Eläkeikää lähestyvä! Miten olet varautunut tulojen pienenemiseen?
Siinähän se kysymys tulikin. Minkä ikäisenä olet alkanut taloudellisesti varautua eläkkeelle jäämiseen? Oletko säästänyt jotain tietyssä iässä erääntyvää pottia (eläkevakuutus tai vastaava)? Vai kerännyt käteistä rahaa tilille? Paljonko? Tai jos suunnitelma perustuu vaikka osinko- tai sijoitusasuntotuloihin, niin paljonko olet laskenut että niitä tulisi? Vai onko ehkä niin, ettet ole sen kummemmin varautunut vaan uskot pärjääväsi ihan peruseläkkeellä?
Kommentit (28)
Luin vahingossa "miten olet varautunut talojen pienenemiseen".
Käteisen rahan kerääminen tilille nyt on varmasti hölmöin tapa varautua yhtään mihinkään.
1. Eläkkeelle jäädessa asunto vaihdetaan uuteen (ei remontteja seuraavaan 30 vuoteen), mutta vähän pienempään ja muuten edullisempaan. Velaton asuntoa, ei remonttikuluja sekä vanhasta ylijäävä säästöön.
2. Puskurirahastoa säästetty pidemmän aikaan. Tasaiset osinkotulot, ei paljoa, mutta kuitnekin.
3. Työ mahdollistaa asiantuntijatyön yms., keikka tulot eläkkkeen päälle.
4. Omilta vanhemmilta perintö tulossa,
Ja yleisemmin, elämä on juuri niin halpaa/ kallista kuin siitä tekee.
Sain omakotitaloni maksetuksi työelämävuosina, joten nyt on pienet asumiskulut, kun ei enää joudu lyhentämään lainaa. Olen saanut puutarhan sellaiseksi, että saan sieltä vuoden vihannekset, hedelmät ja marjat. Säästöä tämäkin. Marjastan ja sienestän myös.
Elämiskuluni ovat niin pienet, että kun eläkettä tulee käteen 1530 euroa siitä jää säästöön kuukaudessa 600-800 euroa ilman pihistelemistä.
Mitenkään erityisesti en siis varautunut, vaikka käteen tuleva rahamäärä pieneni eläkkeelle jäädessä.
Olen 51-vuotias ja aloin varautua eläkevuosiin sijoittamalla rahastoihin. Lisäksi hankimme sijoitusasunnon. Tarkoitus on muuttaa lähivuosina omakotitalosta edullisempaan ja pienempään kerrostaloasuntoon. Minulle on kyllä tulossa kohtuullinen eläke, jolla tulen toimeen ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51-vuotias ja aloin varautua eläkevuosiin sijoittamalla rahastoihin. Lisäksi hankimme sijoitusasunnon. Tarkoitus on muuttaa lähivuosina omakotitalosta edullisempaan ja pienempään kerrostaloasuntoon. Minulle on kyllä tulossa kohtuullinen eläke, jolla tulen toimeen ihan hyvin.
Eläkkeestäsi et tuu näkemään euroakaan kuten ei moni muukaan.
Muutetaan maalle johonkin halpaan rivitalokaksioon. Maksaa kolmanneksen nykyisen asunnon arvosta. Eikä nyt kulu kaikki tulot, joten eiköhän sitä vähemmälläkin pärjää.
Olen alkanut käymään lidlissä. Makaronit on halpoja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Vai niin. Mikäs profeetta sinä olet?
Muutettiin omakotitalosta pienempään uudehkoon kerrostaloasuntoon, lähelle palveluita. Auto laitettiin pois, kun ei ole enää pakollinen.
Suomen eläkesysteemi sortuu 10 vuoden sisällä joten alkakaa vaan säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöh, tää on legendaa jota ei tarttis enää jatkaa.
Mulla on seitsemän sijoitusasuntoa ja osakkeita yli 100 000. Tarkoitus pottia kasvattaa vielä ennen eläkeikää. Nyt asumme omakotitalossa jonka arvo on noin 700 000 ja lainaa jäljellä 250 000. Kun lapset muuttaa pois, muutetaan noin puolet halvempaan.
Pitämällä pakolliset kulut maltillisina ja sijoittamalla säästöjä.
Talosta maksettiin satatuhatta, remonttiin meni 50000 ja kuukauden asumiskulut on 240€. Eikä mun eläkekään tule mikään minimi olemaan.
Miksi pitäisi varautua? Maksaa lainansa pois ja elää sitä myöten, kun saa rahaa. En ymmärrä, että eläkkeestä pitäisi olla huolissaan ja sääliä eläkeläisiä, kun lapsiperheet puristaa töissä, maksaa lastensa kulut, pitää hyvässä lykyssä kahta autoa, maksaa asuntolainaa jne. Miten ihmeessä vanhana olisi tämän tiukemmilla?
Laskelma:
1. 2aik+2lasta, nettotulot 4700. Lasten elättäminen minimissään 1000 Euroa, enemmänkin, jos teinejä. Asuntolainaan ja autolainaan toinen tonni. Eli lasten pakollisten kulujen ja lainojen jälkeen jää 2700.
2. 2aik. eläkkeellä. Nämä samaiset. Eläkkeet yhteensä 3000 Euroa. Ei lapsia elätettävänä, ei lainoja
En millään lailla. Tuloni suurenevat reippaasti, kunhan eläke tulee. On pitkä työura takana ja asunto maksettu. Työkkäri päästi minut putoamaan työmarkkinatuelle pikkuista ennen 57 vee synttäreitä, joten se 57 - 63 -vuotiaiden pakkotyöllistämislaki ei koske minua. Ai että enkö ole hakenut töitä? No olenhan minä, mutta kun työnantajat eivät halua palkata tämän ikäisiä muuten kuin noita pakkotyöllistettäviä.
Tavoitteena on että olen maksanut asuntolainani täytettyäni 50 vuotta. Kertyneen eläkkeen varaan en paljoa laske — olen vasta 43-vuotias ja kertymä 500€..
Olen tällä hetkellä pois työelämästä, koska lapset vielä pieniä. Asuntolainaa olen saanut kuitenkin lyhennettyä erittäin kivasti. Jos kun/ palaan vielä työelämään, se olkoon kevytyrittäjyyttä tms.
Lasten muuttaessa pois kotoa meille riittää pienempikin kuin 100-neliöinen koti. Henk.koht. olen valmis asumaan myös Kehä III:n ulkopuolella ja kerrostaloasuntokin käy.
Olen vielä vajaan 2 vuotta työelämässä. Sinä aikana maksan pois remonttilainan ja verojen maksujärjestelyn. Erosin 3 vuotta sitten, ja siitä koitui tiettyjä kuluja.
Olen tutkinut tarkkaan, paljonko tulen saamaan eläkettä ja paljonko siitä menee veroa. Uskoisin pärjääväni. Tarvittaessa vaihdan kerrostalokolmioni halvempaan kaksioon.
Teen myös kuolinsiivousta, eli myyn kaiken tarpeettoman tavaran ja rahoilla lyhennän em. velkoja nopeammin.
Aloitin sijoittamiseen osakkeisiin ja rahastoihin 42-vuotiaana, kun sain asuntolainan maksettua. Nykyisin sijoituksiin menee palkasta tonni kuukaudessa, ja niitä on kertynyt tähän mennessä reilut 200 000 euroa (siis velattoman asunnon puolikkaan lisäksi). Muutaman vuoden (max 7) ajattelin vielä kerätä säästöjä ja sitten jäädä eläkkeelle osin sijoitusten turvin.
N55
Vierailija kirjoitti:
Mulla on seitsemän sijoitusasuntoa ja osakkeita yli 100 000. Tarkoitus pottia kasvattaa vielä ennen eläkeikää. Nyt asumme omakotitalossa jonka arvo on noin 700 000 ja lainaa jäljellä 250 000. Kun lapset muuttaa pois, muutetaan noin puolet halvempaan.
En laskisi sen varmaan, että omakotitalo menee tuohon hintaan.
Olen säästänyt osakkeisiin 30 vuotta. Nyt tulee jo osinkoja viisinumeroinen summa vuodessa.