Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet tehnyt massiivisen tavarantyhjennyksen kotonanne, miten käytännössä toteutit sen?

Vierailija
16.05.2021 |

Kuinka kauan meni aikaa, kuluiko rahaa ja kuinka paljon? Yksin, yhdessä? Käytännön vinkkejä (omakotitalon) tyhjennykseen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin mustan jätesäkin ja mätin sinne kaiken mikä ärsytti. Ja sitten otin seuraavan. Ja seuraavan. Ei ollut vaikeaa, aamupäivä meni.

Ei ole aikaa ja jaksamista kirpparisäätöihin. Tärkeämpi saada mukava koti kuin tehdä kaikki viimeisen päälle "järkevästi".

Vierailija
2/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,muutin isommasta pienempään. Tiesin että on kuukausi aikaa. Aloitin helpoimmasta. Luetteloin mitä otan mukaani. Ihan selkeä lista. Sitten kaikki muut,mitkä menee piharoskikseen, paperinkeräykseen jne. Jos on myytäviä...divariin,kirppismyyjälle halavalla jne.

Sitten tilasin muuttopäiväksi auton,joka toimitti kaikki yhdessä huoneessa olevat tavarat jäteasemalle.

Se oli aika hintavaa mutta kun mulla ei ollut autoa.

Itse muuttaminen kun ei maksanut  kuin pari pizzaa ja muutaman kaljan,kun muutin ihan lähelle.

Ja raakalla kädellä! Älä sääli, kyllä tämän joku ottaa" Ei ota,ei edes ilmaiseksi. Kaveri tyhjensi kuolinpesän samalla lailla,laittoi faceen ilmoituksia että saa tulla hakemaan...eipä juuri tullut.

Voithan kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin mustan jätesäkin ja mätin sinne kaiken mikä ärsytti. Ja sitten otin seuraavan. Ja seuraavan. Ei ollut vaikeaa, aamupäivä meni.

Ei ole aikaa ja jaksamista kirpparisäätöihin. Tärkeämpi saada mukava koti kuin tehdä kaikki viimeisen päälle "järkevästi".

No minne veit ne tavarat?

Vierailija
4/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni n. kolme  päivää ( ja muutama isomman tavaran nouto peräkärryllä ja pienemmällä porukalla)

Meitä oli viisi henkilöä ja lisäksi vielä neljä muuta tilapäisapuna. Tämä onkin se paras vinkkini, mahdollisimman paljon  ( hyvää ) porukkaa apuvoimaksi. 

Pihalla oli roskalava, yksi mukana olijoista oli innokas kirpputori-ihminen ja tiesi mitä kannattaa myyntiin viedä ja millä on rahallista arvoa. Annoimme suurimman osan hänen myytäväkseen. 

Pihalle oli tilattu roskalava ( se on melkoisen hintava , mutta koimme hyväksi).  

Vierailija
5/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutto suunnitelmissa vuoden-parin päästä kun viimeinenkin lapsi lentää pesästä ja aloitin jo viime kesänä tuon raivausprojektin esim. keittokirjoista (joita olen kerännyt): Selaan läpi, nappaan mielenkiintoisista ohjeista kuvan talteen pilveen ja sitten kirja lähtee kirjaston poistohyllyyn. Käyttöön kelpaamattomat vaatteet UFF:iin ja roskikseen rikkinäiset, pikkarit jne. Tätä teen aina pikku hiljaa ja juuri tänään ajattelin käydä seuraavaksi keittiön lääkekaapin kimppuun. Hylly kerrallaan, siitä se lähtee!

Vierailija
6/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme pari vuotta sitten 240m2 :stä puolta pienempään taloon.

Roskiin meni pari-kolme jätesäkillistä, Venäjälle 4 säkillistä vaatteita ja liinavaatteita, astioita yms käyttötavaraa annoin 3 farmarin perää yhdelle rouvalle kirppikselle vietäväksi, Kierrätyskeskus haki yhden autokuormallisen ja myimme paljon huonekaluja ja lahjoitimme kirjoja 15 banaanilaatikollista. 

Nyt on vain ne mitä todella tarvitaan eikä uutta osteta ellei vanha lähde kiertoon samantien. Kirjoja jäi kuitenkin n 400 joista emme halunneet luopua

Vierailija
7/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan sillä, että kaikki tavarat joita ei käytetä listataan ja seuraavaksi ne siirretään pihalle. Kun se homma on valmis tilataan siirtolava ja siirretään ne tavarat siihen (kannattaa tilata määrää vastaavan kokoinen lava). Aikaa kuluu sen verran, mitä se homma kestää ja se on tapauskohtainen. Lavan vuokra ja kuljetus on kulut, ja ne kannattaa kysyä paikalliselta alan yritykseltä. Hinnat vaihtelee joka tapauksessa matkojen pituuden mukaan ja lisäksi tulee kaatopaikkamaksu.

Vierailija
8/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minne veit ne tavarat?

Roskikseen vein, mutta en tietenkään montaa säkkiä kerrallaan. Huonekaluja ei tarvinnut viedä, mutta aiemmin olen vienyt kaatopaikalle tai meilläpäin on kierrätyskeskus joka myös hakee ehjiä huonekaluja ilmaiseksi.

Vierailija
9/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kirpputorit tms. osto- ja myyntiliikkeet ostavat kuolinpesiä ja muuttoylijäämiä. Vähän tavaran laadusta riippuen, siis. Jos on pelkkää rikkinäistä roskaa, niin siirtolava pihaan ja hihat heilumaan.

Vierailija
10/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin konmari-metodia. Suurimman osan tavaroista (jotka eivät olleet roskiskuntoisia) vein kierrätyskeskukseen tai lahjoitin ihmisille, vain arvokkaimmat jutut myin (halvalla). Aikaa meni kuukausi ja elämä helpottui, kaikelle on nyt paikka eikä mikään ole hukassa. Oikeastaan säästyykin rahaa, kun minkään kadoksissa olevan tilalle ei tarvitse ostaa uutta. Tästä taloudesta löytyi mm. kolmet kynsisakset..

Vierailija
11/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudatin konmari-metodia. Suurimman osan tavaroista (jotka eivät olleet roskiskuntoisia) vein kierrätyskeskukseen tai lahjoitin ihmisille, vain arvokkaimmat jutut myin (halvalla). Aikaa meni kuukausi ja elämä helpottui, kaikelle on nyt paikka eikä mikään ole hukassa. Oikeastaan säästyykin rahaa, kun minkään kadoksissa olevan tilalle ei tarvitse ostaa uutta. Tästä taloudesta löytyi mm. kolmet kynsisakset..

Kynsisakset on vakava tila-ahmatti.

Vierailija
12/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilasta ollut kyse vaan siitä, että olen kahdesti hukannut kynsisakset niin pahasti kaiken rojun sekaan, että olen joutunut ostamaan uusia.

Vierailija
13/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilasta ollut kyse vaan siitä, että olen kahdesti hukannut kynsisakset niin pahasti kaiken rojun sekaan, että olen joutunut ostamaan uusia.

Sotkun ylläpitäminen on yllättävän kallista tästäkin näkökulmasta. Puhumattakaan sen vaatimasta tilasta ja niiden kustannuksista tai jopa maksullisista varastotiloista.

Vierailija
14/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellistä muuttoa ennen heitin tietysti ensin ”roskat” pois lajiteltuina. Tekstiilikeräystä ei täällä vielä ollut, ja sitä jätettä oli paljon. Pelastusarmeijasta tultiin pakulla hakemaan vaate-, keittiö- ja pientavaraa, kodinkoneetkin kelpasivat. En tiedä onko tuohon enää mahdollisuutta. Muuttopäivänä osa kalusteista jätettiin vanhaan asuntoon. Tilasin noudon kierrätyskeskukselta ja sieltä käytiin hakemassa kämppä tyhjäksi. Olin tietysti itse paikalla ja tein samalla poismuuttosiivouksen. Kustannus oli joitakin kymppejä, sängystä ja huonokuntoisesta kirjahyllystä joutui esimerkiksi maksamaan erikseen. Hävitettävää oli paljon, sillä tähän muuttaessa hankin vasta ensimmäisen ”oman” sisustuksen.

Vierailija
15/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin ympärilleni ja tajusin, että täällä ei ole minulle mitään ylimääräistä. Kaikelle on paikkansa, vaikka tavaraa monen mielestä on röykkiöittäin (kaapeissa, ei tuoleilla ja sohvilla). Olen niitä, joiden mielestä ikkunanpesussa 2erilaista lastaa on käteviä tai siivouksessa erivärisillä liinoilla on erilainen tarkoitus jne.

Vierailija
16/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin ympärilleni ja tajusin, että täällä ei ole minulle mitään ylimääräistä. Kaikelle on paikkansa, vaikka tavaraa monen mielestä on röykkiöittäin (kaapeissa, ei tuoleilla ja sohvilla). Olen niitä, joiden mielestä ikkunanpesussa 2erilaista lastaa on käteviä tai siivouksessa erivärisillä liinoilla on erilainen tarkoitus jne.

Jos kävisit kaikki tavarat läpi kategorioittain niin toteaisit olleesi väärässä.

Vierailija
17/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein hitaalla kaavalla. Ajan mittaan katsoin samat tavarat yhteen paikkaan ja heitin heti itsestään selvät pois. Kausijutuissa katsoin joka kerta uudestaan ja kolmannella kerralla voisi sanoa jo että ylimääräiset oli poissa ja vain ne mitkä halusin pitää oli siinä. Sama toimi niin maljakoissa kuin vaatteissa. Se kun ne näkee kaikki yhdessä niin helpottaa paljon.

Hirveän vähän oli mitään myytävää. Hirveän monessa tavarassa oli jokin ”vika” ja vaikkei käyttöä haittaisi niin mietin osataisinko itse kirpparilta tämän tuosta viasta huolimatta. Joten suurin osa meni ihan roskiin.

Iso osa astioista, koriste-esineistä ja sen semmoisista meni sukulaisille. Kasasin kaikki yhteen kohtaan ja lähetin kuvan monelle että tästä saa jos haluaa, kaikki meni.

Eli hetkessä ei tavara karsiutunut vaan ajatuksen kanssa ja näin ei tullut edes huteja. Olen jatkanut tätä siitä asti, jokaisen kausitavaran katson läpi kun ne on aika ottaa esille tai laittaa pois. Ja jos osatan jotain uutta, joku entinen lähtee.

Nykyään säästyy paljon rahaa kun ennakoin ja laitan ylös tarpeista. Esim kausivalot laitoin lokakuussa ja samalla huomasin että kestävät just ja just tämän talven, joku valo oli jo pimeä. Ostin alesta joulun jälkeen uudet ja heitin raivatessa vanhat roskiin. Ja äskettäin löysin vielä alesta pojalle talvitakin ensi talveksi.

Se ettei tavaraa ole kuin tarpeeseen helpottaa hirveästi huomaamaan uusimisen tarpeen ja niitä osaa sitten alennuksista bongailla.

Vierailija
18/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolisolla on selvästi osteluhimoa ja hän saattaa ostaa jonkun tavaran tuplakappaleen, koska se on jotenkin uudenlainen, tai muuten vaan, kun tekee mieli ostaa.

Sitten on monet kynsisakset, juustohöylät ja muut höylät, ylimääräisiä lakanoita jne.

Niin ärsyttävää!

Vierailija
19/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa muuten hauskoja videoita tavarantyhjennyksestä. Yksi jenkkipariskunta asui parhaimmillaan 1900 neliön asunnossa ja vaimo sanoi, että joka paikka oli täynnä tavaraa. Myöhemmin luopuivat lähes kaikesta tavarasta. Olivat kyllä muuttaneet siinä vaiheessa jo pienempään asuntoonkin, mutta videon perusteella tuokin asunto oli tosi suuri suomalaisen mittapuun mukaan. Ei siellä enää ollut tavaraa juuri ollenkaan jäljellä. Perheen lapsilla oli pieni alue, jossa oli leegoja ja jotain leluja, mutta ei kovin paljon. Vaimo oli luopunut vaatteistaankin lähes täysin. Nuo oli selvästi jotain melko varakasta porukkaa.

Vierailija
20/23 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun joku esine alkoi ärsyttää ('tuokin peitto on niin rasittava taitella/en ikinä pitänyt noista lasinalusista/onpa rumat lakanat') niin mätin sen suoraan jätesäkkiin, ja näiden lisäksi kävin kaikki sälälaatikot ja varastot läpi samalla fiiliksellä. Kaikki esineet lähti joista oli huonoja viboja, esim. karsealla laskettelureissulla päälläni olleet vaatteet, epäonnistuneet sisustusyritelmät, halvalla ostetut mutta aina ärsyttäneet esineet, eksistä muistuttaneet vaatteet jne. Nämä lähti kierrätykseen, kirpparille, vaatekeräykseen tai ihan vaan ronskisti roskiin.

Taisin aloittaa prosessin joku vuosi sitten, ja sykli oli noin kerran kuukaudessa. Koronan takia en ole käynyt kaupoissa niin tavaraa ei ole tullut lisääkään. Kodista on tullut jotenkin selkeä ja täällä on vain esineitä joista pidän. Ihmeen kaupalla en edes muista mitä kaikkea tuli mätettyä pois. Tyhjennykseen ei kulunut rahaa vaan pikemminkin minulle maksettiin esineistä jotka myin pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi