Miksi kouluissa pitäisi olla kasvisruokapäivä?
Miksei sitten myös liharuokapäivä? Ihan tasa-arvon vuoksi, muuten rikotaan valinnanvapautta.
Kommentit (160)
Liharuokapäivä on jo joka päivä, vaikka tämän nyt joku kyllä varmaan jo ensimmäisellä sivulla totesi. Kasvisruokapäivä pitää olla, koska maailma ei ole staattisessa tilassa, jossa kaikki on aina samaa kuin 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikkien ideologioiden tyrkytys kouluissa pitäisi kieltää. Siis periaatteessa olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että jos lapset ideologisesta syystä pakotetaan kerran viikossa syömään kasvisruokaa, niin sitten mun mielestä ideologisista syistä olisi oikeutettua, että kerran viikossa kaikki söisi myös liharuokaa. Se on eri asia, jos kerran viikossa syödään muuten vain puuroa tai pinaattilättyjä. Mutta minkään ideologian tai aatteen tyrkyttäminen koulussa ei ole ok.
Tuo ideologiaan vetoaminen on vähän hankalaa, koska minkä tahansa asian voi esittää ideologisena kysymyksenä, ja siten ohittaa kaikki muut argumentit jonkun mystisen "tasapuolisuuden" nimissä.
Tulee mieleen teini, joka harmistuneena vetoaa siihen, että "ihan paskaa kun mä en saa ideologisista syistä ostaa kaljaa, vaikka oon jo 13!"
Tai vastaavasti "no on jotain väitteitä, että asbesti olisi vaarallinen materiaali, mutta musta se on ihan OK, eikä sitä voida multa millään ideologisella turvallisuuspaskalla kieltää!"
Minusta on hauskaa lukea näitä juttuja, kun vuodesta toiseen meidän kaupungissa lasten ja nuorten lemppariruokiin kuuluvat pinaattilätyt, puuro ja kasvissosekeitto. Kaikki kasvisruokia, joita on tarjottu iät ja ajat. Siitä vain ei ole tehty mitään numeroa. Mielestäni quorn ja soijasuikaleet yms. ovat liian erikoisia lapsille ja ne jäävät syömättä, mutta esim. kasvissosekeitto raejuustolisällä on todella suosittu ruoka. Se on lempiruokia ihan päiväkoti-ikäisistä lukiolaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan mukavaa että järjestävät sillä se tuo vaihtelua eikä sitä lihaa tarvitse joka päivä mussuttaa 24/7. Vielä kun järjestäisivät kouluruokailun maitoallergisille sopivaksi niin olisi hyvä eikä enää tarvitsisi laittaa lapselle eväitä kouluun kun keskuskeittiössä tunkevat maitoa joka paikkaan ja ja joka ruokaan esim salaateissakin on juustoa niin lapsi ei edes uskalla sitä syödä kun ei tiedä tuleeko anaflaksia vai ei.
Siis eikö kouluissa aina ole myös kasvisvaihtoehto, kasvispäivänä vaan pakotetaan kaikki puputtamaan rehuja?
Komppaan ap:ta, että tasapuolisuuden nimissä tulisi olla myös päivät jolloin kaikkien tulee syödä liharuokaa.
Ei pakoteta puputtamaan rehuja. Kasvisruokaa voi olla vaikkapa puuro, joka ei sisällä yhtään rehuja.
Liharuokapäivä kouluihin onkin todella hyvä idea! Siis niin, että muina päivinä on vegaanista ja kerran viikossa liharuokaa. Kyllä ne lapset kotona syövät lihaa jo ihan tarpeeksi.
Onko niin että veganistit ovat jo täysin syrjäyttäneet kasvisruokailijat? Kasvisruoka on ruoka jossa ei ole lihaa ja siinä on joku kasvis/juures/hedelmä pääruoka-aineena. Joten juustoa ja kermaa voi olla kasvisruoassa, mutta esim. juustopaisti ei ole kasvisruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sovittu, ettei lapsen ole pakko kasvisruokapäivänä syödä koulussa jos ei halua. Hän haluaisi liha/kalaruokaa, mutta ei pelkkää kasvisruokaa. Noille päiville on laukussa sitten pienet eväät. Opettaja pullikoi ensin vastaan, mutta kerroin hänelle faktat. Koulu ei voi pakottaa, eikä estää eväitä. Saatiin rauha sille osin.
Pakottamalla saadaan varmasti ruokasuhteeseen ongelmia. Lapseni kasvaa hyvin, syö monipuolisesti KUNHAN on lihaa/kalaa annoksessa myös. Kasvispäivinä on ruokaa odottamassa jääkaapissa jonka voi lämmittää mikrossa.
Eli lapsesi ei voi juoda smoothieta, syödä jugurttia, lettuja tai puuroa ilman lihaa?
Hyvin kasvatettu!
ei voi on eri asia kuin haluaako. Smoothiet ja letut ovat jälkiruokia. Ei pääruokia.
Minä sanon aina syöväni lihaa ideologisista syistä. Ja jos sitä prkeleen härkispapunyhtökaurap**Kaa on pakko tuputtaa, sitten pitää olla mahdollisuus myös pelkälle liharuokapäivälle. Millä perusteella sitä ei ole, jos kasvisruokapäiväkin on?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä ollaan tosissaan tekemässä orjia.
Ei puutu enää kuin itsekasvatettujen eläinten ja kasvisten kielto - sitten sinun on pakko ostaa jonkun muun tuottamaa mitälie höttöä. Yritä siinä sitten pitää yllä kunnon ruokavaliota.
Eikö ketään häiritse se, että oligarkki Bill Gatesia mainostetaan "hyväntekijänä"? Hänhän on sekaantunut esim. rokoteteollisuuteen. Nämä omistajat tienaavat käsittämättömiä summia eivätkä joudu mihinkään vastuuseen, vaikka koko homma menisi ihmiskunnan kannalta pöperöksi.
Eikö ihmiset noin yleensä ole sen vertaa kiinnostuneita tulevaisuudestaan, että edes lukisivat YK:n "Agenda 2030"?
Lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä useampi liharuokapäivä, mitä sä lässytät?
Sellainen päivä, että ei olisi kasvisvaihtoehtoa tarjolla.
Kasvisvaihtoehto kun on jo nyt tarjolla ja tämä kasvisruokapäivä mitä haetaan on sellainen, että olisi vain kasvisvaihtoehto tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sovittu, ettei lapsen ole pakko kasvisruokapäivänä syödä koulussa jos ei halua. Hän haluaisi liha/kalaruokaa, mutta ei pelkkää kasvisruokaa. Noille päiville on laukussa sitten pienet eväät. Opettaja pullikoi ensin vastaan, mutta kerroin hänelle faktat. Koulu ei voi pakottaa, eikä estää eväitä. Saatiin rauha sille osin.
Pakottamalla saadaan varmasti ruokasuhteeseen ongelmia. Lapseni kasvaa hyvin, syö monipuolisesti KUNHAN on lihaa/kalaa annoksessa myös. Kasvispäivinä on ruokaa odottamassa jääkaapissa jonka voi lämmittää mikrossa.
Siis hetkinen, sun lapsesi voi syödä kasviksia koulussa, jos samalla lautasella on lihaa tai kalaa, mutta kasvisruokapäivänä ne kasvikset eivät enää kelpaakaan.
Yleensä ymmärrän aika hyvin ihmisten ruokarajoitteita, mutta nyt täytyy sanoa että minä en tuollaiselle ipanalle eväitä laittaisi, ja viikkorahakin menisi uusiksi. Älytöntä pullikointia.
No täällä kasvipäivät ovat linssikeittoa ja tofuruokia. Ei ole pakko syödä jos ei halua. Se on valinnan vapautta. Miten se on muilta pois jos toinen haluaa oikeaa ruokaa eikä mössättyä sosekeittoa. Ja kyseessä ei ole ipana vaan 14 vuotias nuori.
Kaikkein paras olisi kun kouluruokailu lopetettaisiin ja kevennettäisiin verotusta. Jokainen saisi sitten omat rahat käyttää siihen mitä haluaa syödä ilman tälläisiä kiistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin tosi hyviä kasvisruokapäiviä. On kreikkalaista fetakasvispaistosta (on oikeasti hyvää) ja porkkanappeja, joista muksut tykkää ihan älyttömästi yms. muuta. Kasvisruokapäivä ei tarkoita kasvissosekeittoa, vaan tarjolla voi olla oikeasti hyvää ruokaa, josta kukaan ei ole vielä valittanut.
Feta ei ole kasvis vaan eläinperäinen juusto
Eikä ole ongelma kasvisruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen päivä, että ei olisi kasvisvaihtoehtoa tarjolla.
Kasvisvaihtoehto kun on jo nyt tarjolla ja tämä kasvisruokapäivä mitä haetaan on sellainen, että olisi vain kasvisvaihtoehto tarjolla.
Sekäsyöjä voi syödä lihaa, kalaa, kanaa tai kasvista. En ymmärrä miten sekäsyöjälle olisi ongelma, jos koulussa on tarjolla kasvisruokaa? Se kuuluu kyseisen sekasyöjän ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko syödä jos ei halua. Se on valinnan vapautta. Miten se on muilta pois jos toinen haluaa oikeaa ruokaa eikä mössättyä sosekeittoa. Ja kyseessä ei ole ipana vaan 14 vuotias nuori.
Sosekeittohan on ihan yhtä oikeaa ruokaa kuin muutkin. Onko lasagne väärää ruokaa, kun lautasella ei ole selkeä proteiinilähde ja paloiteltuna muita aineksia? Mitä valinnanvapautta lapsi harrastaa, jos tänään on lasagnea, huomenna kalakeitto ja ylihuomenna kanaviillokkia riisillä? Koulussa on tarjolla ruoka X kunakin päivinä. Mitä valintaa lapsi tekee kun tarjolla hänelle on yksi ruokalaji?
Vierailija kirjoitti:
Onko? Ei meillä ainakaan ole sellaista ettei myös kasviksia olisi jossain muodossa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Ei meillä ainakaan ole sellaista ettei myös kasviksia olisi jossain muodossa tarjolla.
Koska syöt aterian, jossa on pelkkää lihaa tarjolla? Toisekseen ymmärrätkö ruokavaliolliset rajoitukset? Sekasyöjän ruokavaliolle sopii annos, missä ei ole lihaa tai kalaa. Ketään ei siis pakoteta valitsemaan annosta joka ei sopisi ihmisen ruokavalioon. Olisi ruokavalioon sitten mitkä tahansa syyt.
Määpä olen sitä mieltä että kaikissa ruuissa täytyy olla maitoa. Ja lisälaktoosilla.
Koska kasvi- itu- liha- sun muut räyhähipit ja jurtissaan kököttävät, 1970-luvulle jämähtäneet nillittäjät tarvitsevat tätä minun mielipidettäni.
Ai sulla on laktoosintoleranssi?
ÄLÄ tuputa tuota ideologiaa. Ota tuosta lisälaktoosilla höystettyä maitoa lasillinen. Olet meinaan väärässä.
Ruokavalio sitä, ruokavalio tätä.
Valinnanvapaus? Nykyaika? Ptyhyyyyi.
Olet meinaa siinäkin väärässä.
Ota lisää sitä maitoa nyt vain, minä olen oikeassa.
nimim:
Miettikää tältä kannalta
Vierailija kirjoitti:
nimim:
Miettikää tältä kannalta
Ymmärtänet eron, että ihminen pakotetaan syömään tai juomaan jotain mikä ei hänen ruokavalioon kuulu vs. ihminen syö jotain mikä kuuluu hänen ruokavalioon?
En muista että kertaakaan pinaattikeiton mukana olisi tullut kananmuna. Niitä sai itse ottaa, vähän samaan tapaan kuin jotkut voivat ottaa leipää keittojen lisukkeeksi halutessaan.