Eläkeikää lähestyvä! Miten olet varautunut tulojen pienenemiseen?
Siinähän se kysymys tulikin. Minkä ikäisenä olet alkanut taloudellisesti varautua eläkkeelle jäämiseen? Oletko säästänyt jotain tietyssä iässä erääntyvää pottia (eläkevakuutus tai vastaava)? Vai kerännyt käteistä rahaa tilille? Paljonko? Tai jos suunnitelma perustuu vaikka osinko- tai sijoitusasuntotuloihin, niin paljonko olet laskenut että niitä tulisi? Vai onko ehkä niin, ettet ole sen kummemmin varautunut vaan uskot pärjääväsi ihan peruseläkkeellä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt osakkeisiin 30 vuotta. Nyt tulee jo osinkoja viisinumeroinen summa vuodessa.
Sama juttu, mutta vasta 20 vuotta. Olemme säästäneet monessa erilaisessa rahastossa niinpä osingot ovat kasvattaneet arvon. Nyt on 10 vuotta eläkkeeseen ja säästössä n. 300.000 euroa. Säästöön jää nyt n. 2.000 euroa/kk kun alussa oli 200 euroa kuukaudessa. Suurin syy on, että lapset pärjäävät omillaan. Asuntokin on maksettu yli 5 vuotta sitten.
Oikeastaan pärjäisimme eläkkeilläkin. Säästöt taitavat mennä lasten asuntolainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän moni luulee elämänsä jatkuvan ilman muuta samanlaisena eläkeikään saakka. Elämä heittää eteen yllätyksiä, mistä korona on hyvä esimerkki.
Korona aiheutti sen, että rahaa jäi/jää enemmän säästöön kun työmatkat jäivät 80 % pois. Autojemme kulut laski yli r00 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävän moni luulee elämänsä jatkuvan ilman muuta samanlaisena eläkeikään saakka. Elämä heittää eteen yllätyksiä, mistä korona on hyvä esimerkki.
Korona aiheutti sen, että rahaa jäi/jää enemmän säästöön kun työmatkat jäivät 80 % pois. Autojemme kulut laski yli r00 euroa kuukaudessa.
500 euroa kuukaudessa
Olen oppinut tulemaan niin vähällä toimeen, että oikeastaan ihan sama. Menoihini menee hädintuskin 500 euroa kuukaudessa asumiskulut mukaan lukien. Säästöjä muutama kymppitonni. Voin hyvin. Matkustelukaan ei enää juuri kiinnosta, mutta jos tarvetta tulee, rahat riittävät siihenkin hyvin. Normaalilla kansaneläkkeelläkin tulisin hyvin toimeen. En oikein ymmärrä, miten ihmisillä on huolia eläkkeellä pärjäämisestään.
Minua ei oikeastaan edes huolestuta. Olen nelikymppinen ja aina pärjännyt melko pienellä rahalla ihan luontaisesti. Palkka nettona 2200 e, siitä jäänyt säästöön yleensä vähintään 500 e kk. Nyt saatiin asuntolaina maksettua ja säästöön jää jatkossa vielä enemmän. Nyt on kaksi lasta, eläkkeellä ei tarvitse huolehtia kuin itsestään.
Aika paljon elintavoista varmaan kiinni. En ole koskaan ollut mikään ostelija, en välitä materiasta yhtään. Vaikea uskoa, että eläkeiässä muuttuisin ihan toisenlaiseksi ja yhtäkkiä pitäisi jatkuvasti shoppailla uusia vaatteita, huonekaluja, astioita ym. Eli jos kulutustottumukset on eläkeiässä maltilliset, niin eiköhän sitä sitten pärjää suht pienelläkin.
Jokainen on eläkeikää lähestyvä. Joka ikinen päivä vie sitä lähemmäksi.
Laitetaan säästöön noin 3000/kk. Eläkepäiviksi on sijoitusasunto joka on tällä hetkellä vuokrattuna.