Onko sulla hienot sukujuuret?
Oletko sukua esim Suomen presidenteille tai näiden puolisoille? Tai olet sitten suomenruotsalainen?
Kommentit (32)
No ei ole, savolaisia pienviljelijöitä kaikki.
Ei ole. Eikä ole täällä muillakaan. Ja jos on, he ovat pahasti degeneroituneet kun kirjoittelevat keskellä päivää tällaiselle palstalle.
Ei olla degeneroituja, osa elelee pääomatuloilla (ite oon vaan lomalla palkkatyöstä). Perityssä omaisuudessa, esim. maassa on se ongelma, että se ei ole rahaa tilillä, vaan se pitää suvun ja kunnian vuoksi siirtää eteenpäin seuraavalle polvelle. Ja jotenkin kustantaa kulut sillä välin.
On mitä on, ei tarvitse hävetä. Miksi ap;ta kiinnostaa tietää?
Aloitusviesti vähän kummastuttaa. Olen kyllä suomenruotsalainen, mutta en koe, että sukujuureni olisivat erityisen hienot. Ihan tavallista porukkaa ollaan, ei mitään aatelisia tai eliittiä. Toisaalta sukuni on täynnä huipputyyppejä, joten toki olen suvustani todella iloinen ja ylpeä.
Mummu ei meinannut kehdata muuttaa 70-luvun elementtimurjuun, kun "siellä asuu semmoista parempaa väkeä". Eli ei, ei ole.
Ei ole. Paitsi yksi esi-isä oli Helsingin yliopiston ensimmäinen rehtori ja yksi Kekkosen ja Koiviston ystävä ja poliitikko on ollut suvussa. Jotakin jo sammunutta aatellissukua löytyy. Suurimmaksi osaksi on opettajia ja maanviljelijöitä ollut suvussa. Joitakin tohtoreita on myös. Mitään "vanhaa rahaa" meidän suvussa ei ole eikä kukaan ole koskaan pyörinyt missään ankkalammen piireissä.
Sikäli hienot, että pystyn seuraamaan sukujuuriani 400 vuotta taaksepäin. Talonpoikia ollaan.
Enempi paksuhkot kuin hienot juuret. Vahvasti kotimaan peruskalliossa kiinni.
On todella hienot. On aatelista ja porvaria, historiankirjoihin merkittyjä henkilöitä. En edes tajua mitä teen täällä teidän junttien kanssa.
Ruotsinvallan aikaan kruunu pakotti köyhiä kalastajia ja pienviljelijöitä muuttamaan ruotsissa Suomen puolelle. Lähes kaikki Suomessa ruotsia äidinkielenään puhuvat ovat näiden köyhien pakkosiirrettyjen jälkeläisiä. Vain vähän oli aatelisia ja papistoa, jotka halusivat muuttaa Suomeen.
Minulla on esivanhempia aina evoluution alkuun saakka :)
Ei kai. En oikeastaan tiedä mitään sukujuuristani. Tiedän mistä isovanhempani ovat kotoisin, jäljet loppuu siihen.
Allekirjoitan tuon, että peritty omaisuus ei ole rahaa tilillä. Ja että se pitää siirtää eteenpäin seuraaville sukupolville.
En todellakaan kadehdi perittyjen sukukartanoiden omistajia.
(Oma omaisuuteni on vähäisempi, mutta merkittävä osa siitä silti on sellaista, joka suvun kunnian ja maineen vuoksi pitää siirtää eteenpäin.)
On. Periydyn suoraan Väinämöisestä.
Ruotsin kuningashuoneeseen vie minun sukujuureni satojen vuosien taakse.
Sukupuustani löytyy kaksi Suomen entistä presidenttiä, pari kirjailijaa, kuvataiteilija, kuvanveistäjä, keramiikkataiteilija ja yksi akateemikko. Juureni ovat erittäin talonpoikaiset, mutta kun tarpeeksi kaivelee, niin löytyy tällaisia "merkkihenkilöitä", koska heidänkin juurensa ovat ihan yhtä talonpoikaiset.
Isovanhemmat ovat torppareiden lapsia ja tavallisia työläisiä. Mutta kun menee tarpeeksi kauas, niin esi-isinä on mm. Birger Jaarli ja Ruotsin ja Tanskan kuninkaita.
On hienot etelä-karjalaiset juuret.
Ajatteletko, että kaikki suomenruotsalaiset ovat jotain aatelissukua vai?