Sain lahjaksi muovikasseittain likaisia ja/tai rikkinäisiä vauvanvaatteita, mitä näillä pitäisi tehdä?
Useammalta henkilöltä olen saanut näitä lahjoituksia ottaa vastaan. Miksi ihmiset lahjoittelevat roskia eteenpäin? Eikö vauvanvaatteita raaskita heittää pois? Eikö ole vähän epäreilua pakottaa toinen ottamaan vastaan myyntikelvottomia roskiaan?
Lähin lumpunkeräys on kaukana ja olen autoton. Sekäjätteeseen menevät :(
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Roskiin, jossei ole käyttökelpoisia tai tarvetta.
Mitä vaikeaa tässä nyt sitten on. Jatkossa sano ettet tarvitse vaatteita, äläkä ota sikaa säkissä.
Sosiaalisesti ne tilanteet eivät ole välttämättä ihan niin helppoja, kun joku esimerkiksi ilmestyy pyytämättä ja yllättäen ovelle pussukan kanssa. Sano nyt siinä sitten yhtäkkiä, että heitäpä kuule roskiin ne lumppusi.
Palauta kelvottomat "lahjat" antajilleen ja ilmoita, ettei teillä ole niille käyttöä. Älä jää kuuntelemaan selityksiä.
Rikkinäisten vaatteiden antamista eteenpäin en ymmärrä, mutta pesussa lähtemättömien tahrojen osalta ihmisillä on kovin erilainen sietokyky. Kun lapseni olivat pieniä, niin itse ajattelin jotenkin käytännöllisesti niin, että normaalissa kodin arkikäytössä jokin pieni tahra ei haittaa. Varsinkin, kun yhden vauvan vaatteet piti ihan kirjaimellisesti vaihtaa viisi kertaa päivässä pulauttelun takia, tuntui aika samantekevältä, jos vaihtovaatteessa oli pieni pesussa lähtemätön tahra. Vierailulle tai juhliin lähdettäessä puettiin toki tahrattomat vaatteet.
Voi hyvin olla, että vaatteita eteenpäin antaessani en olisi edes noteerannut jotain pikkutahraa, koska se ei ollut minusta olennainen arkivaatteen käyttökelpoisuuden kannalta.
Itselleni oli aika herätys, kun lasten vaippaiän jo mentyä ohi myin kestovaippoja netin kautta. Sain yhden tiedustelun, jossa kysyttiin: "Ovatko vaipat hyvässä kunnossa vai onko niissä värjäymiä?" Tajusin, että joku muu arvioi vauvan varusteita ihan eri kriteereillä kuin minä. Omasta mielestäni kestovaipat ovat kunnossa, jos ne on helppo pukea päälle eivätkä ne falskaa. Sen sijaan värjäymillä juuri vaipoissa ei ole minun mielestäni mitään merkitystä, jos vaipat voi pestä tarpeeksi kuumassa niin, että pöpöt varmasti kuolevat.
Enkä nyt arvostele kenenkään toisen arviointikriteerejä. Haluan vain sanoa, että jos itse arvioi varusteita ihan eri kriteerein, ei välttämättä tajua, että jonkun toisen mielestä samat varusteet ovat roskiskunnossa.
Peset likaiset vaatteet ja heität rikkinäiset roskiin, mikä ongelma.
Itsellä pieneksi käyneitä vauvanvaatteita säkki tolkulla, ja suurintaosaa käytetty pari kertaa tai ei ollenkaan. :(Osa oli jo heti liian pieniä kun ostelin) Uudet talvikengätkin tuli liian myöhään ostettua, joita pari kertaa keretty käyttämään ja kevät tuli, ensi talvena ei sovi sitten enää. :(
Vierailija kirjoitti:
Rikkinäisten vaatteiden antamista eteenpäin en ymmärrä, mutta pesussa lähtemättömien tahrojen osalta ihmisillä on kovin erilainen sietokyky. Kun lapseni olivat pieniä, niin itse ajattelin jotenkin käytännöllisesti niin, että normaalissa kodin arkikäytössä jokin pieni tahra ei haittaa. Varsinkin, kun yhden vauvan vaatteet piti ihan kirjaimellisesti vaihtaa viisi kertaa päivässä pulauttelun takia, tuntui aika samantekevältä, jos vaihtovaatteessa oli pieni pesussa lähtemätön tahra. Vierailulle tai juhliin lähdettäessä puettiin toki tahrattomat vaatteet.
Voi hyvin olla, että vaatteita eteenpäin antaessani en olisi edes noteerannut jotain pikkutahraa, koska se ei ollut minusta olennainen arkivaatteen käyttökelpoisuuden kannalta.
Itselleni oli aika herätys, kun lasten vaippaiän jo mentyä ohi myin kestovaippoja netin kautta. Sain yhden tiedustelun, jossa kysyttiin: "Ovatko vaipat hyvässä kunnossa vai onko niissä värjäymiä?" Tajusin, että joku muu arvioi vauvan varusteita ihan eri kriteereillä kuin minä. Omasta mielestäni kestovaipat ovat kunnossa, jos ne on helppo pukea päälle eivätkä ne falskaa. Sen sijaan värjäymillä juuri vaipoissa ei ole minun mielestäni mitään merkitystä, jos vaipat voi pestä tarpeeksi kuumassa niin, että pöpöt varmasti kuolevat.
Enkä nyt arvostele kenenkään toisen arviointikriteerejä. Haluan vain sanoa, että jos itse arvioi varusteita ihan eri kriteerein, ei välttämättä tajua, että jonkun toisen mielestä samat varusteet ovat roskiskunnossa.
Omat tahrat on kyllä mielestäni eri asia kuin valmiiksi saadut tahrat.
Siis vaatteet ovat mielestäsi käyttökelvottomia ja voivottelet, että KIEREÄTYSpiste on kaukana? Roskiinhan ne sitten kuuluvat. Ja että likaisia? Sittenhän ne voi pestä!
Olisiko tässä kuitenkin kyse siitä, että vaatteet eivät vain ole mieluisia? Lahjoita eteenpäin jossain nettikirppiksellä. Minua ei ainakaan mitkään pienet pinttyneet tahrat ole häirinneet kun omille lapsille olen isompien vauvanvaatteita kierrättänyt, ne on niin vähän aikaa käytössä ja aina likaisena kuitenkin. Rikkinäisten paikka toki on roskiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko itse vastaan jonkun naiskaverisi alusvaatteita, joissa esim menkkatahroja, vaikka ne olisi kuinka pesty.
Vierailija kirjoitti:
Uff
EI kierrätykseen tahraisia tai rikkinäisiä vaatteita heidän hävitettäväksi. Tämän pitäisi olla täysin selvää jokaiselle.
"Minä annoin miehen siskolle, jolla lapset syntyneet vähän omieni jälkeen, aika paljon vauvan vaatteita.
Todellakin karsin kaikki rikkinäiset ja mustikkatahraiset pois. Sitten vein säkin, josta sanoin valitse itse mitä haluat,
vien loput kierrätykseen.
Hän otti siitä tarvitsemansa ja loput vein kierrätykseen. "
Juuri näin.
Mua ei häiritse pesussa lähtemättömät oman muksun omiin vaatteisiinsa tekemät tahrat, mutta valmiiksi tahraisia en halua.
Vierailija kirjoitti:
Uff
Ja sitten Uff joutuu heittämään ne roskiin. Uff yms firmat eivät ole lumpunlajittelukeskuksia. Ei rikkinäisiä tai tahraisia voi laittaa myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis vaatteet ovat mielestäsi käyttökelvottomia ja voivottelet, että KIEREÄTYSpiste on kaukana? Roskiinhan ne sitten kuuluvat. Ja että likaisia? Sittenhän ne voi pestä!
Olisiko tässä kuitenkin kyse siitä, että vaatteet eivät vain ole mieluisia? Lahjoita eteenpäin jossain nettikirppiksellä. Minua ei ainakaan mitkään pienet pinttyneet tahrat ole häirinneet kun omille lapsille olen isompien vauvanvaatteita kierrättänyt, ne on niin vähän aikaa käytössä ja aina likaisena kuitenkin. Rikkinäisten paikka toki on roskiksessa.
Jos tahrat eivät lähde pesussa ja vaatteet ovat rikki, kyseessä on roska. Vaatekierrätykseen ei voi tällaisia enää pistää, ne on laitettava lumpunkeräykseen, ja niitä on kyllä sen verran harvakseltaan, että sekajäte on varmastikin monelle ainoa todellinen vaihtoehto. Itse en esim. lähde vuokraamaan autoa ja maksamaan siitä, että saan vietyä vauvanvaatteet sorttiasemalle. Jospa jokainen vaan lajittelisi ihan itse jätteensä, eikä antaisi niitä toisten huolehdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Peset likaiset vaatteet ja heität rikkinäiset roskiin, mikä ongelma.
No jos pitää vaatteita saatuaan ryhtyä automaattisesti mittaviin tahranpoisto-operaatioihin, niin miksi ei sitten samalla logiikalla pitäisi myös korjata niitä rikkinäisiä?
Siinähän sitä saisi kivasti raskausajan kulumaan kun hinkkaisi pikkuisia pipoja ja nuttuja sappisaippualla ja soodalla ja etikalla ja vanishilla ja kantaisi aurinkoon tahrojenhaalennukseen, ja siinä ohessa parsisi ja paikkailisi reikiä ja repeämiä.
vauvanaatetta saa ilmaiseksi mutta yritäpä löytää taaperon ja leikki-ikäisen vaatetta ehjää käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ompelen ison osan lasteni vaatteista ja moni kaveri on pyytänyt, että antaisin asut heille kiertoon. Kieltäydyn ehdottomasti, koska en jaksa nysviä jokaista paitaa ja housua, että onko joku hyppytikki tai pieni reikä, jonka ansiosta päätyisin tuohon "se toi meille pelkkää jätettä" -kategoriaan.
Sama juttu. Oon ommellut kaikki muut lapseni vaatteet paitsi bodyt. Osa kavereista haluais ne, koska ne ei oo sitä samaa tusinakamaa luon kaupasta saa ja ois ekologista kierrättää, mutta ku tiiän miten tarkkoja osa on niin en halua tulla leimatuksi, että multa saa roskaa. Ja koska ne 2 on tosi tarkkoja ja en halua myydä/antaa heille niin en sitten kehtaa muillekaan. Oon sanonut, että säästän nämä, koska oma lapsiluku ei ole vielä täynnä vaikka ei olla toistaiseksi tekemässä toista lasta.
Itse vastasin lopulta, että maksaa se jätehuolto meillekkin, joten voisitteko itse hävittää risat ja likaiset vaatteenne. Yksi nuoruudenystävä suuttui niin, ettei ole sen jälkeen pitänyt mitään yhteyttä kymmeneen vuoteen. Mutta haitanneeko tuo. Toi polvista rikkinäisiä toppapukuja yms. Kaiken sai heti heittää roskiin ja roskapönttö täyttyi niistä.
Ihan kiva ajatuksena toki lahjoittaa kaikki vanha muille, mutta esim. itse olisin halunnut ihan itse valita vauvalleni vaatteet, enkä oletusarvoisesti olla kiitollinen niistä säkkitolkulla tuoduista, varastolle haisevista vanhoista vaatteista.
Vaikka emme rikkaita olleet, niin ei sentään niin köyhiä, etten olisi raskinut itse kirpparilta hakea mieleisiäni vaatteita ja jopa ostaa uutena
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helppoa. Kun en itse viitsi nähdä sitä vaivaa, että liityn johonkin nettikirppikseen ja silitän vaatteet ja otan kuvia niistä ja odotan yhteydenottoja ja odotan kotona hakijoita, nakkaan vain muutaman pussillisen vauvan saaneelle tutulle rääsyt.
Näin delegoidaan tylsät hommat muille
Roskiin, jossei ole käyttökelpoisia tai tarvetta.
Mitä vaikeaa tässä nyt sitten on. Jatkossa sano ettet tarvitse vaatteita, äläkä ota sikaa säkissä.