Jos saisit kutsun tulla kertomaan työstäsi lapsesi luokalle, menisitkö?
Kommentit (61)
Minä patologina kertomassa mitä teen päivät pitkät.
Juu, menisin ihan mieluusti. Tosin tällä hetkellä teen semmoisia hommia, jotka poikkeavat alan "normaalista" aika radikaalisti, mutta voisin kertoa myös siitä mitä suurin osa tämän alan työntekijöistä tekee. Varsinkin yläaste-ikäisille semmoiset työpaikka-esittelyt voisi olla kivoja. Ja myös ne tylsän kuuloiset hommat, koska niitähän moni päätyy lopulta tekemään! Minusta on outo ajatus, että lapsille kannattaisi kertoa vaan mielenkiintoisista töistä niinkuin vaikkapa poliisi tai lääkäri. Niistähän lapset tietää jo muutenkin.
Ei mulla ole hajuakaan miten edes selittäisin työstäni jollekkin lapselle. 99% aikuisistakaan ei tajua näistä mitään
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Tykkään työstäni, mutta en usko hallintolakimiehen hommien olevan kovin kiinnostavia lapsille. Mieheni on poliisi; parempi että hän edustaisi perhettämme :D Lapsista se vissiin on jännä ammatti.
Jep. Olen myös lakimies ja oman 3-vuotiaan käsitys on, että äidillä on taas kokous. Mies on infrarakentamisen projektipäällikkö, varmaan jännempää lapsille.
Ei ole lapsia, mutta hypoteettisessa tilanteessa miettisin kyllä, että kannattaisiko. Olen asianajaja ja lapsilla tv-sarjojen kautta varmaankin täysin eri käsitys siitä, mitä tämä todellisuudessa on. Ei läheskään Matlock -hommaa salapoliisitöineen.... Tylsistyisivät, kun pääasia hommista on kaikkea muuta kuin murhia ja tappoja...
F
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Tykkään työstäni, mutta en usko hallintolakimiehen hommien olevan kovin kiinnostavia lapsille. Mieheni on poliisi; parempi että hän edustaisi perhettämme :D Lapsista se vissiin on jännä ammatti.
Jep. Olen myös lakimies ja oman 3-vuotiaan käsitys on, että äidillä on taas kokous. Mies on infrarakentamisen projektipäällikkö, varmaan jännempää lapsille.
Minun 3veen mielestä työn teko on tosi kivaa, saa näpytellä tietokonetta tosi paljon! Mutta kyllä minä silti keksisin kerrottavaa työstäni kouluikäisille lapsille, he nyt kuitenkin tajuaa juttuja ihan eri lailla kuin 3-vuotiaat. Ja jotkut yläasteikäiset voisivat olla hyvinkin kiinnostuneita mitä juristi tekee käytännössä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä patologina kertomassa mitä teen päivät pitkät.
Tää olisi varmasti ihan huippujuttu lapsille. Meillä patologian excu oli opiskelijoina tosi suosittu vaikka moni oksensi tai pyörtyi ruumiinavauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 3veen mielestä työn teko on tosi kivaa, saa näpytellä tietokonetta tosi paljon! Mutta kyllä minä silti keksisin kerrottavaa työstäni kouluikäisille lapsille, he nyt kuitenkin tajuaa juttuja ihan eri lailla kuin 3-vuotiaat. Ja jotkut yläasteikäiset voisivat olla hyvinkin kiinnostuneita mitä juristi tekee käytännössä työkseen.
Joo kyllä minäkin voisin mennä kertomaan. Suomalaisen juristin työ ei vaan ole niin jännää kuin jenkkisarjoissa.
Olen varastolla töissä ja jos keksisin miten saan siitä jotenkin mielenkiintoisen aiheen, niin miksipä ei. Tavarat eivät vain ilmesty tyhjästä kaupan hyllyille. Joku palomiespoliisieläinlääkäri taitaa kuitenkin olla enemmän lasten mieleen.
En minä mitään pitkää esitelmää omasta työstäni haluaisi lapsille kertoa, ei varmaan jaksaisi kiinnostaa. Mutta jos olisi joku päivä tai useampi, joina kävisi eri ammattien edustajia kertomassa töistään niin voisin käydä kertomassa myös omasta työstäni ja esim sen vaatimasta koulutuksesta. Riippuu myös lasten iästä, ihan pienimmät koululaiset ei ehkä jaksaisi kiinnostua, mutta isommat ehkä jo osaisi.
Ei ole lapsia, mutta jos olisi, niin en menisi. Aikuistenkin on vaikeaa ymmärtää mitä kaikkea mun työhön kuuluu. Ja tämä on niin marginaalinen ammatti, että ei sitä mielestäni kannata esitellä urapolun esimerkkinä lapsille.
Enkä pidä esiintymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, toki. Mitä ne lapset saisi irti eläkevakuutusmyyjän työstä, sitä en tiedä. Mutta mä olen ihan hyvä myyjä, ehkä ne innostuisi.
Niille juuri kannattaisi myydä eläkevakuutus. Mieti kuinka monta kertaa sijoitus ehtisi kaksinkertaistua, jos se tehtäisiin hyvissä ajoin, eli tuossa kymmenen ikävuoden tietämillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollutkin kertomassa työstäni, mutta toisaalta puhuminen on työtäni, joten eipä se 15 min erityisen hankalaa ollut. Lisäksi täällä kaikki tietävät toistensa ammatit suunnilleen, joten kenellekään tuskin tuli yllätyksenä mikään muu kuin työtehtävien laajuus.
Sama. Olen tutkija, olin yläkoulussa puhumassa.
Voisin mennä, ellei lapsi sitä erityisesti vastustaisi. En tietenkään pandemian aikana, mutta sitten kun pandemia on selätetty. Jos lapsi pitäisi minua nolona, niin en turhaan viitsisi kiusata tunkemalla hänen kouluunsa. Lapsi saisi kuitenkin kärsiä jo noloudestani tarpeeksi vapaa-ajallaan.
Menisin. Olen maanviljelijä, suurinta osaa kiinnostaa mistä ruoka tulee ja tietenkin haluaisin näyttää paljon kuvia lehmistä ja vasikoista :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia, mutta hypoteettisessa tilanteessa miettisin kyllä, että kannattaisiko. Olen asianajaja ja lapsilla tv-sarjojen kautta varmaankin täysin eri käsitys siitä, mitä tämä todellisuudessa on. Ei läheskään Matlock -hommaa salapoliisitöineen.... Tylsistyisivät, kun pääasia hommista on kaikkea muuta kuin murhia ja tappoja...
F
Jonkun sopimusjuristin homma vaikuttaa tappavan tylsältä näin aikuisenkin silmin. :)
No kylläpäs tuntuu olevan hyvin vaikeita ammatteja teillä. Miten voi olla mahdollista, ettei pysty kertomaan varttia omasta työstään niin, että lapsi ymmärtää? Jos on noin hankalassa hommassa, pitäisi olla sen verran kykyä yksinkertaistaa. Tiesittekö, että alakoulussa opetetaan kolminaisuusoppia, yhteyttämistä jne? Kyse on siitä, että nämä monimutkaiset asiat kerrotaan yksinkertaisesti ja sitten tulevina vuosina syvennetään.
Menisin tottakai. Lapseni on kuitenkin jo 30+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollutkin useamman kerran ja opettajan pyynnöstä muillekin kuin omien lasteni luokille.
Olen vähän sellaisessa pikku-likkojen unelma-ammatissa.
Eläinlääkäri? :D
Jep! Oikeaan osui :D
No enpä menisi. Lähinnä siksi, että luokalla sellasta "keskisormennäyttäjäjantteria", että varmaan v...uilisivat päin naamaa, kun kuulisivat alan... Juu, olen pienipalkkainen, mutta itse alallani erittäin hyvin viihtyvä.