Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on hidas nysvääjä, miten kotityöt jaetaan reilusti?

Vierailija
20.05.2021 |

Itse olen nopeatempoinen ja vähän kärsimätönkin, ja ärsyttää usein kun tuntuu että mies ei saa mitään aikaiseksi. Ei ole varsinaisesti laiska, vaan on vaan toivottoman hidas ja epäkäytännöllinen ihminen.

Miten jakaisitte kotityöt reilusti?
Esim. Jos teen kaupassa viikon ostokset, aikaa menee n. 30 min +matkat eli yht. max 1 tunti. Miehellä menee helposti yhteensä 2,5 h.

Jos järjestän ja imuroin ja pesen lattiat ja vessat kotona, aikaa menee n. 2h. Miehellä helposti 4-5h, välillä koko päivä aamusta iltaan.

Jos teen ruokaa, jotain nopeaa esim. pastakastike ja spaghettia, menee n. 30 min, miehellä 2h.

Ja niin edelleen. Mielestäni tuntuu epäreilulta, että jos teemme molemmat päivän aikana esim. 2h kotitöitä, itse saan sinä aikana n. kolminkertaisesti enemmän aikaan kuin mies. Tuntuu, että itse saan multitaskata ja kiristää tahtia ennestään, kun toinen vaan jumittaa ja "chillailee".

Pitäisikö kotityöt siis jakaa tuntiperusteisesti vai tehtäväkohtaisesti?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käänteiseti. En edes viitsi tuota naisväkeä pyytää mihinkään kaveriksi kun menee miihailuksi

Vierailija
2/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä hirveää, jos haluaa ottaa rennommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hän kuitenkin tekee niin mitä väliä kauanko siinä menee? Tehtävät jaetaan, jos sä teet jonkun homman nopeammin niin sulle jää sitten muuhun aikaa.

Vierailija
4/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtäväkohtaisesti tietysti. Meillä mies saa menemään helposti kauppareissulla tuntikausia, joten hän hoitaa ne. Minä inhoan kaupassa käymistä. Tehtävät jaetaan suurin piirtein tasan, eikä niitä kahden aikuisen kotitaloudessa paljon jaettavaksi edes ole, ja se on sitten ihan sama käyttääkö niihin koko vapaa-aikansa vai hoitaako reippaasti.

Meillä on aika vakiintunut työnjako; mies hoitaa kaupassakäynnit, pyykit, tiskit ja imuroinnin sekä korjaa päivällistarpeet pöydästä, minä teen ostoslistat, puran ostokset, valmistan ruoan ja pyyhin pinnat tarvittaessa sekä pesen vessan. Sauna, ikkunat yms pestään yhdessä, samoin matot.

Vierailija
5/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtäväkohtaisesti. On oma valinta, miten sen tehtävän tekee.

Vierailija
6/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään pääsääntöisesti ulkona ja siivoja käy kerran viikossa. Sekä pesulapalvelu hakee pyykkisäkin kerran viikossa ja tuo puhtaan tilalle.

Vierailija
7/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin enemmän kuin tyytyväinen jos mieheni tekisi noita hommia, vaikkakin hitaasti. Jos mieheni siivoaa, tekee sen hutaisten ja jälki sen mukaista.

Minä siivoan perusteellisesti ja joskus sen viisi tuntiakin saan siihen menemään. Joskus taas teen ylläpitosiivouksen puolessa tunnissa.

En usko, että mieheni koskaan alkaa tekemään kotitöitä yhtään enemmän. Eikä sekään niin haittaa, kunhan ei sotkisi niin hemmetisti.

Vierailija
8/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siivousta voisi tehdä hitaasti chillaillen?

Ok, kuulostaa AD(H)D:ltä että miehelläsi menee koko päivä lattioiden ja vessan siivoamiseen. Siivoatte varmaan sen verran usein ettei mitään hirveitä pinttymiä tms ole. Itse olisin onnellinen että toinen siivoaa kuitenkin niinkuin on sovittu.

Vierailija
9/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtäväkohtaisesti tietenkin. Jos hoidat oman tonttisi nopeammin niin sulla on sitten aikaa omiin juttuihin. Kun puolisosi selvästi tykkää tuhlata vapaa-aikaansa turhaan nysväämiseen tai mihin nyt aikaa meneekään niin anna nysvätä. Pääasia että tulee hommat tehtyä.

Vierailija
10/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kuulostaa AD(H)D:ltä että miehelläsi menee koko päivä lattioiden ja vessan siivoamiseen. Siivoatte varmaan sen verran usein ettei mitään hirveitä pinttymiä tms ole. Itse olisin onnellinen että toinen siivoaa kuitenkin niinkuin on sovittu.

Ei siinä chillailussa itsessään olekaan mitään pahaa, sehän olisi vaan hyvä että molemmat aikuiset tekisivät kotitöitä ilman stressiä ja kaikki hoituisi.

Se, että tosiaan joka asiaan menee tuhottamasti aikaa on ärsyttävää ja aiheuttaa haasteita perhe-elämään. Helposti kaikki viikonloput menee vaan kotitöihin ja mies ei "ehdi" tehdä mitään, ts. jos siivoaa niin ei todellakaan tee (ehdi/saa aikaiseksi) samana päivänä mitään muuta. Meillä on kuitenkin lapsiperhe jossa useampi lapsi ja omakotitalo, niin kotitöitä riittää kyllä molemmille, ja olisi välillä kiva esim. retkeillä tai tehdä jotain muuta mukavaa yhdessä.

Alan vaatia tästä lähin tarkemmin työnjakoa tehtäväkohtaisesti. Tähän asti homma on tahtonut luisua siihen, että "tee sinä kun olet niin nopea ja näppärä". Ja sitten hoidan 5 kotityötä sillä aikaa kun toinen tekee sen yhden.

Ap

Vierailija
11/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Meilläkin nainen kuulemma siivoaa minua 2x nopeammin ja tottahan se onkin - eri asia on, mitä siinä puolessa ajassa saa aikaan.

Jos haluat aina vaan huitasta pölyt rätillä pikavauhtia lattialle ja keräillä isoimmat raadot roskikseen, tee niin. Jos haluat joskus siistiä myös kaapinovia, purkkien päällysiä, hyllyjä, jääkaapin kondenssivesiränniä, listojen päällisiä, valaisimia ym. ym. niin varaudu siihen, ettei se tapahdu käyttämättä hiukan aikaa.

Vierailija
12/12 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä chillailussa itsessään olekaan mitään pahaa, sehän olisi vaan hyvä että molemmat aikuiset tekisivät kotitöitä ilman stressiä ja kaikki hoituisi.

Se, että tosiaan joka asiaan menee tuhottamasti aikaa on ärsyttävää ja aiheuttaa haasteita perhe-elämään. Helposti kaikki viikonloput menee vaan kotitöihin ja mies ei "ehdi" tehdä mitään, ts. jos siivoaa niin ei todellakaan tee (ehdi/saa aikaiseksi) samana päivänä mitään muuta. Meillä on kuitenkin lapsiperhe jossa useampi lapsi ja omakotitalo, niin kotitöitä riittää kyllä molemmille, ja olisi välillä kiva esim. retkeillä tai tehdä jotain muuta mukavaa yhdessä.

Alan vaatia tästä lähin tarkemmin työnjakoa tehtäväkohtaisesti. Tähän asti homma on tahtonut luisua siihen, että "tee sinä kun olet niin nopea ja näppärä". Ja sitten hoidan 5 kotityötä sillä aikaa kun toinen tekee sen yhden.

Ap

Koska ehdit tehdä miestäsi nopeammin ja miehesi hitaus harmittaa, tee hommat iloisena omaan tahtiisi, äläkä täällä vingu. Jotkut naiset nauttivat hitaista miehistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi