Nyt täytyy myöntää oma rajallisuuteni äitinä. En yhtään tiedä mitä pitäisi tehdä (poliisilta tuli illalla soitto että poika melko kännissä)
Totta kai olen ihan hirmu pettynyt. Ensimmäinen ajatus oli että ei hemmetti. Poika on vasta 16 ja olen ehkä naiivi, mutta en todellakaan olisi uskonut. Aina olen ajatellut että onneksi tuo esikoinen on noin sporttinen ja hyväkäytöksinen että meillä ei jouduta virkavallan kanssa tekemisiin. Tää oli kyllä isku vasten kasvoja.
Mutta syy, miksi olen näin hukassa mitä pitäisi tehdä on siinä, että poika huomasi tajuttoman nuoren naisen maassa ja soitti tälle apua. Tietysti sen takia jäi itse kiinni siitä että oli myös kännissä ja tehtiin lasu.
Olen onnellinen että osasi toimia noin ja huolehtia vaikka itse joutui pulaan. Liikaa en halua saarnata koska pian käy niin että ei enää uskalla auttaa muita kun pelkää että jää kiinni. Toisaalta en voi katsoa siltikään läpi sormien sitä, että mun selvästi alaikäinen teini on ollut juomassa. Oli sen verran kännissä että ei meinannut edes pystyssä pysyä.
Kommentit (53)
Mä sanoisin lapselle että oli oikein toimittu, että aina pitää hoitaa kaverille apua. Kysy mistä oli saanut juomat. Kuka osti? Tuon ikäiselle juomien välittäminen on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin lapselle että oli oikein toimittu, että aina pitää hoitaa kaverille apua. Kysy mistä oli saanut juomat. Kuka osti? Tuon ikäiselle juomien välittäminen on rikos.
Jotain tämän tapaista sanoinkin pojalle jo eilen. Oli vaan sen verran juonut, että ajattelin, että parempi päästä nyt lepäämään ja vasta tänään keskustellaan. Mutta kun en nyt enää itsekään tiedä pitääkö tässä nyt olla kuinka vihainen ja tiukka.. Ap
No siis sano ettei julkisilla paikoilla ryyppää ja kerro hieman alkoholin vaaroista, kuitenkin siten että tietää että nuorena alkoholikokeilut on kyllä ihan normaalia, mutta varovainen pitää kokemattomalla olla. Helposti käy vahinkoja.
Vihainen saa olla jos siltä tuntuu. Poika on tehnyt väärin kun on juonut. Etenkin kun on juonut tuohon kuntoon että on edes vaikeaa pystyssä pysyä.. Kuitenkin kiittäisin siitä, että soitti apua kaverille ja jäi katsomaan kaverin perään, vaikka itse "joutui ongelmiin". Tälläista oikean ja väärän arpomista se on välillä teinien kanssa. Tsemppiä.
Olet naiivi joo. Tuskin oli ensimmäinen kerta edes. Hyvä kun soitti apua. En olisi vihainen.
Kysy siltä ensin että mitä mieltä miten meni eilinen. Kerro että pääsette seurantaan. Ja että mistä sai kaljat? Onko useinkin ryypännyt? Missä seurassa ?
Jatkossa kotona viikonloput jos ei järki oo hommassa
Jos olisi 1-2 juonut niin jotenkin ymmärrän että kokeilee. Mutta kunnon kännit. Ei osaa siis hallita alkoholin käyttöään
Kaikki äidit joutuu käymään tuon läpi teiniensä kanssa. Älä nyt ainakaan huuda. Laita hyvää aamupalaa ja anna burana ja vettä. Sano, ettei saa juoda itseään humalaan ja juodaan vain jonkun kotona, ei puistoissa tai pusikoissa ja että pitää tulla aina yöksi kotiin kunnosta riippumatta. Kerro alkoholimyrkytyksestä ja sen oireista.
Sanoisin, että on ihan normaalia ryypätä joka viikonloppu. Kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja varsinkin nuoruuteen. Sitten +30v alkaa varmaan tahti hidastumaan, välttämättä ei.
Aika monta on juonut jos noin huonoon kuntoon menee. Nyt voi olla vähän huono olo. Vie ämpäri heti huoneeseen jos et oo jo vienyt. Muuten saat aloittaa aamun pyykkäämällä...
Mutta olisin iloinen että tuli ylipäätään kotiin ja auttoi kaveria. Ties mitä sammuneelle nuorelle naiselle yksin voisi tuolla käydä.. Pieni puhuttelu ja sit tilaat kuitenkin jotain mitä nuorella tekee mieli. Hyvästä käytöksestä saa palkita, vaikka olisi vähän hölmöilyä taustalla.
Onkohan tämä nyt ihan aito tarina....?
Eihän sitä nyt kaatokännissä pitäisi olla missään iässä, mutta 16 vuotiaana saa kuitenkin monessa maassa ostaa laillisesti alkoholia.
Jos ei ole alkoholin käytöstä puhuttu tähän mennessä, niin olisi korkea aika.
Itse kerroin aikoinaan poikieni ollessa n. 13-vuotiaita, että kun he jossain vaiheessa kokeilevat alkoholia tulevaisuudessa, niin muistavat sitten, että aina saa tulla kotiin, vaikka miten humalassa olisivat. Ja aina saa soittaa kotiin, jos tarvitsevat apua.
Mä ekaksi kehuisin oikeasta toiminnasta. Enkä usko vihaiseen saarnaamiseen, pikemminkin keskustelu jossa pidät ohjat käsissä. Tuo tapahtunut on aivan normaalia tuon ikäiselle. Moittia voi mutta kohtuudella, voit myös kertoa että olet pettynyt tekoon, et poikaan. Ja sanoa, että seuraavalla kerralla tulee sitten seuraamuksia (mitä ne ovat voit miettiä valmiiksi) jos sama jatkuu.
Ei mielestäni tarvitse olla kovinkaan huolissaan pojasta. Toimi oikein, vaikka tietää, että siitä tulee vaikeuksia. Alkoholin käytöstä kannattaa ehdottomasti jutella, mutta asiallisesti. Aika harva 16-vuotias ei ole jo ensikännejä vetänyt. Säännöllinen käyttö on luonnollisesti tuossa iässä vahingollista. Olet samassa tilanteessa kuin lähes jokainen 16-vuotiaan pojan äiti/isä.
On täysin normaalia, että 16v juo kännit. Sitä sä et äitinä pysty estämään, ellet kahlitse lasta itseesi 24/7. Älä siis turhaan tunne huonommuutta äitinä tai syytä itseäsi asiasta. Lähes jokainen tässä maassa juo ne ekat kovat kännit jossain vaiheessa, useimmat alaikäisenä. Monet paljon paljon aiemmin kuin sinun poikasi.
Suuttumalla, isoilla rangaistuksilla yms tilanne ei luultavasti muutu paremmaksi. Koetko, että teillä on lapsen kanssa hyvä keskusteluyhteys normaalisti? Uskaltaako lapsi jutella sinulle kaikesta?
Nyt anna ensin lapsen nukkua krapula pois, ja kuten edellä ehdotettiin, haet sille vaikka krapularuuan mäkkäristä. Kun vointi on parempi, juttelette.
Ehdottomasti kehu poikaa paljon siitä, että soitti apua. Se on todella tärkeää. Kaikki eivät olisi toimineet näin.
Poikaa saattaa itseäkin hävettää, että joutui virkavallan kynsiin ja hänestä tehtiin lasu. Ei kannata tehdä näistä asioista mörköä, ei itselle eikä lapselle. Vaan painottaa sitä, että molempien tarkoitus on pitää huolta lapsen hyvinvoinnista ja toimia lapsen parhaaksi. Painottaa sitä, ettei lapsi ole ongelmissa.
Lapsen kanssa kannattaa yrittää jutella siitä, että onko juominen säännöllistä, tunteeko hän siihen painostusta, mitä hän kokee siitä saavansa ja mitkä voisivat olla lapselle mieluisia, vaihtoehtoisia tapoja viettää iltoja. Voit kertoa, ettet pysty estämään häntä juomasta, mutta toivoisit, että juominen jätettäisiin täysi-ikäisyyteen. Muistuta, että kotiin saa aina tulla, vaikka sitten humalassa. Puhukaa turvallisuudesta. Siitä huomasiko poika itse juoneensa liikaa, ja kannattiko se. Ja jos mukana on mopoja, mopoautoja tms, niin ehdottomasti siitä että kukaan ei aja kännissä, eikä mennä kännisen kyytiin.
Luultavasti poika ei tule kertomaan kuka juomat on ostanut, eikä sillä sinänsä ole väliäkään. Hakija löytyy aina.
Sinulla on siellä luultavasti ihan fiksu poika kotona :)
Muistele omaa nuoruuttasi - kaikki kokeilevat viinaa teini-iässä. Vaikka olisi urheilullinen muuten. Aika kaksinaismoralistista "järkyttyä" oman lapsen tehdessä samoin (kuin sinä). Puhuisin (rauhallisesti) alkoholista, kysyisin mistä sai ja onko aiemmin juonut. Kertoisin huoleni siitä että jos juo liikaa niin voi sammua, tulla tapaturma jne. Pyytäisin että ei juo enää kastokänniin. Rangaistuksia on turha miettiä kun 16-vuotiaalle ne eivät enää tepsi ja menettäisit viimeisenkin auktoriteettimurusen. Nytpä tiedät myös että "ei minun lapseni koskaan..." päde oikein kenenkään lapsen kohdalla eli tervetuloa todellisuuteen sieltä harhakuvitelmista.
Kyllä saarnaisin. Se että jos nainen ei olisi ollut tajuttomana olisi voinut olla pojalle pelastus. Ei olisi jäänyt kiinni ja olisi samalla tavalla taas ens viikolla tuolla ryyppäämässä. Älä huijaa ap itseäs, tulevaa alkoholistia kasvatat
Ei tuo nyt mikään maailmanloppu ole, se on teini joka hölmöilee sen lisäksi että on kunnollinen ja sporttinen. Ei tuo mikään maailmanloppu ole! Iha perinteistä perseilyä joka meni nyt vaan överiksi. Kakara sen tietää itsekin.
Itsekin teinimpänä tulin pari kertaa niin ketarat pystyssä kotiin konttaamaan vanhempien matolle että ei hyvä luoja. No okei oli. Jo täysi-ikäinen mutta samaa sakkia silti. Nuorempana tulee tehtyä tyhmyyksiä mutta siitä se sitten rauhoittuu.
Parasta mitä voit sanoa (mikä ainakin itselleni meni vyön alle aikoinaan) oli juuri se, että et ole vihainen mutta hirvittävän pettynyt. Sanoa että oikein soittaa kaverille apua, mutta silti pettymys on suuri ja toivoit enemmän. Ja pari päivää ole tavallista hiljaisempi, ehkä vähän surullisempikin mutta kuitenkin periaatteessa "normaali". Muistan vieläkin kuinka kurkkua kuristi kun itse olin ollut typerä ja vanhemmat olivat tuollaisia hetken. Ei suuttuminen auta mitään, sen pitää kirpaista syvemmältä.
Ton. Ikäisiä ne Koskelan jannutkin oli kännätessään
No sanot ettei kannata vetää kovia kännejä eikä kannabista.