Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häät leviämisalueella kesäkuussa — osallistutko?

Vierailija
19.05.2021 |

Saimme kutsun sukulaisen häihin, kutsuttu kuulemma noin sata henkilöä. Oletan että siellä
syödään ym. eli ollaan ilman maskia. Asumme täällä koronaleviämisalueella. Saimme lapsillemme hoitopaikan eli heitä emme mukaan ottaisi, vaan kyseessä olisi me perusterveet mutta vielä koronarokottamattomat noin kolmevitoset.

Itseäni arveluttaa osallistua. Entä teitä?

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tarttua toki. Oletko ollut korona aikana kirkossa? Minä olen, kahdesti hautajaissa ja kerran häissä. Kaikilla maskit, penkissä vain oma seurue ja sit kaksi penkkiriviä tyhjää (ainakin niissä missä olen ollut). Pahimpana aikana yhteislauluja ei ollut ja muissa on laulettu maski päässä yksi säkeistö.. pidän riskiä saman tyyppisenä kuin kaupassa (ehkä pienempänä) joten kyllä, uskaltaisin itse mennä kirkkoon

Vierailija
82/96 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuisin mutta toisaalta olen jo kaksi rokotusta saanut enkä usko enää sairastuvani vakavasti. Muiden osallistuminen on taas heidän päätöksensä eli ne joita pelottaa jääköön pois. Kesäkuussa koronatilanne on aivan varmasti jo huomattavasti parempi kuin nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuisin mutta toisaalta olen jo kaksi rokotusta saanut enkä usko enää sairastuvani vakavasti. Muiden osallistuminen on taas heidän päätöksensä eli ne joita pelottaa jääköön pois. Kesäkuussa koronatilanne on aivan varmasti jo huomattavasti parempi kuin nyt. 

Joo mutta rokote ei estä saamasta tartuntaa ja levittämästä sitä eteenpäin. Kesäkuun tilanteesta taas ei ole mitään takuita. Tällä hetkellä tartunnat ovat taas nousussa.

Ap:n lapsella on häistä viikon päästä leikkaus sairaalassa. Entä jos ap ja mies vievät koronan sinne? Jo nyt on mm. Kanta-Hämeen sairaalassa levinnyt koronaa ja vierailuja jouduttu sen takia rajoittamaan. Tai tartuttavat koronan sairaalle lähisukulaiselle? Ihmiset voisivat välillä ajatella muutakin kuin pelkästään itseään.

Vierailija
84/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tilanne olisi parempi?

Vierailija
85/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistuisi.

Vierailija
86/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se rokotus auta, voit silti saada koronan. En ymmärrä miten rokotus muka palauttaa elämän normaaliksi, kun kerran on jo osoitettu, että se ei estä sairastumista, ei tartuttamista eikä juuri mitään muutakaan. Rokotettuja on myös sairaalassa vakavassa koronassa. 

Ne jotka on rokotettu sairastuu hyvin harvoin.

Vierailija
87/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotettu 2 kertaa niin joo

Vierailija
88/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin suuria juhlia sää vielä järjestää.

Vierailija
89/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi mennä maistraatissa naimisiin? Ihmettelen, miksi juuri nyt pitää juhlia kun sitä ei suositella? Itsekästä.

Vierailija
90/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään! Leviämisvaiheessa on myös kokoontumisrajoitukset, joten se niistä häistä.

Häät ovat yksityistilaisuuksia, joten eivät ole rajoituksia vaan suosituksia.

Vierailija
91/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa tässä. Kiitos vastanneille.

Selvennyksiä: tytöllämme EHKÄ tehdään pieni leikkaus seuraavalla viikolla, mutta mahdollisesti myöhemmin kesällä kuitenkin. Maksamme pikkutoimenpiteen itse ja yksityisellä on, joten voimme itse aikalailla päättää millä viikolla pieni toimenpide on, kun siis ei ole kyse nyt julkisessa sairaanhoidossa jonotilanteesta.

En ole provoilija. Aivan totta on kaikki mitä kirjoitin. Todella hääpari aikoo pitää kekkerit. En tiedä kuka viitsii aikaansa kuluttaa keksimällä tällaisia aloituksia huvin vuoksi.

Mä en uskalla aiheen sensitiivisisyyden takia jutella tästä ystävien tai sukulaisten kanssa, jotka siis itsekin kutsuttuina tai jätetty pois kutsulistalta, sitä herkempää ja vaivaannuttavaa olisi heidän kanssa tätä puida. Siksi ajattelin anonyymina kysyä täällä.

Tosiaan kyse on touko-kesävaihteesta eli tosi pian. ;( Leviämisalue. Mutta ei onneksi koronan pääpesäke Helsinki sentään. Siellä tuskin mikään ravintola / juhlapaikka edes ottaisi vastaan monenkymmenen hengen tilavarauksia.

Vierailija
92/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa siis tässä vielä. Lisää näkökulmia, että menisitkö häihin tai edes kirkkoon?

Entä näkökulmia siihen, miten estää hääparin kanssa välien muuttuminen kiusallisiksi, kun todennäköisesti mies eikä minä nyt kumpikaan aiota osallistua häihin? Törmäämme heihin joka viikko. Asumme naapurustossa. ;(

Vierailija
93/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kysyin tätä kokoontumisrajoitusten asiaa hääparilta. He totesivat että kyse on THL:’ ja Avin sekä hallituksen suosituksista välttää suuria tilaisuuksia, eikä ole määräys. He aikovat pitää häät touko-kesä vaihteessa kyllä. ;(

Mikä olisi sinusta sopiva määrä vuosia lykätä omia häitä koronan takia?

Eihän häät tai naimisiinmeno ole mikään pakollinen asia. Vanhanaikaista muutenkin. Häät voi viettää myös hyvin pienesti, maistraatissa vihille ja kahvitukset muutamalle läheiselle. Isommat juhlat myöhemmin.

Vierailija
94/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään! Leviämisvaiheessa on myös kokoontumisrajoitukset, joten se niistä häistä.

Häät ovat yksityistilaisuuksia, joten eivät ole rajoituksia vaan suosituksia.

Minkäköhän takia niitä suosituksia annetaan...?

Vierailija
95/96 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se rokotus auta, voit silti saada koronan. En ymmärrä miten rokotus muka palauttaa elämän normaaliksi, kun kerran on jo osoitettu, että se ei estä sairastumista, ei tartuttamista eikä juuri mitään muutakaan. Rokotettuja on myös sairaalassa vakavassa koronassa. 

Haluan auttaa ymmärtämään. Yksilön kohdalla tosiaan ei ole taetta, että tartuntaa ei saisi, jos on rokotettu. Rokotus vaikuttaa kuitenkin kahdella tavalla: 1) se pienentää tartunnan todennäköisyyttä: jos aiemmin tartunnan olisi saanut vaikka 10/100, rokotetuista sen saisi 1/100. Näin taudin leviäminen hiipuisi. 2) Vaikka saisit tartunnan, se olisi lievempi. Vain hyvin harva joutuisi sairaalaan tai kuolisi verrattuna rokottamattomiin.

Vierailija
96/96 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En