Nyt täytyy myöntää oma rajallisuuteni äitinä. En yhtään tiedä mitä pitäisi tehdä (poliisilta tuli illalla soitto että poika melko kännissä)
Totta kai olen ihan hirmu pettynyt. Ensimmäinen ajatus oli että ei hemmetti. Poika on vasta 16 ja olen ehkä naiivi, mutta en todellakaan olisi uskonut. Aina olen ajatellut että onneksi tuo esikoinen on noin sporttinen ja hyväkäytöksinen että meillä ei jouduta virkavallan kanssa tekemisiin. Tää oli kyllä isku vasten kasvoja.
Mutta syy, miksi olen näin hukassa mitä pitäisi tehdä on siinä, että poika huomasi tajuttoman nuoren naisen maassa ja soitti tälle apua. Tietysti sen takia jäi itse kiinni siitä että oli myös kännissä ja tehtiin lasu.
Olen onnellinen että osasi toimia noin ja huolehtia vaikka itse joutui pulaan. Liikaa en halua saarnata koska pian käy niin että ei enää uskalla auttaa muita kun pelkää että jää kiinni. Toisaalta en voi katsoa siltikään läpi sormien sitä, että mun selvästi alaikäinen teini on ollut juomassa. Oli sen verran kännissä että ei meinannut edes pystyssä pysyä.
Kommentit (53)
Hyvä että soitti apua. Ei se maailma tähän kaadu :)
Jännä, että kaikki olettavat, että kännien vetäminen tai edes alkoholin kokeileminen kuuluu "kaikkien" nuoruuteen. Ei muuten kuulunut ainakaan täällä, 18-vuotiaaksi oli täysin ok odotella. Tiedän olevani vähemmistönä tässä, mutta ymmärtänette, että ihmisiä on erilaisia. Jos ei nuorena ollut osa niitä "kaikkia" jotka juo, niin voi olla myös vanhempana vaikea suhtautua siihen, että oma lapsi meneekin ryhmäpaineen mukana tai omalle lapselle on ok rikkoa lakia. Se on pettymys.
Mutta ap, lapsesi teki oikein soittaessaan apua ja alkoholin kokeileminen on teineillä yleistä. Keskustelette asiasta ja elämä jatkuu. On hyvä muistuttaa, että nuoren aivot kehittyvät vielä ja alkoholi on ihan syystä kiellettyä alaikäisiltä.
Sanot pojalle että antaa niitten sammuneitten naisten selvitä omin avuin. Niiden auttamisesta ei tule kuin harmia niinkuin tämäkin tapaus todistaa.
Veikkaan että kyseessä on tyttö ja 18v
Hieno piirre pojassa, että jäi auttamaan tätä tajutonta naista. Muulla ei ole nyt väliä. Se on todella kunnioitettava teko. Koskaan ei saa lopettaa auttamista.
Kännäämistä seuraava aamun krapula on paras rangaistus ellei poika ole sitten juonut jo niin ettei tule krapulaa.
Millainen isäsuhde pojalla on vai oletko yh? Anteeksi nyt vain kaikkia poikien yksinhuoltajaäitejä kohtaan, mutta pojan kasvattaminen kunnolliseksi on haastavaa ellei lähipiirissä ole kunnollisen miehen mallia, se on haastavaa myös ydinperheessä, jos perheen isä "ei ole kunnon mies".
Minullekin tuli poliisilta soitto 20 vuotta sitten. Hirvitti ja itketti. Lapsesta tuli kuitenkin hyvä ja työteliäs ihminen. Älä ole huolissasi.
Vierailija kirjoitti:
Kännäämistä seuraava aamun krapula on paras rangaistus ellei poika ole sitten juonut jo niin ettei tule krapulaa.
Millainen isäsuhde pojalla on vai oletko yh? Anteeksi nyt vain kaikkia poikien yksinhuoltajaäitejä kohtaan, mutta pojan kasvattaminen kunnolliseksi on haastavaa ellei lähipiirissä ole kunnollisen miehen mallia, se on haastavaa myös ydinperheessä, jos perheen isä "ei ole kunnon mies".
Pysähdy nyt hetkeksi miettimään, millä kriteerillä omasta mielestäsi aapeen poika ei ole kunnollinen. Minä pakahtuisin ylpeydestä. Olen nähnyt omin silmin miten aikuiset ihmiset kävelevät ohi kun joku on selvästi avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähdy nyt hetkeksi miettimään, millä kriteerillä omasta mielestäsi aapeen poika ei ole kunnollinen. Minä pakahtuisin ylpeydestä. Olen nähnyt omin silmin miten aikuiset ihmiset kävelevät ohi kun joku on selvästi avun tarpeessa.
Tarkoitin kännäämistä, tuskin oli eka kerta. Hienoa, että jäi auttamaan tajutonta naista, mutta tosiaan tarkoitin kännäämistä. Se alkaa helposti ja huomaamattomasti, alkoholin liikakäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kännäämistä, tuskin oli eka kerta. Hienoa, että jäi auttamaan tajutonta naista, mutta tosiaan tarkoitin kännäämistä. Se alkaa helposti ja huomaamattomasti, alkoholin liikakäyttö.
Ja teini-iän kännikokeilut eivät liity siihen mitenkään.
Valitettavasti on varsin yleistä että 16-vuotiaana kokeillaan jo päihteitä. Se että ollaan niin kännissä ettei pystyssä pysytä on myös normaalia; joku aikuinen saattaa juodakin ihan vaan pari maun tai lievän rentoutumisen takia, mutta harvan lapsen mielestä alkoholi oikeasti niin hyvän makuista on. Juomisen tavoite on sataprosenttisesti humala eikä sitä kohtuullisuuttakaan olla vielä harjoiteltu. Se menee helposti oksentelun ja örveltämisen puolelle.
Ilmaise huolesi ja sano lapselle että olet pettynyt, etkä hyväksy tuota. Sano kuitenkin, että toimi oikein kun soitti toiselle apua.
Jos lapsi ei muuten voi pahoin tai oireile (tätäkin voi yrittää selvittää, mutta monesti teini ei sitä ainakaan omalle vanhemmalle paljasta).
Jos liikaa lähdet rankaisemaan tai rajoittamaan niin valitettavasti tuon ikäinen alkaa olla jo sen verran itsenäinen ja itsepäinen että alkaa vaan kapinoimaan enemmän. Pehmeää välittämistä, kovat keinot ei toimi ja menetät yhteyden lapseesi. Voit yrittää herättää halua toimia viisaasti ja olla juomatta ainakaan niin paljoa, mutta kontrollin ja käskemisen kautta et onnistu estämään tuon ikäisen päihteiden käyttöä.
Laitonta se on eikä alaikäiselle (tai kenellekään) hyväksi, mutta jos lapsella menee muuten hyvin et ole epäonnistunut vanhempana.
Itse join ekat kännit 12v ja kokeilin kannabista 13v. Todella aikaisin ja se on jo vaaran merkki, mutta hyvin kävi minullakin. Kävin yliopiston ja nyt elän onnellisena yhden lapsen vanhempana.
Osoita lapselle että olet pettynyt ja huolissasi, mutta välität joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että on ihan normaalia ryypätä joka viikonloppu. Kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja varsinkin nuoruuteen. Sitten +30v alkaa varmaan tahti hidastumaan, välttämättä ei.
Tuollainen tuhoaa maksan lisäksi aivoja, alkoholi on liuotin. Kuvailet alkoholismia.
Tuskin oli noin.
Poikasi meinasi hyväksikäyttää naista, mutta onneksi poliisit tuli paikalle.
Eihän suomimies muuten naista saa, ainakana tajuissaan olevaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että on ihan normaalia ryypätä joka viikonloppu. Kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja varsinkin nuoruuteen. Sitten +30v alkaa varmaan tahti hidastumaan, välttämättä ei.
Tuollainen tuhoaa maksan lisäksi aivoja, alkoholi on liuotin. Kuvailet alkoholismia.
Ehkä näin on. Olen juonut viinaa joka viikonloppu. Olen yli 60-vuotias, mutta siltikin minulla on kaunis iho eikä ryppyjä. Ihan sivistääkseni itseäni suoritin vielä näillä kymmenillä korkeakoulututkinnon. Jäin omasta halustani pois johtavasta asemasta eräästä varsin tunnetusta firmasta.
Minun fiksulle ja kunnolliselle pojalleni kävi sama juttu 16-vuotiaana, poliisi soitteli että pitää tulla hakemaan puistoon sammunut kaveri kotiin. Kyllähän se siinä vaiheessa otti päähän, mutta se on sitä elämän opettelua, tietääpähän poika nyt paremmin itsekin missä menee raja alkoholin käytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näin on. Olen juonut viinaa joka viikonloppu. Olen yli 60-vuotias, mutta siltikin minulla on kaunis iho eikä ryppyjä. Ihan sivistääkseni itseäni suoritin vielä näillä kymmenillä korkeakoulututkinnon. Jäin omasta halustani pois johtavasta asemasta eräästä varsin tunnetusta firmasta.
Onhan se mahdollista tietysti. Mutta viina ihan tutkitusti liuottaa aivoja.
Itse olen polttanut teini-ikäisestä kannabista miltei päivittäin ja vaihtelevasti muita päihteitä. Amfetamiinia, lääkkeitä, ihan kaikkea tullu kokeiltua. Heroiiniakin meni joka päivä opiskeluaikoina. En silti sano että "päihteet ovat ihan harmittomia, minäkin olen vielä ihan täysjärkinen ja valmistuin maisteriksi haastavalta alalta". Totta kai se on mahdollista ja monet ihmiset pystyvät hoitamaan opinnot ja työt päihteistä huolimatta. Mut se on eri asia kuin "vedä vaan, ei mullakaan sulanut aivot". En suosittele kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi 1-2 juonut niin jotenkin ymmärrän että kokeilee. Mutta kunnon kännit. Ei osaa siis hallita alkoholin käyttöään
Haha. Yksikään 16-vuotias kakara ei osaa hallita alkoholin käyttöään. Joka ikinen ottaa ne perskännit jossain nuoruutensa vaiheessa. Niin sitä olet ottanut sinäkin. Tai sitten olet äärimmäinen poikkeus.
Älä tee tuosta niin isoa numeroa, että poikasi uhma nousee. Puhu alkoholin vaaroista ja varoita väärästä seurasta. Ei kannata kysellä, mistä juomaa oli saatu. Nuoret ei ikinä kerro. Siinä asiassa niillä on joku kirjaoittamaton salaseuravala.
Televisiossa oli kerran ohjelma nuorten huumeidenkäytöstä ja siinä haastateltiin kadulla kohdattuja ihan tavallisia nuoria, että mitä he ovat kuulleet huumeista, ovatko saaneet huumevalistusta, tietävätkö käyttäjiä jne. Kaikki tiesivät, olivat saaneet valistusta jonkin verran ja tiesivät käyttäjiä ja kaikki tiesivät myös, että paikkakunnalla liikkuu huumeita ja tiesivät, mistä niitä saa, kuka niitä kauppaa jne. Mutta kun heiltä sitten kysyttiin, että no mistä täällä niitä saa, niin kaikki sulkivat suunsa. Kukaan ei kertonut mitään.
Ja sitten kuitenkin kaikki ne nuoret tuomitsivat huumeitten käytön, olivat sitä mieltä, että niiden myyjien ja välittäjien pitäisi joutua kiinni jne. Mutta kukaan ei suostunut siihen, että olisivat edes nimettöminä menneet poliisille kertomaan, mitä tiesivät. Mitä järkeä tässä on?
Minulle kertoi vasta aikuisena ja jo oman lapsen saaneena poikani, että kuka paikkakunnalla hänen varhaisnuoruudessaan välitti nuorille viinaa. Järkytyin, kun sain tietää, että hyvämaineisena pidetty tunnettu liikemies välitti iltaisin alaikäisille viinaa ja kaljaa liiketilojensa takahuoneessa. Onneksi oli siinä vaiheessa jo itse kuollut, se kyllä tiedettiin, että oli aika alkoholisoitunut, mutta että välitti viinaa alaikäisille, ei olisi uskonut.
Anna poikasi selvitä krapuloistaan ja ole asiallinen, mutta ystävällinen. Ihan hyvä, että tuli tietoosi. Hävettää se varmaan poikaakin. Tästä hän joka tapauksessa jotain oppii.
Vierailija kirjoitti:
Olet naiivi joo. Tuskin oli ensimmäinen kerta edes. Hyvä kun soitti apua. En olisi vihainen.
Sano sille että et hyväksy humalahakuista juomista ja että olet kiitollinen että soitti tytölle apua.
Jatkan tähän, että vain tuo ensimmäinen kappaleeni oli tarkoitettu tuolle, kenelle vastasin. Loput oli tarkoitettu ap:lle.
Ja sporttisiakin