Kaveri, joka vastaa vain toisille kysymyksiin
No tuota... kaveripiirissä on eräs kaveri, jonka kanssa jutellaan niitä näitä, mutta joka järjestäen väistää kysymykset. Jos kysyn miten auton osto meni, hän ei vastaa vaan lähtee whatsappista. Jos kysyn, oletko mökillä käymässä kun on hieno sää - sama juttu. Sitten kun toinen kaverini kysyy vaikka että mitä hän puuhaa, tulee vastaus ”Täällä mökillä ollaan! Ihana sää!” Tai muuta vastaavaa.
Ööh, pitäisikö minun ottaa asia puheeksi? Vai antaa olla? Kun tapaamme, kertoo elämästään ihan normaalisti. Miksei hän halua viesteissä kertoa elämästään?
Kommentit (29)
Tää kyllä ihmetyttää. Mun tutuista yksi teki tuota ryhmächatissa ja hänellä oli diagnosoitu pers.häiriö. Mutta siis väisti vaan kysymyksen johon ei halunnut vastata. Ei aina ollut vastaamatta
Kuulostaa ettei hän halua olla kaverisi, en tiedä miksi porukassa sitten vastaa normaalisti, ehkä ryhmäpaine on kovempi
Kertomasi esimerkin perusteella kuulostaa, ettei hän arvosta sinua ystävänä yhtä paljon kuin sitä toista. Se voi johtua siitä, että se toinen on uudempi ystävä, kun taas sinä olet jo niin tuttu, että sinulle voi jättää vastaamatta. Ihmiset aika usein pitävät itsestään selvinä läheisiään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tämä toinen on pidempään tuntenut kaveri (20v), me tunnettu n.3v. Mutta tuon toisen kanssa olen tuntenut jo 16v.
Tulee tosiaan tunne, että haluaa pitää minuun etäisyyttä tai jonkinlaista ”väliä”? Olenkohan oikeassa...
Eli pitäisikö ottaa asia puheeksi vai olla hiljaa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ettei hän halua olla kaverisi, en tiedä miksi porukassa sitten vastaa normaalisti, ehkä ryhmäpaine on kovempi
Ja siis jos nähdään kahden kesken, vastaa ihan normaalisti, näyttää kuvia puhelimestaan ym, mutta esim, kun pyysin että ”laitapa kuva, kun saatte uuden terassin tehtyä!” - lupaili taas muttei mitään tullut. Tånä kolmas kaveri toki sai kuvat.
Ap
Minuakin kiinnostaa, eräs naispuolinen (olen mies) kaverini on kasvokkain keskustelussa normaali vastailija ja kyselijä, viesteissä usein ignooraa kysymykset ja keskustelun herättelyyn tarkoitetut teemat täysin.
He eivät ole kiinnostuneet. Miten toimisin? En pyrkisi enää ottamaan häneen erityisempää kontaktia kun ei kerran kaveruus kelpaa. Kasvotusten olisin perusystävällinen jos törmätään jossain vaikka porukalla mutta en pyrkisi ollenkaan ottamaan kontaktia enää muuten. En usko että ottamalla esille asiaa tulisi mitään muutosta mutta voin olla väärässä.
Mun mies sanoo aina "kuin niin?", kun sanon melkein mitä tahansa, ärsyttää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos nähdään kahden kesken, vastaa ihan normaalisti, näyttää kuvia puhelimestaan ym, mutta esim, kun pyysin että ”laitapa kuva, kun saatte uuden terassin tehtyä!” - lupaili taas muttei mitään tullut. Tånä kolmas kaveri toki sai kuvat.
Ap
Ehkäpä hän kokee viestisi tyylin inhottavaksi? Laitapa on jo itsessään käskyttävä muoto ja sen vuoksi tuohon tulee negatiivinen sävy: Jos kädettömät ikinä saatte sen tehtyä.
Ystävällisyys voi auttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkäpä hän kokee viestisi tyylin inhottavaksi? Laitapa on jo itsessään käskyttävä muoto ja sen vuoksi tuohon tulee negatiivinen sävy: Jos kädettömät ikinä saatte sen tehtyä.
Sama tuli mieleen. Ei toki välttämättä ole se totuus ap:n tapauksessa, mutta itsellänikin kuuluu tuttavapiiriin ihminen, jonka kommentointitapa on (joko ihan tietoisesti tai sitten ei vain tajua) todella negatiivinen:
"Oletteko mökillä"
"Juu, täällä ollaan, juuri ollaan saunaa lämmittämässä"
"Olisihan se ihan päästä saunaan, mutta ei me vaan täältä pystytä noin vain irroittautumaan, kun on niin paljon velvollisuuksia. Mutta tietysti kiva, että jotkut pystyy."
"Laitapa hei kuvia siitä terassista, kun on valmis"
"Tässäpä olisi pari. Ei ole vielä käsitelty, kun annetaan kuivua ensi kesään, mutta sitten ajateltiin vetää tummanruskealla öljyllä"
"Ai siitä tuli noin iso? Tosi vähän teille jäi nurmikkoa. Mä kyllä tykkään, että pihassa on vihreää. Maija ja Jouko käsitteli oman terassinsa harmaalla ja se on kyllä todella moderni ja kaunis. Mutta hei, teidän taloon kyllä varmaan toi ruskeakin sopii, vaikka onkin vähän kasaria"
Mieluummin siis jättää vastaamatta jo ensimmäiseen viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sama tuli mieleen. Ei toki välttämättä ole se totuus ap:n tapauksessa, mutta itsellänikin kuuluu tuttavapiiriin ihminen, jonka kommentointitapa on (joko ihan tietoisesti tai sitten ei vain tajua) todella negatiivinen:
"Oletteko mökillä"
"Juu, täällä ollaan, juuri ollaan saunaa lämmittämässä"
"Olisihan se ihan päästä saunaan, mutta ei me vaan täältä pystytä noin vain irroittautumaan, kun on niin paljon velvollisuuksia. Mutta tietysti kiva, että jotkut pystyy."
"Laitapa hei kuvia siitä terassista, kun on valmis"
"Tässäpä olisi pari. Ei ole vielä käsitelty, kun annetaan kuivua ensi kesään, mutta sitten ajateltiin vetää tummanruskealla öljyllä"
"Ai siitä tuli noin iso? Tosi vähän teille jäi nurmikkoa. Mä kyllä tykkään, että pihassa on vihreää. Maija ja Jouko käsitteli oman terassinsa harmaalla ja se on kyllä todella moderni ja kaunis. Mutta hei, teidän taloon kyllä varmaan toi ruskeakin sopii, vaikka onkin vähän kasaria"
Mieluummin siis jättää vastaamatta jo ensimmäiseen viestiin.
Juu ei, tästä ei ole kyse. Viimeksi sanamuotoni oli ”Mielelläni näkisin kuvia, kun projekti etenee!”
Tarkistin Whatsapp -ketjusta ihan tätä varten, ;)
Ap
No et sä voi asiaa muuttaa. Lakkaa kyselemästä ja anna hänen kertoa kuulumisiaan sen verran, kuin hänestä itsestään tuntuu sopivalta. Ihmiset ovat erilaisia. Muakin ahdistaa kysymykset, tulee olo, että on jossain kuulustelussa tai tilivelvollinen. Kaikkien kysymykset taas ei ahdista. Itse kyselen harvoin mitään. Ihmisien kuuntelu riittää, sitten voi tarkentaa jotain, jos on tarpeen. Yleensä ei ole. Ei mulle kuulu ystävänkään kertoa kaikkea, suhteissa saa olla rajat.
Saattaa osoittaa silläkeinoin paikkaa nokkimisjärjestyksessä ja voi pitää itseään ylempiarvoisena, sietää varoa selkäänpuukottamista jos on siihen taipuvainen.
Vaikea sanoa. Jos on tuntenut toisen kaverinjo noin paljon kauemmin, ehkä sietää häneltä utelua enemmän. Tai ehkä hän kysyy johdattelevammin, ja sinun kysymyksiisi on vaikea vastata. Ehkä laitat kysymyksiä jo hänen nukkuessa eikä aamulla ehdi vastata ja sitten jo unohtuu. En stressaisi, jos livenä kommunikointi sujuu kuitenkin ihan hyvin.
Ok, ehkä vaan annan olla. Tuskin asian esiin nostaminen palkitsee ketään. Kiitos neuvoista.
Ap
Mulla myös eräs nainen tekee samaa. Meitä kaveripiirissä 5 naista. En ymmärrä!