Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maan, mullan ym kanssa tekemisissä olemisen vastustuskykyä parantava vaikutus lapsella?

Vierailija
15.05.2021 |

Eilen täällä oli ketju (en löytänyt sitä nyt), jossa mietititin sitä, pitäisikö lapsella olla suojahanskat kun tekee jotain maassa ja mullassa ja useimmat kommentoijat olivat sitä mieltä, että nimenomaan suora kontakti maahan on vastustuskyvyn kannalta hyvä, eikä hanskoja kannata käyttää kuin vaan silloin jos on oikeasti kylmä.

Jäin tätä miettimään, koska oma lapsi ollut sellaisessa luontoesikoulussa, jossa ollaan lähes aina ulkona ja tietysti ulkona olemisessa on paljon hyviä puolia, mutta oletin että vastustuskyvyllekin se on ollut hyväksi, kun ollaan siellä luonnon keskellä paljon. Mutta kyllä siellä on alusta asti painotettu suojavaatteiden tärkeyttä eli ei siellä multaa iholle asti kyllä paljoa pääse. Näitä muutamia hellepäiviä lukuun ottamatta kevään vakiovaruste siellä luonnossa ollessa on ollut kumisaappaat, kurahousut ja kurahanskat, eli ei tosiaan olla käden paljaina mullassa.

Onko se nyt niin, että yleinen luonnossa oleminen ei vastustuskykyä parannakaan, vaan pitäisi ihan konkreettisesti saada multaa iholle? Sitä saa tietysti kotona kesällä, joten ei nyt suurta huolta tästä, kunhan mietin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärjellä sanoisin, että ulkona oleminen on aina parempi kuin sisällä oleminen riippumatta siitä, miten suojaavasti on pukeutunut!

Vierailija
2/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti on ollut aika viileätä. Ei ole paljon tarjennut olla ilman hanskoja kuin parina päivänä.

Luontoleikkikoulussa ja -eskarissa ollaan käytännössä tosiaan se koko aika ulkona, joten vaatetuksen tulee olla suojaava ja asiallinen. Metsässä metsävarustus itselläkin aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taisin lapsena syödäkin sitä multaa, erikoista että mullalta pitäisi suojautua. En toki suosittele sitä suuhun laitettavaksi 😂

Mutta totta on että metsän ja luonnonalueiden mikro-ilmasto parantaa vastustuskykyä. On hyvä saada sitä multaakin ihan iholle asti. Enempi parempi näissä. Kurakelillä käyetään kurahousuja jottei vaatteet likaantuisi ja kastuisi, ei mullalta suojautumiseen. Järkyttää jopa jos jotkut kasvattaa lapsia niin steriileissä oloissa ettei saa koskea edes iholla maata. Selittää kyllä lisääntyvät nykyallergiat ja autoimmuunisairaudet itseasiassa tämä ajatusmaailma.

Vierailija
4/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taisin lapsena syödäkin sitä multaa, erikoista että mullalta pitäisi suojautua. En toki suosittele sitä suuhun laitettavaksi 😂

Mutta totta on että metsän ja luonnonalueiden mikro-ilmasto parantaa vastustuskykyä. On hyvä saada sitä multaakin ihan iholle asti. Enempi parempi näissä. Kurakelillä käyetään kurahousuja jottei vaatteet likaantuisi ja kastuisi, ei mullalta suojautumiseen. Järkyttää jopa jos jotkut kasvattaa lapsia niin steriileissä oloissa ettei saa koskea edes iholla maata. Selittää kyllä lisääntyvät nykyallergiat ja autoimmuunisairaudet itseasiassa tämä ajatusmaailma.

No tuskin tuossa esikoulutapauksessa kyse on mistään steriilisyysjutusta vaan ihan käytännön syistä. Metsässä aina joku kohta on märkää ja joku lapsista sen taatusti löytää! Ja pukemiset helpompaa, kun ei arvota joka kerta, että laitetaanko vai eikö laiteta kuriksia, vaan ne laitetaan automaattisesti.

5/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen tonkiminen ja kosketus multaan ja esim. metsän aliskasvillisuuteen on hyväksi lapsen vastustuskyvylle. Tämän sanoo jo maalaisjärkikin. Aikoinaan tutitkin keitettiin ja kaiken piti olla putipuhdasta ja se johtikin sitten kaikenlaisiin allergioihin jne. 

Vierailija
6/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuohon ohjeistukseen taitaa olla se syy että vältetään lasten kylmettynistä ja sairastumista. Aika vähän on kelejä Suomessa loma-ajan ulkopuolella jolloin olisi mahdollisuus pysyä metsässä kuivana...

Vierailija
7/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on luultavasti puhtainta mitä minä olen lapsena syönyt. 😁 Enkä ole koskaan sairaana.

Vierailija
8/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuressa kuvassa naisten tapa suojella lapsia kaikelta maailmalta kääntyy luonnollisesti itseään vastaan. Eikä kaikki naiset niin tee, mutta ovat yliedustettuina tässäkin massapsykoosissa. Antakaa nyt niiden lasten möyriä ja laittakaa vaatetta jos on kylmä. Lapsilla tulisi olla myös ihmisoikeuksia päättää leikkiikö mullalla vai hiekalla. Vaikka tarkoitus olisikin vilpittömän hyvä, se ei tarkoita että lopputulos ja keinot ovat hyviä.

Vierailija
9/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne myös syö siellä metsässä? Voi olla vähän haastavaa saada multaisia käsiä puhtaaksi! Mutta jos on ollut lapaset ja kurarukkaset koko ajan käsissä, niin kädethän on silloin käsidesiä vaille puhtaat syömistä varten.

Vierailija
10/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vuosia sitten oli artikkeli väitöskirjasta tai jostain että tyylin navetessa ja mullassa tonkiminen antaa parhaan bakteerikannan ja vastuskyvyn.

Vierailija
11/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena tonkinut multaa, 10 ensimmäistä elinvuottani asuntomme oli n. 40 neliön, 2 huoneen maalaistalo, jossa ei ollut sisävessaa eikä pesutiloja.

Tuvan nurkassa oli navettavaatekomero, jonka pohjalla oli ajokoiran soppi. Lapsena usein istuin koiran kanssa ko. komerossa.

Pikkulapsena olin navetassa esim. tyhjässä navettakarsinassa kun vanhemmat olivat navettatöissä.

Minulla on silti astma ja muita allergioita, suolistovaivoja lapsesta asti...

Eli ei se ylihygienia kaikkea selitä.

Vierailija
12/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin 19-vuotiaaksi lukion loppuun saakka maatilalla. Hoidin hevosiamme, lehmiämme ja tein kaikkia mahdollisia töitä. Ihan jo pikkulapsesta puuhailin ulkona. Minulla on todella vaikea atooppinen ihottuma ja noin 70 eri asialle allergia. Maalla koko ikänsä asuneelle mummollani sama, eli kyllä tämä geeneissä kulkee, ei johdu ylihygieniasta

Vierailija
13/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullan kanssa kun ollaan tekemisissä tulee aina muistaa, että tetanus-rokotus on voimassa. Tämä vain muistutukseksi myös innokkaille puutarhaihmisille.

Vierailija
14/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Olen lapsena tonkinut multaa, 10 ensimmäistä elinvuottani asuntomme oli n. 40 neliön, 2 huoneen maalaistalo, jossa ei ollut sisävessaa eikä pesutiloja.

Tuvan nurkassa oli navettavaatekomero, jonka pohjalla oli ajokoiran soppi. Lapsena usein istuin koiran kanssa ko. komerossa.

Pikkulapsena olin navetassa esim. tyhjässä navettakarsinassa kun vanhemmat olivat navettatöissä.

Minulla on silti astma ja muita allergioita, suolistovaivoja lapsesta asti...

Eli ei se ylihygienia kaikkea selitä.

Porkkanoita syötiin maalta pyyhkäisten multa paidanhelmaan.

Samoin nauriita, ne kuorittiin ensin hampailla.

Olen kyllä muuten harvoin sairaana, mutta allergiat ja vatsavaivat ovat olleet lapsesta asti kaverina.

Vierailija
15/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tuollaiset täysin luonnosta ja elämästä ja järjestä vieraantuneet pitäisi laittaa lisääntymiskieltoon että tuo typeryys ei jatku.

Vierailija
16/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan pieniä lapsia tulee suojata lialta, sillä heidän puolustusjärjestelmänsä on vielä epäkypsä. Suojaaminen ei kuitenkaan tarkoita, että asiaan pitäisi suhtautua dramaattisesti - sillä taas on huono psyykkinen vaikutus.

Olennaista on, että likaa ei viedä suuhun. Kädet pestään aina tarvittaessa. Lasta ei myöskään kannata päästä leikkimään maahan, jossa on esim. kissan ulosteita koska lois-tartuntavaara.

Normaali puolustusjärjestelmä kehittyy normaaleissa olosuhteissa: ei eristämällä, mutta ei ryvettämälläkään. Kehittyvän järjestelmän tietoinen rasittaminen on kyseenalaista.

Toisaalta täytyy muistaa, että lika on laaja käsite! Metsämulta voi olla patogeeneista puhdas, lähiön nurmikko saastainen.

Vierailija
17/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten määrän ja liikkuvuuden lisääntyessä, likaisuuden määritelmäkin muuttuu.

Vierailija
18/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tutkimusten mukaan lasten pitäisi nimenomaan päästä möyrimään maassa ja mullassa etenkin varhaislapsuudessa.

Suomalaisten lasten allergioiden kasvu johtuu pitkälti luontosuhteen katkeamisesta.

Täällä on hyvä juttu aiheesta:

https://www.kemia-lehti.fi/metsaluonto-tekee-ihmeita-immuniteetille/

Vierailija
19/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma jo aikuinen lapseni on leikkinyt mullassa, ja eläinten kanssa koko lapsuutensa ja niin vain hänelle iski autoimmuunisairaus, joten ei vedeltäisi tällaisia johtopäätöksiä.

Vierailija
20/21 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jo keski-ikäiset 2 lasta.Vaikka olin työelämä,raskaissa homissa naisena.Yksin talouttapitävänä. Päiväkodin jälkeen,kotiin syömään ja ulos,säällä kuin säällä läpi vuoden aikojen.Saivat mönkiä,hiekaa ,multaa.Vesisatessa kuravaateet päällä leikiä.Mikä lapselle,lapsille on kiva elementti se vesi.Pitää saada ämäriin otaa lapiolla vettä ja aivan varmasti se kura vesi oli niillä naamassa ,käsissä,Lätäköistä tehdä puroja jne.Kyllä ne arteita taskuun keräsivät ties mitä,löyty lastenhuoneesta. jokainen tietää pienen lapsen kädet käy kasvoilla ja suusakin ulkona.Lähiön metsässä sama asia.Sama koski toisen lapsen lapsia kun olivat pieniä.Mikä parasta kun paljon ulkona ja sää ei este,Ei ongelmia nukumaan menon kanssa!Toinen lapseni kun asui kaukana lapsineen. Mutta esim. yksi kerta kun tulivat. Oli viikon loppu.Innoisani unohdin leikki puisto kiinni.Ei siis leluja siellä. Keksein kävy,kivet ,maassa olevat lehdet oksat.Käytimme leikissä. Niillä tekivät ruokaa ja toki hiekka mukaan.Se leikin ilo tuli seuraava kerta esille.Sanoin hei, otetaan hiekka lelut mukaan,puistossa ei leluja.Sanovat: Mummo leikitään taas nillä kivillä,kepeillä ,hiekalla,oli viimeksi kivaa.Steriliä ei minun kanssa koskaan ollut ulkona: Omieni lasten tai lasten lasten kanssa.Sen enempää lukuisten hoito lapsien kanssa aikoinaan.Hengissä ovat   täysi-ikäisinä.( ps.anteksi jos kirjotusvirheitä lukihäiriöni takia)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän