Saatteko terveysoireita koneellisesta ilmanvaihdosta kerrostaloissa?
Onko niin, että joillekuille nykyaikainen koneellinen ilmanvaihto ei vain toimi?
Olen asunut kahdessa 2010 jälkeen rakennetussa kerrostalossa. Molemmissa koneellinen ilmanvaihto ja terveysoireita, silmien kuivumista, kurkun käheytymistä. Ilmanvaihdon suodattimet on kyllä käyty vaihtamassa tunnollisesti pari kertaa vuodessa.
Mietin nyt pitääkö seuraavaksi hylätä kokonaan suunnitelmista nämä muuten ihanat uudet kerrostaloasunnot, ja etsiä niin vanha asunto, että siellä on painovoimaan perustuva ilmanvaihto.
Kommentit (39)
Asuin lapsuuteni osittain ilmastoidussa kerrostalossa ja minulla oli allergioita, rasitusastma, hengitystietulehduksia, atopiaa, aamuisin rähmi silmät ym. En tiedä olenko siedättynyt ja vastustuskyky parantunut vai mitä on tapahtunut, mutta en ole kärsinyt enää aikuisena mistään noista oireista. Muutin parikymppisenä rivariin ja sitten muutaman vuoden päästä vanhaan ok-taloon, jossa ollaan asuttu jo parikymmentä vuotta.
Minulla ei ole oireita tuollaisista ollut koskaan.
Joitakin oireita tuollaisia mitä kuvaat kyllä ainakin itselläni on koneellisesti ilmastoidussa vuokra-asunnossa. Ja kun tänne olin muuttanut, siis en ollut aiemmin tällaisessa asunut, niin ihmettelin miten herkästi lattioille kertyy sellaisia pölypalleroita. Ja pinnoille sellainen pölykerros hyvin nopeasti. Ja lattioille mitä lie tomua. En tiedä sitten miten terveellistä voi olla.
Jos teillä on siinä vieressä rakennustyömaa, suodatinten vaihto pari kertaa vuodessa ei riitä. Se on tehtävä kuukaudne välein. Nimim. kokemusta on.
Sellaisessa 90-luvun talossa, jossa oli oikein huriseva asuntokohtainen laite, ei jostain syystä tullut oireita. 2010-luvulla rakennetussa jatkuvasti, täällä keskitetty. Tällä alueella on ilmanlaatu muutenkin huonompi, johtuisikohan siitä? Painovoimaisessa 50-luvun talossa asuessa ei koskaan ollut vastaavia oireita, siellä sitten taas oli todella tunkkaista.
Itse olen huomannut että joissain koneellisen ilmanvaihdon taloissa ilmanvaihto ei oikein toimi kunnolla, vaan huoneessa on painostava ilma (vaikkei siis olisi ukkonen tai mitään). Luotan enemmän noihin painovoimaisiin vanhoihin taloihin, koska silloin ainakin ilmanvaihto toimii ilman laitteitakin.
Kyllä olen huomannut. Heti viikko kerrostaloon muuton jälkeen tulin kipeäksi. Nenä ollut 24/7 tukossa kerrostaloon muutosta saakka eli vuodesta 2012. Kuiva huoneilma ja riittämätön ilmanvaihto tekevät tulostaan.
Talvella huonelämpötila on +24c ja kesällä lähes +27c. Nukkuminen tietenkin vaikeaa tällaisessa tunkkaisessa ylilämmitetyssä ilmassa.
Tuulettaa ei voi, koska naapurit tupakoivat 24/7 parvekkeillaan.
Isännöitsijää ei ilmanvaihtoasiat kiinnosta. Koneellinen ilmanvaihto on tuhonnut terveyden totaalisesti.
Asuin siis tätä ennen kivitalossa, jossa oli aina raikas ilma ja lämpötila säädettävissä.
En niin tykkää minäkään mutta mieluummin uusi asunto kuin vanha ja homeinen. Vuokra-asunto siis.
Pölyä kyllä tuntuu tulevan tosi nopeasti. Kerran viikossa pölyjen pyyhkiminen ei tunnu riittävän. Ja veto niistä ilmastointirööreistä on järkyttävä. Jatkuvasti palelee ja joka paikassa ei voi olla ollenkaan. Huonekalujen sijoittelukin pitää suunnitella niin, ettei esim. sänkyyn puhalla täysillä.
Painovoimainen olisi varmaan paras mutta mistäs sellaisen enää saisi?
Se on kyllä aika ikävää jos koneellinen iv ei oikeasti sovi, koska muunlaista kerrostaloa ei näemmä enää rakenneta. Että alkaa olla aika dominoiva ominaisuus kohta kerrostaloissa. Jos ei oo siis varaa omistusasuntoon tai -taloon, jonka vois itse määritellä ja huoltaa mielensä mukaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En niin tykkää minäkään mutta mieluummin uusi asunto kuin vanha ja homeinen. Vuokra-asunto siis.
Pölyä kyllä tuntuu tulevan tosi nopeasti. Kerran viikossa pölyjen pyyhkiminen ei tunnu riittävän. Ja veto niistä ilmastointirööreistä on järkyttävä. Jatkuvasti palelee ja joka paikassa ei voi olla ollenkaan. Huonekalujen sijoittelukin pitää suunnitella niin, ettei esim. sänkyyn puhalla täysillä.
Painovoimainen olisi varmaan paras mutta mistäs sellaisen enää saisi?
:D sori mut nauroin, tää kuulostaa niin ikävältä! Ihmeellistä nykyajan asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että joissain koneellisen ilmanvaihdon taloissa ilmanvaihto ei oikein toimi kunnolla, vaan huoneessa on painostava ilma (vaikkei siis olisi ukkonen tai mitään). Luotan enemmän noihin painovoimaisiin vanhoihin taloihin, koska silloin ainakin ilmanvaihto toimii ilman laitteitakin.
Ei toimi, jos talo on matala, jos se on notkelmassa tai keskellä metsää. Eikä toimi lämpimällä ja kostealla säällä ollenkaan.
Sitä ilmastointiahan voi muuten usein säätää, jos puhaltaa esim. liian kovaa. Ainakin joissain asunnoissa löytyy lieden päältä asteikkoinen säädin sitä varten.
Jos ei siivoa koskaan niin aivan sama, vaihtuuko ilma vai ei. Huonepöly ja ihmisen vapaaehtoisesti käyttämät kemikaalit pilaavat ilman. Kaikki suihkuteltavat, hajustetut, liuotinta sisältävät, jopa leivontapöly.
Saan, samoin hotelleissa. Yksi yö riittää turvottamaan silmät ja kurkku menee tukkoon.
En tiedä, johtuuko ilmastoinnista. Mutta jokin näissä uusissa rakennuksissa pistää mun nenän ihan tukkoon. Lapsena ei ollut ongelmia. Asuttiin 60-luvun kerrostaloasunnossa. Nyt aikuisena olen asunut useammassa osoitteessa, kaikki vähintään 90-luvulla rakennettuja. Nenä on aina tukossa ja erittää paljon valkoista limaa.
Asuin vuoden toisessa koleassa Euroopan maassa, taas vanhassa asunnossa. Nenä ei ollutkaan enää tukossa eikä ihokaan kuivunut. Ei sitä tarvinnut edes rasvata. Muutin takaisin Suomeen, ja ongelmat alkoivat taas.
Nyt puhutaan ilmanVAIHDOSTA, ei ilmaSTOINNISTA.
Veikkaan että aniharvalla on kotona ilmastointi. Ilmalämpöpumpullahan sen saa minne vain.
Varmaan tyhmäkin tajuaa, että ilman vaihtuessa käy veto. Niin pitääkin. Ei se vaihdu ellei se liiku.
Se valkoinen pöly on ontelolaattakaton rappauksesta varisevaa kipsiä. Vaaratonta mutta ärsyttävää. Sen voi maalata niin variseminen loppuu.
Itse luulen koneellista ilmanvaihtoa hengitystieoireiden syyksi. Olen tänä vuonna rampannut koronatesteissä 7 kertaa, kaikki negaa. Kurkku on usein kipeä ja limainen, nenä kuiva ja yskittää. Ei kuumetta.
Kyllä se juuri noin on. Asuttiin parisataa vuotta vanhassa hirsitalossa ja ah, miten ihana sisäilma. Talvella kyllä pyöri sukat jaloissa ja teippailtiin ikkunoita, mutta todella hyvä hengitysterveyden näkökulmasta.