Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä voi vielä saada lapsen? Ikää nyt 34

Vierailija
18.05.2021 |

Pohdin, että onko ns. normaalia saada esikoinen vaikka 40-vuotiaana. Kuinka kauan voin vielä odottaa?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi saada minkään ikäisenä, jos kyselet täältä tuollaista asiaa!

Vierailija
2/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on jokseenkin yhtä tyhmä kuin palstan vakio: "Moneltako Prisma aukeaa huomenna?".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat oikeasti lapsia, älä odota, vaan laita jo toimeksi. Jos ei oo miestä, siinä menee aikaa. Raskautuminen ei kaikilla tapahdu heti (joillain ei sitten ikinä). Mitä vanhemmaksi tuut, sitä hankalampaa se yleensä on, vaikka toki moni saakin nelikymppisenä lapsia. 

Vierailija
4/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa saa vielä viisikymppisenä. Itse sain lapseni 42 -vuotiaana. Toiset ei saa koskaan.

Vierailija
5/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä voi vielä ihan täysin, varsinkin jos on hoikka ja muuten kunnossa.

Vierailija
6/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei ole mitään oikeaa vastausta. Jos tiedät että haluat lapsia, niin miksi lykätä asiaa. Jokaisen kierron mukana kuolee kymmenittäin munasoluja ja todennäköisyys saada lapsi heikkenee koko ajan.

Itse sai esikoisen viiden vuoden hoitojen jälkeen muutama viikko ennen 40v synttäreitä.

Vierailija
7/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini sai kuopuksensa 53-vuotiaana, itse sain esikoiseni 41-vuotiaana ja kaveripiirissä on esikoiset saatu ikähaitarille 22-46. 

Vierailija
8/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naomi Cambell sai just 50v

Vierailija
9/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta, minä sain melkein kuusikymppisenä ;-) 

Vierailija
10/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viimeisen lapseni 34-vuotiaana, tunsin itseni vanhaksi.

Jos haluat lapsia niin älä odota enää vaan pane toimeksi, yksilöllistä toki mutta alat olla iässä jossa hedelmällisyys laskee.

Vierailija
11/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai virallinen vastaus on, että 35-vuotiaasta lähtien alkaa hedelmällisyys laskemaan merkittävästi. Toki yksilöllisiä eroja on, mutta sinulla alkaa jo olemaan kiire.

Vierailija
12/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisikin helppoa, jos tietäisi etukäteen, minkä ikäiseksi asti saa lapsia. Toiset ei saa ollenkaan, vaikka yrittäisi parikymppisestä asti. Itse en olisi odottanut edes noin myöhään. Kun itse olen 34, esikoiseni on jo 15v.

Vierailija
13/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ei ole olemassa oikeaa vastausta, koska jokaisen naisen hedelmällisyys on niin yksilöllinen asia. Toiset eivät saa lapsia ikinä, vaikka kuinka nuorena aloittaisivat, toisilla alkaa vaikeudet 35v ja jotkut raskautuvat hyvin luomuna vielä 40v ja yli. Mikä tahansa vaihtoehto on mahdollinen.

Vierailija
14/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä voi vielä ihan täysin, varsinkin jos on hoikka ja muuten kunnossa.

Älä maalaile täällä tuollaisia harhakuvia. Fakta on se, että keski-ikäisen naisen hedelmällisyyttä ei voi päätellä ulkonäöstä tai urheilullisuudesta. Kun munasolut alkavat olla heikkolaatuisia ja loppua, niin näin käy, vaikka olisi kuinka rypytön naama ja energinen menomimmi. Tuossa iässä se perimän vaikutus on jo niin suuri, että se määrittelee käytännössä kaiken. Ap:n kannattaa mennä gynelle tutkituttamaan munasolujensa tilanne, sieltä saa parhaiten osviittaa omasta tilanteesta, vaikka gyne ei mitään voi luvata. Ja jos elämäntilanne ei nyt salli lapsen yrittämistä, niin ennen 35 vuoden ikää on oikea hetki pakastaa munasoluja. Toki nekään eivät aina hedelmöity onnistuneesti, kun on aika yrittää.

Vierailija
15/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ehkäisyn keksimistä saivat pariskunnat yleensä viimeisen lapsen 40v jälkeen. Osa ehti saada useammankin ja osalla hedelmällisyys oli jo tuhoutunut esim. tulehdusten takia.

Vierailija
16/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä voi palstalla kukaan tietää mikä on aloittajan hedelmällisyystilanne. Voi olla että juna meni jo, voi olla että tulet raskaaksi vielä 10v kuluttua.

Vierailija
17/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin ainokaiseni 36v., luomu raskaus.Toista emme saaneet, hoidoista huolimatta, aikaa hoidoille oli 43v saakka, mutta lopetimme hoidot 40v oli liian rankkaa.

Ainokaisen lapseni saaminen oli elämäni ihanin tapahtuma💕

Ap, älä odottele enää, vaan nyt toimintaa.

Ruokavalio kuntoon ja esim. folaatti/foolihappo, D-vitamiini käyttöön. Liikuntaa, unta, ns. tervettä elämää. Netistä lisää tietoa.

Vierailija
18/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä ed. 17/17

Käy gynellä ultraamassa munasarjat, selviää munasolujen tilanne ym.

Vierailija
19/40 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa on aina kasapäin näitä, joiden mummot ovat saaneet kuopuksensa toinen jalka jo haudassa, mutta kannattaa muistaa, että hedelmällisyys tutkitusti säilyy niillä pidempään, jotka ovat jo saaneet aiemmin lapsia. On yleensä vaikeampaa saada yli 40-vuotiaana ensimmäinen kuin kolmas lapsi. Toki yli nelikymppisiä ensisynnyttäjiä on olemassa, en sitä kiistä. Ei kuitenkaan kannata tuudittautua liikaa noihin ajatuksiin, että ennen vanhaan moni sai viimeisen lapsen vasta keski-iässä. Ei voi verrata siihen, kuinka tavallista on saada esikoinen samassa iässä.

Vierailija
20/40 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten loppuminen ei vielä tarkoita raskauden estymistä? Eli 50+ v naisen kanssa sekstatessa kannattaa käyttää ehkäisyä varulta.