Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liikahikoilusta kärsivillä niin huono yleiskunto että hiki tulee heti kun astuu ovesta ulos?

Vierailija
19.05.2021 |

Vai mistä se liikahikoilu johtuu?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ja törkeä ylipaino niin kuin minun eukolla.

Hikoilee talvipakkasillakin kuin possu että joutuu pesemään toppatakitkin monta kertaa vuodessa hikoilun takia. Yäk.

Vierailija
2/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

urheilijat hikoilee helpommin kuin huonokuntoiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Toki osalla syy voi olla myös tuo. Mutta itseasiassa moni liikahikoilusta kärsivä on ihan hyväkuntoinen. Eikä hikoilun määrä ole mitenkään lineaarisessa suhteessa ihmisen kuntoon. Huonokuntoinen ihminen voi olla niin huonokuntoinen, ettei elimistö lähde normaalissa rasituksessa kunnolla toimimaan, jolloin hikoilukaan ei ala normaalisti. Sen sijaan huippukuntoinen alkaa urheillessaan hikoilla hyvin nopeasti ja tehokkaasti, koska elimistö on tottunut siihen, että rasituksessa kannattaa jäähdyttää itseään tehokkaasti.

Vierailija
4/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, jotka eivät hikoile "ikinä", ja on ihmisiä, jotka hikoilevat jo siivotessa. Ei liity mitenkään peruskuntoon tai painoon.

Vierailija
5/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Toki osalla syy voi olla myös tuo. Mutta itseasiassa moni liikahikoilusta kärsivä on ihan hyväkuntoinen. Eikä hikoilun määrä ole mitenkään lineaarisessa suhteessa ihmisen kuntoon. Huonokuntoinen ihminen voi olla niin huonokuntoinen, ettei elimistö lähde normaalissa rasituksessa kunnolla toimimaan, jolloin hikoilukaan ei ala normaalisti. Sen sijaan huippukuntoinen alkaa urheillessaan hikoilla hyvin nopeasti ja tehokkaasti, koska elimistö on tottunut siihen, että rasituksessa kannattaa jäähdyttää itseään tehokkaasti.

Mistä olet noin keksinyt kun kouluissa on aina opetettu toisin.

Vierailija
6/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa asiat esitetään aina yksinkertaisemmin ja simppelöitynä jotta ne olisi helpompaa oppia ja omaksua.

Vierailija
7/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen hikoilee muulloinkin kuin kuntoillessa.

Vierailija
8/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä sinulle on koulussa opetettu, mutta yleensä ottaen koulussa nyt ei mennä perusyksinkertaistuksia syvemmälle, kun on kyse ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta. Koulutiedon pohjalta ei siis kannata kuvitella vielä oikeasti tietävänsä jotain yhtään monimutkaisemmista asioista.

Tuossa on sinulle muutama linkki tieteellisiin artikkeleihin, joissa on tutkimuksissa havaittu, että nimenomaan parhaassa kunnossa olevat hikoilevat eniten urheilusuorituksensa aikana, koska heidän elimistönsä on parhaiten adaptoitunut pitämään ruumiinlämmön optimaalisena rasituksessa: 

Effect of physical training on exercise-induced sweating in women. Araki T, Matsushita K, Umeno K. Journal of Applied Physiology: Respiratory, Environmental and Exercise Physiology, 1982, Mar.;51(6):0161-7567. 

Effect of physical training on peripheral sweat production. Buono MJ, Sjoholm NT. Journal of Applied Physiology (Bethesda, Md. : 1985), 1988, Nov.;65(2):8750-7587. 

Cholinergic sensitivity of the eccrine sweat gland in trained and untrained men. Buono MJ, White CS, Connolly KP. Journal of Dermatological Science, 1992, Nov.;4(1):0923-1811.

Vierailija
9/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä sinulle on koulussa opetettu, mutta yleensä ottaen koulussa nyt ei mennä perusyksinkertaistuksia syvemmälle, kun on kyse ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta. Koulutiedon pohjalta ei siis kannata kuvitella vielä oikeasti tietävänsä jotain yhtään monimutkaisemmista asioista.

Tuossa on sinulle muutama linkki tieteellisiin artikkeleihin, joissa on tutkimuksissa havaittu, että nimenomaan parhaassa kunnossa olevat hikoilevat eniten urheilusuorituksensa aikana, koska heidän elimistönsä on parhaiten adaptoitunut pitämään ruumiinlämmön optimaalisena rasituksessa: 

Effect of physical training on exercise-induced sweating in women. Araki T, Matsushita K, Umeno K. Journal of Applied Physiology: Respiratory, Environmental and Exercise Physiology, 1982, Mar.;51(6):0161-7567. 

Effect of physical training on peripheral sweat production. Buono MJ, Sjoholm NT. Journal of Applied Physiology (Bethesda, Md. : 1985), 1988, Nov.;65(2):8750-7587. 

Cholinergic sensitivity of the eccrine sweat gland in trained and untrained men. Buono MJ, White CS, Connolly KP. Journal of Dermatological Science, 1992, Nov.;4(1):0923-1811.

Ja tässä vielä yksi lisää:

Long distance runners present upregulated sweating responses than sedentary counterparts. Lee JB, Kim TW, Min YK. PloS One, 2014, Apr.;9(4):1932-6203.

"Research shows that the higher the VO2 max (and therefore fitness level) of a long-distance runner, the more quickly he starts to sweat and the more sweat he produces."

Vierailija
10/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyväkuntoinen mieheni ainakin saunassa hikoilee tosi runsaasti ihan joka puolelta kroppaa siinä, missä minä läski hikoilen vain naamasta ja kainaloista hiukan. 

Vierailija
11/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hikoilen paljon enemmän hyväkuntoisena kuin ennen urheilun aloittamista. Keho osaa viilentää itseään paljon tehokkaammin.

Vierailija
12/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla johtui nuorena jännittämisestä. Nyt lihavana ja huonompikuntoisena en hikoile juuri lainkaan.

Vierailija
13/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän näkee tosin hyvin joissain kamppailulajiharjoituksissa. Aloittajat tuskin saavat hikeä pintaan harjoitteissa, joissa yli kymmenen vuotta harrastaneet ovat hiestä märkiä.

Vierailija
14/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hikoilen hemmetin helposti ja se on todella ärsyttävää. Olen hikoillut niin kauan kuin muistan ja isäni on ihan samanlainen. On se upeaa olla jossain kesäjuhlissa naama ja ohimot märkänä. Kunnosta tai painosta ei riipu, ihan samalla lailla on hikoiluttanut niin 51kg kuin 75kg painoisena.

Vierailija
15/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kainaloista valuu suorastaan hikikosket kun puhun esim. puhelimeen. ja mun työ on juurikin aikalailla puhelimessa palaveeraamista. nyt kotona teen sitä rintsikoissa niin tuntuu ihan järkyttävältä huomata se hikoilun määrä. Olen hyväkuntoinen, juoksen 3 x viikossa n. 10 km lenkin plus voimaharjoittelu päälle.

Vierailija
16/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hikoilen hemmetin helposti ja se on todella ärsyttävää. Olen hikoillut niin kauan kuin muistan ja isäni on ihan samanlainen. On se upeaa olla jossain kesäjuhlissa naama ja ohimot märkänä. Kunnosta tai painosta ei riipu, ihan samalla lailla on hikoiluttanut niin 51kg kuin 75kg painoisena.

Itsellä sama ja monta kertaa menny työpaikkaa vaihtoon ihan sen takia että työnantaja on huomauttanut että enkö voisi käydä suihkussa ennen töihin tuloa kun valun hikeä märkänä töissä.

Vierailija
17/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen liikahikoillut sekä huippukuntoisena että plösönä samalla tavalla: vain kaulasta ylöspäin, aivan erityisesti hiuspohjasta, mikä tarkoittaa hikinoroja valumassa pitkin naamaa ja kiirvelemässä silmissä. Ei siis mitään hikihelmeilyä, vaan ihan kunnon valuma-alue. Hikoilu on "on" tai "off", eikä välimuotoja ole. Kun kasvoni ovat likomärät, vaikutan tietysti kokonaan hikiseltä. Hikoilussa on myös viive: kymmenen minuuttia liikkumista sujuu ilman hikoilemista, sitten tulvaportti aukeaa kuin napista painamalla.

Kuuntelen huvituksella ja kauhulla nykyistä vouhottamista siitä, että pyöräilyä ja kävelemistä tulisi suosia auton sijasta: vain autolla minä pääsen määränpäähäni kuivana ja siistinä. Suihku määränpäässä ei vaikuttaisi hikoilemiseen, joka jatkuu puoli tuntia tai tunnin, kunnes katkeaa taas kuin napista painamalla. Kun työ sisältää 2-3 asiakaskäyntiä päivittäin, pyörällä kulkiessani viettäisin enemmän aikaa kuivumassa jossain asiakkaan tuulikaapissa kuin työtä tehden.

Vierailija
18/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina hionnut olinpa hyvässä tai keskintason kunnossa. Liikuntaa olen harrastanut lapsesta lähtien monipuolisesti ja melkein päivittäin, siihen hyötyliikunta lisäksi.

Mutta syöpähoidot veivät hikoilun uuteen ulottuvuuteen. Hoidoista on jo aikaa mutta kuumat ja kylmät aallot piinaa. Kuin olisi vuoroin saunassa ja iglussa. Kotona olen alasti ja ikkunat selällään mutta jos olen muualla niin maski on märkä muutamassa minuutissa. Ilman maskiakin tuntuu kuin happi loppuisi ja tukehtuisi pätsissä. Normaali elämä mahdotonta, olen erakoitunut kotiin. Mutta liikunnasta en luovu vaikka muut miten kauhistelisivat hikeäni ja punaista naamaani.

Talvitakkia joudun pesemään viikoittain. Voitte yhteen ääneen yökätä minulle: YÖK!

Vierailija
19/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen liikahikoillut sekä huippukuntoisena että plösönä samalla tavalla: vain kaulasta ylöspäin, aivan erityisesti hiuspohjasta, mikä tarkoittaa hikinoroja valumassa pitkin naamaa ja kiirvelemässä silmissä. Ei siis mitään hikihelmeilyä, vaan ihan kunnon valuma-alue. Hikoilu on "on" tai "off", eikä välimuotoja ole. Kun kasvoni ovat likomärät, vaikutan tietysti kokonaan hikiseltä. Hikoilussa on myös viive: kymmenen minuuttia liikkumista sujuu ilman hikoilemista, sitten tulvaportti aukeaa kuin napista painamalla.

Kuuntelen huvituksella ja kauhulla nykyistä vouhottamista siitä, että pyöräilyä ja kävelemistä tulisi suosia auton sijasta: vain autolla minä pääsen määränpäähäni kuivana ja siistinä. Suihku määränpäässä ei vaikuttaisi hikoilemiseen, joka jatkuu puoli tuntia tai tunnin, kunnes katkeaa taas kuin napista painamalla. Kun työ sisältää 2-3 asiakaskäyntiä päivittäin, pyörällä kulkiessani viettäisin enemmän aikaa kuivumassa jossain asiakkaan tuulikaapissa kuin työtä tehden.

Kirjoitin tossa ylempänä kokemuksestani ja jaan kyllä tän kirjoituksen tuskan täysin :D En todellakaan voisi kuvitella pyöräileväni johonkin asiakastapaamiseen tms. Lisäksi kun selkeästi jännittäminen hikoiluttaa niin olisinhan minä näky asiakaspalaverissa kun hiki kaatuisi päästä. Ei puhettakaan mistään reippailuista jos johonkin tapaamiseen pitää mennä. Liikun sitten erikseen omalla ajalla lippis päässä, että se päästä kaatuva hiki ei ole silmissä.

Vierailija
20/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tossa ylempänä kokemuksestani ja jaan kyllä tän kirjoituksen tuskan täysin :D En todellakaan voisi kuvitella pyöräileväni johonkin asiakastapaamiseen tms. Lisäksi kun selkeästi jännittäminen hikoiluttaa niin olisinhan minä näky asiakaspalaverissa kun hiki kaatuisi päästä. Ei puhettakaan mistään reippailuista jos johonkin tapaamiseen pitää mennä. Liikun sitten erikseen omalla ajalla lippis päässä, että se päästä kaatuva hiki ei ole silmissä.

Tässä on muitakin ulottuvuuksia. Hikoilen niin vuolaasti (onneksi hiessäni ei sentään ole hajuongelmaa), että saan optimaalisissa olosuhteissa iholleni näkyvän suolakerroksen. Kun olen pyyhkinyt naamaani sieltä täältä, saattaa pyyhkimätön, kuivunut alue näyttää omituisesti jauhotetulta. Puuteria vai vehnäjauhoja vai kokaiinia..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan