Piristystä kahviin?
Mulla aina välillä alkaa tökkimään tapa, jolla juon kahvini. Joskus juon mustana, joskus vaniljasokerin kanssa, joskus maidolla tms. Vaihdan siis silloin, kun vanha tapa ei enää maistu. Olen jo pitkään käyttänyt kaurajuomaa kahvissa, mutta nyt sekin on alkanut ällöttämään. Tulee samanlainen lämpimän hikisen takamuksen fiilis kuin lehmänmaidostakin. Onko teillä suositella jotain, millä kahviin saisi piristystä? Esim. joku pähkinämaito tms.?
Kommentit (51)
Kermavaahtoa, viskiä, kahvia ja suklaanokareita. Viskin määrää voi tietenkin säädellä sen mukaan, mitä seuraavana päivänä pitäisi tehdä ja missä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahveja on eri paahtoasteita. Jos juot vaaleapaahtoista, kokeile tummempaa. Vaihda kuppia. Tavallinen kahvihetki voi olla juhlahetki.
Kun ruotsalainen sanoo kaverille ska vi fika, tuo "fika" on että istutaan kahville ja ehkä pullalle, mutta varsinkin että tavataan ja jutellaan kaverin kanssa.
Aloita eri paahtoasteisten kahvien maistelusta. Jos lisäksi on kermaleivos, kahviin ei tarvi maitoa.
Fiilistellen, espresso pikku kuppiin, tai latte pitkään lasiin.
Jos tarkkoja ollaan, myös veden ja suodattimenkin laatu vaikuttaa.Kahvin laadussa ei ole ongelmaa. Mulla on tapana juoda korkealaatuista tummapaahtoa. En pidä vaaleapaahdosta. Lisäksi keittimeni on laadukas merkki ja se näkyi ikävä kyllä hinnassakin. Pidän siitä hyvää huolta. Kermaleivoksia ei nyt ihan joka päivä viittis syödä. Ne kun nostavat mulla verensokerinkin liian korkealle.
Nuo "esitiedot" puuttui aloituksesta.
Kahviin tulee piristystä ihan hankkimalla perinteisen kahvipannun lisäksi pressopannu ja mutteripannu. Eritavalla keitetyt kahvit maistuvat erilaisilta.
Sitten hankit kahvimyllyn ja alat testailemaan erilaisia kahvipapuja ja niiden sekoituksia. Sitten selvität mikä kahvilaatu tai kehittämäsi sekoitus sopii mutteripannulle ja mikä taas pressopannulle, millä keittimellä tulee paras aamukahvi ja millä jälkiruokakahvit jne.
Meneehän tuossa muutama vuosi, mutta ainakin vaihtelua piisaa.
Ei tässä AP, mitään mutterikahveja tai kermavaahtolitkuja tarkoittanut! Oikeaa viina laatua haki ja minäkin suosittelen yhden ⭐ Jallua.
Minusta tavallinen vaalea/tumma suodatinkahvi on ihan parhaista nautinnoista elämässä, en kaipaa vaihtelua. Nytkin tekisi mieli kupposta, mutta ei uskalla enää näin myöhään. Kaikkeen olen elämäni aikana kyllästynyt, kahviin en koskaan.
Ladatkaa kahvinheitin. Tähdätkää, Tulta munille!
Jätä kahvi kokonaan pois niin piristyt ihan oikeasti. Syvän unen määrä tuplaantui.
Hyvä voileipä tai joku pulla viereen niin jo maistuu kahvi paremmalta. Pelkkää kahvia on vähän tylsä litkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kahvilikööriä kuuman mustan kahviin.
Piristää kummasti.
Miks mun alkoi yhtäkkiä kummasti himottaa kokeilla tätä, vaikka keskellä päivää. :D Mahtaa olla maukasta.
Suosittelen vahvasti kokeilemaan ns. bulletproof-kahvia eli rasvakahvia. Se ei kaipaa edes sokeria tai muuta makeutusta, mutta on ihanan kermaisen täyteläinen ja terveellinen. Rasvakahvi saattaa kuulostaa alkuun ällöltä; olin itsekin aluksi skeptinen, mutta kerran kokeiltuani en halua juoda kahviani enää millään muulla tavalla.
- Keitän kahvin normaalisti ja kaadan se blenderiin. Jätän kuitenkin pienen tilkan kahvia vielä pannuun, noin neljänneksen/viidenneksen. Tällä tilkalla voidaan säätää lopullisen juoman koostumusta, makua ja lämpötilaa.
- Lisään blenderiin vajaan ruokalusikallisen voita sekä saman verran mct-öljyä per kahvikupillinen. Voin ja öljyn suhdetta ja määrää voi vaihdella oman maun mukaan. Voi aloittaa vaikkapa varovaisesti teelusikallisella molempia, mutta jotkut tykkäävät laittaa reilumminkin. Se on täysin itsestä kiinni kuinka rasvaista ja täyteläistä haluaa.
- Sekoitan aineksia blenderissä noin 10-20 sekuntia kunnes ne ovat sekoittuneet tasaisesti ja juomassa on kevyesti vaahtoa. Mikäli ei ole blenderiä niin voi toki sekoittaa vatkaimella tai maidonvaahdottimellakin.
- Lopuksi kaadan juoman kuppiin. Jätän kuppiin pikkaisen tilaa jos haluan säätää juoman koostumusta, lämpöä ja makua. Blendattu juoma on saattanut hieman jäähtyä, erityisesti jos voita on säilytetty jääkaapissa, joten kuumalla kahvilla suoraan pannusta voi antaa juomalle lopullisen silauksen.
- Juoma on valmis nautittavaksi. Helppo, simppeli ja nopea keino tehdä erittäin maukas kahvijuoma joka pitää jopa nälkää eikä aiheuta insuliinipiikkiä. Ei myöskään edellytä kalliita vempeleitä.