Naisten ulkonäköpaineet
Kuka ne oikein kehittää? Juuri oli typerä juttu iltapulussa aiheen tiimoilta. Oli haastateltu julkisuuden henkilöitä. Mielestäni naiset itse luovat ne odotukset ja paineet. Olen itse 48v, en tosin julkkis mutta muutoin olemassa oleva olento. En välitä yhtään mistään. Hetken murehdin huomista työnaloitusta uudessa työpaikassa mutta vaatteet sinnekin löytyivät. Hiuksissa harmaata; tytär vaatii, että ne on värjättävä. En vain jaksa tai halua. Mukavuus menee edelle, terveys, hyvinvointi jne. Eivätkö nämä ”vaatijat” muka vanhene?
Kommentit (15)
Kuka kehittää? Pääasiassa naiset itse. Oletetaan kaikenlaista vaikka ns. makuja on monia eli ei kaikkien tarvitse olla kopioita toisistaan.
Naiset ne itselleen kehittää kun pelkää ettei kelpaa ja jää yksin. No jos ei kerran itsenään kelpaa niin on yksin sitten. Ei tämä niin pahaa ole. Pahempaa olisi joutua valmistautumaan joka aamu missikisoihin ja passaamaan miestä, että saisi kodissaan ihmisarvoista kohtelua kunnes taas mies keksii jonkun virheen sinussa.
Miksi joku 52v Pippa Laukka mutehtisi ulkonäkönään? On statusta ja julkisuutta. Hän oli yhtenä tuossa jutussa. Aivan hullua sontaa jauhavat nuo lehdet. Eikä kenenkään muunkaan asiasta tarvitse välittää. Olen ikävällä tavalla ollut neutraali koko ikäni: en ole noteerannut flirttejä saati mitään negatiivistakaan. Ap
Ympäristöstähän me paineet tulee, tavalla tai toisella. Nuorena panikoin jokaista finniä, kyllähän sen tiesi miten aknenaamaisia katsottiin ja lehdet täynnä kuvia nuorista joilla täydellinen iho, mainoksissa taisteltiin finnejä vastaan ja ne piti peittää mahdollisimman näkymättömiksi.
Naistenlehdet ja mainokset täynnä laihoja malleja ja laihdutusvinkkejä, ihmiset naureskelee keskenään että kato mikä läski. Saattavat kommentoida hiusmallia ja väriä, jos ei tyypille itselleen niin ihan vaan tuttujen kesken. Että ai kauhee kun se Pirjo leikkasi hirveän kananpersetukan jne.
Eihän nämä kaikkiin vaikuta, itsekin olen oppinut jättämään paljon huomioimatta. Mutta etenkin nuorena oli isommat paineet, oli kouluniusaustakin jne vaikuttamassa. Julkkiksia tietysti kommentoidaan esim somessa ja lehdissä ihan avoimesti, että katso miten x on lihonut tai ah miten hehkeä taas on kun laihtui.
Ja onhan niitä paineita miehilläkin, naureskellaan sekä hintelille kukkakepeille että pallomahoille, ja ihan yleisesti hiuksensa pitänyttä pidetään kivemman näköisen kuin kaljuuntuvaa.
Toki sitten makuasiatkin vaikuttavat, jotkut aidosti tykkäävät harmaista hiuksista ja silloin ne paineet tuskin hirveän hetkauttavat.
Vierailija kirjoitti:
Ympäristöstähän me paineet tulee, tavalla tai toisella. Nuorena panikoin jokaista finniä, kyllähän sen tiesi miten aknenaamaisia katsottiin ja lehdet täynnä kuvia nuorista joilla täydellinen iho, mainoksissa taisteltiin finnejä vastaan ja ne piti peittää mahdollisimman näkymättömiksi.
Naistenlehdet ja mainokset täynnä laihoja malleja ja laihdutusvinkkejä, ihmiset naureskelee keskenään että kato mikä läski. Saattavat kommentoida hiusmallia ja väriä, jos ei tyypille itselleen niin ihan vaan tuttujen kesken. Että ai kauhee kun se Pirjo leikkasi hirveän kananpersetukan jne.
Eihän nämä kaikkiin vaikuta, itsekin olen oppinut jättämään paljon huomioimatta. Mutta etenkin nuorena oli isommat paineet, oli kouluniusaustakin jne vaikuttamassa. Julkkiksia tietysti kommentoidaan esim somessa ja lehdissä ihan avoimesti, että katso miten x on lihonut tai ah miten hehkeä taas on kun laihtui.
Ja onhan niitä paineita miehilläkin, naureskellaan sekä hintelille kukkakepeille että pallomahoille, ja ihan yleisesti hiuksensa pitänyttä pidetään kivemman näköisen kuin kaljuuntuvaa.
Toki sitten makuasiatkin vaikuttavat, jotkut aidosti tykkäävät harmaista hiuksista ja silloin ne paineet tuskin hirveän hetkauttavat.
Ymmärrän kyllä nuoruuteen liittyvät ulkonäköpaineet, sillä itsekin niistä kärsin. Lukemassani jutussa oli haastateltu keski-ikäisiänaisia. Tämä aiheutti hämmennykseni. En huomannut mainita. Ap
Ulkonäköpaine on itse aiheutettu, sisäistetty ja yleistetty narratiivi, jota jauhetaan ja korostetaan uudestaan ja uudestaan aina vain enemmän, naispolvesta toiseen. Nyt jo niin usein ja paljon, että monet omaksuvat näkemyksen kuin faktana. Surkeaa itsenäisen ajattelun puutetta.
Minua on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt, mitä väliä on sillä, ”kuka” niitä paineita aiheuttaa? Että onko se miehet vai naiset, työelämässä pärjäämisen/syrjinnän mekanismit, ikärasismi, painorasismi, ihonvärirasismi, kumppaninlöytämistoive, media, some ja muotibisnes vai kuka. Ihan samahan se on, että mistä kaikesta ne paineet syntyvät (todennäköisesti kaiken yhdistelmästä) - kun ongelma on se, että niitä paineita kumminkin on ja että niihin vastaamiseen menee paljon energiaa, jonka sekä naiset yksilöinä että koko ihmiskunta voisi käyttää jotenkin hyödyllisemmin tai edes mukavammin.
Kysymys siitä, ”kuka” paineita aiheuttaa kuulostaa ihan siltä, että tässä oikeasti syytetään taas naisia siitä, että alistuvat keinotekoiselle paineelle. Että olkaa vahvempia ja itsenåisempiä ja maailma pelastuu vaikka itse jäättekin jyrän alle, häviätte työpaikkakilpailussa ja puolisonne lähtee nätimpien matkaan, teitä haukutaan vauva-palstalla ja vaatekaupat ei suostu edes palvelemaan. Älkää välittäkö siitä - kun uhraudutte itse, teistä ei tule uhreja...
Toiset naiset sosiaalisessa mediassa pyllyselfieineen
Miehet ne ulkonäköpaineet tekevät, kilpailu miehistä sekä miesten ilkeät kommentit.
Onhan siinä jotain kun eräs noin 7v poika kysyi äidiltään miksi minulla on niin iso takapuoli. Olen normaalipainoinen ihminen. Kun noin pieni poikalapsi alkaa jo kysellä miksi vieraat keski-ikäiset naiset ei ole täydellisiä, niin onhan se vinouma jostain tullut. Kun koko ikänsä kuuntelee arvostelua ulkonäöstään tuntemattomilta, ohi kulkevilta, puolisoiltaan ja kaikenlaisilta puuttujilta. Alkaa miettiä onko jossain se normaali minne superläskin 175cm/ 69kg mahtuu epätäydellisen vartalonsa kanssa rumentamassa tätä maailmaa, jos vaan saan saan hehtaari perseeni jonnekin mahtumaan.
Sanoisin, että ihminen tekee itselleen ulkonäköpaineet. Tähän osallistuvat sekä miehet että naiset samalla tavalla. Se alkaa jo vauvasta, kun sukulaiset kommentoivat, että "onpas siro lapsi" tai "onpas vahva ja vanttera poika".
Myönnän itsekin pitäväni yllä ulkonäköpaineita. Minulla on kumppanille vaatimuksia, jotka hänen on täytettävä kokeakseni hänet haluttavaksi. Miehen tulee olla normaalipainoinen, puhdas, siisti, pehmeä iho jne. Ei voi mitään, mutta en syty kaikista miehistä.
Luonnonvalintaa. Ei ihminen ole eläintä kummempi tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Minua on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt, mitä väliä on sillä, ”kuka” niitä paineita aiheuttaa? Että onko se miehet vai naiset, työelämässä pärjäämisen/syrjinnän mekanismit, ikärasismi, painorasismi, ihonvärirasismi, kumppaninlöytämistoive, media, some ja muotibisnes vai kuka. Ihan samahan se on, että mistä kaikesta ne paineet syntyvät (todennäköisesti kaiken yhdistelmästä) - kun ongelma on se, että niitä paineita kumminkin on ja että niihin vastaamiseen menee paljon energiaa, jonka sekä naiset yksilöinä että koko ihmiskunta voisi käyttää jotenkin hyödyllisemmin tai edes mukavammin.
Kysymys siitä, ”kuka” paineita aiheuttaa kuulostaa ihan siltä, että tässä oikeasti syytetään taas naisia siitä, että alistuvat keinotekoiselle paineelle. Että olkaa vahvempia ja itsenåisempiä ja maailma pelastuu vaikka itse jäättekin jyrän alle, häviätte työpaikkakilpailussa ja puolisonne lähtee nätimpien matkaan, teitä haukutaan vauva-palstalla ja vaatekaupat ei suostu edes palvelemaan. Älkää välittäkö siitä - kun uhraudutte itse, teistä ei tule uhreja...
Kyllähän kosmetiikka- ja hyvinvointituoteteollusuus tekee rahaa naisten epävarmuudella. Osta sitä ja tätä, muokkaa ja venytä itseäsi tällä niin kauniistut ja kelpaat. Tämä tuote tuuhentaa ja parantaa hiuksiasi jne.Vaateteollisuus työntää kokoajan uutta muotia kulutettavaksi ,jota on hankittava että kuuluu joukkoon. Markkinoijat haluaa, että mahdollisimman harva on tyytyväinen itseensä. Ei ne ulkonäköoaineet tyhjästä ilmesty.
Vierailija kirjoitti:
Toiset naiset sosiaalisessa mediassa pyllyselfieineen
Ehkä nuorilla kaverit aiheuttavat paineita, mutta tuskin keski-ikäiset naiset seuraa ketään prceensä kuvaajaa somessa. En minä ainakaan. Toisaalta eipä minulla ole ollut paineita ulkonäöstäni pitkään pitkään aikaan. Minulle riittää puhdas ja asiallinen siisteys.
Samaa olen miettinyt. Tätä asiaa oikein pakotetaan miettimään ja huonoitsetuntoiset naiset, varsinkin nuoret, saattavat asiaa miettiäkin. Olen opettanut omille teinitytöilleni, että he ovat hyviä juuri sellaisina kuin ovat ja he ovatkin ihan omanlaisiaan, onnellisia sellaisia, samoin heidän ystävät. N47