Pitääkö huolestua kun rikosohjelmilla on nukuttava vaikutus?
Mulla on taipumus heräillä öisin ja vaikea saada unen päästä kiinni. Ei auta lukeminen, ei rauhoittuminen. Mutta viime aikoina olen mennyt öisin katsomaan televisiota ja sieltä tulee siihen aikaan kaikenlaisia murhaaja naapurissa, murhaaja suvussa ja murhaaja siellä täällä tai murhaaja jäi kiinni -ohjelmia. Kun katson tällaisen ja menen takaisin nukkumaan, uni tulee välittömästi. Tämä toistuu. Millään muulla ohjelmalla ei ole näin unettava vaikutus.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua valvottaa?
En osaa oikein sanoa. Olen tosi herkkäuninen, hikoilen öisin, saatan herätä siihen kun mies kääntyy tms. tosi pieniin asioihin. Mies loukkaantui kun kerran ehdotin että nukutaan eri huoneissa tämän mun huonounisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua valvottaa?
En osaa oikein sanoa. Olen tosi herkkäuninen, hikoilen öisin, saatan herätä siihen kun mies kääntyy tms. tosi pieniin asioihin. Mies loukkaantui kun kerran ehdotin että nukutaan eri huoneissa tämän mun huonounisuuden takia.
Aijaa, mietin vaan kun jonkun ohjelman katsominen vie kai aika pitkän ajan pois yöunista, että ehditkö kuitenkin nukkua riittävän määrän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua valvottaa?
Ihan ensiks puhu järkeä sille miehelle. Sulla on oikeus yöuniin, liian vähä nukkuminen sairastuttaa, luulis miestä kiinnostavan? Meillä nukutaan erikseen ja kumpikin on parempituulinen ja -vointinen kun saa nukkua rauhassa.
Ja onhan ne murhajutut välillä aika kökösti toteutettuja eli ei ihme jos ei jaksa seurata. Mulla unilääkkeenä moneen kertaan nähtyjä Poiroteja tai sit jätän astral-tvn hiljaiselle, siihen ainakin nukahtaa jos siis 04 jälkeen heräilee.
Ne ohjelmathan ovat tosi tylsiä. Samaa asiaa hoetaan tunnin ajan ja aloitetaan moneen kertaan alusta, miten Julia lähti tuttuun tapaan naisten kakkuharrastuspiiriin. Jauhamssa poliisi, lähiomaiset, harrastuskaverit, naapurit, vastaan tulevat yms Mitään jännää ei tapahdu, vaan Julian kuolee traagisesti vankilasta karanneen mt-tapauksen vuoksi, mutta nyt se mt-tapaus on kyllä vankilassa taas. . Kyllä siihen vaan nukahtaa. Ei siis tarvitse olla huolissaan,. Ne ohjelmat ovat pään tyhjentämiseen ja auttaa nukahtamaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua valvottaa?
Meillä mies oppi nukkumaan erillään, että kun heräsin yöllä petasin itselleni pedin toiseen huoneeseen ja nukuin siellä aamuun asti. Lopulta riitti, että kävin "nukuttamassa " miehen eli jutustelin hetken, annoin hyvänyön pusun ja kun mies lopulta nukahti vain siirryin omaan petiini toiseen huoneeseen. Lopulta oli ok, että menen suoraan omaan sänkyyn toiseen huoneeseen.
Aikuinen keskustelu ja neuvottelu ei auttanut. Prosessiin meni jokunen kuukausi.
Miehelläsi saattaa olla jokin tunnepitoinen hylkäämisen pelko asenteensa syynä.
Onhan se hieman nurinkurista, että ohjelma, jonka luulisi herättävän ahdistusta ja piinaavia ajatuksia, saa ihmisen rauhoittumaan unten maille. Voisi ajatella, ettei voisi nukkua katsottuaan tv-ohjelmaa, joka kertoo häiriintyneiden ihmisten uhreista ja vaarallisista ihmisistä, jotka voivat olla tuttuja, ihan lähipiirissä/seinän takana naapurissa.
Todennäköisesti se nukuttavuus johtuu kuitenkin siitä, että tarinat/tarinan kerronta etenee saman lakonisen kaavan mukaan. Tiedetään etukäteen uhri ja se, että hänelle käy huonosti. Sitä ei siis tarvitse "jännittää", kuten katsottaessa jotain fiktiivistä rikossarjaa. Yleensä myös tiedetään lopputulos, onko tekijä saatu kiinni jne. eli asia saa lopullisen päätöksen, toisin kuin jossain fiktiivisissä sarjoissa/elokuvissa.
Sellaiset ohjelmat ovat rauhoittavia, joissa joku asia saadaan päätökseen ja joissa ei tarvitse esim. jännittää, kuka kilpailija voittaa. Ohjelmat, jotka ovat samaan aikaan kiinnostavia ja "tylsiä" - koska lopputulos tiedetään ainakin suurinpiirtein.
Tällä positiivisemman puolen ohjelmalla on minulle rauhoittava vaikutus: Rakkaudesta puutarhaan.
Mikä sinua valvottaa?