Ex lestadiolaiset
Miten läheiset reagoi siihen, että erosit ja miksi erosit?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuus ei ole mikään vaarallinen uskonlahko. Keskimääräistä enemmän on sääntöjä, joo, mutta minusta se on vaan kunnioitettavaa, että halutaan uhrata jotain oman uskon eteen. Niin pitäisi joka kristityn tehdä.
Näytä minulle vaaraton uskonlahko, niin minä näytän sinulle rehellisen kokoomuspoliitikon.
Vaarallisia ihmisiä löytyy myös lesta lahkosta, mutta itse lahko ei ole vaarallinen.
Selitättäisitkö hieman. Mikä sitten on vaarallista? Miksi näiden lahkojen piirissä aiheutuu niin suunnattomasti kärsimystä kovin monelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hieno homma, jos pääsee irti vaarallisesta lahkosta. Irtautuja joutuu valitettavasti maksamaan usein kalliin hinnan. Pahimmassa tapauksessa nuo uskonlahkot harjoittavat kaikenlaista väkivaltaa kuten karttamisrangaistuksia. Lapsia ne aivopesevät pelkäämään saatanoita ja maailmanloppuja.
Maailma olisi niin paljon parempi, kun noista uskonlahkoista pääsisi eroon. Vaan eihän niistä pääse. Aina riittää hurahtajia.
Lestadiolaisuus ei ole mikään vaarallinen uskonlahko. Keskimääräistä enemmän on sääntöjä, joo, mutta minusta se on vaan kunnioitettavaa, että halutaan uhrata jotain oman uskon eteen. Niin pitäisi joka kristityn tehdä.
Luuletko, että meiltä lestadiolaisperheeseen syntyneiltä on kysytty, haluammeko uhrata jotain uskonnon eteen? Minulle on opetettu lapsesta asti asioita, jotka tuntuivat väärältä, kuten että minun tehtäväni on lasten tekeminen, halusin tai en. Sillä ei ollut mitään tekemistä minun aktiivisen valintani kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hieno homma, jos pääsee irti vaarallisesta lahkosta. Irtautuja joutuu valitettavasti maksamaan usein kalliin hinnan. Pahimmassa tapauksessa nuo uskonlahkot harjoittavat kaikenlaista väkivaltaa kuten karttamisrangaistuksia. Lapsia ne aivopesevät pelkäämään saatanoita ja maailmanloppuja.
Maailma olisi niin paljon parempi, kun noista uskonlahkoista pääsisi eroon. Vaan eihän niistä pääse. Aina riittää hurahtajia.
Luuletko, että meiltä lestadiolaisperheeseen syntyneiltä on kysytty, haluammeko uhrata jotain uskonnon eteen? Minulle on opetettu lapsesta asti asioita, jotka tuntuivat väärältä, kuten että minun tehtäväni on lasten tekeminen, halusin tai en. Sillä ei ollut mitään tekemistä minun aktiivisen valintani kanssa.
Lisäksi pelotellaan helveteillä ja saatanoilla, jos ei "uhraudu" uskonnon eteen. Pidän rikollisena sitä, että avuttomia pikkulapsia pelotellaan saatanoilla ja myöhemmin heitä kiristetään tuota istutettua pelkoa hyväksi käyttäen tekemään kaikkea, mitä lahkossa käsketään. Kovin sairasta settiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallinen, sekoboltisen ja hullujen yhteisö
pimeetä touhua
https://www.kaleva.fi/miksi-armoitettu-saarnaaja-voi-olla-armoton-pedof…
lestadiolaisten henkinen väkivalta
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-10…
Kun lyödään raamatulla
https://www.talentia-lehti.fi/kun-lyodaan-raamatulla/
henkinen väkivalta oli kamalaa
https://seura.fi/ilmiot/tarinat/seitseman-lasta-kymmenen-vuotta-esikois…
Liikkeestä eronneita syytetään mielenterveysongelmista
https://www.is.fi/perhe/art-2000007644976.html
Koti täynnä tuskaa
https://rauhantervehdys.fi/2021/01/koti-taynna-tuskaa-hengellinen-vakiv…
Rokotevastaisuus
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920796.html
Hyväksikäyttöä, henkistä väkivaltaa, suvusta ja ystävistä erottamista. Kaikkea tätä esiintyy monissa uskonnollisissa yhteisöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pimeetä touhua
https://www.kaleva.fi/miksi-armoitettu-saarnaaja-voi-olla-armoton-pedof…
lestadiolaisten henkinen väkivalta
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-10…
Kun lyödään raamatulla
https://www.talentia-lehti.fi/kun-lyodaan-raamatulla/
henkinen väkivalta oli kamalaa
https://seura.fi/ilmiot/tarinat/seitseman-lasta-kymmenen-vuotta-esikois…
Liikkeestä eronneita syytetään mielenterveysongelmista
https://www.is.fi/perhe/art-2000007644976.html
Koti täynnä tuskaa
https://rauhantervehdys.fi/2021/01/koti-taynna-tuskaa-hengellinen-vakiv…
Rokotevastaisuus
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005920796.html
Hyväksikäyttöä, henkistä väkivaltaa, suvusta ja ystävistä erottamista. Kaikkea tätä esiintyy monissa uskonnollisissa yhteisöissä.
Meillä ei ollut mitään noista. Nuo lehtijutut kertoo useimmiten vanhoillislestadiolaisuudesta joka on se yleisin suuntaus.
Itse lähdin eräästä toisesta lestadiolaisuuden haarasta teininä. Välit sukulaisiin on enimmäkseen ihan ok, osa etääntyi mutta jutellaan kun tavataan.
Eniten minua vaivaa se ulkopuolisuuden tunne, kun ei ole kovin montaa jonka kanssa jakaa näitä ajatuksia. Opuskelukaverit, työkaverit jne eivät ymmärrä yleensä taustojani vaikka koettaisin selittää, enää en edes yritä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset ei harrasta lahkosta eronneiden karttamista. jiehovat sitä tekee.
Jehovantodistajat karttavat, se on totta. Mutta eikö vanhoillislestadiolaisuudessa ole sama meininki?
Ei ole. Viimeksi perjantaina nähtiin siskon kanssa.
Tai ainakaan tuo karttaminen ei ole yleinen ja suositeltava malli. Toki joitain erikoisia on joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että meiltä lestadiolaisperheeseen syntyneiltä on kysytty, haluamme
Olen samaa mieltä. Ei saisi pelotella. Saarnaajien ym. pitää huomioida että kuulolla on lapsia
T. nykyinen vl
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 30 v ja kielsin minäkin uskoni teini-iässä. Olihan se kipeä ja vaikea prosessi.
Sukulaiset suhtautuivat hyvin, vanhemmilleni oli kova pala mutta siitä selvittiin.Nyttemmin aikuisena olen entistä enemmän alkanut kyseenalaistamaan sääntöjä ja sitä h*levtin pelkoa mitä se yhteisö lapsille ja nuorille aiheuttaa. Ei kenenkään lapsen pitäisi elää siinä pelossa että joutuu kuoleman jälkeen tulimereen. Ihan järjetöntä. Minusta oli jo pikkulapsena ihan kauhea ajatus että jotkut ihanat, kiltit ihmiset (jotka ovat "epäuskoisia) joutuisivat ikuiseen tulimereen. Aivan hirveää tuollainen.
Tulimeri tai siis helvetti on kumminkin olemassa. Ei siitä nyt ihan pikkulapselle tarvitsisi puhua, mutta kyllä se on kristinuskon totuus, joka kyllä jokaisen olisi syytä tiedostaa. Kiva jos sulle valehdellaan ettei sitä ole ja sitten kuolemasi jälkeen huomaat olevastbikuisesti juuri siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä minulle vaaraton uskonlahko, niin minä näytän sinulle rehellisen kokoomuspoliitikon.
Vaarallisia ihmisiä löytyy myös lesta lahkosta, mutta itse lahko ei ole vaarallinen.
Selitättäisitkö hieman. Mikä sitten on vaarallista? Miksi näiden lahkojen piirissä aiheutuu niin suunnattomasti kärsimystä kovin monelle?
Kärsimys johtuu siitä ristiriidasta, että uskonyhteisö vetää yhteen suuntaan ja maailma toiseen. Vika ei ole uskonyhteisössä vaan maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsimys johtuu siitä ristiriidasta, että uskonyhteisö vetää yhte
Hyvä teoria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että meiltä lestadiolaisperheeseen syntyneiltä on kysytty, haluammeko uhrata jotain uskonnon eteen? Minulle on opetett
Eipä poliittiset aktivistit/historianelävöittäjät/perhesomevaikuttajat/urheilijat/vegaanit kysy lapsiltaan haluavatko kasvaa siihen elämäntyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pimeetä touhua
En tunnista vanhoillislestadiolaisenakaan noita kovin paljon. Koko suku on esimerkiksi rokotettu ja ihmisten kanssa ollaan tekemisissä uskonnollisesta kannasta tiippumatta
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 30 v ja kielsin minäkin uskoni teini-iässä. Olihan se kipeä ja vaikea prosessi.
Sukulaiset suhtautuivat hyvin, vanhemmilleni oli kova pala mutta siitä selvittiin.Nyttemmin aikuisena olen entistä enemmän alkanut kyseenalaistamaan sääntöjä ja sitä h*levtin pelkoa mitä se yhteisö lapsille ja nuorille aiheuttaa. Ei kenenkään lapsen pitäisi elää siinä pelossa että joutuu kuoleman jälkeen tulimereen. Ihan järjetöntä. Minusta oli jo pikkulapsena ihan kauhea ajatus että jotkut ihanat, kiltit ihmiset (jotka ovat "epäuskoisia) joutuisivat ikuiseen tulimereen. Aivan hirveää tuollainen.
ok, tuosta se sitten tulee. Mulla oli pari lestadiolaista aikuista työkaveria, jotka silmät kirkkaana selittivät että nälkään kuolevat lapset siellä maailman toisessa kolkassa ovat ok, kun ovat "vääräuskoisia". En siis ole itse missään uskossa enää, aiemmin tapakristitty ja silläkin vähän nuorena "lyöty" äidin toimesta. Kaikki sympatiat niille jotka uskaltavat irtaantua siitä.
Nykyisenä ei kovin uskovaisena vl on mielenkiintoista lukea näitä. En tunnista montakaan asiaa mitä väitetään, mutta mahtuuhan sitä yli 100 000 ihmisen joukkoon väkisinkin mätiä omenia ja monenlaisia oppeja. Ero on jo maantieteellisesti. Etelässä liberaalimpia ja pohjoisessa konservatiivisempia.
Lestadiolaisethan on systemaattista kieltäneet nämä lasten hyväksikäyttö.
Meillähän on käytäntö että asiat puidaan omassa piirissä ja annetaan anteeksi samoin.
Kysykääpä lestadiolaiselta onko esim. lapsenraiskaus hyvitetty jos oma seurakunta antaa anteeksi.
Enemmän niillä on yhteisöllisyyttä kuin meillä,jos olisin syntynyt lesta perheeseen niin en ois ikinä siitä lähtenyt,heillä on isot talot,autot sun muuta ,ei näe nälkää..itse nään välillä,ja sukua eikä perhettä kiinnosta kuin omat asiansa ,tuolla pidetään kyllä kaikista huoli,täällä normaalissa elämässä saat olla hyvinkin yksin ja irtonainen
Vierailija kirjoitti:
Enemmän niillä on yhteisöllisyyttä kuin meillä,jos olisin syntynyt lesta perheeseen niin en ois ikinä siitä lähtenyt,heillä on isot talot,autot sun muuta ,ei näe nälkää..itse nään välillä,ja sukua eikä perhettä kiinnosta kuin omat asiansa ,tuolla pidetään kyllä kaikista huoli,täällä normaalissa elämässä saat olla hyvinkin yksin ja irtonainen
Kyllä kuule tuon liikkeen piirissäkin saa olla hyvin yksin ja irrallaan. Turhaan kuvittelet että olisi niin onnellista jos olisi aivopestynä ja peloteltuna tuon liikkeen parissa. Jos kuvittelet sen olevan niin ihanaa niin voithan kääntyä lestaksi mielummin nälkä kuin jatkuva painostus ja pelko siitä että teet jotain väärin ja joudut helvettiin.