Miksi asut omakotitalossa jos et hoida pihaasi?
Jos ei puutarhanhoito kiinnosta, niin miksi et muuta esim. kerrostaloon?
Kommentit (71)
Koska ok-talossa saa itse päättää kaikesta ja elää niin kuin tahtoo. Ei ole naapureita, eikä sääntöjä. Pihamme on ihana, siellä on vanhoja hedelmäpuita ja marjapensaita. Piha on talon edellisten omistajien maisemoima. Meitä se ei kuitenkaan oikein kiinnosta. Nurmikko ajetaan viikoittain kasvukaudesta ja muutaman vuoden välein puskat leikataan. Piha on pysynyt kauniina noin vähällä hoidolla jo kohta 15 vuotta.
Ei jaksa mitään hyvän ensivaikutelman ylläpitämistä; älyttömän muovista ja sielutonta määkimistä.
Tykkään luonnonmukaisesta pihasta. Se varmaan sinun silmääsi näyttää hoitamattomalta. Mutta en halua mitään nurmiaukeaa tai kivikkoon istutettua tuija-aitaa.
Jos häirittee nii Miks tuut kattoo? Pysy kotona ihastelemassa omaa pihaa nii on kaikilla parempi mieli.
Seinänaapuri harvoin valittaa ...
Ehkä on niitäkin, joita ei huvita hoitaa puutarhaa ja jotka eivät halua muuttaa kerrostaloon asumaan. Vähän niin kuin kaksi piirrettä samassa henkilössä.
On muitakin, monia syitä, joita en tässä ala sen koommin luettelemaan.
Ite asun pienkerrostalossa. En tiedä, millainen piha itellä olisi, jos omakotitalossa asuisin. Ehkä siinä olisi nurmikko, jota robottiruohonleikuri siistisi. Omenapuuta, marjapensasta, värikkäitä kukkia, joku patsas, lampi. Siis jos talo ja piha eivät olisi ihan sieltä pienimmästä päästä.
Aika usein kyseessä on vanha ihminen, joka ei enää jaksa, ei välttämättä edes ole paikalla, vaan voi olla sairaalassa. Eikä huolehtivia läheisiä ole, eikä varaa tai halua ostaa palveluja.
Tontin voi valita, jos haluaa helpon pihan.
Meillä pelkkää kalliota ja havukasveja ja jotan maanpeittokasveja. Ei tarvi hoitaa mitään.
Lumityötkin lähes aina pystyy ajamaan autolla litteäksi vain 5m auratulle tielle autokatoksesta.
Pari kertaa talvessa tullut niin paljon, että tarvitsee tehdä mitään.
Oma valinta.
Hahah, tiedän, että mun pihan "hoito" on monelle sitä hoitamattomuutta. Tykkään tällaisesta, on mun mielestä kaunista, ja luontokin tykkää. Ja itseasiassa meillä on ihan viimeisen päälle hoidettu oleskelualue, mutta se ei vain uteliaille ohikulkijoille näy. 😜
Nykyäänhän on oikein myynnissä näitä luonnokukkasiemeniä. Se on kivan näköistä, kun on niittymäinen alue missä kasvaa kissankelloa ja päivänkakkaraa. Harvoin nykyään enää näkee.
Vierailija kirjoitti:
Koska ok-talossa saa itse päättää kaikesta ja elää niin kuin tahtoo. Ei ole naapureita, eikä sääntöjä. Pihamme on ihana, siellä on vanhoja hedelmäpuita ja marjapensaita. Piha on talon edellisten omistajien maisemoima. Meitä se ei kuitenkaan oikein kiinnosta. Nurmikko ajetaan viikoittain kasvukaudesta ja muutaman vuoden välein puskat leikataan. Piha on pysynyt kauniina noin vähällä hoidolla jo kohta 15 vuotta.
Niinpä, piha voi olla yksinkertainen ja helppohoitoinen, silloin se on parhaimmillaan kun on juuri niin kuin omistaja itse haluaa ja jaksaa tehdä. En minäkään kovin innokas puutarhuri ole, siksi valitsin helppohoitoisia perennoja ja melko yksinkertaisen pihan, nautin kyllä pihalla olosta mutten esim kukkien hoidosta tai maan kaivelemisesta välitä kovin paljon. Ihailen kyllä thai-pariskunnan piha koska jaksavat kasvattaa piassaan vaikka mitä mutta ovat minua ahkerampia hoitamaan.
Kaupunki kyllä voisi vähän ehdottaa pihojen siistimistä ja talojen remontointia.
Ainakin tällä seudulla talot alkaa rapistua.
Toista se on esim Ahvenanmaalla jossa pihoista pidetään huolta ja talot on ihania.
Koska haluan päättää itse mitä teen omalla pihallani.
Pelastan pörriäistä.