Opamox ja pysyvä lääkehoito
Mitä tuo tarkoittaa? Onko se niin, että syön lopun ikääni tuota lääkettä?
Kommentit (36)
15mg helpottaa nukahtamista. Tabletti tunti ennen sänkyyn menoa lyhentää 2h pyörimisen 10minuuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä puhun, olen käyttänyt ko. lääkkeitä paljon. Näköjään käypä hoito lukee nykyään 2-4 viikkoa (eli yli 2vko kuitenkin), mutta sielläkin on mainintoja pidemmästä käytöstä. Sen sijaan Valvira:
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/laake…
Tämän vuoksi bentsodiatsepiinihoidon tai unilääkityksen pitäisi olla mahdollisimman lyhytkestoista ja kestää pääsääntöisesti korkeintaan 4 -12 viikkoa.
Lisäksi paljon kansainvälisiä tutkimuksia joissa yleensä tuo 3kk maksimiaika minkä terapeuttinen hyöty ohittaa haitat.
Oletko tyhmä vai kuinka monta kertaa sinulle pitää kertoa ettet ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Jatka vaan goolailuasi käypä hoidon- ja Valviran sivuilla ja esitä niiden kertomaa omana kokemuspohjaisena tietonasi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tarvii noita lääkkeitä låhes päivittäin esim. ahdistukseen, että pystyvät vaikkapa käymään töissä. Jos se auttaa eikä annostukset kasva, niin mitä haittaa siitä silloin on. Ainut vaihtoehto kun voi olla sairausloma ja useimmat kyitenkin haluaisivat pysyä työelämässä.
Sitä haittaa, että aiheuttavat melkoisesti häiriöitä kognitiivisiin toimintoihin jopa terapeuttisilla annoksilla. Jopa pysyvää muistin heikkenemistä.
Ja tuo on aika iso "jos" ettei annokset kasva. Yleensä ne tuppaa kasvamaan tai lääkkeen vaste heikkenee, ja sivuvaikutukset korostuu. Aiheuttavat pitkäaikaisessa käytössä enemmän ahdistusta kuin lievittävät.
On toki ilmeisesti joitain poikkeustapauksia joille pitkäaikaisessa käytössä on hyötyä, mut ylivoimaisella enemmistöllä noista on pitkään käytettynä todella paljon haittaa.
Lyhytaikaisessa käytössä voivat toki auttaa kestämään vaikean jakson yli - elämän kriisi esim raskas ero tai läheisen menetys on sellainen, että aika parantaa haavat ja tuo antaa ihmiselle aikaa että pysyy toimintakyky. Tai sitten auttaa sen aikaa, että hoitaa muulla tavoin esim unettomuuden tai ahdistuksen juurisyitä.
Ihan hyvä kuulla, ettei nuo rauhoittavat ole ihan sellainen mörkö, kuin aina sanotaan. Hyvä, että niitä saa sillon, kun se tarve on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä puhun, olen käyttänyt ko. lääkkeitä paljon. Näköjään käypä hoito lukee nykyään 2-4 viikkoa (eli yli 2vko kuitenkin), mutta sielläkin on mainintoja pidemmästä käytöstä. Sen sijaan Valvira:
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/laake…
Tämän vuoksi bentsodiatsepiinihoidon tai unilääkityksen pitäisi olla mahdollisimman lyhytkestoista ja kestää pääsääntöisesti korkeintaan 4 -12 viikkoa.
Lisäksi paljon kansainvälisiä tutkimuksia joissa yleensä tuo 3kk maksimiaika minkä terapeuttinen hyöty ohittaa haitat.
Oletko tyhmä vai kuinka monta kertaa sinulle pitää kertoa ettet ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Jatka vaan goolailuasi käypä hoidon- ja Valviran sivuilla ja esitä niiden kertomaa omana kokemuspohjaisena tietonasi.
Todella vakuuttavaa trollausta kun argumentit ovat "mene pois hölmö et tiedä näistä mitään".
Tiedän kyllä näistä paljon enemmän kuin haluaisin oman kokemuksen kautta. En kuitenkaan ole edes tuonut mitään omaa kokemuspohjaista tietoa esiin enkä esittänytkään mitään muuta kuin yleiset suositukset, koska ne ovat olemassa syystä ja perustuvat tutkittuun tietoon.
Omakohtaista kokemusta on sekä unettomuuden että ahdistuksen/paniikin hoidosta. Käytössä ollut unettomuuteen Tenox, Insomin sekä Imovane ja Stella (eivät puhtaasti bentsoja mutta hyvin samankaltaisia). Ahdistukseen Xanor, Rivatril, Diapam, Opamox, Temesta (ulkomailla).
Mutta oletko itse tyhmä kun et sen vakuuttavampaa argumenttia keksinyt, kun "mene pois tyhmä"?
Minulla on ollut tätä jo vuosia ahdistuksen ja tuskaisuuden hoitoon. Elämäni ei olisi elämisen arvoista ilman lääkitystä. Minullakin tämä on pysyvä ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan aiheuttaa riippuvuutta yli 2 viikon käytön jälkeen. Itselläni lääkäri oli tosi tiukka sen suhteen, että yli 2 viikkoa ei saa käyttää ahdistukseen.
Yleiset suositukset ovat että ahdistukseen Max 2-3kk, voi tuota yli 2 viikkoa syödä ihan käypä hoidonkin mukaan. Unettomuuteen Max pari kolme viikkoa. Mutta yli 2 viikon päivittäisessä käytössä tuohon syntyy riippuvuus ja on lopetettava asteittain tiputtamalla, muuten tulee vieroitusoireita
Minä olen käyttänyt unettomuuteen nyt puolitoista vuotta. Jos joka tapauksessa on jatkuva tarve unilääkkeelle niin parempi minusta olla riippuvainen Opamoxista kuin esim. neurolepteistä tai mirtatsapiinista.
Huumeaddiktina voin sanoa et ihan yllättävän maltillisilla annoksilla päivittäin käytettynä toi riippuvuus on helposti kovien huumeiden luokkaa. Opamox toki miedoin bentsoista, mut silti. Salakavala ku mikä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan aiheuttaa riippuvuutta yli 2 viikon käytön jälkeen. Itselläni lääkäri oli tosi tiukka sen suhteen, että yli 2 viikkoa ei saa käyttää ahdistukseen.
Yleiset suositukset ovat että ahdistukseen Max 2-3kk, voi tuota yli 2 viikkoa syödä ihan käypä hoidonkin mukaan. Unettomuuteen Max pari kolme viikkoa. Mutta yli 2 viikon päivittäisessä käytössä tuohon syntyy riippuvuus ja on lopetettava asteittain tiputtamalla, muuten tulee vieroitusoireita
Minä olen käyttänyt unettomuuteen nyt puolitoista vuotta. Jos joka tapauksessa on jatkuva tarve unilääkkeelle niin parempi minusta olla riippuvainen Opamoxista kuin esim. neurolepteistä tai mirtatsapiinista.
Huutista, parempi olla riippuvainen bentsoista ku mirtatsapiinista!
Neurolepteistä samaa mieltä jos ei ole muuta mielenterveyden häikkää, ihan liian usein määrätään Suomessa pelkkään nukkumiseen. Mut kyl toi on paljon pahempi koukku mitä joku mirtatsapiini jos ajattelee ihan sitä riippuvuutta itseään, ja aineen haittoja.
Toki jollekin voi olla kynnyskysymys että mikä tahansa lääke joka voi aiheuttaa painonnousua on ehdoton ei. Suosittelen silti esim Ataraxia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutista, parempi olla riippuvainen bentsoista ku mirtatsapiinista!
Neurolepteistä samaa mieltä jos ei ole muuta mielenterveyden häikkää, ihan liian usein määrätään Suomessa pelkkään nukkumiseen. Mut kyl toi on paljon pahempi koukku mitä joku mirtatsapiini jos ajattelee ihan sitä riippuvuutta itseään, ja aineen haittoja.
Toki jollekin voi olla kynnyskysymys että mikä tahansa lääke joka voi aiheuttaa painonnousua on ehdoton ei. Suosittelen silti esim Ataraxia.
Mirtatsapiini on aiheuttanut itselläni selvästi pahempia haittavaikutuksia. Myös pysyviä ("roskaa" näkökentässä).
Jokainen osaa googletella Valviran- ja käypähoidon sivut, ja usea psyykenlääke vaikuttaa jokaisella ihmisellä eritavalla. Bentsot eivät tee poikkeusta. Ei niistä teho lähde, vain päihdyttävä vaikutus eli sivuvaikutukset poistuvat.
Vieroitusoireita ei hoitoannoksilla pitäisi tulla, paitsi psyykkiset kun aivot totuttelevat ottamaan elämän tarjoamat ärsykkeet vastaan ilman lääkkeen tuomaa turrutusta.
Niin tai näin, Opamox on turvallinen pienillä annoksilla, lyhytvaikutteinen joten ei seuraavan aamun/päivän tokkuraa kuten Diapamista tai Temestasta.
Ei tietenkään kaikki lääkkeet kaikille sovi, ihmiset on yksilöitä. Tutkimuksissa ollaan kuitenkin havaittu ettei pitkäaikaiskäytössä bentsoista ole terapeuttista hyötyä unettomuuden hoidossa juurikin voimakkaan toleranssin nousun takia. Jos joku syö päivittäin nukahtamiseen aina samalla annoksella niin se nukkuu siitä lääkkeestä huolimatta tai osittain placebolla. Hypnoottisiin vaikutuksiin nousee toleranssi kaikista nopeiten; ahdistuksen poistaviin vaikutuksiin paljon hitaammin. Niiden osalta tutkimukset ovat varauksellisia, että yksittäistapauksissa terapeuttinen hyöty voi säilyä pitkäaikaiskäytössä.
Unettomuuden hoidossa näin ei ole. Samaa annosta jatkuvasti syövä potilas nukkuu yhtä hyvin tai huonosti kuin nukkuisi, jos hänen lääkkeensä vaihdettaisiin sokeriin ja odotettaisiin kunnes vieroitusoireet laantuvat (eli siinä välissä nukkuisi ehkä pari viikkoa tai kuukauden huonommin). Kun viekkarit menisivät ohi ihminen nukkuisi samalla tavalla ilmankin sitä lääkeainetta.
Tuohon sietokyvyn nousuun on melko mekaaninen, johdonmukainen GABA-reseptoreiden vaimennussäätelyyn liittyvä mekanismi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen osaa googletella Valviran- ja käypähoidon sivut, ja usea psyykenlääke vaikuttaa jokaisella ihmisellä eritavalla. Bentsot eivät tee poikkeusta. Ei niistä teho lähde, vain päihdyttävä vaikutus eli sivuvaikutukset poistuvat.
Vieroitusoireita ei hoitoannoksilla pitäisi tulla, paitsi psyykkiset kun aivot totuttelevat ottamaan elämän tarjoamat ärsykkeet vastaan ilman lääkkeen tuomaa turrutusta.
Niin tai näin, Opamox on turvallinen pienillä annoksilla, lyhytvaikutteinen joten ei seuraavan aamun/päivän tokkuraa kuten Diapamista tai Temestasta.
Totta kai yksilöllisiä eroja on, mutta ihan turha selittää etteikö niistä teho lähtisi. On aika turhaa erotella bentsojen sivuvaikutuksia varsinaisista vaikutuksista, kun ne mitkä ovat jollekin sivuvaikutuksia ovat toiselle juuri niitä haluttuja vaikutuksia. Väsymys/tokkuraisuus on päiväseltään ahdistukseen syövälle sivuvaikutus, unilääkkeenä ottavalle se haluttu vaikutus. Ahdistuksen väheneminen on se sama vaikutus, mitä väärinkäyttäjä siltä haluaa. Toleranssin kasvu ja hoitovasteen heikkeneminen ovat todellisia ja todistettuja asioita, ja tämä on toistettu useissa tutkimuksissa.
Vieroitusoireiden ilmeneminen hoitoannoksilla on varsin yleistä ja yli kuukauden hoitoon kuuluu juuri sen takia asteittainen lopettaminen. Aivot tottuvat tiettyyn määrään lääkettä ja sen saannin loppuessa alkavat kyllä reagoida, kun ulkoista GABA-agonistia ei enää tulekaan, mutta siihen tottuneena aivojen oma luontainen rauhoittava välittäjäainetoiminta on säädelty vaimeammaksi.
Itselleni ei ole koskaan tullut Temestasta tai Diapamista hoitoannoksilla aamutokkuraa; ovat pidempivaikutteisia kyllä kuin Opamox, mutteivät ainakaan minulla kanna normaalien 8h yöunien yli niin että selvästi tuntuisi. Isompi annos sitten kyllä. Diapamin pitkästä puoliintumisajasta huolimatta sitäkin annostellaan yleensä useammin kuin kerran vuorokaudessa, koska 6-8h jälkeen kehossa vaikuttavat pääosin todella paljon miedommat aktiiviset metaboliitit. Se toimii ikään kuin 10% teholla todella pitkään, mutta täysillä muutaman tunnin.
kuvastaa hyvin psyykkistä koukkua että sanoi lääkärit, tutkimukset ja suositukset mitä tahansa, ni jengi on et "joo joo mut MÄ oon poikkeus, kaikki vaikuttaa yksilöllisesti, tarviin näitä vuodesta toiseen joka päivä mut mitään viekkareita ei oo tullu, tehoki säilynyt, älkää viekö mun lääkkeitä!!!"
Addiktin puhetta :D jostain syystä kaikki av-äitylit on just niitä helwetin harvinaisia poikkeuksia siihen miten noi kyseiset lääkkeet toimii about kaikil
Vierailija kirjoitti:
kuvastaa hyvin psyykkistä koukkua että sanoi lääkärit, tutkimukset ja suositukset mitä tahansa, ni jengi on et "joo joo mut MÄ oon poikkeus, kaikki vaikuttaa yksilöllisesti, tarviin näitä vuodesta toiseen joka päivä mut mitään viekkareita ei oo tullu, tehoki säilynyt, älkää viekö mun lääkkeitä!!!"
Addiktin puhetta :D jostain syystä kaikki av-äitylit on just niitä helwetin harvinaisia poikkeuksia siihen miten noi kyseiset lääkkeet toimii about kaikil
No mitä ihmeen väliä niillä tutkimuksilla on, jos omalla kohdalla tilanne oikeasti on toisin. Kai sen nyt itse huomaa, onko teho säilynyt vai ei ja myös sen, tuleeko mitään vieroitusoireita, kun pitää vaikka viikon taukoa.
Sitä paitsi jatkuvassa käytössäkin usein ohjeena on taukopäivät esim. viikonloppuisin/vapaapäivinä. Näin ehkäistään riippuvuuden syntyminen.
En muutenkaan ymmärrä tätä keskustelun sävyä, mikä liian usein liittyy rauhoittaviin lääkkeisiin. Itse en ole koskaan tarvinnut rauhoittavia ahdistukseen, mutta kun on nähnyt vierestä miten ihminen voi olla ahdistuksesta ja tuskaisuudesta suunnilleen solmussa, niin ei tulisi mieleenkään alkaa jeesustella, että 2 viikkoa rauhoittavien käyttöä tuli nyt täyteen, nyt pärjäät ihan vaan meditaatiolla ja hengitysharjoituksilla. Tai teet vaikka itsarin, mutta rauhoittavia et saa, tutkimukset sanoo niin.
Jotkut tarvii noita lääkkeitä låhes päivittäin esim. ahdistukseen, että pystyvät vaikkapa käymään töissä. Jos se auttaa eikä annostukset kasva, niin mitä haittaa siitä silloin on. Ainut vaihtoehto kun voi olla sairausloma ja useimmat kyitenkin haluaisivat pysyä työelämässä.