Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsen puhelinta käyttää hänen elämänsä /sijaintinsa / liikkeidensä tarkkailuun?

Vierailija
19.05.2021 |

Erään lapsen vanhempi on kertonut seuraavansa puhelimen paikkatietoja hyväksikäyttäen lapsen kulloistakin olinpaikkaa. Onko tällainen teknisesti mahdollista ja erityisesti, onko se lain mukaan hyväksyttävää? Kyseessä ei ole mikään 'hatkoja ottava', karkaileva tai muutenkaan missään erityisessä vaarassa oleva, vaan vanhempi haluaa toiminnallaan osoittaa lapselle valtaa ja kontrollointia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ok alakouluikäisen lapsen kohdalla. Ja lapselle tietenkin pitää kertoa tästä. Teini-ikäiselle pitää jo antaa enemmän yksityisyyttä jos/kun hän sitä haluaa.

Vierailija
2/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä maksan sen liittymän laskut, se on mun nimissä ja laite on mun ostama. Eli oikeasti se on kyllä mun. Meillä on lasten puhelimissa paikannus päällä ja en ole yksi eikä kaksi kertaa kun sen avulla on etsitty sitä taskusta pudonnutta puhelinta jostain lumihangesta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On molemmilla lapsillamme käytössä, toinen 3 luokalla ja toinen seiskalla. Emme käytä kyttäysmielessä vaan varotoimenpiteenä jos lapsi ei esim. vastaa puhelimeen moneen tuntiin.

Vierailija
4/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan lastenkyttääjilli pikku kyssäri...

Oletteko/onko tuttavapiireissänne pikkuhattuja tai kinkkejä kun kuvittelette tuon olevan ok?

Vierailija
5/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin lapsella noin 7-8.luokkaan asti. Oli lapselle ok. Sitten katkaisin napanuoran.

Vierailija
6/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 50v peräkamarin poika niin ei ole oikein.

Vierailija
7/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisessä tapauksessa lapsi on kertonut pelkäävänsä tätä vanhempaa, joka on väittänyt käyttävänsä seurantaa nimenomaan lapsen liikkeiden kyttäämiseen. Lapsen mukaan mitään seuranta-appia ei ainakaan siinä pitäisi olla. Lasta uhkailu seurannasta ja kontrollista ahdistaa. Ilmeisesti on kuitenkin ok tai sen verran ok, että vanhempi voi verhota vallankäytön selittämällä käyttävänsä seurantaa vain turvallisuusmielessä ja jos vaikka puhelin sattuisi katoamaan.

Vierailija
8/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on ensi syksynä yläkouluun menevän lapsen luurissa Applen Find my phone aktiivisena. Ja saa vielä ainakin pari vuotta ollakin.

Vierailija
9/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä maksan sen liittymän laskut, se on mun nimissä ja laite on mun ostama. Eli oikeasti se on kyllä mun. Meillä on lasten puhelimissa paikannus päällä ja en ole yksi eikä kaksi kertaa kun sen avulla on etsitty sitä taskusta pudonnutta puhelinta jostain lumihangesta.  

Elämän/sijainnin/liikkeiden tarkkailu. Hienosti veit asian viereen kadonneen puhelimen lumihangesta etsimiseen. Taidat olla juuri tuollainen joka liikettä jatkuvasti vahtaava kyylä.

Vierailija
10/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on käytössä ala-asteelaisella. Vanhemmilla on vain se että voivat itse etsiä luurinsa jos se katoaa.

Vierailija
11/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo se on ihan ok jos hyväksytte tulevan piikin nuorten itsaritilastoissa.

Hah!

Pienestä on kiinni itsari, jos vanhemmat haluavat tietää, missä teini luuhailee.

Kyseessä on turvallisuus ja välittäminen. Seuraapa uutisointia nykyajan vajakkihuligaanien edesottamuksista muita ihmisiä kohtaan.

Vierailija
12/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on ensi syksynä yläkouluun menevän lapsen luurissa Applen Find my phone aktiivisena. Ja saa vielä ainakin pari vuotta ollakin.

Yläkoululaiset osaa ottaa sen itse pois päältä.

Vierailija
13/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi ostaa ihan itse luurinsa ja maksaa liittymänsä.

Sitäpaitsi, meidän lapsi tekee, mitä sanotaan. Hänellä on vielä ns. kotikuri, jossa totellaan omia vanhempia. Se toki on nykyään lähes ennenkuulumatonta, että lapsi tottelee vanhempiaan ja aikuisia.

Meillä ei kumma kyllä olemtarvinnut kuunnella haistatteluja eikä vääntää tehdäänkö jotain vai ei.

Vierailija
14/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes ainut järjellinen syy hankkia eskari-ikäiselle puhelin on juuri se, että tietää missä hän liikkuu. Muuten ei voi juuri päästää ulos ilman valvontaa. Havaintojeni mukaan ko. ikäpolvi ei jouda puhelimeen aina vastaamaan, mutta huoltaja näkee sijainnin.

Kylläpä muistan, miten hauskaa oli kun oma ekaluokkalaiseni ei ilmaantunut koulukuljetuksen mukana kotiin. Lopulta soittelin lankapuhelimella opettajalle, joka antoi jonkun luokkakaverin puhelinnumeron. Lapsi ei ollut siellä, mutta kaveri tiesi missä ehkä on jne.

Siinäpä sitten haravoin lasta ympäri ämpäri tuiki tuntemattomien ihmisten kodeista. Vaikka kuinka vannotin, että pitää soittaa kotiin, jos ei jostain syystä ole tulossa, mutta ei sitä leikin tuoksinassa muista. - Ei hänellä lupaa ollut sopimatta kylään mennä, mutta välillä meni vain.

Nyt omilla lapsillaan on paikannukset puhelimissa. Ei ne sen takia ole, että ketään kiinnostaa "vakoilla" lasten tekemisiä, vaan turvallisuussyistä. - Kuuli vissiin tarpeekseen lapsena saarnoja äidin huolesta, joten ymmärtää vanhemmuuden huolia jo toisessa sukupolvessa :D

Vierailija
15/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä paikannan lapseni puhelinta välillä. On nyt 10 v ja nykyään paikannan vain siksi että kun sillä on AINA äänettömällä eikä koskaan vastaa. Siksi "soitan" googlen paikannussovelluksella josta toki näen sijainnin, mutta soittoääni kuuluu täysillä kun painaa että toista ääni.

Vierailija
16/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ikä olisi yksi aika olennainen tieto tässä. Se ei aloituksesta selviä.

Vierailija
17/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan oikein. Voit valvoa lapsesi menoja niin kauan kuin lapsi on alaikäinen.

Itsestäsi riippuu miten lapsi/teini suhtautuu sitten tähän. Totta ihmeessä teini-ikäinen polttaa päreensä jos alituiseen kyselisit että mitä teki siellä ja siellä.

Mielestäni valvova vanhempi on vain vastuuta kantava.

Vierailija
18/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Mutta sehän siinä on, kun nätisti huolenpitoon verhottuna on sosiaalisesti hyväksyttävää.

Vierailija
19/22 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varmaan voi alkaa maksaa puhelimen käytönkin.

Vastuullinen vanhempi antaa nämä vaihtoehdot, joko valvonta tai sitten maksaa omat puhelinkulut. Vanhempi ei neuvottele ei riitele, vaan sanelee ehdot ja sillä sipuli.

Vierailija
20/22 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voi ostaa ihan itse luurinsa ja maksaa liittymänsä.

Sitäpaitsi, meidän lapsi tekee, mitä sanotaan. Hänellä on vielä ns. kotikuri, jossa totellaan omia vanhempia. Se toki on nykyään lähes ennenkuulumatonta, että lapsi tottelee vanhempiaan ja aikuisia.

Meillä ei kumma kyllä olemtarvinnut kuunnella haistatteluja eikä vääntää tehdäänkö jotain vai ei.

Kotikuri =/= helikopterivanhemmuus