Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabeetikot!

18.08.2006 |

Hei!

Tein tänään positiivisen raskaustestin ja nyt vähän jäntskättää. Nimittäin edellisessä raskaudessa minulla oli lievä raskausdiabetes joka hoitui ja poistuikin ruokavaliolla.

Pari kuukautta sitten mittasin paastoarvoja ja ne olivat kauhukseni koholla vähän. Ei paljon mutta kuitenkin. Arvot olivat korkeimmillaan 6.3.

Nyt paastot ovat olleet hyvät jo muutaman viikon vaikka söisinkin edellisenä päivänä makeaa.

Paljonko arvot saavat max olla raskaana ollessa? Käsittääkseni niiden pitää olla matalammat? Pitääkö neuvolaan ottaa heti yhteyttä minun tapauksessani vai riittääköhän normaali aikataulu? Entä joudunkohan normaalia tarkempaan syyniin, siis enemmän ultria ja lääkärikäyntejä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vielä ihmettelen, että onko tosiaan niin, että jos paastoarvo ennen raskautta on 5,5 ja kun tulee raskaaksi, se on edelleen sama mutta silloin onkin jo diabetes tuolla arvolla?! Onko siis tuo 5,5 jo normaalitilassakin turhan korkea koska raskaudessakin tarkoittaa diabetesta?

Vierailija
2/5 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin raskaana ollessa ennen ruokaa saa sokerit olla 5.8 ja tunti ruoan jälkeen korkeintaan 7.5

Joten nuo ainakin ovat taysissa sallitut rajat.

Mulla itselläni tämän neljännen odotuksessa ovat sokerit pysyneet ihan ok rajoissa yleensä vain kerran viikossa ovat menneet yli rajojen.

Tosin aamuiset paasto arvot mulla ovat olleet 4.2-4.6

Ruokavaliolla hoidetaan edelleen vaikka vauvaa on jo sokerit hiukan kasvattaneet mutta arvot olleet tarpeeksi matalalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt pari kertaa jo käyny sokerirasituksessa ja meillä noi rajat on paastoarvo 5,1 / 1 h-->10 / 2h-->7,8. Nehän tuntuu kyllä vaihtelevan....

Ja paastoarvohan mitattiin 12 tunnin syömättömyyden jälkeen. Veikkaan, että kun sulla on ollu noin pienet noi arvot kuitenkin korkeimmillaankin, niin ei tarvi huolehtii sen kummemmin. Kyllä se th sitten passittaa sut sokerirassariin, jos tarve. Niin ainakin mulle kävi ja vasta rv 25. Mulla aikasemmassa raskaudessa oli hiukkasen kans paastoarvo koholla ja sen takia jouduin nyttenkin syyniin. Onneksi kaikki on ollu tässä raskaudessa normi lukemissa!

Tsemppiä sulle odotukseen.

Vierailija
4/5 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli nehän tuntuu vaihtelevan siis KUNNITTAIN!

M@mi68 taas =)

Vierailija
5/5 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama viikko sitten sokerirasituksessa ja täällä viitearvot olivat seuraavat: Paastoarvo max 4,8, 1 tunnin kuluttua max 10,0 ja 2 tunnin kuluttua max 8,7. En tiedä ovatko rajat eri aikaan raskaudesta erilaiset. Nämä viitearvot olivat, kun mun sokerirasitus tehtiin rv:lla 28.

Itse ihmettelin myös tuota paastoarvon mataluutta, mutta neuvolan täti kertoi raskausaikana rajan olevan tiukemman kuin normaalisti.

Ruokavalioon kannattaa varmaan kiinnittää huomiota ja kannattaahan diabeteksesta mainita jo silloin, kun tilaat ekaa neuvola-aikaa.

Onnea plussasta ja hyvää raskausaikaa!

Kamu 32+5