Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri varastelee. Kun huomautan, ettei kannattaisi, niin hän syyttää minua pahan mielen tuottamisesta. Mistä psykologisesta ilmiöstä on kyse?

Vierailija
16.05.2021 |

Eli kaveri harrastaa myymälävarkauksia. Kun mainitsen asiasta, että ei ole ihan fiksua toimintaa, niin suuttuu minulle ja syyttää minua siitä, että minä pahoitan hänen mielensä. En siis syytä häntä myymälävarkauksista, en uhkaile häntä niiden vuoksi, mainitsen vain, että olisihan noita fiksumpiakin harrastuksia.

Ymmärrän tietysti, että kaverin tarkoitus on harhauttaa vastahyökkäyksellä. Ja ymmärrän sen, että hänelle tulee paha mieli, kuten kuuluukin tulla, kun omatunto herättelee. Asiasta ei siis saisi sanoa tai keskustella yleisellä tasolla, koska hän kokee sen hyökkäyksenä ja hänelle tulee paha mieli.

Nyt lähinnä mietin, että mikä psykologinen ilmiö on kyseessä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo jokin persoonalliuushäiriön piirre? Vai ihan vain puolustusmekanismia? Vai mitä?

Kovasti kiinnostaisi lukea tuosta, kun ei ole vain tuo kaveri, vaan melkein koko suku, joka käyttää tuota samaa tyyliä. Niiden kanssa onkin ihan mahdoton keskustella mistään.

Ap

Vierailija
2/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssi, lapsellinen minäkeskeisyys, kyvyttömyys erottaa oikea väärästä? Narsismi?

🇺🇦🇮🇱

4/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sellaistakin miettisin, että miten voit olla tällaisen ihmisen ystävä?

Itse en pystyisi. En ainakaan haluaisi kutsua kotiini, koska pelkäisin, että hän varastaa sieltä jotain.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
5/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pakkomielle.Huumeorjat varastaa huumeisiin toiset taas vihaa muita niin paljon. Mitään joku kauppias ole sulle tehnyt että menet sen kauppaan varastaan sen tavaroita joista myyjät saa palkan ja siivoojat et oo viisas.Jotkut tulee ulkomailta Suomeen pelkästään varastamaan vihaamaan. Älytöntä vihaa.Myös vaatteita varastetaan ja kodinkoneita autoja ja kenkiä myös huonekaluja. Suutarilassa tai hiekkaharjussa saatat istahtaa varastetulla sohvalla tai Espoossa . Tikkurilassa myös Korsossa. Ettei tajuta yhtään mitä tehdään.

Vierailija
6/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ihan sellaistakin miettisin, että miten voit olla tällaisen ihmisen ystävä?

Itse en pystyisi. En ainakaan haluaisi kutsua kotiini, koska pelkäisin, että hän varastaa sieltä jotain.

Hyvä huomio, en edes ajatellut sitä noin. Eli olemme jonkinlaisia kavereita, mutta en ainakaan juuri nyt sanoisi häntä ystäväksi. Olen ottanut häneen vähän etäisyyttä.

Mutta emme myöskään harrasta kyläilyjä. Olemme joskus käyneet yhteislenkeillä. Mutta viimeiset pari vuotta ollaan vain lähinnä oltu yhteydessä puhelimitse. Nyt ei oikein kiinnosta enää sekään, kun luonne ei hänellä tosiaan ole mitä parhain.

Mutta tuo ilmiö on jäänyt vaivaamaan. Haluaisin sitä googlettaa, mutta en ihan tiedä millä sanoilla googlettaisin. Ajattelin, että täältä voisin saada mahdollisimman tarkkoja vinkkejä. Sitä siis oikeasti kysyn.

Ap

Vierailija
7/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nää on näitä menee vihaa täynnä ravintolaan syö kaikkea mikä irtoaa eikä maksa mitään. Menee kauppaan ottaa paketteja hyllystä tunkee reppuun ja poistuu maksamatta.

Vierailija
8/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Korsossa huumeita ja varastettua Keravalla ??? Pitäisikö palautella ja korvata ??!!!! Tehkää siis parannus ja kääntykää.

Vierailija
9/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siion SRK huumeporukka varastelee myös . Naamat on tuttuja ostarilla.

Vierailija
10/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymälävarkaudet ei ole tässä nyt se pointti. Voisi olla vaikka taipumus ajaa ylinopeutta. Mutta jos siitä mainitsee, niin toinen menee ihan paniikkiin ja myöhemmin syyttää, että kun sinä silloin sanoit siitä ylinopeudesta, niin minulle tuli niin paha mieli, että et saisi minulle sanoa sellaista. Ja yhtäkkiä minä olenkin se pahis, kun sanoin ylinopeudesta. Ja hänen holtittomalla ajokäyttäytymisellään ei ole mitään merkitystä.

Ap

Vierailija
11/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta kleptomania.

Vierailija
12/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaako hän siis tarpeeseen? Että ei ole rahaa ostaa ruokaa niin hän varastaa kaupasta ruokaa koska on nälkä.  Vai varastaako huvikseen tai pakkomielteisesti?

Ainakin kleptomania on ihan diagnoosi joillakin kun on pakonomainen tarve varastaa. 

Mulla yksi entinen tuttava varasti ruokaa, jotta sai ruokittua lapsensa kun rahat meni huumeisiin. Toinen tuttava varasteli ihan jännityksen vuoksi ja piti sitä vain hupina. 

Vierailija
13/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta kleptomania.

Mutta miksi se kleptomaniaa harrastava alkaa syyttää sitä, joka huomauttaa hänelle, että parempiakin harrastuksia olisi? Mikä sen ilmiön nimi on?

Vierailija
14/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös kaveri joka varastelee, mutta "vaan isoista pahoista ketjukaupoista". Samoin käyttää huumeita mutta "vaan kannabista säännöllisesti" ja kannabikseen on koukussa "mutta vaan henkisesti koska on ollut stressiä", eikä tämä koukussa olo ole ongelma "paitsi kun siihen menee paljon rahaa jota mulla ei oo". Ja kaikki on loppujen lopuksi Kelan ja kapitalismin syytä. Tosi surullista seurata vierestä.

Vierailija
15/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta kleptomania.

Mutta miksi se kleptomaniaa harrastava alkaa syyttää sitä, joka huomauttaa hänelle, että parempiakin harrastuksia olisi? Mikä sen ilmiön nimi on?

Se on narsistinen defenssi ja manipulaatio (syyllisyyden herättäminen, uhriutuminen).

Vierailija
16/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kunhan et lähde shoppailuseuraksi, niin ongelma ei ole sinun. Tulee jäämään kiinni.

Vierailija
17/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu, et tule mitään vastausta löytämään "ilmiöstä", ainoa ilmiö tässä on sinun neuroottinen suhtautumisesi johonkin ihme sivuseikkaan tuossa asiassa.

Vierailija
18/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kunhan et lähde shoppailuseuraksi, niin ongelma ei ole sinun. Tulee jäämään kiinni.

Minua nimenomaan kiinnostaa se osuus ongelmasta, joka liittyy minuun. Eli kun minua syytetään siitä, että huomautan lakien noudattamisesta, niin se tuskin on yhtä paha juttu kuin se varsinainen lakien rikkominen. Ja ymmärrän, että lainrikkojassa sanomistilanne herättää sellaisen reaktion. Kyselen vain, että mikä sen reaktion nimi on?

Ap

Vierailija
19/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama "ilmiö" jos kehotat ylipainoista ystävääsi tilaamaan ennemmin salaattia kun ei ole järkevää ylensyödä, ja sitten yrität kehitellä hänelle jotain diagnoosia

Vierailija
20/31 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän