Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laulaja Demi Lovato, 28, paljastaa olevansa muunsukupuolinen - milloin tämä hulluus loppuu?

Vierailija
19.05.2021 |

https://www.is.fi/viihde/art-2000007987380.html

Em halua elää tällä planeetalla enää.

Kommentit (444)

Vierailija
281/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolen itsemäärittely ja korjaamiset alkavat menettää huomioarvoaan. Enää ei voi hämmästyttää ketään ilmoittamalla vaihtaneensa sukupuolta tai julistamalla olevansa muun sukupuolinen.

Mikä on seuraava askel huomion tavoittelussa. Lienee jotain perverssiä.

Vierailija
282/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on se ja sama, mihin sukupuoleen kukakin identifioituu tai identifioituuko yhtään mihinkään. Itselläni ei ole henkilökohtaista kokemusta minkäänlaisesta kriisistä oman biologisen ja koetun sukupuolen välillä, joten näkökulmani on tottakai suppea.

Kuitenkin mietityttää seuraavanlainen ristiriita nykypäivänä: ihmiset, jotka samalla vouhottaa siitä, ettei mitään piirteitä (olkoonkin vaatteet, ruumiinmuodot, meikkaus, hiusten pituus tms.) saa leimata naisten tai miesten piirteeksi (vaan kaikki on yhtälailla naisille, miehille ja muunsukupuolisille yhtälailla normaalia), vouhottavat myös kaikenmaailman eri sukupuoli-identiteeteistä, kuten tästä muunsukupuolisuudesta. Jos joku biologisesti nainen kokee olevansa muunsukupuolinen, miten sen toteuttamisen tai sen kanssa elämisen siis tulisi erota naisena elämisestä? Ei kai mitenkään, jos kaikki piirteet ja ominaisuudet ja toiminnot ovat yhtä ok sekä naisille että miehille ja kaikille siltä väliltä? Eihän tämän ajattelutavan mukaan esim. sukupuolenkorjausleikkauksille pitäisi olla tarvetta, koska eikö se ole esim. peniksen lokeroimista miehiseksi ominaisuudeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lovaton mt-ongelmat nostavat päätään.

Vierailija
284/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muunsukupuolisuus on rajoittuneisuutta ja sitä pahinta seksismiä omaa sukupuolta kohtaan: "No kun en voi tykätä sinisestä tai en voi kiinnostua ja rassata autoja, koska olen nainen".

Siis aamen. Tältä se vaikuttaa ainakin omasta näkökulmastani, joka toki ei perustu minkäänlaiseen omaan kokemuskeen aiheesta.

Vierailija
285/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on mulkku, olen ruma ja haisen hieltä ja naama, kainalot, nivuset, selkä ja hartiat on karvan peitossa, nuppi kalju, mittaa 195 ja elopainoa 130. Silti ajattelin just identifioitua pikkuprinsessaballeriinaksi. Täytyykö täyttää joku muunsukupuolisten lomake vai onko tällä selvä? Häh.

Riippuu ihan siitä, että oletko menossa uimahalliin naisten puolelle kourimaan teinityttöjä vai et?

Ei sillä ole mitään väliä. Jos on tyttömäinen olo, niin naisten puolelle vaan rohkeasti. Mitä siitä, että muut paikalla olevat tuntevat olonsa epämiellyttäväksi tai jopa pelkäävät. He kokevat tilanteen väärin, kun eivät lähde karvanaisen larppiin mukaan.

Vierailija
286/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on mulkku, olen ruma ja haisen hieltä ja naama, kainalot, nivuset, selkä ja hartiat on karvan peitossa, nuppi kalju, mittaa 195 ja elopainoa 130. Silti ajattelin just identifioitua pikkuprinsessaballeriinaksi. Täytyykö täyttää joku muunsukupuolisten lomake vai onko tällä selvä? Häh.

Riippuu ihan siitä, että oletko menossa uimahalliin naisten puolelle kourimaan teinityttöjä vai et?

No jos hän tuntee itsensä naispuoliseksi niin kai hänen silloin täytyy sinne naisten puolelle mennä?

Joo, mutta jätä ne teinitytöt sitten rauhaan.

T: Vielä isompi ja rumempi mies!

Vierailija
287/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelenpä vaan, että jos muunsukupuolisuus on oma valinta, niin miksi sitten valitaan kuulua viiteryhmään, joka on maailman vihatuin ihmisryhmä sitten lapsiinsekaantujien?

Vierailija
288/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suvaitsevainen ja tuen ihmisten oikeutta olla mitä haluavat, mutta kiinnostaisi nähdä tutkimus siitä, kuinka usein muunsukupuolisilla on jotain traumaa taustalla. Eli onko muunsukupuolisuus ns. oikea fysiologinen tila, kuten transsukupuolisuus ja homous, vai johtuuko useinkin traumoista.

En missään nimessä väitä että näin olisi AINA, mutta tuntuu että monella heistä on jotain traumataustaa.

Vierailija
289/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suvaitsevainen ja tuen ihmisten oikeutta olla mitä haluavat, mutta kiinnostaisi nähdä tutkimus siitä, kuinka usein muunsukupuolisilla on jotain traumaa taustalla. Eli onko muunsukupuolisuus ns. oikea fysiologinen tila, kuten transsukupuolisuus ja homous, vai johtuuko useinkin traumoista.

En missään nimessä väitä että näin olisi AINA, mutta tuntuu että monella heistä on jotain traumataustaa.

Tässä on yksi, jolla on epäily traumataustasta, mutta ei ole varmaa näyttöä puoleen eikä toiseen. Itse en sellaista kykene muistamaan. Olen käynyt myös sukupuoli-identiteetin tutkimusjakson läpi. Se kesti kahdesta kolmeen vuoteen. Lopputuloksena en saanut diagnoosia, syynä potilasturvallisuuteen vetoaminen. En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta seulonta näyttäisi olevan tiukka.

Vierailija
290/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Naisten kuukautisetkin on näiden vouhkojen mielestä aivan turhaa. Kuukautiset pitäisi voida poistaa. Että tämmöistä biologiaa.

Vierailija
291/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun homot haki avioliitto-oikeutta, vannottiin ettei tule mitään hullutusten ja uusien vaatimusten vyöryä. No kyllä tuli.

Homoja en syytä, mutta näin pääsi käymään.

Vierailija
292/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelenpä vaan, että jos muunsukupuolisuus on oma valinta, niin miksi sitten valitaan kuulua viiteryhmään, joka on maailman vihatuin ihmisryhmä sitten lapsiinsekaantujien?

Ne asuu länsimaissa, ja täällä tuollaisella pääsee edistyksen aallonharjalle. Ja kärsimys se kruunua kirkastaa vihervassuillakin.

Kaikille se ei ole oma valinta, mutta kyllä nyt jotain trendiä on pukannut jo jonkun aikaa.

Vierailija
293/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mahda mitään, muuta minulle tulee tästä muusta mieleen aina lehmä. En ole mies enkä nainen vaan muu ( ja päähäni tulee aina mielikuva lehmästä).

Vierailija
294/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne asuu länsimaissa, ja täällä tuollaisella pääsee edistyksen aallonharjalle. Ja kärsimys se kruunua kirkastaa vihervassuillakin.

Kaikille se ei ole oma valinta, mutta kyllä nyt jotain trendiä on pukannut jo jonkun aikaa.

Ei uskoisi kun tätä aihetta selaa läpi (ja katselee peukkujen määrää).

Vierailija
295/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on naiseus? Mitä on mieheys? Jos on todella kapea käsitys siitä mitä mieheys ja naiseus on ja kokee, ettei kuulu kumpaankaan, ymmärrän halun olla muunsukupuolinen. Itselläni ihmiset ovat pääasiassa ihmisiä eikä sukupuolia ja vain hieman biologia erottaa miestä ja naista, mutta vaikuttaa itse ihmiseen hyvin vähän. Tästä syystä koen muunsukupuolisuuden todella vieraaksi.

Vierailija
296/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osta enää yhtään demin levyä tän pelleylyn jälkeeen! Muita?

Ostaako joku vielä levyjä...

Ostan.

Vierailija
297/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mahda mitään, muuta minulle tulee tästä muusta mieleen aina lehmä. En ole mies enkä nainen vaan muu ( ja päähäni tulee aina mielikuva lehmästä).

On loukkaavaa lehmiä kohtaan varastaa heidän identiteettinsä. Nämä ”muut” voisivat vähän ajatella. Lehmät ovat sentään viattomia eläimiä, eivätkä pysty puolustautumaan.

Vierailija
298/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän muunsukupuolisuutta.

Olen biologisesti nainen mutten koe oikeastaan mitään sukupuoli-identiteettiä. Samaistun enemmän miehiin kuin naisiin. En osaa naisten sosiaalista kanssakäymistä, olen siinä kömpelö. Miesten kanssa ”puhun samaa kieltä”, ja näin on ollut lapsesta asti. Olen biseksuaali.

Mutta silti olen vähän kuin kaapissa ja elän ihan vain naisena ja heterosuhteessa, koska se sopii myös minulle ja on helpompaa. On helppo ignoorata oma ehkä muunsukupuolisuuteen viittaava kokemus, kun arki toimii näinkin. Mutta mitä enemmän olen aiheesta lukenut, sitä enemmän olen tuntenut sopivani määritelmällisesti enemmän ns. muu sukupuoliseksi (tarkemmin agender).

En kyllä halua määrittää sukupuolta tarkkaan, koska en ymmärrä mitä arvoa sillä on. On kyllä ärsyttävää, kun minusta ja luonteestani oletetaan kaikenlaista sen takia, että olen nainen. Mutta ei minun silti tarvitse alkaa määrittämään mitään pronomineja itselleni.

Olen kyllä myös lukenut, että tämä sukupöuolikokemus korreloi arpergerin syndrooman kanssa ja siinä on perää. Kumppanini on biologisesti mies ja hänellä on samanlainen sukupuolikokemus ja hänkin on hyvin androgyyni tai feminiininen mieheksi. Meillä molemmilla on vähän arperger-piirteitä (ei niin paljoa että olisi diagnoosin paikka, mutta kuitenkin).

On kyllä hassua, että aihe herättää niin paljon vihaa. Tulkitsen sen kuitenkin enemmän peloksi.

Vierailija
299/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osta enää yhtään demin levyä tän pelleylyn jälkeeen! Muita?

Ostaako joku vielä levyjä...

Ostan.

Yli kolmesataa kommenttia ja nyt vihdoin ensimmäinen asiallinen sellainen. Mihin osoitteeseen voi lähettää täytekakun?

Vierailija
300/444 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkee veto. Varmasti saa haukut päälleen joka suunnasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme