Minne ovat kadonneet leikkipuistojen 10-15-vuotiaat leikkijät?
Olin tänään 12-vuotiaan pojanpoikani sekä pian 2 vuotta täyttävän sisarentyttärenpoikani kanssa leikkipuistossa ja kyllä kauhistuin taas kerran kuinka ei ole enää kunnon leikkivälineitä. On vain metrin mittaisia liukumäkiä eikä juuri mitään hurjempia leikkivälineitä. Vielä 1990-luvulla oli sentään kunnollisia leikkipuistoja, nykyään ollaan niin holhoavia, ettei edes kunnon liukumäkiä tehdä! Sitten vain ihmetellään, etteivät lapset käy enää leikkipuistossa! Lapsen paikka on leikkipuistossa eikä kaupungin keskustassa. Jos jo lapsena mennään maailman ympäri niin siitä hyvää seuraa.
Kommentit (9)
Minä lopetin leikkikentillä käymisen 8-vuotiaana ja olen vm 1980.
Jos jo lapsena mennään maailman ympäri niin siitä EI hyvää seuraa.
varmaan parempi poistua, kun täällä on näitä pieniä. Vaikea homma kyllä ! Pienet jää helposti jalkoihin.
koetaan häiriköiksi leikkipuistossa yleensä. Niitä ei hyvällä katsota, jos pienet haluavat leikkirauhaa.
Ne pienten ja isojen puolet.
Meilläpäin on yksi pieni aidattu puisto ihan pienille - max 4 vee - ja sitten on iso aitaamaton isommille. Sinne tuli juuri valtava liukkari, kiipeilytelineitä ja sellaisia narutikkaita ja muita jo koululaisten juttuja. Siinä onkin koululaisten ip-kerho.
Oltiin kai siellä sitten sellaisiin aikoihin, ettei pieniä ollut, kun meitä ei koskaan häädetty pois. Eli oltiin koulunjälkeen iltapäivällä, joskus koko ilta aina kymmeneen asti. Yläasteelle kun mentiin, niin senkin jälkeen kulutettiin puistojen penkkejä ja keinuja lähinnä ' notkumiseen' .
En ole nähnyt mitään ' hurjia' laitteita nykyään. Paitse se iso traktorin rengas, joka keinuu ja pyörii. Mutta täälläpäin on katoksia, jotka sotkusta päätellen ovat nuorison käytössä :(
On niitä vähän hurjempiakin vimpaimia monessa puistossa, mutta veikkaan, että nuo varhaisteinit joko notkuvat toistensa kotona, urheiluharrastusten parissa tai käyvät puistossa illemmalla, kun siellä ei ole pieniä tiellä.
Ainakin meidän koulun pihaan tulee joskus ainakin ala-asteikäiset vielä illalla keinumaan/kiipeilemään. Lisäksi on skeittikaukalot nuorisolle tai menevät kadulla lautaillen. Myös sähly kuin myös koris on monen lapsen suosikkilaji, mitä pelaillaan aika usein sisätiloissa. Tosin tietsikkapelit vie aika paljon lasten aikaa nykyään.
Ne notkuu ostarinkulmalla bissepullot käsissä