B-lausunto kuntoutuspsykoterapian jatkoa varten
Paikkakunnalla potilaat kirjataan ulos psykiatrian poliklinikalta terapian alettua. Nyt tarvitsisin jatkohakemusta varten lääkäriltä B-lausunnon. Voiko sen saada vaikkei olisi aiemmin ollut asiakassuhteessa tähän lääkäriin tai hoitolaitokseen? Vai tarvitaanko useampia käyntejä pidemmän ajan sisällä, jos hoito aiemmassa paikassa on päättynyt?
Kommentit (33)
Hoito on silloin siirtynyt oman alueen terveyskeskukseen, eli soitat sinne ja kerrot että tarvitset b lausunnon, jolloin saat sitä varten lääkärin ajan.
Riittääkö B-lausunnon kirjoittamista varten se, jos lääkäri tapaamisen lisäksi näkee Kannasta aiemmat psykiatrin kirjaukset ajalta ennen hoitosuhteen päättymistä?
Ei tarvitse. Itse sain YTHS:n kautta sekä psykiatrin että myöhemmin yleislääkärin lausunnon. Vaihdoin välissä kuitenkin opiskelupaikkakuntaa, joten minkäänlaista suhdetta yleislääkäriin tai tämän uuden kaupungin YTHS:n ei ennen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Hoito on silloin siirtynyt oman alueen terveyskeskukseen, eli soitat sinne ja kerrot että tarvitset b lausunnon, jolloin saat sitä varten lääkärin ajan.
Kiitos vastauksesta! Ihanaa jos ei lääkärin tapaamista ennen tarvitse tavata hoitajia selittääkseen mistä on kyse ja miksi lääkäriaika pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Itse sain YTHS:n kautta sekä psykiatrin että myöhemmin yleislääkärin lausunnon. Vaihdoin välissä kuitenkin opiskelupaikkakuntaa, joten minkäänlaista suhdetta yleislääkäriin tai tämän uuden kaupungin YTHS:n ei ennen ollut.
YTHS on valtakunnallinen organisaatio.
Minä kävin 3 vuotta kuntoutuspsykoterapiassa ja lausunto piti saada joka vuosi. Joka kerta oli eri lääkäri. Ei haitannut. Terapeutin puolto / lausunto on tärkeä.
Olin harkinnut myös työterveyshuollon kanssa asiointia yksityisen klinikan lisäksi, mutta taidan nyt ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Työterveyshuollon palvelut eivät ole työpaikalla kovin laajoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin 3 vuotta kuntoutuspsykoterapiassa ja lausunto piti saada joka vuosi. Joka kerta oli eri lääkäri. Ei haitannut. Terapeutin puolto / lausunto on tärkeä.
Kiitos vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Lääkärit kuitenkin ovat työsuhteessa tietyssä paikassa, mikä tässä oli pointti.
Ei vaadittu minunkaan tapauksessa sitä, että olisi ollut pidempi hoitosuhde lääkäriin, joka kirjoitti B-lausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Haitko lausunnot kuitenkin samasta paikasta? Kelassa vaikutettiin yllättyneiltä siihen, että terapian alkamisen myötä hoitosuhde poliklinikalle katkeaa tällä paikkakunnalla. Potilaan mielipidettä asiaan ei täällä kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Lääkärit kuitenkin ovat työsuhteessa tietyssä paikassa, mikä tässä oli pointti.
Kiitos selvennyksestä. Tämä on minulle hyödyllinen tieto.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadittu minunkaan tapauksessa sitä, että olisi ollut pidempi hoitosuhde lääkäriin, joka kirjoitti B-lausunnon.
Kiitos vastauksesta.
Ei riitä yleislääkärin lausunto. Pitää olla psykiatrin.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku terapiassa Kelan rahoilla juokseva ongelmakasa täällä avautuu 😂🤣👌🏿
Erittäin tyypillinen av-palstan nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä yleislääkärin lausunto. Pitää olla psykiatrin.
Kela ja psykiatri antoivat toisenlaista tietoa. Yleislääkärin lausunto riittää jatkohakemusta varten. Ensimmäisen lausunnon on oltava psykiatrin laatima.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku terapiassa Kelan rahoilla juokseva ongelmakasa täällä avautuu 😂🤣👌🏿
Toivottavasti sinäkin saisit ammattiapua ongelmiisi. Vaikutat olevan sen tarpeessa.
Yleislääkärin tapaaminen kuulemma riittää, mutta voinko saada jatkolausunnon varaamalla yksityiseltä lääkäriasemalta pelkästään yhden ajan? Vai tarvitaanko useampi käynti?