Raha ongelmat
Mulla ei ole ikinä ollut tällaista tilannetta vaikka luottotiedot on mennyt.
Alkuvuodesta tuli useamman sadan pakollinen meno. Ajattelin että no kyllä mä silti pärjään vaikka normaalisti ilman äkillisiä menojakaan pärjään vain juuri ja juuri koska palkka ei ole hyvä ja siitä menee ulosottoon. No en pärjääkkään. Stressi kasvaa kokoajan. Tänään olen vain itkenyt kun laskut kasaantuu. Olen joutunut lainaamaan rahaa läheisiltä ja vaikka ne sanoo ettei ole kiire maksaa takaisin niin nekin stressaa. En tule nousemaan tästä mitenkään. Kun palkasta saa jotain laskuja maksettua niin tulee jo uusia.
Tällähetkellä minulla ei ole vessapaperia, hammastahnaa, suihkugeeliä (peseydyn käsisaippualla), ruokaa jaottelen niin että syön jokatoinen päivä leipää ja jokatoinen päivä kerran jotain kotiruokaa jota olen pakkaseen tehnyt annoksina. Olen myynyt joitain tavaroita mutta enempää myytävää ei ole.
Kela ei auta koska katsovat että nykyiset tulot on riittävät ja tilillä näkyy lisäksi läheisiltä lainaamiani summia.
En keksi miten tästä selviän ja vieläkun laskujen eräpäiviä jo siirrelty. Koko elämä on nykyään vaan rahan miettimistä ja stressiä. Soittelua jokapaikkaan.
Olen kaikille kokoajan ärtynyt, poissaoleva, mielessä pyörii vaan miten selviän. En nukahda helposti kun mietin ja sitten kun nukahdan niin haluaisin vaan nukkua ja töihinlähtö vaikeaa.
Tänään ystävä pyysi kahville niin aloin vaan itkemään ja huutamaan että etkö tajua ett mulla ei oikeasti ole rahaa lähteä minnekkään. Kun sillekkin olen tästä sanonut montakertaa ja tietää miten tiukkaa minulla on.
Pyysin siltä anteeksi ja se onneksi ymmärsi.
Ruoka apua olen saanut seurakunnalta. Leipäjonoon en kerkeä töiden takia kun se on aamuisin vaan 2 kertaa viikossa.
Olen käyttänyt kaikki keinot ja en keksi muuta.
Eikä ruoka minua stressaa. Pärjään pienellä ruualla mutta ne laskut.
En tiedä haenko tällä mitään muuta kuin että halusin vaan päästä kirjoittamaan ja purkamaan tätä oloa.
Kommentit (43)
Pyydä ulosotosta vapaakuukautta niin sillä summalla voit maksaa rästiin jääneitä laskuja. Olen itse ollut ulosotossa 5,5v. Maksan joka kuukausi 1/3 palkasta ulosottoon. Vapaakuukausia olen käyttänyt neljä. Yleensä olen laittanut syyksi kodinkoneen tai auton hajoamisen vaikka todellisuudessa olen tarvinnut rahan muuhun. Syyskuussa viimeinen erä, velkaa oli melkein 40000 euroa.
Millaisista laskuista on kyse? Varmasti olet oikeutettu toimeentulotukeen jos kerta palkkasi on pieni ja osa menee ulosottoon?
Ota yhteys sossuun ja selitä tilanne, ehkä saat ainakin maksusitoumuksen kauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sukulaisilta tai ystäviltä jotain rahaa, älä ihmeessä tilillesi sitä ota. Kela näkee sen. Eli käteisenä kaikki avustukset, mitä lähipiiriltäsi saat.
Huijaaminen on todella alhaista. Me veronmaksajat sitten maksamme näitä huijareiden laskuja.
800 euroa? Voi jeesus! Minäkin työmarkkinatuella selviäisin tuosta sanotaan 4 kuussa, enkä joutuisi niin ihan täysin kamalasti kärsimään, tosin jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin, sähkö ja vuokra sekä mahdollinen matkakortti ainoat ”pakolliset” maksettavat. Jos tulot ei ruuan lisäksi muihin laskuihin riitä, niin mitä jos annat muut laskut mennä vaan ulosottoon?
Mikäli tarkoitus on joskus ns päästä kuiville, niin välttelisin kyllä nyt laskujen päästämistä ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sukulaisilta tai ystäviltä jotain rahaa, älä ihmeessä tilillesi sitä ota. Kela näkee sen. Eli käteisenä kaikki avustukset, mitä lähipiiriltäsi saat.
Huijaaminen on todella alhaista. Me veronmaksajat sitten maksamme näitä huijareiden laskuja.
Ongelma on se että vippien tulot lasketaan tuloksi, mutta niiden takaisinmaksua ei lasketa menoiksi. Ei siis oikeastaan ole edes huijaamista vaan epäkohdan oikaisemista. Ei kannattaisi ikinä siksi vipata kuin käteistä, mutta välimatkat läheisiin ei usein mahdollista tätä.
Pyydä ulosotosta vapaakuukautta. Sanot vaan että tarvitset uuden jääkaappipakastimen tai silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
800 euroa? Voi jeesus! Minäkin työmarkkinatuella selviäisin tuosta sanotaan 4 kuussa, enkä joutuisi niin ihan täysin kamalasti kärsimään, tosin jonkin verran.
Ymmärsin, että joka kk on tuo 800€ eli vähän eri asia
Tiedätkö mitä? On tosi hienoa, että kirjoitit tänne, ja pystyn ymmärtämään epätoivosi ja ahdistuksesi. Tässä jotain neuvoja nyt:
- aamulla soitat sosiaalitoimistoon ja/ tai seurakunnalle ja kerrot, että sinulla on nyt oikeasti tosi vähän ruokaa ja rahaa, ja tarvitset akuutisti nyt apua
- kun olet saanut nälän hoidettua, otat kynän, paperia ja laskut. Varaat koko illan. Kirjaa kaikki velkasi ylös. Kirjaa ylös muut menot per kk. Kirjaa ylös tulot per kk. Kirjoita paperille tästä eteenpäin olevat kuukaudet. Kirjoita joka kuukauden kohdalle tulossa olevat tulosi ja pakolliset menot. Kirjaa joka kuukauden kohdalle se summa minkä verran kyseisessä kuukaudessa aiot kutakin velkaasi lyhentää, sekä summa minkä verran kyseistä velkaa on tuon lyhennyksen jälkeen jäljellä. Näin saat näkyvyyden siihen, että velka oikeasti lyhenee.
- mene työterveyteen jos teillä on sellainen ja pyydä päästä juttelemaan psykologin kanssa. Kerro tilanne ja se, että koet aika suurta ahdistusta ja tuskaa nyt asioistasi. Jo puhuminen auttaa sinua, ja pystyt toivon mukaan asettumaan asian yläpuolelle niin, että pystyt taas kokemaan, että määrätietoisella työllä pystyt hallitsemaan sitä.
- Kysy töistä onko mahdollista tehdä lisätunteja
- Mieti voisitko tehdä jotain muuta työtä? Hoitaa vaikka lapsia? Auttaa vanhuksia esim. Gubben kautta? Saisit vähän lisää rahaa.
Jaksamista ja kaikkea hyvää sinulle. Muista, että raha on vain materiaa. Ota homma haltuun, älä anna tämän asian hallita sinua. Pystyt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että joka kk on tuo 800€ eli vähän eri asia
Ei pidä paikkaansa.
"Asun vuokralla ja velkoja/laskuja yhteensä noin 800e. Eli ei niin paha mutta kuitenkin paha"
Vierailija kirjoitti:
Pyydä ulosotosta vapaakuukautta niin sillä summalla voit maksaa rästiin jääneitä laskuja. Olen itse ollut ulosotossa 5,5v. Maksan joka kuukausi 1/3 palkasta ulosottoon. Vapaakuukausia olen käyttänyt neljä. Yleensä olen laittanut syyksi kodinkoneen tai auton hajoamisen vaikka todellisuudessa olen tarvinnut rahan muuhun. Syyskuussa viimeinen erä, velkaa oli melkein 40000 euroa.
Täytyy maksaa ulosottoon vuosi, ennenkun saa 2 maksuvp kuukautta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on asunto, myy se äläkä leiki köyhää.
Ja myyt jonkin sijoitusasuntosi pois, niin tilanne helpottaa
Laskuissa en osaa sanoa muuta kuin, että laskuttajalta ensin maksuaikaa niin pitkälle kuin pystyy. Annat tulla maksumuistutuksen, jonka jälkeen pyydät siihen lisää maksuaikaa. Yleensä saa viikon. Annat mennä perintään ja sovit heidän kanssa maksuista osissa. Näin olen itse saanut "venytettyä penniä". Toki tulee lisäeuroja muistutuksista, mutta pieni hinta siitä, ettei mene ulosottoon.
- käy hakemassa saikkua, koska sun pää hajoaa kohta kunnolla...
- sosiaalitoimistoon selvittää tilannetta sosiaalityöntekijän kanssa
Vierailija kirjoitti:
Millaisista laskuista on kyse? Varmasti olet oikeutettu toimeentulotukeen jos kerta palkkasi on pieni ja osa menee ulosottoon?
Ota yhteys sossuun ja selitä tilanne, ehkä saat ainakin maksusitoumuksen kauppaan?
Ei kai yhteiskunta UO maksa kuin harvoissa tapauksissa.
Silloinhan kaikki voisivat tehdä mahdottomasti velkaa ja TT-tuki vaan pyörisi täysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai yhteiskunta UO maksa kuin harvoissa tapauksissa.
Silloinhan kaikki voisivat tehdä mahdottomasti velkaa ja TT-tuki vaan pyörisi täysillä.
Jos tulot pienet niin voi olla oikeutettu ttukeen.
Kynä, paperia, laskin eteen ja ota homma haltuun.
Joskus kauan sitten olin sesonkitöissä ja oli hiljainen kausi, töitä oli tosi vähän ja palkkakin sen mukainen.
Asuin yksin. Laskupino ahdisti ja en niitä meinannut edes avata. Olin melko syvissä vesissä.
Yhtenä päivänä vain päätin, että minähän selviän tästä. Avasin kaikki laskut ja laitoin ne maksuun eräpäivänä. Tulostin tulevat maksut yhdelle lapulle ja vedin väliviivan aina palkkapäivän kohdalle. Tilanne ei ollutkaan niin paha kuin oletin sen olevan.
Aloin käymään ostamassa. sisäänvetotarjoukset kaupoista, mitään muuta en ostanut. Kuljin kävellen kauppoihin kauemmaksikin, mieli virkistyi ja tuli paljon mietittyä miten siitä suosta noustaan. Aamulla söin kaurapuuron ja lounaaksi tein jonkun halvan laatikkoruuan. Tein ruuan ja jaoin sen annoksiksi, esim. 4 annosta- 4 ateriaa.
Tein satunnaisia järjestyksenvalvojakeikkoja, niistä maksettiin suoraan käteen palkka. Kävelyreissuilla löytyi usein tyhjiä pulloja, vein ne kauppaan.
Haaveilin omasta asunnosta ja se tuntui ihan mahdottomalta asialta. Mutta tein suunnitelman ja ajattelin ettei yrittämisestä haittaakaan ole. Eikä siinä edes hirveän kauaa mennyt kun haave toteutui.
Vaihdoin työpaikkaa, jossa tuntipalkka oli pienempi, mutta töitä ympäri vuoden. säästin pieniä summia, ihan pikku hiluja..
Nyt 20v. myöhemmin, on enää muutama vuosi asuntolainanlyhennystä omakotitalosta jäljellä, tilillä rahaa 14.000€ ja sijoituksia 40.000€ .
Olen töissä ihan vain kaupan kassalla.
Eli laadi suunnitelma ja seuraa sen etenemistä. Kyllä sinä selviät.
Hei ap! Ootko lukenut kommennteja täällä? Löytyikö mitään mikä auttais sinun tilanteessa? Itse kallistun myös vapaakuukauden hakemiseen ulosotosta. Tietysti onnistuu vain siinä tapauksessa että olet maksanut ulosottoon vuoden verran lyhennyksiä. Tsemppiä!
Olen lukenut kommentteja. Ulosotosta kysyn vielä tuota lyhennysvapaata kun sitä en ollut edes tiennyt.
Muuten mitkään tulojen ja laskujen kirjaaminen ei auta kun tällähetkellä mulla menee jokatapauksessa kaikki rahat laskuihin. En käytä senttiäkään mihinkään muuhun. Kuten sen tupakanpoltonkin jätin ihan sen takia että se on monta kymppiä kuussa ja tällähetkellä nekin on pakko käyttää laskuihin.
Ja siis joka kuukasittaisten laskujen LISÄKSI on se noin 800e niin en saa siis oikein mitenkään kirittyä tätä. Ellei se ulosotto homma nyt onnistu.
Mutta kiitos vastauksista, Asiallisia hyviä vastauksia!
Ap
elämä tapahtuu usein, kun rahasta puuttuu. On hyvä, että voimme verrata lainoja ja valita parhaan https://www.mycredy.com/fi/lainaa/pikalaina
Seurakunnan diakoniatyö auttaa, vaikket kuulu kirkkoon! Juurikin perustarvikkeita varmasti järjestyy sieltä.