Uskotko että jos pahaa oloa purkaa muihin, oma olo helpottuu?
Esim. jos nettipalstalla pahassa olossa ilkeilee tai raivoaa muille, niin sitten tulee parempi olo? En itse ilkeile, niin en tiedä toimiiko tuo. Joskus täälläkin on ollut keskusteluja aiheesta "miksi ihmiset on niin ilkeitä toisilleen palstalla?", ja tuota selitystä tarjotaan: "siksi että he purkavat pahaa oloaan".
Toimiiko purkaminen oikeasti?
Kommentit (13)
No ei. Paha olo ja negatiivisuus synnyttää lisää pahaa oloa ja negatiivisuutta.
Toki SE voi helpottaa oloa, jos saa itsensä puolustautumaan ja sanomaan suorat sanat sellaiselle henkilölle, joka on kohdellut itseä väärin ja epäreilusti.
Mutta sivullisille viattomille reuhuaminen ei kyllä paranna oloa yhtään. Psykopaatille antaa ehkä jotain sairasta tyydytystä.
Tällä palstalla moni vakioräyhääjä luulee niin.
En. Joskus uskoin mutta jouduin huomaamaan, että se loppujen lopuksi vain lisäsi omaa pahaa oloani. Ei vähiten siksi, että sain skitsoamiseni perusteella inhottavan ihmisen maineen ja ihmiset alkoivat vältellä minua, jopa katkaisivat kokonaan välinsä minuun. Rajojen pitäminen ja suoraan puhuminen kyllä helpottaa mutta ne ovat eri asioita, kuin joka sananpuolikkaasta provosoituminen, ärsyyntymisen viattomaan ulkoistaminen ja muu riehuminen siksi, että "mä vaan oon tällainen, mua helpottaa raivota".
Mä en välitä pahan olon purkajista.
Ei, päinvastoin tulee entistä huonompi olo kun tuollaisen käytöksen jälkeen on vielä sen oman pahan olon lisäksi huono omatunto siitä, että on käyttäytynyt rumasti jotain toista ihmistä kohtaan.
On ihmisiä, jotka käyttäytyvät huonosti asiakaspalvelu tehtävässä. Sanovat ilkeästi, kiristävät, pakottavat toimintaan, johon ei halua. Enkä edes tunne henkilöä. Jälkitoimintana tästä heillä, on kosto tai kiusaaminen. Palvelun evääminen.
Onko se stigmaa, että katsotaan että tuolle voi räyhätä?
En. Eilenkin laitoin poliisin nettivinkkiin 7 naisviha-aloitusta. Aloitukset ovat tyylistä päätellen saman henkilön käsialaa, joten ei näytä helpottavan kun ainakin kuukauden jatkunut jo.
Tänään tosin ollut hiljaisempaa, mistä lie johtuu 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ei, päinvastoin tulee entistä huonompi olo kun tuollaisen käytöksen jälkeen on vielä sen oman pahan olon lisäksi huono omatunto siitä, että on käyttäytynyt rumasti jotain toista ihmistä kohtaan.
Kaikille ei tule huonoa omaatuntoa mistään.
Aivan sama, koska ei se omaa oloa ainakaan pahenna.
Ei toimi, koska viha vain kasvaa vihaamalla. Ulospääsy tästä on
armeliaisuus ja anteeksianto. Usein oikein vihaiset ihmiset vihaavat
sitä mielikuvaansa toisesta tietämättä todellisuudessa, millainen se toinen henkilö oikeasti on. Tässä mielessä viha on eräänlaista harhaa.
Modet tykkää laiskatempoisesta hitaasti töksähdellen etenevistä jonninjoutavista keskusteluista. Helpompia tarkistaakin, kun hitaita.