Minkä ikäisenä voi vielä saada lapsen? Ikää nyt 34
Pohdin, että onko ns. normaalia saada esikoinen vaikka 40-vuotiaana. Kuinka kauan voin vielä odottaa?
Kommentit (40)
Jos 35-vuotias odottaa ensimmäistä lastaan, se on jo lääketieteessä geriatrinen raskaus XD Eli mitä pikemmin, sen parempi.
Jos olisin sinä ja tietäisin haluavani lapsen en odottelisi yhtään enää. Kannattaa varata aikaa jos kaikki ei menekään toivotusti: raskaus ei ala, tulee keskenmenoja, joutuu lapsettomuustutkimuksiin/hoitoihin... Näihin voi pahimmillaan mennä vuosia (jos on esim julkisella hoidoissa, jossa on myös yläikäraja hoidoille). Toki kaikki voi mennä myös onnellisesti eli raskaus voi alkaa heti.
Riippuu sinun hedelmällisyydestäsi 70% ja miehen sperman laadusta 30%. Tosi sonnit saa vanhemmankin naisen paksuksi. Soijapojat miestisseineen eivät saisi 16 kesäistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mummini sai kuopuksensa 53-vuotiaana, itse sain esikoiseni 41-vuotiaana ja kaveripiirissä on esikoiset saatu ikähaitarille 22-46.
samis
On se normaalia saada vielä yli neljäkymppisenä esikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautisten loppuminen ei vielä tarkoita raskauden estymistä? Eli 50+ v naisen kanssa sekstatessa kannattaa käyttää ehkäisyä varulta.
Mulle gyne sanoi, että voin tulla yhä raskaaksi. Vaihdevuodet ei vielä alkaneet.
N 50+
Hyvin keretään hani vaikka viikonloppua laittamaan "pullat uuniin".
Et voi tietää. Jotkut saavat yli 50-vuotiaana, toiset ei koskaan.
Yleisestiottaen hedelmällisin aika on kuitenkin ennen neljääkymppiä, eli jos lapsia haluaa välttämättä, niin mitä aiemmin aloittaa yrittämisen, niin sitä parempi.
Minulla 6 lasta. Kuopuksen sain 32-vuotiaana. Sen jälkeen en ole tullut raskaaksi, vaikka ei ole ehkäisyä käytössä. Olen 39v. Sanoisin siis, että yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Kai virallinen vastaus on, että 35-vuotiaasta lähtien alkaa hedelmällisyys laskemaan merkittävästi. Toki yksilöllisiä eroja on, mutta sinulla alkaa jo olemaan kiire.
Luultavasti ei ole kiire. Suurin osa 34v naisista saa lapsen melko vaivattomasti. Niille, jotka eivät, raskautuminen olisi ollut vaikeaa todennäköisesti jo parikymppisenä.
Eilen oli joku tänne linkannut paljon uutisissa olleen tanskalaisen tutkimuksen, jossa helpoiten raskaaksi tulivat 30-34v naiset.
En odottaisi hetkeäkään jos haluaisin lapsen. Puolessakin vuodessa voi tapahtua ties mitä muutoksia.
Hopeakettu 55v kirjoitti:
Hyvin keretään hani vaikka viikonloppua laittamaan "pullat uuniin".
Sulla on liian vanhaa spermaa
Vierailija kirjoitti:
Sinä et voi saada minkään ikäisenä, jos kyselet täältä tuollaista asiaa!
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
En odottaisi hetkeäkään jos haluaisin lapsen. Puolessakin vuodessa voi tapahtua ties mitä muutoksia.
Ukrainan kohtalo? Siinäpä olisi kurja olla raskaana...
Suomeenhan yritetään nyt saada Ukrainan kohtalo.
Vastaus kysymykseesi: Kokeile rohkeasti!
Ei voi tietää. Yleensähän raskautuminen alkaa vaikeutua huomattavasti 35 ikävuoden jälkeen ja romahtaa 40 vuoden jälkeen. Pääosin sun hedelmällisyys on tutkimusten mukaan loppu 10 vuotta ennen vaihdevuosia!!! Se on paljon se, toki jotain voi vielä onnistua, kyllä siellä joku kelpo munasolu joukossa vielä on, ainakin hoidoilla. Ongelmahan on se, että vaikka munasoluja vielä riittäisi muutama, niiden laatu on laskenut jo helvetisti. Ei niistä tule vauvoja enää. Vaihdevuodet alkavat yleensä samaan aikaan kuin omalla äidillä. Siitä laskemaan. Jos äitis oli 48, kun loppu kuukautiset, niin sulla on sitten karkeasti arvioituna vielä neljä vuotta. Mutta sitten taas on niitä, jotka saa vahinkolapsia 44 vuotiaanakin. Mutta näitä ei voi tietää varmuudella. Voithan olla täysin maho vaikka olisit 19.
Tuota ei voi tietää. Munasarjojen ultra ja amh-arvon (verikoe) mittaus antaa osviittaa.
Nainen on hedelmällisimmillään 25 vuotiaana. Jo 30 vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea ja 35 vuotiaana kiihtyy entisestään. 40 vuotiaana vain harva tulee raskaaksi niin, että se johtaa lapsen syntymään. Keskenmenot yleistyvät.
Kannattaa ottaa huomioon sekin, että ei riitä, että raskautuu nelikymppisenä, vaan ikää tullessa kaikenlaiset komplikaatiot ja riskit lisääntyvät raskauksissa. Siksi, jos sinulla on mahdollisuus, niin tee ainakin se ensimmäinen lapsi mahdollisimman pian. Itse sain esikoiseni 39 vuotiaana ja vaikka olin hoikka ja hyväkuntoinen, niin oli niin monenlaista draamaa, komplikaatiota, raskausmyrkytystä ja lopulta hätäsektio ja pikkukeskonen pitkään teholla, että toista lasta en koskaan enää uskaltanut yrittää.