Kun johonkin johtotason tehtävään kelpoisuusvaatimuksena "soveltuva ylempi korkeakoulututkinto"
Niin voinko periaatteessa hakea tätä paikkaa jos olen läheltä liippaavan alan maisteri?
Käytännössä kuitenkin varmaan vaaditaan useamman vuoden työkokemus alalta lisäksi?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-maisterin papereilla voi hakea hommaa. Se on soveltuva korkeakoulututkinto.
Otsikossa mainittiin että ylempi korkeakoulututkinto. Eli maisteri tässä tapauksessa.
Sellaista ei olekaan kuin AMK-maisteri. Olen AMK:n itsekin juuri käynyt eikä mitään tarvetta käyttää tuollaista sanaa.
Insinööri / Hortonomi / Tradenomi jne. ylempi AMK kuulostaa kömpelöltä, mutta ylempien amk-tutkintojen tunnettuvuus ei lisäänny, jos tutkinnoista käytetään keksittyjä nimikkeitä. Voihan sitä tarvittaessa erikseen mainita ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tason vastaavan maisterin tutkintoa, jos joku nimikettä ihmettelee.
Itse olen ajatellut tuon niin, että jos osuu tarpeeksi lähelle niin on hyvät eväät onnistua. Esimerkiksi teknisemmällä alalla ei ole väliä onko FM matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta vai DI mutta FM humanisti ei välttämättä sovellu kyseiseen tehtävään.
Mikäänhän ei estä hakemasta vaikka soveltuvaa tutkintoa ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa mainittiin että ylempi korkeakoulututkinto. Eli maisteri tässä tapauksessa.
Sellaista ei olekaan kuin AMK-maisteri. Olen AMK:n itsekin juuri käynyt eikä mitään tarvetta käyttää tuollaista sanaa.
Insinööri / Hortonomi / Tradenomi jne. ylempi AMK kuulostaa kömpelöltä, mutta ylempien amk-tutkintojen tunnettuvuus ei lisäänny, jos tutkinnoista käytetään keksittyjä nimikkeitä. Voihan sitä tarvittaessa erikseen mainita ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tason vastaavan maisterin tutkintoa, jos joku nimikettä ihmettelee.
Ei niitä kukaan ihmettele kyllä ne hyvin tunnetaan. Niitä vain ei arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kukaan ihmettele kyllä ne hyvin tunnetaan. Niitä vain ei arvosteta.
Olen eri mieltä. Minulla ylempi AMK-tutkinto on merkittävästi parantanut työllistymistä sekä nostanut palkkatasoa. Asun alueella, jossa oman alan tehtäviin ei ole helppoa kovan kilpailun vuoksi työllistyä.
Tärkeintä on kuitenkin työkokemus, missä ja millaisissa tehtävissä olet aiemmin toiminut. Ja että on aiempaa esimieskokemusta. Olet siis edustanut työnantajaa työpaikalla.
Jos siis on korkeimman johdon pesti eikä mikään työnjohtotason/tiiminvetotason pesti.
Vierailija kirjoitti:
"Soveltuva" tutkinto yleensä tarkoittaa sitä, että ihan sama mikä tutkinto kunhan on joku.
Tämä on joo vähän hassua. Jos olisi vaikka joku teknisen alan julkinen paikka haussa, jossa vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa, niin taiteiden maisteri voi hakea, mutta amk-insinööri ei! :)
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on kuitenkin työkokemus, missä ja millaisissa tehtävissä olet aiemmin toiminut. Ja että on aiempaa esimieskokemusta. Olet siis edustanut työnantajaa työpaikalla.
Jos siis on korkeimman johdon pesti eikä mikään työnjohtotason/tiiminvetotason pesti.
Lasketaanko esimieskokemukseen mukaan se, jos vastaa kokonaisuudessaan yksikön toiminnasta ja toiminnan suunnittelusta, vaikka virallisesti työntekijöiden esimiehenä on joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko esimieskokemukseen mukaan se, jos vastaa kokonaisuudessaan yksikön toiminnasta ja toiminnan suunnittelusta, vaikka virallisesti työntekijöiden esimiehenä on joku muu?
Osittain joo, selitä se noin. Se mitä sinulta sitten puuttuu, on kokemus linjaorganisaation vastuusta. Työnantajapuolella on paljon vastuita ja asioita, mistä työntekijäpuolella olevat ei tiedä eikä tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Soveltuva" tutkinto yleensä tarkoittaa sitä, että ihan sama mikä tutkinto kunhan on joku.
Tämä on joo vähän hassua. Jos olisi vaikka joku teknisen alan julkinen paikka haussa, jossa vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa, niin taiteiden maisteri voi hakea, mutta amk-insinööri ei! :)
Maisteri on aina maisteri ja osaa tehdä ja käyttää tiedettä työssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteri on aina maisteri ja osaa tehdä ja käyttää tiedettä työssään.
No eihän maisteri ole kuin ylempi korkeakoulututkinto. Tieteelliset tutkinnot ovat sitten korkeampia tutkintoja. Maisteri ei ole tieteilijä.