Loukkaantuisitko, jos esimies ei toivottaisi pitkän poissaolosi jälkeen tervetulleeksi takaisin?
Elän Teams-maailmassa kotikonttorilla. Palasin viikko sitten takaisin töihin oltuani puolitoista kuukautta pois lapsen sairastelun vuoksi. Odotin esimieheltä tervehdystä Teamsissä joko yhteisesti tai privaatisti mutten sitä saanut. Olin vähän loukkaantunut. Herkkiskö?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Huomaa miten erilaisista työskentelykulttuureista ihmiset tulee. Monille tuntuu olevan normaalia ettei alaisen ja esimiehen välillä ole mitään ystävällistä kanssakäymistä, kuulumisten vaihtoa tai muutakaan imhimillistä. Tavallaan surullista kuinka sitä pidetään normaalina.
Tottakai on, mutta vain jos alainen haluaa. Mulla on 10 alaista, joista 3 haluaa pysyä täysin asialinjalla, osa puhuu hyvinkin henkilökohtaisista asioista ja loput taas on siinä välillä.
Oli syy mikä hyvänsä, niin kai sitä voi kaksi sanaa voi sanoa / kirjoittaa: "tervetuloa takaisin". Ei ole pakko käyttää edes huutomerkkiä tai hymiötä.
Aika erikoista, jos joku asialinjaihminen siitä(kin) loukkaantuisi, että tavallaan tervehditään asianmukaisella tavalla. Tosin onhan olemassa ihmisiä, ihan aikuisiakin, jotka eivät osaa tervehtiä.
Mikähän on ns. tarpeeksi pitkä poissaoloaika, että on ansainnut noi kaksi sanaa? Jos usein kesälomankin jälkeen niin sanotaan.
Itse olin 1,5v poissa työpaikalta. Esimies ei reagoinut mitenkään. En saanut edes uutta perehdytystä täysin uusiin työtehtäviin vaan laitettiin takaisin hommiin.
Lähdin parin viikon päästä muualle töihin.
Esimiehenä sanoisin korkeintaan kahden kesken, että kiva nähdä taas. En uskaltaisi udella sen enempää sinun tai lapsesi terveysasioista enkö varsinkaan missään tiimin yhteisessä palaverissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleeni odottaa punaista mattoa ja tervetulokomiteaa.
Jopas oli kommentti. Hyvä esimies auttaa työntekijän paluuta sairaslomalta tehtäviinsä, koska se on järkevää yrityksen, työyhteisön ja paluuta tekevän ihmisen kannalta. Jos esimies ei tätä tee niin hän on epäsopiva esimieheksi.
Jos minun esimieheni ottaisi jossain teamsissa puheeksi minun poissaoloni, minun tai lapseni terveydentilan tms niin olisin kyllä todella harmissani. Eihän niin saa tehdä. Kahden kesken on asiallista kysyä kuulumisia ja vointeja yms.
Hyvien tapojn vuoksi olisi voinut sanoa, että tervetuloa töihin.
Meidän työpaikalla ei tollasia tapahdu, joten en loukkaantuisi. Jossain missä olisin tottunut vähän parempaan huomioonottamiseen, voisin suhtautua erilailla.
Käyttäjä39198 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas oli kommentti. Hyvä esimies auttaa työntekijän paluuta sairaslomalta tehtäviinsä, koska se on järkevää yrityksen, työyhteisön ja paluuta tekevän ihmisen kannalta. Jos esimies ei tätä tee niin hän on epäsopiva esimieheksi.
työntekijä ei ollut sairaslomalla
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39198 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työntekijä ei ollut sairaslomalla
Mistä tiedät ettei ollut sairaslomalla? Lapsen sairastuminen voi aiheuttaa niin suuren stressireaktion ettei ole kykenevä työhön.
On näitä esimiehiä kaikenlaisia.
Itse olin samalla työnantajalla hieman yli 20 vuotta, syksyllä minut lomautettiin ja irtisanoin itseni kun lomautus kesti yli 200 päivää.
Olin siis johtotehtävissä, n.60 henkilön esimies.
Irtisanoutumiseeni ei esimieheltäni eikä muiltakaan tullut mitään vastausta, ei kiitosta menneistä vuosista, ei onnen toivotusta tulevaisuuteen, ei edes kuittausta irtisanomisilmoituksestani.
Lopputili tuli kuten pitääkin ja oikeana aikana.
Eipä voi kuin ihmetellä.
No esimiehenä olen todennut ettei, mistään alaisen tai tämän perheen terveyteen liittyvistä asioista kannata puhua yhtään mitään, etenkään muiden kuullen. Ensinnäkään esimies ei voi tietää mitä olet muille kertonut, toisekseen jollekin nuo ovat tosi herkkiä asioita ja joku taas voi ottaa tuollaisen ihan piruiluna.
Toki seuraavassa kahden keskisessä palaverissa voisin todeta, että kiva nähdä pitkästä aikaa. Tosin 1,5 kk ei edes ole mikään erityisen pitkä aika.