Millainen persoona sopii sairaanhoitajaksi?
Suuntaan kysymyksen teille, jotka olette hoitoalalla. Ala kiinnostaa kovasti. Millainen työtilanne on? Mihin kannattaa erikoistua?
Kommentit (12)
Osastolla, millä työskentelen, tuntuu AMK olevan in-juttu. Osastonhoitaja pyrkii ottamaan kilttejä, mukautuvia hoitajia, joille ei ole suotavaa voimakkaat mielipiteet suuntaan ei toiseen. Osastonhoitaja on aina oikeassa.
Kehittämistyöstä kiinnostuneet hoitajat ovat suosittuja. Ikärasismia on havaittavissa: yli 40-vuotiaitten on turha hakea toimea, pätkätöitä sitten riittääkin.
Mutta tämä on vain meidän osaston luonne hoitajien suhteen.
Työtilanne on hyvä. Sijaisista kamala pula, toimia auennut maltillisesti, mutta kohta alkaa alalla suuri " poistuma" , kun nämä suuret ikäluokat lähtevät eläkkeelle. Ainakin työpaikallani on pitkiä sijaisuuksia ja avonaisia toimia työpaikan henkilöstömäärään nähden paljon.
Millainenko sh:n tulisi olla...Epäitsekäs niin potilaita kuin työyhteisöäkin kohtaan. Tietoinen siitä, että työ ei ole " siisti sisätyö" , vaan monessa paikassa tahti kova ja työ erittäin fyysistä ja henkisestikin raskasta. Paikkoja on niiin erilaisia. Opiskeluaikana kannattaa pitää mieli avoimena moneen erikoisalaan, ei voi tietää etukäteen, mistä pitää. Eri harjoittelupaikat avartavat näkökulmaa ja itsekin ajauduin alalle, missä en missään nimessä voinut kuvitella työskenteleväni. Lykkyä tykö, jos alalle ajaudut!
minun mielestäni hyvä sairaanhoitaja tulee henkilöstä joka aidosti pitää toisten ihmisten kohtaamisesta, on vastuuntuntoinen ja luotettava, pystyy kantamaan vastuuta tekemistään ratkaisuista ja yleensäkin kykenee tekemään päätöksiä, on stressinsietokykyinen ja pystyy toimimaan nopeastikin vaihtuvissa tilanteissa.
työtilanne on ainakin pääkaupunkiseudulla erittäin hyvä, etenkin määräaikaisia sijaisuuksia on tarjolla runsaasti. saman trendin pitäisi jatkua lähivuosinakin sillä eläköitymisiä on odotettavissa sankoin joukoin. tällä hetkellä oman työpaikkansa voi aika pitkälle valita omien mieltymystensä mukaan, tosin hyvin harvoin (ainakaan kuntasektorilla) mitään ylimääräisiä etuja tai isompaa liksaa tms. pystyy tinkimään.
jos olisin nyt opiskelemassa niin erikoistuisin leikkaus-anestesiahoitajaksi. siellä puolella on kovasti puutetta hoitajista niin yksityissektorilla kuin kuntapuolellakin. leikk.anest.hoitajat voivat tehdä vuorotyötäkin mutta monissa paikoissa leikkaustoimintaa on vain virka-aikaan eli halutessaan päivätyötä löytää helpommin kuin esim. sis.kir. sairaanhoitaja. jos akuuttihoito ei niin kiinnosta niin sitten erikoistuisin terveydenhoitajaksi ja nimenomaan työterveyshuoltoon, on siistiä päivätyötä ja työllistyminen on mahdollista myös isoihin firmoihin ym. joissa työsuhde-edut on ihan eri luokkaa kuin kuntasektorilla.
t. peppis, 10 vuoden kokemuksella sisätautikirurginen sairaanhoitaja
Pieni tarkennus :-): Terveydenhoitajaksi (AMK) ei erikoistuta vaan siihen opiskellaan n. 4v ja samalla saadaan myös sh:n (AMK) pätevyys. Sairaanhoitaja voi opiskella th:ksi hakemalla AMK:n th:n koulutusvaihtoehtoon jolloin aikaisemmat sh:n opinnot voidaan hyväksilukea. Sh-opinnot ovat keskim. 20 ov (op:tä en muista) lyhyemmät. " Ennen vanhaan" sh pystyi muutaman työssäolovuoden jälkeen pätevöitymään th:ksi opiskelemalla lisää. Terveydenhoitajalta (AMK) vaaditaan erikoistumisopinnnot mikäli haluaa työterveyshoitajaksi. Sitä miten käytännössä th:ksi opiskelleet työelämässä " pääsevät" erikoissairaanhoidon eri alueille en tiedä (onko " riittävän" pätevä esim. anestesia/leikkaussalihoitajaksi). Minun ymmärryksen mukaan AMK tutkintoihin hoitoalalla suhtaudutaan vähän kriittisesti, akateemiset opinnot ovat ns. vieneet tilaa käytännön harjoitteilta.
Sairaanhoitajien työtilanne on erittäin hyvä, opiskelijoistakin on jatkuva " haku" . Alalla on tällä hetkellä paljon pätkätöitä ja jos sen tuoman epävarmuuden voi sietää niin ala on hyvä. Sh:n pitää olla jämäkkä, tarkka, empaattinen, laaja-alaisesti ihmisiä tunteva, kritiikinsietokykyinen, pidettävä työpaikasta jossa voi olla rajukin hierarkiasysteemi (ei virallisesti, mutta " pinnan alla" ) ja yksi tärkeimmistä vastuuntuntoinen ja mieleltään tasapainoinen. Sh:n työ voi olla erittäin raskasta fyysisestikin, työ on yleensä vuorotyötä, mutta työ antaa paljon (suoranaista kiitosta harvoin saa, mutta onnistumisen iloa saa paljosta muusta) :-)
Terveydenhoitja ei pääse leikkaus-anestesiahoitajaksi eikä varmaan päinvastoinkaan kovin herkästi. Ovat kyllä kaksi täysin eri maailmaa. Mun käsittääkseni nykyisessä amk-koulutuksessa valitaan jossain vaiheessa tavallaan erikoistumislinja ( esim. lapset, akuuttihoitotyö), mutta vanhanaikasia leikkaus-anestesia tai erikoissairaanhoitajiahan ei enää kouluteta, joten heistä onn tosiaan pulaa. Amk:stakin valmistuu kovin eri tasoisia hoitajia ( ihan kuin kakista kouluista). Tosiet on vaan parempia ja enemmän työelämän makuun kuin toiset. Nykyisin vaaditaan moneen jatkokoulutukseen amk-tutkinto. Työelämä kyllä tykkää " vanhoista" hoitajista.
Mutta luonteena ehkä sellainen stressiä sietävä, ihmisten kanssa toimeentuleva ( potilaat, lääkärit, toiset hoitajat, omaiset jne) ja huumorintajuinenkin =). Stressinsietokykyä mittaa aika hyvin, kun kuvittelee kuuntelevansa päivän valitusta ja kitinää ( enkä puhu potilaista) ilman kahvitaukoja ja kun joku keskeyttää kaiken mitä olet tekemässä, mutta päivän päätteeksi hommat pitäisi olla tehty =' ) Mutta toisaalta ihanaa työtä ja koska olen itse akuuttipuolella niin myös vaihtelevaa, nopeatempoista ja ennenkaikkea tiimityötä.
qvasi:
" Terveydenhoitja ei pääse leikkaus-anestesiahoitajaksi eikä varmaan päinvastoinkaan kovin herkästi. Ovat kyllä kaksi täysin eri maailmaa. Mun käsittääkseni nykyisessä amk-koulutuksessa valitaan jossain vaiheessa tavallaan erikoistumislinja ( esim. lapset, akuuttihoitotyö), mutta vanhanaikasia leikkaus-anestesia tai erikoissairaanhoitajiahan ei enää kouluteta, joten heistä onn tosiaan pulaa. Amk:stakin valmistuu kovin eri tasoisia hoitajia ( ihan kuin kakista kouluista). Tosiet on vaan parempia ja enemmän työelämän makuun kuin toiset. Nykyisin vaaditaan moneen jatkokoulutukseen amk-tutkinto. Työelämä kyllä tykkää " vanhoista" hoitajista."AMK-terveydenhoitajien koulutukseen sisältyy sh eli th:t halutessaan voivat työskennellä sh:na (luonnollisesti), mutta tuskin ovat etusijalla kun haetaan työntekijöitä leikkaussaliin tms. Sairaanhoitaja ei voi työskennellä terkkana, ei ole pätevyyttä ennen AMK-opintoja. Itse olen kuullut sairaalassa sanottavan että AMK tarkoittaa Auta Minua Käytännössä, kertonee paljon " vanhojen" suhtautumisesta AMK-pohjaisiin.... Ai, niin jossakin AMK:ssa katsoin olevan yhtenä suuntautumisvaihtoehtona kirurgia (saatoin kyllä katsoa väärinkin, mutta nuo koulutukset ovat tänä syksynä uudistumassa... ehkä juuri kysynnän vuoksi).
Kun nyt lähti leviämään tämä keskustelu alkuperäisestä aiheesta niin tarkoitin aiemmin, että kun nyt noita " erikoisaloja" on monia niin kannattaa tietysti miettiä mikä olisi ominta itseään ja tutustua opiskelun aikana moniin erilaisiin osastoihin, jos mahdollista.
Kun sanoin, ettei kovin herkästi pääse leikkaussaliin ja päinvastoin niin tiedän kyllä, että th:lla on myös sh-pätevyys, mutta käytännössä sillä työskenteleminen on aika mahdotonta ls:ssa. Itse olen tosiaan leikkurissa töissä ja ainakaan meille ei oteta ketään töihin ilman oman erikoisalan " pätevyyttä" eli ei myöskään ns. vanhamuotoisia sairaanhoitajia, joilla ei ole ls-erikoistumista. Niin ja olen ollut oseassa leikkaussalissa töissä ja kaikissa samat kriteerit. Perehdytys on aika hankalaa yliopistosairaalassa, jos ei ole yhtään pohjaa. Myös vastavalmistuneella menee min. 6kk siihen vaikka olisi ko. erikoisalan ihminen. Tulipas epäselvästi, mutta kuitenkin.
Niin ja tuskimpa kukaan palkkaisi minuakaan oikeasti terveydenhoitajaksi =) Toki olen ollut kotisairaanhoidossa ym. th-sijaisena vaikka sh olenkin.
Koulutkset muuttuvat jatkuvasti ja kaikenlaisia on myös työelämässä. Amk on tätä päivää ja olen huomannut, että ainakin se vaaditaankin moniin jatko-opintoihin. Toki joo työelämässä törmää ihmissin, joille amk on vain ja ainoastaan " auta minua käytännössä" , mutta se on sitten heidän ongelma.
tiimissä joustavasti toimiva. Hoitotyö on haastavaa ja mukavaa, ihmisten kanssa pitää tulla juttuun ja samoin hallita teknologiaa...ihan mukavaa työtä, vaikka yötyö rassaa kun on monta pientä lasta.
Suosittelen kuitenkin, töitä tosi hyvin tarjolla pk seudulla erityisesti akuuttipuolella.
Tampereella taas vielä erikoistuminen on. Voi suunnata lapsiin, mielenterveystyöhön, sisätauti- kirurgiaan (osastoille), leikkaussalihoitajaksi ja avoterveydenhuoltoon (vastaanotto ja kotisairaanhoito). Eniten varmaan töitä on sisätauti- kirurgisella alueella, mutta myös kaikilla muilla alueilla varmasti työtä löytyy jos hyväksi hotiajaksi tulee. :)
hieman tarkentaisin, että AMK-sh koulutuksessa ei siis tätä nykyä lainkaan erikoistuta. Koulutus kestää normaalisti 3,5 vuotta ja tähän ei siis minkäänlaisia erikoistumisopintoja sisälly. Itse opiskelen Turussa ja täällä vain ja ainoastaan viimeiseen harjoittelupaikkaansa ennen valmistumista voi hiukan vaikuttaa ja sitä kautta hakea kokemusta erikoisalasta, joka itseä kiinnostaa, mutta muuten kaikilla on sama " erikoistumaton" koulutus. Siitä en osaa sanoa, miten jatkossa leikkaussaliin tms. otetaan töihin amk-pohjaisia hoitajia. Tosiasiahan kuitenkin on, että Suomessa ei enää muita valmistukaan kuin amk-hoitajia, joten pakko kai heitäkin on lopulta saleihin ottaa...? Terveydenhoitajille, kätilöille ja ensihoitajille on tätä nykyä kaikille oma koulutuslinja eli mitään sh:n erikoistumisaloja nämä eivät ole. Terveydenhoitajat ja kätilöt tekevät myös sh-opinnot ja täten saavat myös amk-sh pätevyyden. Ensihoitajista en osaa sanoa niin tarkkaan... Työtilanne on hyvä, itsellä ainakin jo opiskeluaikana takana itseäni kiinnostaneita työpaikkoja.