Pitäisikö jokaisen ihmisen saada halutessaan psykedeelinen kokemus?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa ihmisistä ei kestä sitä kun sen jälkeen irtaudut matrixista. Menetät osan egoa. Moni saattaisi tehdä itsarin. Let the slaves be slaves...
Jos joku irtautuu sienitripin jälkeen matrixista, hyvä. Kaikki ei irtaudu, jos ei ole sellaiseen valmis.
Itse irtauduin, en kylläkään yhden kokemuksen jälkeen mutta useamman. Muutenkin olin toki jo etsiskellyt, että löytyisikö sitä jotakin laajempaa totuutta kuin tämä valtavirran suppea ja valheellinen narratiivi.
Kuka määrittää mikä on valhetta ja mikä totta?
Jokainen itse omalla kohdallaan määrittää oman totuutensa, tietenkin. Jos minulle valtavirran narratiivi on valetta, jollekin toiselle se ei ole sitä ja molemmat ovat oikeassa. Totuuden luonne on aika paradoksaalinen...
Kyse on siitä, että tajunnan laajetessa alkaa nähdä suuremman ja suuremman osan todellisuudesta ja perspektiivin muuttuessa "totuuskin" näyttää muuttuvan. Todellisuudessa totuus/todellisuus ei muutu, vaan ihmisen käsitys siitä, mikä on totta/mitä kaikkea todellisuus sisältää, vain laajenee.
Tämän mä ymmärrän, mutta näissä aina selitetään, kuinka "heräsin matrixissa ja nyt tiedän totuuden" -juttuja ja koko matrixin käsite liittyy siihen, että on olemassa jonkun tahon tarkoituksella ylläpitämä valheellinen totuus ja trippailu jotenkin auttoi näkemään sen. Mutta kuten kirjoituksessasi tuli ilmi, ei ole mitään todellista matrixia, vaan yksilöiden subjektiivisia kokemuksia ympäröivästä maailmasta. Toki jotkut varmasti kokevat matrixin olemassaolon. Se voi olla totuus hänen päässään, mutta sen matrixiksi olettamansa asian kannaltahan ne ovat harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa ihmisistä ei kestä sitä kun sen jälkeen irtaudut matrixista. Menetät osan egoa. Moni saattaisi tehdä itsarin. Let the slaves be slaves...
Jos joku irtautuu sienitripin jälkeen matrixista, hyvä. Kaikki ei irtaudu, jos ei ole sellaiseen valmis.
Itse irtauduin, en kylläkään yhden kokemuksen jälkeen mutta useamman. Muutenkin olin toki jo etsiskellyt, että löytyisikö sitä jotakin laajempaa totuutta kuin tämä valtavirran suppea ja valheellinen narratiivi.
Jokainen itse omalla kohdallaan määrittää oman totuutensa, tietenkin. Jos minulle valtavirran narratiivi on valetta, jollekin toiselle se ei ole sitä ja molemmat ovat oikeassa. Totuuden luonne on aika paradoksaalinen...
Kyse on siitä, että tajunnan laajetessa alkaa nähdä suuremman ja suuremman osan todellisuudesta ja perspektiivin muuttuessa "totuuskin" näyttää muuttuvan. Todellisuudessa totuus/todellisuus ei muutu, vaan ihmisen käsitys siitä, mikä on totta/mitä kaikkea todellisuus sisältää, vain laajenee.
Mua muuten kiinnostaisi tietää mikä se valtavirran narratiivi oikein on?
Psykedeelejä pitäisi enemmän käyttää ja tutkia masennuksen hoidossa.
Olisi paljon parempi kouluttaa aivot näkemään asiat uudesta näkökulmasta, kuin vuosien tai loppuelämän tunteiden turrutus psyykelääkkeillä.
Esim. srri lääkitys tappaa kyllä tunteet, mutta tekee ihmisestä robotin.
Vierailija kirjoitti:
Psykedeelejä pitäisi enemmän käyttää ja tutkia masennuksen hoidossa.
Olisi paljon parempi kouluttaa aivot näkemään asiat uudesta näkökulmasta, kuin vuosien tai loppuelämän tunteiden turrutus psyykelääkkeillä.
Esim. srri lääkitys tappaa kyllä tunteet, mutta tekee ihmisestä robotin.
Itse ajattelin nostaa kanteen lääkäristä, joka määräsi minulle SSRI-lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua muuten kiinnostaisi tietää mikä se valtavirran narratiivi oikein on?
Sen saa selville ihan vaan katsomalla noita mainstream-median uutisia sekä lukemalla sanomalehtiä ja historiankirjoja. Sitä opetetaan kouluissa.
Se on siis se kertomus maailmasta, sen nykytilasta ja historiasta, joka tarjoillaan meille totuutena, jota ei saa kyseenalaistaa (tai on foliohattu).
Lyhyesti sanottuna - tunnet valtavirran narratiivin jo, kun olet sen kyllästämässä ympäristössä kasvanut.
Mun mielestäni turhaa mystifiointia puhua jostain matrixista ja siitä irtautumisesta psykedeelien kohdalla. Joo, ovi aukeaa muttei tämän maailman ja jonkin suuren ja ihmeellisen "toden" maailman välillä vaan aikuisten oikeasti siis sun itsesi sisällä. Pääset hyvällä tuurilla kurkkaamaan, mitä löytyy alitajunnasta ja varastohyllyjen taaemmista nurkista, jonne tietoinen mieli ei aina sua tahtoisi päästää. Välillä löytyy jotain hienoa ja hyödyllistä, välillä ei.
Mielenterveyspuolelle psykedeelit pitäisi kyllä voida ottaa käyttöön huomattavasti nykyistä helpommin, mut koko kansan viihteeksi en välttämättä suosittele.