä itsekään. Voi olla, ettei ihmisessä ole mitään "vikaa", mutta kun ei niin ei. Kaikki syyt ovat turhia ja tekosyitä tai sitten pohdintoja siitä, mistä ehkä saattaa johtua, ettei kiinnostus synny. Mutta ihminen voi itse henkilön X kohdalla ajatella, että se johtuu varmaan ikäerosta. Mutta sitten saattaakin käydä niin, että itsellekin yllätyksekseen ihastuu henkilöön Y, joka on samanikäinen.
Ihastumisen tunteita ei voi käskeä ja useimmat meistä eivät halua olla suhteessa, joka ei ainakin ala siitä, että on tunteita.
Silloinkin se syy auttaisi pohdiskelemaan, miten voisin muuttaa itseäni parempaan suuntaan ja tuollainen syy olisikin aika lohdullinen. Itse en kiinnostu joistain henkilöistä monesti juuri sen vuoksi, kun eivät vaikuta kovinkaan älykkäiltä (se yleisin syy) tai huumorintaju poikkeaa liikaa omastani negatiivisesti. Myös lihavuus on vahva turn-off miehissä.
T. Ap
Jos se syy on, että miehellä on pieni muna tai naisella ruma naama, niin kehitäpä siinä itseäsi sitten.