Pomo on unohtanut maksaa palkan!
Tänään on tilipäivä, eikä näy tilillä. Ei ole tapahtunut kuin kerran ja silloin kysyi, että sopiiko maksaa pari päivää myöhässä kun isolla asiakkaalla oli lasku myöhässä. Meillä tilitoimisto laskee ja esimies itse maksaa laskut ja palkat, pieni firma, mutta isot projektit. Palkkalaskelma on kyllä tullut jo alkuviikosta.
Alanko etsiä uutta työpaikkaa, kun ei ole mitään edes sanonut tästä. Mulla ei ole hätää, tänään ei eräänny mitään laskuja.
Kommentit (28)
No tottakai kysyn, mutta pahoin pelkään ettei tilillä ole ollut rahaa ja siksi on myöhässä Ennen on tullut jopa päivän pari etuajassa, kun hän on halunnut huolehtia että se varmasti on tilillä tilipäivänä.
Perusta oma firma samalta alalta kun olet ilmeisesti sen alan ammattilainen. Turha välistävetäjä pois siitä välistä.
Kyllä minä tuossa tilanteessa alkaisin etsiä uutta työpaikkaa. Muutenkin, jos firman kassa on noin tiukilla, ei työnantaja ole paras mahdollinen.
Vaadit lakisääteinen täyden palkan odotteluajalta.
Tulee takuulla jatkossa ajallaan.
Taitaa olla firman laskuissa pakollinen maksujärjestys
1. Palkat
2. Verot
3. loput laskut jos jotain jää jäljelle.
Vai menikö verot palkkojen edelle?
Riittää, että palkka on tilipäivänä tilillä. Ei siis kannata aamukahdeksalta alkaa hermoilemaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että palkka on tilipäivänä tilillä. Ei siis kannata aamukahdeksalta alkaa hermoilemaan asiasta.
Lain mukaan pitää olla käytettävissä aamusta alkaen.
Usein myös pankkiliikenteessä on häiriötä. Tämä ei ole työnantajan vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Voit vaikka ihan itse lukea liittosi sivuilta palkanmaksusta.
Tai jos vieläkin luulet olevasi oikeassa, niin kerro lainkohta, jossa tuo määritellään.
Mikä määrittelee että pitää olla aamusta käytettävissä? Mun miehelle tulee palkka aina 19-20 aikaan illalla.
Palkan on oltava tilillä palkkapäivänä. Kellonaikaa ei ole määritelty laissa, se riippuu myös siitä mihin aikaan kukin pankki tekee ajot yön aikana.
Työsopimuslaki, pykälä 16:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L2P16
Soita pomolle. Jos pelkkä unohdus, niin on mahdollista saada rahat tilille tänään, tarvittaessa pikasiirtona.
Laissa on sanktioitu viivästykset palkanmaksussa. Voit vaatia korvausta odotteluajalta. Kannattaa mainita työnantajalle ja vaatia maksamaan. Voi myös ilmoittaa työsuojeluun, luottamusmiehelle jne.
Joka tapauksessa työnantaja toimii puutteellisesti ja virheellisesti, ei ole työntekijän ongelma jos työnantajalla ei ole rahaa. Tosin firmalle menee varmaan aika heikosti ja konkurssi saattaa olla näköpiirissä, jos likviditeetti on heikko.
Firmat siis menevät silloin konkurssiin, kun ne eivät pysty maksamaan velvoitteitaan (laskut, palkat, verot).
Kannattanee etsiä muuta työpaikkaa.
Firma jossa on vaikeuksia maksaa palkkaa on konkurssin tiellä. Ala etsiä uutta duunia.
Niin tai sit vaan kysyt pomolta, että missä palkka viipyy?