Hankala farmaseutti apteekissa!?!
Että ihan vaan risoo, kun lähiapteekissa on yksi tätsy, joka katsoo asiakseen kyseenalaistaa lääkärin määräämiä lääkkeitä. Käytös on asiakasta vähättelevää ja röyhkeää.
Onko yleistäkin, että asiakkaan pitää selitellä, että miksi on saanut kyseisen lääkkeen lääkäriltä?
Ihan pöyristyin, kun tämä farmaseutti kysyä pamautti, että miksi käytät tätä lääkettä? Hän jatkoi, että et varmaan tarvitse sitä....
Otin lääkkeen ja häivyin, enkä uudelleen palaa, sillä farmaseutin käytös oli ihan liikaa. Haen lääkkeeni, mikäli niitä vielä tarvitsen, niin muualta.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti huomasi, että lääkäri määräsi oliko se tupla vai triplaannoksen. Hän soitti lääkärille ja selvisi että se oli virhe. Kiitos että oli valppaana.
Kröhömm.....miksi lääkäri tekisi vahingossa näin isoja virheitä??
Jaa-a. Sitä vois kysyy vaikka siltä lääkäriltä, joka määräs mun 5,5 kiloiselle vauvalle lääkkeen 55 kg:n mukaisen annoksen. Onneks farmaseutti ymmärsi, että kuukauden ikäinen vauva tuskin painaa 55 kiloa...
Lähiapteekissani yksi farmaseuteista pitää minua varmaan potentiaalisena varkaana. Lähtee seuraamaan minua, kun olen saanut tiskiltä reseptilääkkeeni. Jos haen lisäksi jotain käsikauppalääkettä tai tutkin vaikka perusvoidevalikoimaa, seisoo selkäni takana ja vahtii liikkeitäni. Varmaan pelkää, että poistun maksamatta. Joo, yksi käyttämistäni lääkkeistä on kallis, mutta ei kai ole farmaseutin asia epäillä asiakkaan maksukykyä.
Jos lääkäri määrää lääkettä johonkin poikkeavaan tarkoitukseen tai yleistä enimmäisannosta suuremmalla annostuksella, siitä pitää olla erillinen merkintä reseptissä - jotta apteekissa tiedetään ettei kyse ole virheestä. Jos tätä ei ole, apteekin pitäisi ottaa lääkäriin yhteyttä ennen lääkkeen toimittamista. Olisiko tällaisesta ollut kyse?
Olen kotisairaanhoitaja ja lääkkeiden jakaminen ja tilaaminen apteekista on yksi osa työtä. Farmaseutit ilmoittelevat usein kontraindikaatioista ja muista lääkkeisiin liittyvistä muutoksista sekä meille että lääkäreille, oman alansa asiantutijoita ovat eikä homma toimisi ilman heitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotisairaanhoitaja ja lääkkeiden jakaminen ja tilaaminen apteekista on yksi osa työtä. Farmaseutit ilmoittelevat usein kontraindikaatioista ja muista lääkkeisiin liittyvistä muutoksista sekä meille että lääkäreille, oman alansa asiantutijoita ovat eikä homma toimisi ilman heitä.
Ap:n farmaseutti ei kuulostanut asiantuntijalta. Ottaisin hänen esimieheensä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lähiapteekissani yksi farmaseuteista pitää minua varmaan potentiaalisena varkaana. Lähtee seuraamaan minua, kun olen saanut tiskiltä reseptilääkkeeni. Jos haen lisäksi jotain käsikauppalääkettä tai tutkin vaikka perusvoidevalikoimaa, seisoo selkäni takana ja vahtii liikkeitäni. Varmaan pelkää, että poistun maksamatta. Joo, yksi käyttämistäni lääkkeistä on kallis, mutta ei kai ole farmaseutin asia epäillä asiakkaan maksukykyä.
Huohh....samaa täällä....ruokakauppa on vieressä niin kurkkii ostoksia. Myös sama siinä, että ostan juhlapäiväksi kuoharia, koska Alko samassa liiketilassa...
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri määrää lääkettä johonkin poikkeavaan tarkoitukseen tai yleistä enimmäisannosta suuremmalla annostuksella, siitä pitää olla erillinen merkintä reseptissä - jotta apteekissa tiedetään ettei kyse ole virheestä. Jos tätä ei ole, apteekin pitäisi ottaa lääkäriin yhteyttä ennen lääkkeen toimittamista. Olisiko tällaisesta ollut kyse?
Ei....normaali annos on 1tbl/vrk. Mutta koska en tarvitse niin paljon, niin riittää vain puolikas 1/2tbl...tämä lääke on siis ahdistukseen, tällä hetkellä.
Todella tarvitsen lääkkeen, koska ilman sitä en selviä (monesta syystä- elämäntilanteista johtuen).
Mutta olen onnellinen, että pärjää hyvin vain minimillä annoksella.
Ap
Olen useita kertoja törmännyt siihen, että kun potilaalle on aloitettu uusi lääke, pelotellaan apteekissa haittavaikutuksilla siinä määrin, että potilas ei uskalla hänelle määrättyä tärkeää lääkettä käyttää.
Tai sitten varoitellaan lääkkeiden yhteisvaikutuksista. Potilaalle oli määrätty sekä Marevan että Primaspan. Apteekissa sanottiin, että ei saa käyttää yhdessä. No, tästä seurasi se, että potilas sai sairauskohtauksen, joka johtui Primaspanin käyttämättömyydestä, sillä sitä olisi pitänyt ehdottomasti hänen tilanteessaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin apteekkia kun se että ihmisellä on yhtä aikaa menossa astma- ja allergiatutkimukset ja niihin liittyvät lääkekokeilut ja infektiokierre oli liian vaikea yhtälö. Astma oli todennäköisesti ollut jo ties kuinka kauan mutta diagnosoimatta ja lääkitsemättä ja keuhkojen kunto oli sitten sen mukainen joten vähän väliä oli jokin infektio. Tuntui olevan aivan mahdoton ajatus että kun astma saataisiin hoitotasapainoon infektiotkin loppuisivat tai että keuhkokuume pitäisi hoitaa jotta olisi mahdollista sanoa jotain astmalääkityksen toimivuudesta. Otatko sä edes näitä astmalääkkeitä? Eikö sulla ole jo tarpeeksi lääkkeitä? En tietenkään. Ei tietenkään, nautin antibiooteista aivan erityisesti antibioottiripulin takia, joten pyydän lääkäriä kirjoittamaan niitä ihan huvikseen.
Voi....sympatiat <3 <3 <3
Ei minuakaan enää samaan apteekkiin saa, koska en halua mennä sinne "toruja" kuulemaan, vaan ihan hakemaan lääkkeen, joka on yhdessä lääkärin kanssa katsotttu sopivaksi.Minunkaan lääketrä ei lääkäri huvikseen kirjoita, vaan tarpeeseen ja on myös iteroitu 30pv välein.
Joskus mietin, että miksi apteekki ei voi antaa lääkkettä, vaikka tuo 30 päivää on jo kulunut?! Mutta vasta seuraavana päivänä.Jotain joustonvaraa pitäisi olla!
Että sanoisin, päivä sinne tai tänne, niin ei tuossa yhdessä päivässä voi tapahtua ainakaan väärinkäytöksen mahdollisuutta?!?
Ja joskus on niin, että ei apteekkiin pääse samana päivänä, jos on menoja, tai vaikka reissussa, joten apteekki ei ole lähellä. Mutta asiakas jää ilman lääkkeitä. Miksi pitää olla näin?
Ei sitä lääkettä kuule turhaan sinun kohdallasi ole iteroidulla reseptillä määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkaan lääketrä ei lääkäri huvikseen kirjoita, vaan tarpeeseen ja on myös iteroitu 30pv välein.
Joskus mietin, että miksi apteekki ei voi antaa lääkkettä, vaikka tuo 30 päivää on jo kulunut?! Mutta vasta seuraavana päivänä.Jotain joustonvaraa pitäisi olla!
Että sanoisin, päivä sinne tai tänne, niin ei tuossa yhdessä päivässä voi tapahtua ainakaan väärinkäytöksen mahdollisuutta?!?
Ja joskus on niin, että ei apteekkiin pääse samana päivänä, jos on menoja, tai vaikka reissussa, joten apteekki ei ole lähellä. Mutta asiakas jää ilman lääkkeitä. Miksi pitää olla näin?Apteekki ei voi joustaa, kun lääkäri on iterointivälin määrännyt. Lääkärin määräystä noudatetaan päivälleen.
Mutta lääkäri voi totta kai tehdä lääkemääräyksen siten kuin parhaaksi näkee. Kysy, voisiko lääkärisi laittaa iterointiväliksi vaikkapa 26 tai 28 päivää.
Tai miksei vaikka kaksi viikkoa, ettei tarvi niitä bentsoja katukaupasta haeskella?
Oikeesti: sillä iterointivälillä on merkityksensä!
Vierailija kirjoitti:
Haha mäkin sain kerran "läksytyksen" farmaseutilta kun lääkäri oli määrännyt johonkin tilapäiseen unettomuuteen 10 imovanea.
Miksi sinua läksytettiin? Mulle tuli mieleen, että käytät Imovanea muutenkin suuria määriä ja tämä 10 tablettia sitten vielä pisteenä i:n päälle.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34232 kirjoitti:
Mikähän tuo ap:n käyttämä lääke on ja mihin hän sitä käyttää?
Tämän tiedon perusteella voisi arvioida, että oliko farmaseutti sittenkin oikeassa.
t. Farmaseutti itsekin
Miten farmaseutille tulee edes mieleen sanoa ettei ap tarvitse jotain lääkettä?
Minulle määrättiin kerran päiviä kestäneen migreenin vuoksi Imigrania. Apteekissa ei suostuttu sitä myymään, sanottiin, että onhan sinulla täällä Panacod-reseptillä saamatta (aikaisemmin määrätty äkilliseen selkäkipuun) ja olisiat halunneet myydä sitä. Hain Imigranit sitten toisesta apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti huomasi, että lääkäri määräsi oliko se tupla vai triplaannoksen. Hän soitti lääkärille ja selvisi että se oli virhe. Kiitos että oli valppaana.
Kröhömm.....miksi lääkäri tekisi vahingossa näin isoja virheitä??
Jaa-a. Sitä vois kysyy vaikka siltä lääkäriltä, joka määräs mun 5,5 kiloiselle vauvalle lääkkeen 55 kg:n mukaisen annoksen. Onneks farmaseutti ymmärsi, että kuukauden ikäinen vauva tuskin painaa 55 kiloa...
Lasten kohdalla reseptiin on aina merkittävä paino, mutta rohkenen epäillä, että lääkäri ei kuitenkaan yli 50-kertaista annostusta määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin apteekkia kun se että ihmisellä on yhtä aikaa menossa astma- ja allergiatutkimukset ja niihin liittyvät lääkekokeilut ja infektiokierre oli liian vaikea yhtälö. Astma oli todennäköisesti ollut jo ties kuinka kauan mutta diagnosoimatta ja lääkitsemättä ja keuhkojen kunto oli sitten sen mukainen joten vähän väliä oli jokin infektio. Tuntui olevan aivan mahdoton ajatus että kun astma saataisiin hoitotasapainoon infektiotkin loppuisivat tai että keuhkokuume pitäisi hoitaa jotta olisi mahdollista sanoa jotain astmalääkityksen toimivuudesta. Otatko sä edes näitä astmalääkkeitä? Eikö sulla ole jo tarpeeksi lääkkeitä? En tietenkään. Ei tietenkään, nautin antibiooteista aivan erityisesti antibioottiripulin takia, joten pyydän lääkäriä kirjoittamaan niitä ihan huvikseen.
Voi....sympatiat <3 <3 <3
Ei minuakaan enää samaan apteekkiin saa, koska en halua mennä sinne "toruja" kuulemaan, vaan ihan hakemaan lääkkeen, joka on yhdessä lääkärin kanssa katsotttu sopivaksi.Minunkaan lääketrä ei lääkäri huvikseen kirjoita, vaan tarpeeseen ja on myös iteroitu 30pv välein.
Ja joskus on niin, että ei apteekkiin pääse samana päivänä, jos on menoja, tai vaikka reissussa, joten apteekki ei ole lähellä. Mutta asiakas jää ilman lääkkeitä. Miksi pitää olla näin?Ei sitä lääkettä kuule turhaan sinun kohdallasi ole iteroidulla reseptillä määrätty.
Ihan itse on tullut pyydettyä lääke iteroituna..miksi epäilet, että juuri minun kohdalla tarvitsee olla iteroitu?
Mun 50kg 14v teinillä on järjettömät menkkakivut. Yx farmaseutti urputti, kun lääkäri määräsi Miranaxia. Yritti tuputtaa Vauvojen Buranalitkua ja jotain alle 25kg tarkoitettua pamol F.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha mäkin sain kerran "läksytyksen" farmaseutilta kun lääkäri oli määrännyt johonkin tilapäiseen unettomuuteen 10 imovanea.
Miksi sinua läksytettiin? Mulle tuli mieleen, että käytät Imovanea muutenkin suuria määriä ja tämä 10 tablettia sitten vielä pisteenä i:n päälle.
Ketähän täällä taas läksytetään??
Vierailija kirjoitti:
Entäs tilanne, että lääkettä on määrätty ennenkin ja sen on saanut vaivattomasti muualtakin, mutta vain tämä yksi ja sama tätsy on kyseenalaistamassa lääkkeen tarpeellisuutta. Samassa apteekissa muut farmaseutit eivät jumahda aiheeseen, eivätkä ala esittää lisäkysymyksiä.
Lääketurvallisuus on toki tärkeä seikka, mutta kohdentaisin tämän nyt yhteen farmaseuttiin, joka haluaa selvästi käyttäytyä, kuin olisi muiden yläpuolella ja samalla simputtaa asiakasta, että vähänkuin säälistä lääkäri on lääkkeen määrännyt, turhaan sitä käytät.
Ilman tätä lääkettä en selviä ja todellakin ihan tarkoitukseen määrätty (pienin mahdollinen annos)..
Ihan meissä farmaseuteissakin on moneen junaan niin kuin minkä tahansa ammattikunnan edustajissa.
En kyllä ole sitä mieltä että apteekissa kuuluu kyseenalaistaa lääkärin määräämiä lääkkeitä eikä ottaa niihin varsinaisesti kantaa.
Mutta jos on poikkeava käyttötarkoitus eikä lääkäri ole sitä merkinnyt, niin se on varmistettava asiakkaan kanssa keskustelemalla tai soittamalla lääkärille.
Heitä ei ole helppo saada kiinni joten usein yritetään selvittää se asiakkaan kanssa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavin tapaus oli, kun lääkäri oli kirjoittanut yskänlääkettä (codesan comp) hakkaavaan yskään iltaisin, että saan öisin nukuttua.
Farmaseutti neljä kertaa kailotti oikein venytellen, että "Tämähän on sitten huuuuumelääkettä" " Kun otat tätä HUUUUUMELÄÄKETTÄ yskään jne...
Tilanne oli vain jotenkin niin koominen kaikkine puheen venytyksineen ja äänenkorotuksineen, että oikein HUUUUUUUMElääkettä.
Koo, tiesin kyllä, mitä codesan comp on. Itsekkin hoitaja
Jos todella meni noin, niin ei ollut asiallista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on pari kertaa farmaseutti voitonriemuisena todennut että ”lääkettä ei saa antaa vielä!”. Minä siihen että miksei, ei ole iteroitu.
”-Kelan takia, Kela on hyvin tarkka näissä, Kela valvoo. ” Johon minä ”En tarvitse Kela-korvausta, vakuutus maksaa lääkkeeni.”
Kannattaisiko farmaseutin ennemminkin kysyä ”Jos ostat lääkkeen nyt, et saa Kela-korvausta. Ostatko silti lääkkeen nyt?” Mistä farmaseutti tietää, onko sillä hinnalla nyt niin suurta merkitystä, onko asiakkaalla vakuutus, jne?
Nykyään ei saa toimittaa edes ilman korvausta. Kela on tiukentanut ohjetta tuossa asiassa muutama vuosi sitten. Tulee apteekille sanktiot, jos toimittavat. Sori, niin se vain on nykyään. Ei ole apteekin vika.
Riippuu lääkkeestä.
Esim verenpaine lääkettä saa kyllä toimittaa ilman kelakorvausta ennen kuin lääke on lähellä loppua.
Tiettyjä lääkkeitä ei saa, mutta ei sitä Kela määrää vaan Fimea.
Tämän vuoksi en mene enää kyseiseen apteekkiin, koska tuo farmaseutti saattaa olla siellä. Muut siellä ei haittaisi ollenkaan, mutta varuin vuoksi asioin mieluummin muualla. Tuo farmaseutti on sellainen "pomo" kaikille ja koko puljussa.
Ei apteekissa tarvitse omia asioita raportoida, vaan ihan hakea määrätty lääke.
Ap